Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht986
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-02-2023
Dag Iedereen,

Ik ben 24 jaar en op zoek om iets te kopen als eerste woonst (woon nu nog thuis). Mijn vraag gaat vooral over het energievraagstuk. Ik heb een mooi appartementje (80 m2) met twee slaapkamers en bouwjaar 1997 op het oog. De reden dat dit mij zo aanspreekt is, is dat het appartement instapklaar is. Daarbij ligt het gelegen in een centrumstad in België, waar gratis parkeren in de straat mogelijk is en een buurt die nog eens goed verbonden is met de autosnelweg. Mijn grootste bemerking bij dit appartement is dat er geen centrale verwarming aanwezig is, en de leefruimtes worden verwarmd met elektriciteit. De energievoorziening is privatief en er zijn geen plannen in de toekomst om deze collectief te maken (4 appartementen in het gebouw). Er liggen dus geen gasleidingen doorheen het gebouw. Er liggen ook geen zonnepanelen op het dak. Het lijkt me ook zeer moeilijk om met mede-eigenaars van een gebouw werken uit te voeren om gasleidingen te leggen of zonnepanelen…

Het appartement heeft een EPC van 258. Graag zou ik er 5 à 10 jaar wonen en dan terug verkopen. Veel mensen in mijn omgeving hameren er zo op dat ik een woning moet kopen met een EPC waarde van B of A, maar de variabele kost, de maandelijkse energiefactuur, betaal je dan, naar mijn mening, gewoon aan de verkoper. Op zich kan ik er mee leven dat mijn energiefactuur wat hoger is. Ik wil gewoon niet iets kopen die binnen 7-8 jaar volledig waardeloos wordt. Wat denken jullie, is dit een no-go?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:37
Je hebt het over gasleidingen wat een verkeerd uitgangspunt is. Meteen vergeten.
Maar een troost. Je toekomstige buren zitten denk ik in dezelfde situatie

Wat belangrijker om te weten is hoe de electrische verwarming is aangelegd. Dat bepaalt je opties.
1 Electrische cv ketel met reguliere water verwarmingsleidingen naar radiatoren
2 Centraal boilervat of doorstroomverwarmer met decentrale electrische radiators.

Bij optie 1 zou de meest simpele optie zijn om een warmtepomp op het dak te zetten, voor ieder appartement eentje
Bij optie 2 paar airco's aangevuld met ventilatiewarmtepomp voor warm water.

Doe er nog een paar zonnepanelen bij en je komt al een heeld eind.

Maar niets let je om de vraagprijs aantepassen naar beneden die je voor de woning wenst te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Airco's lijken mij dan ook het beste, als het mag van de VvE. Of je kijkt verder naar een ander appartement.

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 07-12-2022 16:45 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
Waarom zou je gasleidingen willen en waarom zou dit over 7 of 8 jaar een waardeloos appartement zijn?
We gaan juist met zijn allen van gas af en dan wordt er veelal voor elektra gekozen, jouw appartement loopt dus al voor op de rest :)
Airco erin, als je een buitenunit kan plaatsen, warmtepomp boiler en klaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:23
No Hands schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:12:
Waarom zou je gasleidingen willen en waarom zou dit over 7 of 8 jaar een waardeloos appartement zijn?
We gaan juist met zijn allen van gas af en dan wordt er veelal voor elektra gekozen, jouw appartement loopt dus al voor op de rest :)
Airco erin, als je een buitenunit kan plaatsen, warmtepomp boiler en klaar.
Ooit aan waterstof gedacht via het huidige gasnet? Elektra is echt niet de holygrill en zal mijn inziens het ook niet gaan worden. Waterstof zal de toekomst zijn.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Morpheusk schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:26:
[...]

Ooit aan waterstof gedacht via het huidige gasnet? Elektra is echt niet de holygrill en zal mijn inziens het ook niet gaan worden. Waterstof zal de toekomst zijn.
Gelukkig mogen we onze eigen mening hebben en is jouw uitspraak niet op feiten gebaseerd. Waterstof wordt over 20 jaar nog niet gebruikt om huizen te verwarmen.
We leven ook niet in de toekomst, we leven nu. Als je nu je huis wil verwarmen heb je niets aan waterstof in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:23
No Hands schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:12:
[...]

Gelukkig mogen we onze eigen mening hebben en is jouw uitspraak niet op feiten gebaseerd. Waterstof wordt over 20 jaar nog niet gebruikt om huizen te verwarmen.
We leven ook niet in de toekomst, we leven nu. Als je nu je huis wil verwarmen heb je niets aan waterstof in de toekomst.
De eerste huizen worden in een proef inmiddels verwarmd met waterstof. Tot die tijd is gas een prima transitie brandstof.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Morpheusk schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:21:
[...]

De eerste huizen worden in een proef inmiddels verwarmd met waterstof. Tot die tijd is gas een prima transitie brandstof.
Die proeven werden 10 jaar geleden al gedaan. Zolang we geen duurzame energieker hebben om waterstof toemaken zonder dat het gas of stroom kost is waterstof geen oplossing.
Maar we dwalen wat af van de oorspronkelijke discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Kernvraag is of je een buitenunit van een lucht-water- of lucht-lucht warmtepomp kwijt kunt. De rest is vaak wel een mouw aan te passen.
brecht986 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:43:
Het appartement heeft een EPC van 258. Graag zou ik er 5 à 10 jaar wonen en dan terug verkopen. Veel mensen in mijn omgeving hameren er zo op dat ik een woning moet kopen met een EPC waarde van B of A, maar de variabele kost, de maandelijkse energiefactuur, betaal je dan, naar mijn mening, gewoon aan de verkoper.
In de economische theorie (behavioral economics) is het een bekend gegeven dat een korte termijn voordeel hoger gewaardeerd wordt dan een lange termijn voordeel. De koopprijs van de woning hoeft dus maar iets goedkoper te zijn om er voordelig uit te springen dan de rationele koopprijs op basis van toekomstige uitgaven (aan energiekosten danwel vernieuwing van de technische installaties).

Grote kans dat je in deze pitfall valt, want als je weet hoe je goedkoop een huis kan laten verwarmen dan had je dit topic niet geopend.

Over de waterstofopmerking: zie 'waterstofladder'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46
Morpheusk schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:26:
[...]

haha, ik hoop dat holy grill een bewuste pun is ;)
Pagina: 1