Toon posts:

KPN en je interne netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• pOZORjED
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-12-2022
Ik kreeg van mijn broertje, een KPN klant, de vraag om zijn interne netwerk te regelen.
Alles hangt nu nog aan het modem van hun, maar de poorten zijn op.
Met de verbouwing van het huis zijn naar elke kamer 2 ethernet kabels getrokken tot achter de tv en coax.
KPN duwt video over ethernet, maar daar wringt hem de schoen.
Normaal zou ik zeggen "16 poorts switch, 1 utp naar het modem, alle kabels er in en decoders en devices aansluiten zoveel je wilt of tot het vol is" maar ergens heb ik het idee dat KPN dat niet gaat slikken en er VLAN's nodig gaan zijn.

Aangezien KPN hier niet levert, 0 ervaring, dus vraag ik het jullie:

- Kan ik 1 unmanaged 16p switch gebruiken?
- Neem ik er 2 van 5/8 poorten om zodoende het TV netwerk van het gewone netwerk te scheiden, elk met een kabel naar het modem?
- Of moet ik een managed switch bestellen, met een trunk naar het modem en dan de poorten per stuk configureren?

Hoe werkt dat in KPN land? Het is gewoon dsl trouwens.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 22:47
Achter het KPN modem (Experiabox) zijn er geen VLANs meer voor IPTV. Je switch moet IGMP snooping ondersteunen, dat is alles.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• bjkmemo8
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-02 15:11
IGMP snooping is vereist!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:39
Ja. Kpn levert gewoon een 192.169.2.0/24 en een dhcp pool voor uit mijn hoofd 100 adressen.

Vlans is niet meer nodig sinds bridged iptv. Check even welk modem ze hebben of dit al is ondersteund.

Voor thuis lijkt mij unmanaged prima. Tenzij je graag moeilijk doet met gescheiden netwerken voor iot enzo…

edit; dan van igmp wat is genoemd is idd essentieel en werkt onjuist bij tp-links

[Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 07-12-2022 16:38]

• samo
  • Registratie: Juni 2003

samo

yo/wassup

Desnoods houd je TV in je modem, en zet je andere apparatuur over naar die switch.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• pOZORjED
samo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:37:
Desnoods houd je TV in je modem, en zet je andere apparatuur over naar die switch.
Mijn idee was elke kamer een patch klaar te maken voor tv, zodat hij alleen maar in het juiste gat hoeft in te pluggen en klaar ;)

En dank voor jullie snelle antwoorden!
Geen vlan's meer, stond mij bij van wel namelijk, en IGMP snooping.
Gaat goed komen!

[Voor 16% gewijzigd door pOZORjED op 07-12-2022 16:41]

• pOZORjED
jeroen3 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:37:
edit; dan van igmp wat is genoemd is idd essentieel en werkt onjuist bij tp-links
Grappig, omdat kpn juist op hun site tp-link levert en deze in de pricewatch ook als 1 van de eerste omhoog komt...

uitvoering: TP-Link TL-SG116

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/switches/ (helaas maar 8 poorts)

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-02 09:36
jeroen3 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:37:
Ja. Kpn levert gewoon een 192.169.2.0/24 en een dhcp pool voor uit mijn hoofd 100 adressen.

Vlans is niet meer nodig sinds bridged iptv. Check even welk modem ze hebben of dit al is ondersteund.

Voor thuis lijkt mij unmanaged prima. Tenzij je graag moeilijk doet met gescheiden netwerken voor iot enzo…

Ik heb thuis tp-link switches liggen. TL-SG108E en TL-SG108PE. TV beneden zit achter een TL-SG108E. Ik heb een kabel van het modem door de kruipruimte naar waar de TV staat. De TV boven staat achter twee TL-SG108PE. 1 in de meterkast want daar is mijn core switch en dan door naar een tweede in de slaapkamer boven dan de Decoder op aangesloten is. Werkt perfect.

EDIT: Wist niet eens dat KPN die zelf ook verkocht. Ik heb ze via een derde partij gekocht.

[Voor 5% gewijzigd door Seriph op 07-12-2022 16:52]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
pOZORjED schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:49:
[...]

