Hi all,
Op dit moment worstel ik met de uitvraag van zonnepanelen. Sowieso vind ik het lastig in te schatten hoeveel ik daadwerkelijk nodig ga hebben. Waarbij ik inzet op 6.000kwh-7.000kwh ook om in de toekomst alles 'in huis' te hebben. Daarnaast wil ik zoveel mogelijk elektrisch gaan doen door evt in de toekomst gebruik te maken van een airco voor verwarming bovenverdiepingen (bgg is vloerverwarming).
Op dit moment 3 offertes lopen, waarvan 2 binnen. Wat ik merk is dat de wat 'grotere jongens' vooral inzetten op panelen + micro converters. O.a. omdat de plaatsing op mijn dak redelijk divers is (Zuid, Oost en West). Echter heb ik nog 1 offerte die binnen moet komen van een iets kleinere lokale partij, deze persoon zweert micro-omvormers af, o.a. door de kans op defecten en de ellende van vervanging (wat volgens hem vaak uitgesteld wordt door partijen, lastig is, vaak kostbaar in manuren die niet altijd gedekt worden etc etc)
Deze persoon zweert bij SMA en schaduwmanagement. Ik ga er overigens van uit dat de offerte met SMA goedkoper is. De andere partijen gaven dit ook aan, maar vertelden mij dat het minder optimaal was.
Zouden jullie o.b.v. onderstaande willen meedenken en jullie mening willen geven?
:fill(white):strip_exif()/f/image/C4zgwqHpbsNHBcCTLWe2UY7v.png?f=user_large)
offerte 2
:fill(white):strip_exif()/f/image/jqbtzxCgjvJPcqpTRSVMsq50.png?f=user_large)
Voor de uitvraag heb ik geen budget meegegeven, eigenlijk gewoon uitgevraagd wat haalbaar is.
- 21 panelen, JA solar (10x 390, 11x 405)
- 21 micro inverter enphase IQ7+
- Q-relay (3 fase)
- Envoy-S standaard
- excl. btw 12.400
- verwachtte productie kwh jaarbasis: 6.864kwh
- plaatsen eind Q2 2023
Offerte 2 (
- 25 panelen Denim U - Mono 405 All Black Half Cut (25x)
- Enphase - Micro omvormer IQ 7+ met geintegreerde MC4-connectoren (25x)
- Enphase (z) 14
- excl. btw 15.600
- verwachtte productie kwh jaarbasis: 7.762kwh
- plaatsen Q1 2023
Op dit moment worstel ik met de uitvraag van zonnepanelen. Sowieso vind ik het lastig in te schatten hoeveel ik daadwerkelijk nodig ga hebben. Waarbij ik inzet op 6.000kwh-7.000kwh ook om in de toekomst alles 'in huis' te hebben. Daarnaast wil ik zoveel mogelijk elektrisch gaan doen door evt in de toekomst gebruik te maken van een airco voor verwarming bovenverdiepingen (bgg is vloerverwarming).
Op dit moment 3 offertes lopen, waarvan 2 binnen. Wat ik merk is dat de wat 'grotere jongens' vooral inzetten op panelen + micro converters. O.a. omdat de plaatsing op mijn dak redelijk divers is (Zuid, Oost en West). Echter heb ik nog 1 offerte die binnen moet komen van een iets kleinere lokale partij, deze persoon zweert micro-omvormers af, o.a. door de kans op defecten en de ellende van vervanging (wat volgens hem vaak uitgesteld wordt door partijen, lastig is, vaak kostbaar in manuren die niet altijd gedekt worden etc etc)
Deze persoon zweert bij SMA en schaduwmanagement. Ik ga er overigens van uit dat de offerte met SMA goedkoper is. De andere partijen gaven dit ook aan, maar vertelden mij dat het minder optimaal was.
Zouden jullie o.b.v. onderstaande willen meedenken en jullie mening willen geven?
Foto's
offerte 1:fill(white):strip_exif()/f/image/C4zgwqHpbsNHBcCTLWe2UY7v.png?f=user_large)
offerte 2
:fill(white):strip_exif()/f/image/jqbtzxCgjvJPcqpTRSVMsq50.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto - beperkte ruimt op westkant ivm later geplaatste dakramen welke op positie zitten waar nu geen panelen ingetekend zijn. Offerte 1 geeft aan daar niet te kunnen/willen leggen ivm paneelgrote en mogelijke overslag van water over rand dak. Offerte 2 geeft aan (zonder te meten) dat het prima kan.Schaduw
Jaarverbruik
Nog niet bekend, maar ga uit van > 6.000-7.000kwh en ook ihkv toekomstige (elektrische) warmtepomp. Hetgeen nu nog op gas gaat is douche en vloerverwarming benedenHuidige elektriciteitsaansluiting
3-faseBudget en doel
~12-13K in btw o.b.v. richting 6.000-7000kwh jaarbasisVoor de uitvraag heb ik geen budget meegegeven, eigenlijk gewoon uitgevraagd wat haalbaar is.
Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet bekendBijhouden van data
JaReeds verkregen offertes
Offerte 1 (A)- 21 panelen, JA solar (10x 390, 11x 405)
- 21 micro inverter enphase IQ7+
- Q-relay (3 fase)
- Envoy-S standaard
- excl. btw 12.400
- verwachtte productie kwh jaarbasis: 6.864kwh
- plaatsen eind Q2 2023
Offerte 2 (
- 25 panelen Denim U - Mono 405 All Black Half Cut (25x)
- Enphase - Micro omvormer IQ 7+ met geintegreerde MC4-connectoren (25x)
- Enphase (z) 14
- excl. btw 15.600
- verwachtte productie kwh jaarbasis: 7.762kwh
- plaatsen Q1 2023