Ik kreeg van mijn broertje, een KPN klant, de vraag om zijn interne netwerk te regelen.
Alles hangt nu nog aan het modem van hun, maar de poorten zijn op.
Met de verbouwing van het huis zijn naar elke kamer 2 ethernet kabels getrokken tot achter de tv en coax.
KPN duwt video over ethernet, maar daar wringt hem de schoen.
Normaal zou ik zeggen "16 poorts switch, 1 utp naar het modem, alle kabels er in en decoders en devices aansluiten zoveel je wilt of tot het vol is" maar ergens heb ik het idee dat KPN dat niet gaat slikken en er VLAN's nodig gaan zijn.
Aangezien KPN hier niet levert, 0 ervaring, dus vraag ik het jullie:
- Kan ik 1 unmanaged 16p switch gebruiken?
- Neem ik er 2 van 5/8 poorten om zodoende het TV netwerk van het gewone netwerk te scheiden, elk met een kabel naar het modem?
- Of moet ik een managed switch bestellen, met een trunk naar het modem en dan de poorten per stuk configureren?
Hoe werkt dat in KPN land? Het is gewoon dsl trouwens.
Alles hangt nu nog aan het modem van hun, maar de poorten zijn op.
Met de verbouwing van het huis zijn naar elke kamer 2 ethernet kabels getrokken tot achter de tv en coax.
KPN duwt video over ethernet, maar daar wringt hem de schoen.
Normaal zou ik zeggen "16 poorts switch, 1 utp naar het modem, alle kabels er in en decoders en devices aansluiten zoveel je wilt of tot het vol is" maar ergens heb ik het idee dat KPN dat niet gaat slikken en er VLAN's nodig gaan zijn.
Aangezien KPN hier niet levert, 0 ervaring, dus vraag ik het jullie:
- Kan ik 1 unmanaged 16p switch gebruiken?
- Neem ik er 2 van 5/8 poorten om zodoende het TV netwerk van het gewone netwerk te scheiden, elk met een kabel naar het modem?
- Of moet ik een managed switch bestellen, met een trunk naar het modem en dan de poorten per stuk configureren?
Hoe werkt dat in KPN land? Het is gewoon dsl trouwens.