Luchtvochtigheid in koude ruimtes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergee
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-04 22:54
Zoals veel Nederlanders momenteel doen: ook wij stoken nu minder. Ik heb thuis in iedere kamer Tado knoppen hangen. Met mijn interesse voor cijfers en statistieken maakt het 'leuk' om bij te houden.

De luchtvochtigheid is relatief hoog in ons huis. Uiteraard per kamer verschillend, maar in deze winterperiode tussen 55 en 85%. Over de vochtigheid boven 70% kan ik me soms zorgen maken. Is dat terecht? Ik begrijp dat voor een goed oordeel de temperatuur van belang is. Heb inmiddels een ontvochtiger binnen gekregen. Pas gisteren dus het effect is nog niet goed te meten.

De zolder verwarmen wij niet. Temperatuur rondom 10/12 graden. De luchtvochtigheid schommelt zo tussen 75 en 85%. Er is geen (zichtbare) schimmelvorming in huis, ook niet op zolder (waar de luchtvochtigheid het hoogste is).

Is dit te hoog? Kunnen wij met deze vochtigheid op termijn zo problemen verwachten? Of maak ik me onnodig druk?

Toevoeging: jaren 30 huis met stenen muur. Wel spouw (geïsoleerd). Behang aan de muren, ziet er goed uit. Zou daar schimmel achter kunnen groeien zonder dat je behang los ziet komen? Heb geen tekenen van schimmel oid.

[ Voor 10% gewijzigd door sergee op 07-12-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:11

RnB

Ik heb ook in iedere kamer een Tado knop en vond de luchtvochtigheid ook veel te hoog (+70%) met temperaturen tussen 15 en 18 graden Celsius.

Daarom een losse temperatuur- en luchtvochtigheidssensor gekocht en die geeft vele gezondere waarden aan (tussen 50% en 65%).

En om antwoord op jouw vraag te geven, tussen de 40% en 60% relatieve luchtvochtigheid schijnt "goed" te zijn. Als je daarboven zit, dien je te luchten door een aantal ramen open te zetten.
Een te hoge luchtvochtigheid zal uiteindelijk leiden tot schimmelvorming, wat je echt niet wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Voor wat het waard is: Ik woon op vrij natte kleigrond. De relatieve luchtvochtigheid is meestal tegen de 70% en dat geeft geen enkel probleem.

Mijn huis is goed geïsoleerd en heeft continue mechanische ventilatie. De binnentemperatuur varieert door het jaar heen van 17-19 graden tot een graad of 23-25.

[ Voor 16% gewijzigd door Boeryepes op 07-12-2022 17:21 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:28
Het is een interresant vraagstuk, waar ik ook een beetje mee bezig ben geweest. Misschien sluit dit een beetje
aan bij je gedachte om cijfer/grafiek matig inzicht te krijgen. Ik zet hier thuis een baseline met RV in de woonkamer, vervolgens laat ik mijn mechanische ventilatie aansturen hierop.

Ik heb dit opgezet voor de badkamer, en de lucht kwaliteit in de woonkamer. Volgende stap hierin is om ook
inzicht te krijgen in de andere ruimte's op de verdiepingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jg2P4IKNHBXzyeIhhr3ednCWOAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ujn2HsOnqXf95AEoRYb69D6U.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bij een redelijk modern huis spouwmuur +isolatie etc zou ik mij niet al te druk maken, oudere huizen met steens muren moet je wel echt in de gaten houden vooral achter kasten banken etc tegen een buitenmuur kan je wel problemen krijgen als je minder gaat stoken. maargoed meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-07 19:09

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De hoeveelheid vocht in de lucht in je huis zal wel ongeveer gelijk zijn. Het mengt omdat de ruimtes niet hermetisch zijn afgelopen. Gaat dezelfde lucht van 20 graden naar 10 dan kan de lucht nog maar de helft van de hoeveelheid vocht bevatten. 50% RH uit de kamer zal op zolder dus 100% zijn. Die hoge relatieve vochtigheid op jouw zolder is dus wel te verklaren.
Zou de zolder alleen maar lucht van buiten naar binnen krijgen (kier in dakbeschot of rooster) en deze koudere buitenlucht wordt ook maar iets verwarmd, dan gaat dus de relatieve vochtigheid omlaag.
Of het op de lange duur een probleem is hangt eigenlijk alleen van de koudere delen af. Heb je bijvoorbeeld een klein raampje dan zal dat een paar graden kouder zijn en daar zie je dan condens ontstaan (vaak eerst aan de randen) en zelfs schimmel.
Zolang je dat niet ziet en er zijn geen andere koude bruggen, dan is er niets aan de hand.
Wil je toch de relatieve vochtigheid omlaag dan vraag ik me wel af of je de energie die je in een luchtontvochtiger stopt niet beter in een verwarming van de ruimte kunt stoppen (CV thermostaatkraan ietsje hoger op 16C?)

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:47
Ik heb ook een vrij hoge luchtvochtigheid thuis en mijn theorie is dat dit weinig kwaad kan zolang je blijft ventileren. Stilstaande lucht met hoge luchtvochtigheid is na mijn inziens funest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:29

JdM

Humbled

Naast temperatuur en luchtvochtigheid is het dauwpunt ook van belang. Als bijvoorbeeld een raam of (gedeelte van) muur afkoelt in een al koele kamer met een hoge luchtvochtigheid en dat raam of die muur bereikt de dauwpuntstemperatuur, dan heb je direct een vochtprobleem (wat op een raam weer het minst erg is). In koude kamers die verder geen koudebruggen hebben komt dit eigenlijk niet voor en heb je dus ook geen last van vochtproblemen in de zin van dat het vocht in vloeibare vorm verschijnt. Ik ben geen weerkundige, maar zo heb ik het altijd begrepen.
Je wil dus mogelijk achterhalen of er koudebruggen zijn, want daar kun je problemen krijgen in een koude kamer met een hoge luchtvochtigheid.

[ Voor 6% gewijzigd door JdM op 07-12-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-07 19:09

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Vocht in lucht is geen probleem totdat het afkoelt tot het dauwpunt inderdaad. Ventileren helpt vrijwel altijd omdat de koude buitenlucht minder vocht kan bevatten. Stilstaande lucht is niet perse slechter, het is meer het gevolg van niet ventileren. En koude bruggen worden kouder bij stilstaande lucht.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostson
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-12-2022
Heel interessant allemaal, wij hebben hetzelfde probleem. Huis uit 1918, 6cm isolatie aangebracht 15 jaar geleden. Beneden temperatuur op 19 graden en zo’n 57% luchtvochtigheid. Maar op de zolder slaapkamer waar we niet stoken is het nu zo’n 13 graden en 75% luchtvochtigheid. De luchtvochtigheid is daar eigenlijk altijd minimaal 70%. Zolder heeft nu nog enkel glas, dit wordt HR++, en daar staat regelmatig condens op. Enig idee hoe je het beste kan achterhalen of er naast de ramen nog andere koudebruggen zijn? Ik heb vorige week een FLIR warmtebeeldcamera gekocht, maar deze nog niet gebruikt.
Pagina: 1