Grappig, omdat kpn juist op hun site tp-link levert en deze in de pricewatch ook als 1 van de eerste omhoog komt...

uitvoering: TP-Link TL-SG116

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/switches/ (helaas maar 8 poorts)
Mijd overigens de unmanaged switches van TP-Link (SG105(E), SG108(E), SG1016(E) en SG1024(E)), deze zouden IGMP snooping ondersteunen, maar lijken niet goed om te kunnen gaan met de TV streams van KPN.
De info is inmiddels wat gedateerd, er zijn nu wel -E versies die het wel kunnen of nieuwere versies. Het is de gok of je die ook gaat krijgen. Ik kreeg vorig jaar niet de goede en heb alsnog een andere moeten kopen.
Nadeel is dat dit segment switches veel dezelfde chip verkoopt in een ander jasje, en je dus moeilijk kan zien of de concurrenten een chip verkopen die het wel goed doet. Blijft lastig.

Wellicht is er hier wel iemand die zo'n ding thuis heeft en kan beamen dat de TP-Link TL-SG116 kpn itpv ondersteund, dan is dat ook helder voor de volgende zoeker?

• pOZORjED
Heb net gear gs108e’s besteld. 2 van die is voordeliger dan 1 van 16 poorten. En vermoed dat ik er 1 kan aansluiten en vervolgens de stekker er uit kan laten omdat hij die poorten niet nodig heeft. 4 van het modem, 8 van de switch minus de link er tussen is 10 poorten. Met 3 slaapkamers en de woonkamer kom ik daar niet verder dan 8 aansluitingen 😉

• bjkmemo8
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-02 15:11
pOZORjED schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:27:
Heb net gear gs108e’s besteld. 2 van die is voordeliger dan 1 van 16 poorten. En vermoed dat ik er 1 kan aansluiten en vervolgens de stekker er uit kan laten omdat hij die poorten niet nodig heeft. 4 van het modem, 8 van de switch minus de link er tussen is 10 poorten. Met 3 slaapkamers en de woonkamer kom ik daar niet verder dan 8 aansluitingen 😉
Maar dan heb je 1 port minder tot je beschikking. Maar als je genoeg hebt aan 14, dan is het ideaal.
Succes :)

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-02 09:36
Ja kan natuurlijk ook een soort backbone maken met twee. 1 switch beneden waar je alle beneden apparatuur op aansluit en 1 switch boven waar alle boven apparatuur aan gaat. Dan hoeft je maar een kabel naar boven te leggen.

• pOZORjED
Seriph schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:06:
Ja kan natuurlijk ook een soort backbone maken met twee. 1 switch beneden waar je alle beneden apparatuur op aansluit en 1 switch boven waar alle boven apparatuur aan gaat. Dan hoeft je maar een kabel naar boven te leggen.
Alle kabels van de muurdozen zijn naar de meterkast getrokken ;) Dus dat is gelukkig niet nodig.
Grote verbouwing gehad, alles lag open en dat was HET moment het goed te doen voor hem ;)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:18
Na eigenlijk altijd met eigen wifi-accesspoint / router gewerkt te hebben ging een paar jaar terug deze stuk. Tijdelijk de KPN Experiabox v10a er tussen gezet. Zou tijdelijk zijn. Nog geen vervanging gedaan. Op de Experiabox zit alleen de TV en de verbinding naar een switch. De rest van het interne netwerk hangt aan de switch met IGMP snooping. Dus dat krijgt in principe niets mee van het hele TV gebeuren.

Bij een vriend heb ik in de meterkast alle TV-aansluitingen op een eigen switch gezet. Ook de computeraansluitingen hebben een eigen switch gekregen. Hij heeft ook op alle kamers minimaal 1 voor tv en 1 netwerkaansluiting zitten. En alles naar de meterkast getrokken. Met verschillende gekleurde patchkabels kan je zien of het "computer" of "TV" is. Dat is ook wel makkelijk als er iets niet doet.

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:42
VLANS worden nog wel gebruikt. Alleen is KPN overgestapt naar routed IPTV. Zolang je de Experiabox blijft gebruiken hoef je zelf niks meer met de vlans te doen.

Hier https://netwerkje.com/ staat alles uitgebreid uitgelegd.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee