Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-12-2024
Hoi hoi

Onlangs is mijn ventilatie (type D, Renovent Excellent 400) terug in gebruik genomen (vorige eigenaar heeft ze altijd uit gelaten). Voordien dus alle kanalen laten reinigen, WTW unit volledig proper gemaakt etc.

De laatste 2 weken gebeurt het vaak dat ze, vooral op lagere standen, geen stabiel toerental houdt.
Ik heb gemerkt dat op die momenten de druksensor van de afvoerblower 0 druk meet, soms geeft die sensor ook een foutmelding. Als ik de slangetjes loskoppel van de print en uitblaas met perslucht gaat het weer een tijdje goed.

Nu denk ik dat ik de oorzaak van de slechte drukmeting gevonden heb: er komt vocht in die slangetjes tot bij de sensor. Die slangetjes gaan van aan de print bovenaan tot bij de blowers en zijn een 60-70cm lang.

De vraag is nu: hoe komt dat water daar? Tijdens het douchen is het wel vochtig in de badkamer, maar daar dient het toch net voor? Er is ook geen luchtstroom door die slangen denk ik. Ik veronderstel dat het systeem ook wel ontworpen is om te blijven werken terwijl er vochtige lucht wordt afgevoerd.
Zelfs als ik ze bij het douchen op de hoogste stand zet (400m3/h) en 30+ min laat nadraaien gaat het vaak nog mis.

Is er iets wat ik over het hoofd zie of heeft iemand een idee wat hier fout loopt?

[ Voor 0% gewijzigd door Stannieman op 07-12-2022 20:12 . Reden: Typo ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just Mikeq
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Hey,

Oud topic, maar misschien ben je nog ergens

Ik ben ook de gelukkige eigenaar van een dergelijk apparaat.

Na de eerste servicebeurt na een paar jaar viel me al op dat het ingestelde debiet vaak niet wordt gehaald (een soort delta afwijking) waar de tegendrukken zeer redelijk zijn. Ook met losse slangen weinig verschil.

Na de tweede servicebeurt (tevens ventilator vervangen) gaf hij helemaal geen drukken meer aan. Alles weer uitelkaar en hoed nagelopen, bleek de opdruk op het piepschuim niet te kloppen en zaten de rode slangetjes verkeerd om. Omgedraaid maar geen effect.

Uit eten gegaan en daarna nog eens geprobeerd. Lijkt weer redelijk te werken, maar hij werkt niet toe naar de ingestelde drukken.

Slangetjes waren gewoon open, net als de zwarte dopjes aan het eind.

Ben jij er ooit nog achter gekomen wat de oplossing was ? Wellicht heb ik ook vocht in de sensoren en dat kan er van zichzelf denkelijk niet meer uit.

Groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-12-2024
Hoi!

Ik ben hier vergeten op te antwoorden, maar heb de oplossing voor mijn probleem destijds wel gevonden door een tip van de fabrikant.

De aansluiting van de afloop bleek slecht gedaan te zijn.
In de onderstaande afbeelding was bij mij de buis die langs boven in de syfon gaat te hoog afgezaagd bij het rode streepje waardoor het uiteinde niet onder water zat en die langs daar lucht aanzoog. Langer stuk buis er in en het was opgelost.

Extra tip: als dat bij jou ook het probleem is zou ik het stuk buis wel "los" laten hangen zoals op de tekening. Ik vermoed dat er meer kans is om rioollucht aan te zuigen als je het volledig zou dichtkitten.

Ik vermoed ook dat het vocht in de buisjes vooral voorkomt in de winter als er veel condenseert in de warmtewisselaar, dat zal bij warmer weer minder een probleem zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5tdYhbYqFchoEYIwJmRnb3v-mY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uxZRh48qvJ5UeuRCOGHq9NV2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Stannieman op 19-08-2024 11:53 ]