Verstopte CV leiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-07 21:26
Sinds vandaag Warmtepomp in bedrijf en dus een werkende CV installatie.
1 radiator, Jaga Strada, blijkt alleen niet op te warmen.
Stromingsgeluid neemt ook niet toe als ik andere radiatoren/vloerverwarming afsluit.
Met ontluchten komt er water uit en als ik aan de retourzijde de knelfitting losdraai komt er ook water onder kracht uit.
Als ik aan de thermostaatknop draai hoor ik na een korte draai wel heel zachtjes stromingsgeluid maar dit verwarmt de radiator niet.

Het betreft een Jaga/Heimeier dynamisch ventiel. Staat op 150L/U. Andere radiatoren staan ook op die stand en worden uitstekend warm, tevens duidelijk stromingsgeluid te horen op max pomp setting.

Retour ventiel staat volledig open.

Het CV systeem heeft sinds eind maart stilgelegen.
Mogelijk vuil in gekomen ondanks afgedicht geweest te zijn.

Systeem bestaat uit staal en pex.

Heb ik toch perongeluk retour/aanvoer omgewisseld?
Thermostaatkraan klappert namelijk niet.

Mogelijk door thermosifonwerking wordt mijn aanvoer wel warm zonder daadwerkelijk stroming. Zowel bij de radiator als in de kruipruimte.

Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? _/-\o_

www.highflow.nl

Beste antwoord (via BTS op 08-12-2022 10:57)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:17
water druk op je leidingen zetten. doorspoelen. en probeer het vuil niet door je thermostaatkraan of voetventiel te jagen
deze dus loshalen. en op die plek een knelfiting m22 opzetten. en dan verlopen naar een tuinslang. welke je in de wc hangt.]
bril erop om te voorkomen dat die wegspringt. welke spullen je daarvoor nodig hebt verzin het maar.
een emmer kan natuurlijk ook kan je zien wat voor vervuiling inzit 2 x 10 liter doorspoelen per leiding. (is wel voldoende)

vuil wil namelijk ook welleens in de kraan en of voetventiel gaan zitten omdat deze wat krappere doorlaat hebben.
dus je kraan en voetventiel even loshalen en kijken of er vuil in zit/vuil in aanvoerleiding/kraan is ook vaak voorkoment.
vuil in retour is 25% kans maar ik sta inmiddels nergens meer van te kijken. als je toch bezig bent pak die retour mee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-07 19:42
heb je gemeten met een ir thermometer?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:38

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Themostaatknop er al eens afgehaald om te kijken of de pin blijft hangen ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DukeBox schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:28:
Themostaatknop er al eens afgehaald om te kijken of de pin blijft hangen ?
Dit. even met schroevendraaier indrukken en als ie blijft hangen wat WD-40 er op spuiten (wel omgeving afdekken ivm vlekken)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
@DukeBox , @Hackus ja geprobeerd en beweegt soepel in en uit.

@maartentmm ook ja.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:38

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het makkelijkste is dan bij je verdeler loshalen en bij je verwarming en de buizen doorblazen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
@DukeBox ja ik denk inderdaad dat dat mijn beste en enige optie is. Morgen maar eens gaan proberen

www.highflow.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:17
water druk op je leidingen zetten. doorspoelen. en probeer het vuil niet door je thermostaatkraan of voetventiel te jagen
deze dus loshalen. en op die plek een knelfiting m22 opzetten. en dan verlopen naar een tuinslang. welke je in de wc hangt.]
bril erop om te voorkomen dat die wegspringt. welke spullen je daarvoor nodig hebt verzin het maar.
een emmer kan natuurlijk ook kan je zien wat voor vervuiling inzit 2 x 10 liter doorspoelen per leiding. (is wel voldoende)

vuil wil namelijk ook welleens in de kraan en of voetventiel gaan zitten omdat deze wat krappere doorlaat hebben.
dus je kraan en voetventiel even loshalen en kijken of er vuil in zit/vuil in aanvoerleiding/kraan is ook vaak voorkoment.
vuil in retour is 25% kans maar ik sta inmiddels nergens meer van te kijken. als je toch bezig bent pak die retour mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
Morgenochtend haal ik ventiel en thermostaatkraan los. Ga ik met een lang stuk draad ook door de aan en afvoer om te voelen of er iets blokkeert. Bedankt @miciel

www.highflow.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTS
En opgelost, er bleek inderdaad losgekomen vuil in het aanvoerventiel te zitten. De thermostatische inserts verwijdert uit het huis en zo kon ik deze reinigen.

www.highflow.nl

Pagina: 1