• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 20:24
Je leest steeds vaker dat het helemaal mis gaat met de € en dat de banken op instorten staan.Men zegt dan dat als dit zou gebeuren dat je ook naar je centjes die op je rekening staan kunt fluiten. Nu kun je natuurlijk al je spaarcenten omzetten in edelmetalen maar dat lijkt me niet helemaal handig.

Zijn er andere manieren om je geld ergens veilig onder te brengen binnen of buiten de EU, b.v. in andere valuta bij een bank buiten de EU?

Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips op dit gebied?

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Misschien op een bank in IJsland? Die zijn erg betrouwbaar.

Maar even serieus, waarom denk je dat een buitenlandse bank betrouwbaarder is dan een bank met euro's?
Wat je schrijft is nogal koffiedik kijken en het hele internet staat vol met voor en tegen argumenten.
Wat heb je zelf al gevonden?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:23
Ik las met nogal wat verbazing je eerste zin. Misschien heb ik iets gemist. Maar waarom zou ons geld bij een van de drie grootbanken niet veilig zijn? De Euro is trouwens juist weer wat opgekrabbeld dankzij de renteverhogingen.
Verder is investeren in vastgoed is altijd verstandig.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:48
Alles in crypto gooien natuurlijk /s.

Nou ben ik geen econoom noch economisch onderlegd, maar de Euro is echt zo slecht nog niet.

Stel dat de hele Euro opeens niets meer waard is...dan gaan de andere valuta's gewoon mee. Dat zou voor een bizarre onrust zorgen, iets wat mondiaal impact zou hebben. Tevens zou dat ook betekenen dat we grotere problemen hebben dan geld. Ook, wat ga je hier met buitenlandse valuta doen wanneer niemand meer geld heeft? Waar ga je dat uitgeven?

Gewoon blijven relativeren...Je voorbereiden op een apocalyps is nogal onzinnig, imo.

• wfveennl
dragonhaertt schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:09:
Misschien op een bank in IJsland? Die zijn erg betrouwbaar.

Maar even serieus, waarom denk je dat een buitenlandse bank betrouwbaarder is dan een bank met euro's?
Wat je schrijft is nogal koffiedik kijken en het hele internet staat vol met voor en tegen argumenten.
Wat heb je zelf al gevonden?
Veel "kijk uit de Euro staat op instorten" gevonden maar behalve edelmetaal niet veel oplossingen tegengekomen. Het gaat niet zozeer om de betrouwbaarheid van de bank maar om de houdbaarheid van de Euro.
We hebben wel een depositogarantiestelsel maar de manier waarop ons land tegenwoordig bestuurt wordt geeft bij mij nog 0,0 vertrouwen.

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

wfveennl schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:06:
Je leest steeds vaker dat het helemaal mis gaat met de € en dat de banken op instorten staan.
Waar lees je dit? Ben oprecht benieuwd, want ben dat zelf nergens tegengekomen. Zonder Facebook "bronnen" a.u.b.

Ik denk overigens niet dat je geld veiliger is buiten de E.U. (en in Nederland, één van de rijkste landen in de E.U.) dan erbinnen.

[Voor 16% gewijzigd door Ruzor op 07-12-2022 14:34]

[This is what you get when you mess with us]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:09

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Zijn er andere manieren om je geld ergens veilig onder te brengen binnen of buiten de EU, b.v. in andere valuta bij een bank buiten de EU?
'veilig' is hier een beetje het sleutelwoord ... wat vind jij 'veilig'?

Punt hierbij is dat een heleboel speculatieve beleggingen die je aan kunt gaan een zeker risico hebben eerder sneller aan waarde te verliezen en door een grote afstand of problemen dit geld weer liquide te maken het je misschien juist meer problemen en effectief ook en waardeverlies kan gaan opleveren.
Zelfs beleggingen met in theorie een hog rendement kunnen dan nog steeds risicovol zijn, als de winst niet eenvoudig liquide te maken is of hieraan hoge kosten gebonden zijn.... Iets dat met 'gewoon'spaarvermogen in euro's niet zal spelen en hierom al een flinke meerwaarde heeft als direkt beschikbare financiele 'buffer

Overigens veelal ook een truc voor twijfelachtige beleggingsfondsen of zelfs ronduit oplichters je aan te spreken met zulke 'angst-verhalen' om je over te halen je vermogenswaarde die zich nu in euro's bevinden in hun fondsen om te zetten en laten ze dat graag zien gebeuren omdat zij doorhebben hoe 'gewild' deze euro's zijn.

