Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39
Beste mede-tweakers,

Ik heb zelf mijn dak volgegooid met 27 x 455 met Enphase, dus daar heb ik wel de nodige ervaring mee. Maar nu willen de buren ook panelen en vroegen mij om advies.

Onderstaand het dak op het zuidwesten (68gr)

Eventueel of misschien later ook het dak aan de andere zijde. Dat ziet er exact hetzelfde uit, maar dan noord-oost dus. En die heeft wel last van 1 schoorsteen.

Ik neem aan dat Enphase is dit geval overkill is. Moet het dan SolarEdge worden? Daar heb ik nog geen ervaring mee, dus welke heb je dan nodig?

Ik heb het even globaal getekend, dus de verhoudingen kloppen niet helemaal, maar 12 panelen passen wel.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcX2FcKQMviDO66xsuMmv04K-3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qlCxtg6V8NQcMz1h8CW3O6P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bV1UvUnb7ks7wQF-JxsfvDeo78U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ujbvuZ4KYzxPorFtBqsOexm8.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Volleggen met 12 panelen
Schaduw
Niet
Jaarverbruik
N.v.t.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fases
Budget en doel
Besparen
Wie gaat het project uitvoeren
Ik
Bijhouden van data
Uiteraard
Reeds verkregen offertes
N.v.t.
Regio
Rotterdam

[ Voor 11% gewijzigd door RobWest op 07-12-2022 20:03 ]

PVOutput

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:49
Als Enphase overkill is, is solaredge dat ook.
Een gewone stringomvormer van 5kW zal wel volstaan hier. Kunnen ze later de 2 mppt tracker gebruiken voor de andere kant

[ Voor 23% gewijzigd door bottom line op 07-12-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Ik heb nog even het dak aan de andere kant erbij gedaan, daar passen 11 panelen. En de bovenste rij zal last hebben van de schaduw van de schoorsteen.

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
Harde schaduw van een schoorsteen wordt prima opgevangen door een stringomvormer bij een string van 11. Daar heb je geen onnodig dure micro's of SE voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:08
Ik zou proberen te voorkomen dat het Tetris wordt. Panelen in 1 richting leggen. Er is tegenwoordig weer wat meer variatie in afmetingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ha63nN2hP7riFfW41RQpffX6BBA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N1y5ItWZw99QoNH3U8MIJYis.png?f=user_large

Tetris val nog reuze mee vind ik. Maar ik kan eens gaan rekenen met kleinere panelen

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Als je panelen kan krijgen die mooi 1:2 zijn is dit legplan echt niet verkeerd. De vraag is of je ze kan vinden ;)

Houdt het simpel: kwantiteit gaat helaas verder dan slimme omvormer. Een string omvormer gaat prima om met harde schaduw, daar is amper echt eer te behalen met mooi, duur solaredge of Enphase spul.

Maar dat kun je zelf in je eigen systeem wel zien ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Dus een Growatt 5000 is dan een goede keus?
En als de achterkant ook gaat gebeuren, daar dan eigen Growatt aan hangen?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:12
Ik zou sterk adviseren om in 1 keer beide kanten te doen.Vooral als je het laat doen en een string omvormer gebruikt dan zijn nu de extra kosten vrij laag.
Meestal is het dan het beste om 1 string met eigen MPPT aan de ene kant te doen en tweede string met andere MPPT aan de andere kant.

Ruwe richtlijn is dat de extra panelen maar ongeveer de helft zullen kosten van de eerste panelen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Pagina: 1