Hue wall switch batterij verbruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femke
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-12-2023
Hallo, ik gebruik een Hue Wall Switch inbouw module om een lamp aan te sturen (Home Assistant met Zigbee2MQTT en een SONOFF Zigbee USB Dongle Plus). De wall switch module zou een batterij moeten hebben die 5 jaar mee gaat (in combinatie met een Hue Bridge). Helaas zit ik ondertussen, na een aantal weken al aan de tweede batterij. Ik heb de batterij een aantal dagen geleden vervangen. Toen stond de batterij op 100%. Ondertussen op 20%... Bij opzoekingen op internet heb ik gevonden dat het nuttig zou kunnen zijn om de dongle firmware te upgraden. Dat heb ik dus gedaan, maar helaas geen oplossing....
Kan iemand mij hiermee verder helpen? Of eventueel een alternatief voorstellen (zigbee module die je kan inbouwen achter een bestaande knop, MAAR waarmee je het lichtpunt dat op die schakelaar zat niet mee wil aansturen)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:23
Persoonlijk vind ik de combinatie "batterij" en "inbouw" best een slechte combinatie.
Je gaat toch niet eens in de zoveel tijd je inbouw uitbouwen om de batterij te vervangen?
Zelf heb ik gekozen voor een FoH schakelaar.
Deze heeft geen draden nodig en werkt via kinetische energie (dus geen batterij).
Helaas kan je hiermee niet je bestaande schakelmateriaal behouden, omdat die vervangend / aanvullend is.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:16

Koppensneller

winterrrrrr

Heb je misschien (een aantal keer) de firmware van het apparaat geüpdatet via Z2M? Dat vreet batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Gebruik zelf de Niko friends of hue schakelaars, die hebben geen batterij. Die zijn 'kinetisch' gevoed.

Maar HUE, Z2M, Sonoff... waarom zo'n aaneenschakeling van producten, met alle kans op storingen erbij?

HUE via bridge naar een hue lamp en je hebt het evengoed in HA voor waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:32
Er lijkt iets mis te gaan bij jou want de mijne is geinstalleerd toen de Wall Switch Module net uit was en draait nog prima op de eerste batterij. Forceert je setup misschien veel vaker een connectie tussen de diverse apparaten? Hue heeft die vijf jaar (nog niet bewezen natuurlijk) ingeschat op basis van gebruik in een Hue-only systeem, bij gebruik met andere spullen is het natuurlijk niet gegarandeerd dat dit op precies dezelfde manier werkt en dus hetzelfde aan levensduur oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Anoniem: 30722 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:18:

Maar HUE, Z2M, Sonoff... waarom zo'n aaneenschakeling van producten, met alle kans op storingen erbij?

HUE via bridge naar een hue lamp en je hebt het evengoed in HA voor waar nodig.
Ik heb al mijn Zigbee-apparatuur centraal aan Z2MQTT hangen in plaats van een Hue-hub, IKEA-hub, Xiaomi-hub, Sonoff-Hub, etcetera te moeten installeren en plaatsen. Dat is voor mij in ieder geval een heel groot voordeel.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Dan wellicht toch een kinetisch model overwegen zodat de batterijen geen probleem vormen.
Vermoed dat hij nu gewoon veel bevraagd wordt, waar de eigen hub dat kennelijk niet doet.
Meer verkeer, is meer stroom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Femke Hier in het nieuwbouwhuis juist gekozen om alles vast te zetten met een (Wago) lasklem. Dan heb je ook geen gedoe met ingebouwde batterijen in die module.

De lichtschakelaars zijn vervangen door Hue dimmer Switch V2 zodat je de lampen als nog "Fysiek" kan uitschakelen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 16:11
Gebruik je een aan/uitschakelaar (een die aan blijft staan) of een pulsdrukker (die veert terug)? Wellicht dat de eerste een hoger energiegebruik heeft omdat er continu een gesloten kring is.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femke
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-12-2023
@GarBaGe Als het 1 keer om de 5 jaar zou zijn, zou ik dat niet zo'n ramp vinden, maar niet zoals het nu werkt. En ik had een schakelaar op de juiste plaats zitten die niet meer gebruikt werd, dus dat zou ideaal geweest zijn.

@Koppensneller Zeker niet meer dan 1 keer

@Anoniem: 30722 Dat vind ik net een voordeel aan het gebruik van het zigbee protocol met een generieke coördinator. En ik dacht ook dat die misschien teveel bevraagd wordt, maar dan is het nog specifiek een probleen voor dit device, want bij een losse wall switch (zo een die je tegen de muur plakt) heb ik dat probleem niet. Maar ik hoopte de bestaande schakelaar te kunnen gebruiken....

@NoepZor Een aan/uit schakelaar. Je zou toch denken dat ze daar bij Philips wel rekening mee houden vermits je in de config moet aangeven wat voor schakelaar je gebruikt.

Voorlopig nu een losse schakelaar tegen de muur geplakt, maar ik hoop nog steeds het werkende te krijgen (ondertussen is de batterij helemaal leeg trouwens)
Pagina: 1