Zou je bv een jaar terug (bv 12 november) 50.000 euro in Bitcoin omgezet hebben, had je een 0,88 BTC in bezit gekregen .... vandaag zou dit nu nog een waarde van 14.206 vertegenwoordigen.
in iets meer dan een jaar was je ruim 70% van je vermogenswaarde dan verloren... nog los van eventuele extra kosten die je dan hebt om die Bitcoins om te zetten in de Valuta die je uiteindelijk zelf gebruikt om je consumptie en vaste lasten te betalen

[Voor 10% gewijzigd door RM-rf op 07-12-2022 14:45]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:12
Ruzor schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:29:
[...]

Waar lees je dit? Ben oprecht benieuwd, want ben dat zelf nergens tegengekomen. Zonder Facebook "bronnen" a.u.b.
Ik zou ook graag facebook en tiktok bronnen horen!
Dat zou namelijk ook al wat verklaren waarom het tot nu toe buiten mijn gezichtsveld bleef :)

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Misschien in Rusland? Tegen de tijd dat het hier niet okee is, is de boel daar al zodanig afgekoppeld van de EU dat jij er geen last van krijgt.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:19
Je leest steeds vaker dat het helemaal mis gaat met de € en dat de banken op instorten
Ik lees dat nooit. Laat me gokken FB?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:37

de Peer

under peer review

Je leest steeds vaker dat het helemaal mis gaat met de € en dat de banken op instorten staan.Men zegt dan dat als dit zou gebeuren dat je ook naar je centjes die op je rekening staan kunt fluiten. Nu kun je natuurlijk al je spaarcenten omzetten in edelmetalen maar dat lijkt me niet helemaal handig.

Ik denk dat je niet goed geïnformeerd bent doordat je op verkeerde (foute) websites aan het neuzen bent. Ik denk dat je iets kritischer naar je bronnen moet kijken. 'zelf onderzoek doen' zeg maar ;)

je geld in euro's op een Nederlandse rekening, veel veiliger gaat het niet worden.

vraag je eens af waarom mensen jou proberen op het verkeerde been te zetten, vaak hebben ze daar zo hun eigen (financiële) belangen bij. Angst doet het altijd goed, extra clicks = extra advertentie-inkomsten.

[Voor 14% gewijzigd door de Peer op 07-12-2022 14:55]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• celshof
  • Registratie: December 2009
Stel dat je acteert op deze zorgen. Ik haal al mijn Euro's van de bank en stal ze in de VS, in Dollars. Krijg ik voor mijn 10000 euro, 10000 dollar terug. En dan stopt de oorlog in Oekraïne, gaat het beter in Nederland en de rest van de Eurozone en gaat de valutakoers van Dollar en Euro terug naar het niveau van 2008 (1.5 Dollar per Euro) en heb ik het opeens nodig. Krijg ik maar 6666 Euro terug. €3333 verdampt, omdat ik het heb gestoken in een andere valuta.

[Voor 5% gewijzigd door celshof op 07-12-2022 14:54]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja de Euro heeft fundamentele problemen (wel economische maar geen politieke unie en bijbehorende kapitaal transfers) echter is de vraag of dat erger is dan het risico van een andere valuta en eventuele issues in dat land. Om nu te zeggen dat de VS er super fantastisch voorstaat op politiek vlak is nogal een stretch op z'n zachtst gezegd. Daarnaast staat de Dollar nu erg hoog dus moet je 'duur' kopen en is de kans groot dat je op die manier flink in gaat leveren.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wfveennl schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:17:
[...]

Veel "kijk uit de Euro staat op instorten" gevonden
Dat is dus een social media bubble. Als je er eenmaal in zit kom je er moeilijk meer uit.

Vergeet niet dat de mensen die jou dit soort ideeën aanpraten maar al te vaak hun boterham met een alternatief verdienen. Hoe meer onrust ze creëren hoe meer ze verdienen.

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 22:00
Een generiek antwoord is dat je moet spreiden. Een mix van spaarrekening, aandelen, vastgoed, dollars, edelmetaal, bitcoin, etc. etc. Als er dan iets omvalt, ben je maar een deel kwijt. Welke mix je dan kiest is aan jou.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
celshof schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:51:
Stel dat je acteert op deze zorgen. Ik haal al mijn Euro's van de bank en stal ze in de VS, in Dollars. Krijg ik voor mijn 10000 euro, 10000 dollar terug. En dan stopt de oorlog in Oekraïne, gaat het beter in Nederland en de rest van de Eurozone en gaat de valutakoers van Dollar en Euro terug naar het niveau van 2008 (1.75 Dollar per Euro) en heb ik het opeens nodig. Krijg ik maar 5714 Euro terug. €4300 verdampt, omdat ik het heb gestoken in een andere valuta.
Maar dat gaat wel voor beide kanten natuurlijk. Als de euro 2x onderuit gaat, krijgt hij €20k terug.

Anyway er staat geen bank hier op instorten, dus dat zal wel meevallen voor voorlopig. En de Euro? Tja die kan achteruit gaan, dat is een risico. Dat de Euro instort is ook theoretisch mogelijk, dan is waarschijnlijk de dollar het beste, want heel veel andere munten zullen dan mee instorten met de Euro.

Maar ik vermoed dat dat risico wel meevalt, alleen inflatie zal voorlopig nog wel behoorlijk blijven ben ik bang.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ruzor schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:29:
[...]

Ik denk overigens niet dat je geld veiliger is buiten de E.U. (en in Nederland, één van de rijkste landen in de E.U.) dan erbinnen.
YouTube staat vol met dat soort video's. De euro zou op instorten staan en je kan maar beter zilver en/of goud kopen, is het advies.

La Batterie des Hommes sans Peur

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
XWB schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:57:
[...]

YouTube staat vol met dat soort video's. De euro zou op instorten staan en je kan maar beter zilver en/of goud kopen, is het advies.
Wat goed uitkomt, want ze zijn of zelf zilver/goud verkopers, of ze hebben een handige referral link :P

• celshof
  • Registratie: December 2009
Sissors schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:55:
[...]

Maar dat gaat wel voor beide kanten natuurlijk. Als de euro 2x onderuit gaat, krijgt hij €20k terug.
Eens! Dus om te gokken met je geld, kunnen buitenlandse valuta wel interessant zijn. Om risico te mijden, lijkt het me niet bijzonder handig.

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-01 23:38
pawn stars lmao

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-01 22:33
Zolang andere landen hun geld liever in bewaring geven aan eurolanden lijkt het me niet verstandig door Social media gedreven keuzes te maken die hier haaks op staan.

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth0.nl

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Sissors schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:55:
[...]

Dat de Euro instort is ook theoretisch mogelijk, dan is waarschijnlijk de dollar het beste, want heel veel andere munten zullen dan mee instorten met de Euro.
valuta van zwakke en instabiele gebieden zullen snel in waarde verliezen... maar in noord-europa zit je juist in een gebied dat een tegengesteld effect zal kennen; Een zeer harde en sterke Munt.
(iets dat ook zijn nadelen heeft)

Zou de euro bv 'klappen' en de verschilende centrale banken weeer hun eigen weg gaan zal het best te verwachten zijn dat voor nederland de DNB de duitse Bundesbank zal volgen en er een 'Noord-Euro' zou ontstaan, of een D-Mark waar een eventuele nederlande neo-gulden aan gekoppeld zou zijn.
Misschien ook aan de zwitserse Franc, Deense en Noorse Krone e.a. gebonden (bv de Deense munt is nu al aan de euro gekoppeld, maar heeft zeer grote problemen die koppeling te houden, de Franc heeft enkele jaren terug de koppeling losgelaten en steeg toen in korte tijd zeer in waarde, an een Noord-euro zouden deze valuta echterw er eenvoudig te koppelen zijn)

Deze valuta zou niet zwak zijn, maar eerder als grootste probleem een zeer hoge 'hardheid' kennen (wat overigens voor een grotendeels op export en internationale diensten draaiende economie overigens eerder zou hinderen).
Overigens zal de economie er dan alles aan doen deze hardheid te omzeilen, bv door de rente weer enorm omlaag te gooien en deze munt minder aantrekkelijk te maken tov andere valuta, juist om de eigen export en economische groei te ondersteunen

[Voor 10% gewijzigd door RM-rf op 07-12-2022 15:26]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
het is allemaal de schuld van Rutte, Kaag en de Jonge
met 5g kunnen ze altijd tracken waar je bent
corona is een hoax
het is allemaal fake news
de verkiezingen in amerika zijn gestolen
vaccin = vergif

Oh en nu vallen dus de banken om.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Vandaar dat ik er nog nooit van gehoord heb. Ik lees alleen maar nieuwssites... Klinkt als een hoax.

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-01 13:36
Er staat er vast wel eentje in de FvD-app.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:39

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Wat ben ik toch blij dat dit soort video's niet in mijn algoritme voorbij komen. En als dat al zo zou zijn, waarom zou je het in godsnaam gaan kijken? Heb je dan echt niets beters te doen?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Ik heb zo het vermoeden dat dit soort bubbels mensen vaker overkomen, die ook van standpunt zijn dat ze niks te verbergen hebben aangaande privacy.

Mi 11T Pro | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Metalfreak schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:47:
[...]

Wat ben ik toch blij dat dit soort video's niet in mijn algoritme voorbij komen. En als dat al zo zou zijn, waarom zou je het in godsnaam gaan kijken? Heb je dan echt niets beters te doen?
Ligt niet aan het algorithme maar aan jouw eigen kijkgedrag. Af en toe biedt Youtube jou filmpjes aan die niet in jouw geijkte patroon passen. Bekijk je die dan gaan ze steeds meer van hetzelfde aanbieden. Negeer je het dan proberen ze weer wat anders.

Twee jaar geleden kocht ik een nieuwe auto en vooraf heb ik veel reviews op Youtube bekeken. Daardoor leek het wel of heel Youtube alleen nog maar om auto's draaide want Youtube bood me maandenlang vooral autonieuws en -reviews aan. En toen ik de auto eenmaal had gekocht en mijn interesse in die filmpjes verloor veranderde het aanbod en tegenwoordig zie ik bijna niets meer over auto's.
Daardoor is het heel makkelijk om in een bubble te belanden waar Youtube jou zoveel vergelijkbare filmpjes aanbiedt dat je die filmpjes ook gaat geloven omdat je bijna geen andere stemmen meer hoort.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

downtime schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:21:
[...]

Ligt niet aan het algorithme maar aan jouw eigen kijkgedrag. Af en toe biedt Youtube jou filmpjes aan die niet in jouw geijkte patroon passen. Bekijk je die dan gaan ze steeds meer van hetzelfde aanbieden. Negeer je het dan proberen ze weer wat anders.

Twee jaar geleden kocht ik een nieuwe auto en vooraf heb ik veel reviews op Youtube bekeken. Daardoor leek het wel of heel Youtube alleen nog maar om auto's draaide want Youtube bood me maandenlang vooral autonieuws en -reviews aan. En toen ik de auto eenmaal had gekocht en mijn interesse in die filmpjes verloor veranderde het aanbod en tegenwoordig zie ik bijna niets meer over auto's.
Daardoor is het heel makkelijk om in een bubble te belanden waar Youtube jou zoveel vergelijkbare filmpjes aanbiedt dat je die filmpjes ook gaat geloven omdat je bijna geen andere stemmen meer hoort.
Oftewel, algoritme dus. Zoals @Metalfreak aangaf.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:43

Zenix

BOE!

Ik heb ook vrienden uit Iran. Die hadden ook geld daar staan, ging lekker met 30% rente. Tot de inflatie daar toesloeg en nu is het bijna niks meer waard.

Niet aan beginnen dus.

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-01 21:34
Ik ben het swbr eens.... spreiden is nooit verkeerd. Wij hebben zelf nog een pensioen voorziening (CPF) in Singapore staan. Ik mag het opnemen maar laat het lekker daar renderen

[Voor 14% gewijzigd door flyingdutchboy op 07-12-2022 21:02]

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:44
Ik zelf reis regelmatig en zet dan een x bedrag via Revolut om na de valuta van dat land. Maar het geld blijft hierbij nog altijd binnen de EU staan. Dus waarschijnlijk niet helemaal wat je zoekt.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

de Peer schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:44:
[...]

Oftewel, algoritme dus. Zoals @Metalfreak aangaf.
Ja, maar het algoritme is voor iedereen hetzelfde, het is niet alsof @Metalfreak naar een ander algoritme kijkt en daarom niet dezelfde filmpjes ziet. Het is zijn eigen gedrag wat ervoor zorgt dat hij andere filmpjes voorgeschoteld krijgt.

• wfveennl
Tsja, wisselende reacties hier. Uiteraard heeft het mijn voorkeur mijn geld te laten staan waar het staat, op NL'se banken. Ik heb mijn ideeën niet van Facebook of Tiktok o.i.d.

Als voorbeeldbron noem ik deze; https://www.rtlnieuws.nl/...inzien-voor-als-euro-valt

Ik neem ook niet alles wat ik lees serieus maar ik probeer wel om mijn kop uit het zand te laten.

Maar volgens mijn kun je toch niet ontkennen dat er e.e.a. broeit in ons eens zo mooie land waar we tegenwoordig de ene crisis na de andere over ons heen krijgen en onze regering erg druk is behalve met de ondersteuning van de eigen bevolking.

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:45
Minister Sigrid Kaag van Financiën heeft de info het stempel staatsgeheim gegeven omdat het vrijgeven ervan 'speculaties in de hand kan werken'
Dit zegt al genoeg toch? Het is een plan voor *ALS* er iets gebeurt. Nergens wordt hier vanuit gegaan *DAT* het gebeurt, noch staat in dit artikel dat de banken op instorten staan. En toch blijkt het dat er speculaties gedaan worden op basis van dit artikel.

Zo hebben de VS ooit een noodplan gemaakt voor een Zombie uitbraak. Niet dat dit (naar alle waarschijnlijkheid) ooit zal gebeuren, maar het is er wel. Overigens was dit plan meen ik een algemeen plan, maar hebben ze voor zombie-apocalypse gekozen om paniek te voorkomen.

[Voor 5% gewijzigd door Ypho op 08-12-2022 12:19]

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Er bestaan crisisplannen, in dit geval gaat het om noodgeval-scenario's die voorberreid zijn na de kredietcrisis in 2008 en de griekenlandcrisis in 2010-2011.
in die situaties waren er grote financiele instellingen die op omvallen stonden en die uiteindelijk ok via overheidskredieten en deel-nationaliseringen gered werden..

Je kan heel 'bang' zijn om het gegeven dat deze plannen bestaan (of erom dat ze als staatsgeheim ingesteld worden, omdat het natuurlijk ook gaat om economisch zeer relevante financiele gegevens, bv welke instellingen de overheid mogelijk als eerste wél zou laten omvallen, welke juist op zichzelf kunnen gaan werken)...
Maar eigenlijk mogen we juist blij zijn dat het lansbestuurs soms ook gewoon structureel plannen maakt en scenarios op de lange termijn en zonder populistische politiek-winstbejag en 'meewaaien-met-de-wind'gelijk alles op twitter uitgevochten wordt...

Juist dat de westerse economieen een grote stabiliteit kennen is deels te danken door en goede besturspolitiek en ook financiele regulatie ...

ik kan begrijp dat sommige mensen 'bang'worden als ze erover lezen...
Maar dat komt op mij ook een beetje over alsof mensen bepaalde thema's niet willen aanspreken.. vb van die mensen die bv niet hun testament willen regelen omdat ze het niet 'leuk' vinden erover te spreken.

Het is echter onzin om te denken dat als je bv je geld ergens buiten europa zou wegzetten, het opens 'veilig' zou zijn voor een scenario waarover dat soort financiele scenario's gaan...
juist in zulke gevallen lijkt het eerder waarschijnlijker dat je vermogen dat niet geparkeerd is bij instellingen die iig onder europees financieel toezicht staan, je sneller kwijt zal raken dan vermogen bij europese banken

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
wfveennl schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:07:

Maar volgens mijn kun je toch niet ontkennen dat er e.e.a. broeit in ons eens zo mooie land waar we tegenwoordig de ene crisis na de andere over ons heen krijgen en onze regering erg druk is behalve met de ondersteuning van de eigen bevolking.
Volgens mij kan je dit echt niet serieus menen. Maar oke.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:15

Wat gaat er dan zo ontzettend slecht in ons land waardoor het allemaal om gaat vallen? We gaan niet van crisis naar crisis maar vooral van opgeblazen incident naar opgeblazen incident. Als je van een afstandje naar ons land kijkt gaat het meer dan gemiddeld goed hier.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:15
wfveennl schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:17:
[...]

