Vraag

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:42
Beste mede-tweakers,

Ik heb zelf mijn dak volgegooid met 27 x 455 met Enphase, dus daar heb ik wel de nodige ervaring mee. Maar nu willen de buren ook panelen en vroegen mij om advies.

Onderstaand het dak op het zuidwesten (68gr)

Eventueel of misschien later ook het dak aan de andere zijde. Dat ziet er exact hetzelfde uit, maar dan noord-oost dus. En die heeft wel last van 1 schoorsteen.

Ik neem aan dat Enphase is dit geval overkill is. Moet het dan SolarEdge worden? Daar heb ik nog geen ervaring mee, dus welke heb je dan nodig?

Ik heb het even globaal getekend, dus de verhoudingen kloppen niet helemaal, maar 12 panelen passen wel.
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
Volleggen met 12 panelen
Schaduw
Niet
Jaarverbruik
N.v.t.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fases
Budget en doel
Besparen
Wie gaat het project uitvoeren
Ik
Bijhouden van data
Uiteraard
Reeds verkregen offertes
N.v.t.
Regio
Rotterdam

[Voor 11% gewijzigd door RobWest op 07-12-2022 20:03]

PVOutput

Alle reacties

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als Enphase overkill is, is solaredge dat ook.
Een gewone stringomvormer van 5kW zal wel volstaan hier. Kunnen ze later de 2 mppt tracker gebruiken voor de andere kant

[Voor 23% gewijzigd door bottom line op 07-12-2022 19:55]

• RobWest
Ik heb nog even het dak aan de andere kant erbij gedaan, daar passen 11 panelen. En de bovenste rij zal last hebben van de schaduw van de schoorsteen.

PVOutput

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:43
Harde schaduw van een schoorsteen wordt prima opgevangen door een stringomvormer bij een string van 11. Daar heb je geen onnodig dure micro's of SE voor nodig.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:33
Ik zou proberen te voorkomen dat het Tetris wordt. Panelen in 1 richting leggen. Er is tegenwoordig weer wat meer variatie in afmetingen.

• RobWest

Tetris val nog reuze mee vind ik. Maar ik kan eens gaan rekenen met kleinere panelen

PVOutput

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:56
Als je panelen kan krijgen die mooi 1:2 zijn is dit legplan echt niet verkeerd. De vraag is of je ze kan vinden ;)

Houdt het simpel: kwantiteit gaat helaas verder dan slimme omvormer. Een string omvormer gaat prima om met harde schaduw, daar is amper echt eer te behalen met mooi, duur solaredge of Enphase spul.

Maar dat kun je zelf in je eigen systeem wel zien ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• RobWest
Dus een Growatt 5000 is dan een goede keus?
En als de achterkant ook gaat gebeuren, daar dan eigen Growatt aan hangen?

PVOutput

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:24
Ik zou sterk adviseren om in 1 keer beide kanten te doen.Vooral als je het laat doen en een string omvormer gebruikt dan zijn nu de extra kosten vrij laag.
Meestal is het dan het beste om 1 string met eigen MPPT aan de ene kant te doen en tweede string met andere MPPT aan de andere kant.

Ruwe richtlijn is dat de extra panelen maar ongeveer de helft zullen kosten van de eerste panelen.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee