Toon posts:

Document verwijderen door te verplaatsen ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marcodenis
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-12-2022
Ik zou een persoonlijk document van mijn werk laptop definitief willen verwijderen.
Ik ben niet gemachtigd om er software op te installeren.
Als ik het document verplaats naar mijn usb stick, is het dan ook compleet verwijderd van de laptop ?
Alvast bedankt.

Alle reacties

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:30

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Nou ligt een beetje aan je IT beleid van je werkgever.

Van mijn laptop wordt minimaal wekelijks maar eerder dagelijks een copy /backup/image getrokken. Dus in jouw geval zit er nu dan een copy ergens in de cloud of op een server van je werkgever.

En met standaard Windows heb je zonder externe software niet totale verwijdering. En dan heb je dus nog de back up.

Maar alleen op een stick zetten zal geen totale verwijdering zijn.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:59
Met recovery software valt er wellicht iets terug te halen. Maar waarom zouden ze dat doen? Anders je schijf een keer helemaal volschrijven met rommel, dat maakt het al wat lastiger.

Roomba E5 te koop

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

marcodenis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:57:
Ik zou een persoonlijk document van mijn werk laptop definitief willen verwijderen.
Shift+Delete en de beveiligingsvraag accorderen. Het bestand gaat op deze manier niet naar de prullenbak en is verwijderd.

Als je paranoia bent dan dit uitvoeren voordat je hem wist:
Het bestand openen en de inhoud compleet vervangen voor andere inhoud, net zoveel als erin stond. Tip om snel aan veel tekst te komen: https://baconipsum.com/
Dan het bestand opslaan en Shift+Delete doen.

Eventuele recovery tools die de systeembeheerder potentieel zou kunnen (maar niet mag, overigens) draaien halen je nep-tekst boven water. Dus daar geen probleem.
Aan reeds gemaakte backups door de systemen van werkgever kan je niets doen.

[Voor 27% gewijzigd door remco_k op 07-12-2022 23:26]

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Misschien ook even opslaan met nep data en dan bovenstaande tips?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Captain_koek Dat staat er al?

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:59
remco_k schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:25:
[...]
Als je paranoia bent dan dit uitvoeren voordat je hem wist:
Het bestand openen en de inhoud compleet vervangen voor andere inhoud, net zoveel als erin stond. Tip om snel aan veel tekst te komen: https://baconipsum.com/
Dan het bestand opslaan en Shift+Delete doen.
Wel eerst 500 versies van het bestand opslaan, het default aantal versies dat opgeslagen wordt...
https://answers.microsoft...ee-4cca-b657-12043b70b020

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:25
.

[Voor 100% gewijzigd door WEBGAMING op 08-12-2022 01:43]

• marcodenis
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-12-2022
Bedankt voor jullie antwoorden.
Maar even buiten beschouwing gelaten dat er backups gemaakt zouden worden.
Stel dat dit niet zo zou zijn, en ik verplaatst het document naar een stick, is het dan wel volledig verwijderd van de laptop?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:33

SeatRider

Hips don't lie

marcodenis schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:24:
Bedankt voor jullie antwoorden.
Maar even buiten beschouwing gelaten dat er backups gemaakt zouden worden.
Stel dat dit niet zo zou zijn, en ik verplaatst het document naar een stick, is het dan wel volledig verwijderd van de laptop?
Nee.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er is niet echt verschil tussen tussen verplaatsen, en kopieren en dan shift-delete / delete en prullenbak legen.

Verder: Behalve als het om bewijs van misdrijven gaat is shift-delete echt wel genoeg. Of het elders nog staat hangt helemaal af van hoe en wat de werkgever daar over heeft ingericht. Kan.

Enige manier om zeker te zijn dat de werkgever het niet kan zien, ook niet in ooit terug te zetten backups, is juist contact op te nemen met de beheerders en ze expliciet op dat bestand wijzen: daar niet naar kijken, prive.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee