Lage internetsnelheden nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:58
Hé Tweakers,

Sinds afgelopen week heb ik mijn nieuwe PC ontvangen. Betreft een PC met de volgende specs:
- I7 13700K
- 32 GB Kingston Beast 5200mhz ram
- Asus Prime Z690-P-wifi DDR5
- Corsair h150i elite rgb aio koeling
- Msi RTX 3080 10gb
- 850w voeding
- 1tb samsung pro ssd
- windows 11 home

Alle drivers en windows updates zijn geïnstalleerd. Tevens bij de windows clean install is Asus Armoury Crate automatisch geïnstalleerd en alle driver updates daar ook mee gedaan.

Nu heb ik het volgende probleem. Met de Ookla speedtest haal ik steeds verschillende snelheden, variërend tussen de 70 en 120 mb/s. Dit vertaalt zich echter niet terug naar de download speeds in steam/chrome/gamepass/epic-store/battle-net. Die snelheden variëren tussen de 2mb-25 mb/s.

Nu is het vooral vreemd dat wanneer ik download via mijn PS5/Series X download, ik snelheden van 70/200 mb/s haal. Ik gebruik dan dezelfde kabel/verbindingsmethode!

Ik vind het dan ook vooral vreemd dat ik met consoles wél veel snellere speeds haal.

Ik maak gebruik van een ziggo modem op de begane grond waar een ziggo wifi-pod ingestoken zit met ehternetkabel. Boven in de gamekamer heb ik ook een wifi-pod in het muurstopcontact en deze verbind ik met ethernetkabel in de pc of console. Op console werkt het super, op PC niet. Wifi werkt op pc overigens ook slecht, maar dat is op console ook.

Wat heb ik al zelf geprobeerd:
- Delivery settings windows 11 aangepast (bandbreedte limiet uitgezet)
- dns flush
- alle drivers geïnstalleerd

Ik hoop dat iemand mij kan helpen om mijn speeds te herstellen!!! Enorm veel kudo's voor de gouden tip.

Ps: kabel doortrekken van het modem onder naar boven is voorlopig niet mogelijk. Echter de powerline oplossing werkt fantastisch op consoles, alleen niet op pc.

C9 55 - Playstation 5 - Sonos Arc + Surrounds - Steam Deck - i7 13700K 3080 PC - Huawei Mateview GT 34 Ultrawide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40

lier

MikroTik nerd

Test even met iPerf, dan kan je echte netwerksnelheid testen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:59
Ik zie dat Armory Crate je onmiddellijk met peers verbindt. Het doet dus iets m.b.t.. netwerk. Deinstalleer Armory Crate eens en kijk wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:30
Soms kan het helpen om in de geavanceerde adapteropties / driver opties van je net adapter Receive Side Scaling uit te schakelen, dit heb ik al met meerdere moderne en sterke machines mee gemaakt en vaak (op driver updates na) zo verholpen.

[ Voor 10% gewijzigd door grasmanek94 op 08-12-2022 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Nielsson
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:54

Mr Nielsson

Born at a very young age.

Ik denk dat je Mbps en MB/s verward met elkaar.

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-05 17:14
Feit blijft dat TS op een WIFI verbinding blijft werken.

Dat hij met een kabel van zijn PC naar de WIFI Pod zit, maakt geen verschil. De WIFI pod is een WIFI verbinding.

Zolang TS geen optie heeft om een direct kabel te laten trekken zal TS altijd variërende waardes houden. Zeker als hij zijn WIFI niet met betere apparatuur verbeterd.

Ik ben toch bang dat TS een nieuw (lees sterkere) WIFI Setup zal moeten verzinnen als hij geen kabel kan trekken naar het modem.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
Wylana schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:40:
Feit blijft dat TS op een WIFI verbinding blijft werken.

Dat hij met een kabel van zijn PC naar de WIFI Pod zit, maakt geen verschil. De WIFI pod is een WIFI verbinding.

Zolang TS geen optie heeft om een direct kabel te laten trekken zal TS altijd variërende waardes houden. Zeker als hij zijn WIFI niet met betere apparatuur verbeterd.

Ik ben toch bang dat TS een nieuw (lees sterkere) WIFI Setup zal moeten verzinnen als hij geen kabel kan trekken naar het modem.
Ik heb armoury crate gedeinstalleerd. Geen effect.

Ik erken dat dit mijn wifi setup een mogelijke boosdoener kan zijn. Heb jij misschien tips voor mij vwb een betere powerline/wifi setup? Ik heb overigens Ziggo Giganet.

C9 55 - Playstation 5 - Sonos Arc + Surrounds - Steam Deck - i7 13700K 3080 PC - Huawei Mateview GT 34 Ultrawide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-05 17:14
Frez schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:08:
[...]

Ik heb armoury crate gedeinstalleerd. Geen effect.

Ik erken dat dit mijn wifi setup een mogelijke boosdoener kan zijn. Heb jij misschien tips voor mij vwb een betere powerline/wifi setup? Ik heb overigens Ziggo Giganet.
Verbeteren kan zeker.

Echter is het wel afhankelijk van hoe jouw woning eruit ziet.

Kort door de bocht zou ik het volgende doorvoeren (globaal).

- Aparte router nemen
- Krachtige WIFI(6) met MESH optie. Voorbeeld hiervan kan zijn de TP-LINK DECO X50. Heb je meer budget, kan je een krachtiger model kiezen.
- Modem in BRIDGE mode zetten en daarna je modem verbinden met je router.
- WIFI instellingen op de TP-LINK DECO die automatisch de andere units configureerd.

Als er mogelijkheden zijn om WIFI units met KABEL te verbinden dan vergroot dat je bereik, signaal en stabiliteit. Echter deze units kunnen draadloos met elkaar communiceren. Houd hier rekening mee dat de afstand en locatie bepalend is, van hoe goed het signaal over komt!

Als je ons een tekening of schema kan laten zien hoe jouw woning eruit ziet (per etage inc begane grond waar het modem staat). Dan kunnen wij je beter helpen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijzerman86
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-04 10:20
Heb je al eens tijdelijk rechtstreeks de boel bedraad verbonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:54
Mr Nielsson schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:38:
Ik denk dat je Mbps en MB/s verward met elkaar.
Dit denk ik ook ja, speedtests, xbox en playstation gebruiken de Mbps waardes en steam, chrome, epic gebruiken de MB/s.

Toevallig zijn de waardes ook wel aardig gedeeld door 8 namelijk.

Behalve dat de 2MB/s wel veel minder is dan de 70/8=8.75MB/s maar dat kan uiteraard, die 200/8 is wel exact de 25MB/s die je noemt. Dus dat zou volledig in één lijn zijn met elkaar.

Probeer dus eens wat de anderen zeggen door eens een kabel rechtstreeks vanaf het modem in je pc te prikken dan weet je of het probleem wel in je pc zit of juist niet. De Ziggo pods (mesh/draadloos) zullen afhankelijk van de afstand die 200mbit (25MB/s) prima moeten halen normaal gesproken.

Gamertag: timmie271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
timmie271 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:09:
[...]

Dit denk ik ook ja, speedtests, xbox en playstation gebruiken de Mbps waardes en steam, chrome, epic gebruiken de MB/s.

Toevallig zijn de waardes ook wel aardig gedeeld door 8 namelijk.

Behalve dat de 2MB/s wel veel minder is dan de 70/8=8.75MB/s maar dat kan uiteraard, die 200/8 is wel exact de 25MB/s die je noemt. Dus dat zou volledig in één lijn zijn met elkaar.

Probeer dus eens wat de anderen zeggen door eens een kabel rechtstreeks vanaf het modem in je pc te prikken dan weet je of het probleem wel in je pc zit of juist niet. De Ziggo pods (mesh/draadloos) zullen afhankelijk van de afstand die 200mbit (25MB/s) prima moeten halen normaal gesproken.
Oke oke! Ik word steeds wijzer.
Ik ga dit weekend een lange ethernet kabel kopen om de speeds te checken met kabel. Heb helaas niet zo'n lange kabel thuisliggen. Als ik dan zeker weet dat het niet aan mijn PC ligt ga ik kijken voor een passende oplossing. Misschien moet ik overigens ook mijn wifi pod eens in een wandstopcontact steken ipv in een stekkerdoos. Ik heb nu het modem in het wandstopcontact en de wifipod in een stekkerdoos verbonden met kabel.

Pagina: 1