Veel "kijk uit de Euro staat op instorten" gevonden maar behalve edelmetaal niet veel oplossingen tegengekomen. Het gaat niet zozeer om de betrouwbaarheid van de bank maar om de houdbaarheid van de Euro.
We hebben wel een depositogarantiestelsel maar de manier waarop ons land tegenwoordig bestuurt wordt geeft bij mij nog 0,0 vertrouwen.
Hoe zou het land volgens jou bestuurd moeten worden? Graag wel met een sluitende begroting als onderbouwing.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:54

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat is een van de taken van overheden, om zich voor te bereiden op diverse scenario's, zodat er procesmatig gehandeld kan worden. De hoeveelheid draaiboeken die er bij een GRIP-scenario kunnen voordoen zijn absurd. Ik kan je zeggen dat ik tijdens mijn carrière vaak genoeg een stuk: "datacenter-in-een-box" heb voorbereid om zelfs offline actuele (sinds laatste synchronisatie) asset/regio/sturingsdata te kunnen hebben.

Dat dit erg absurd kan zijn (geld is ineens €0 waard, zombie uitbraak, inval van de VS of een andere bondgenoot die een Death Star beslist te bouwen, tot zelfs: "wat als er een zwart gat opent in zwitserland" is gewoon iets waar aan gedacht wordt. Er wordt altijd bij gezegd: de kans is érg laag, maar hey, beter voorbereid dan niet voorbereid.

Het hele afhandeling van "inzien van die noodplannen" afwijzen met de speculatie: "dit kan wappies in de hand werken" is natuurlijk juist hoe mensen aan complot theorieën komen. "zie je wel? Ze willen niet dat je het ziet, want het gaat juist gebeuren!". Een beetje de paradox van een self-fulfilling prophecy.

De praktijk is, op wat uitwassen/zelf-isolerende "schadow-maatschappijen" na dan, dat Nederland best stabiel is. Die schaduw-maatschappijen zoals de 90% SGP-gemeentes zijn doorgaans ook niet zó slecht, en we hebben zeker nóg geen "Duitsland"-situatie (met die reichsburgers). Er zijn wel wát mensen die dat willen, en die ook heel hard roepen dat dit soort dingen nodig zijn omdat de Euro op instorten is, maar de praktijk is als volgt:

- We hebben een zeer stabiele democratie
- Inspraak en transparantie is voldoende mogelijk, al is de poging tot afdekking nóg zo hard
- Ondanks dat een enkeling geen vertrouwen heeft, wordt het land, de provincie, en de gemeente zo bestuurt als ze dat zelf willen
- Er is genoeg ruimte voor andere beelden, zelfs als die géén meerderheid hebben
- Omdat we een economisch stelsel hebben wat een significant deel van de wereldbevolking omvat, zijn we érg stabiel
- ALS er al iets ging gebeuren met de Euro, dan zullen de dominostenen dusdanig snel vallen dat al het andere ook amper iets waard is
- Er is geen aanwijzing DAT er iets gaat gebeuren. Emoties zijn de laatste tijd voorspelbaar, de gestegen kosten (en dus inflatie) hebben een aanwijsbare oorzaak, banken en pensioenfondsen zijn vrij solide, en hoewel sommige "konden we in 2008 zien aankomen"-dingen voor sommigen nu lastig zijn (jaren 30 woningen zonder isolatie die alleen warm waren bij de gratie van een inherent onstabiele geopolitieke situatie -- ik heb in die tijd een verhuizing gedaan waardoor ik zelf niet meer vatbaar was en lach nu in mijn vuistje), heeft het een aanwijsbare oorzaak die niet van permanente aard is.

Ik heb 90% vertrouwen in het huidige stelsel (let op: ook ik heb niet gekozen op wat er nu zit, ik stem doorgaans wat meer humanitair-liberaal-progressief, wat er nu ziet is wat meer conservatief en nét iets verder naar markt-rechts dan ik doorgaans kies), en snap de essentie van polderen goed: samenwerken totdat we allemaal nét tevreden genoeg zijn.

Als ik ergens in investeer buiten euro's, dan zijn dat zaken waarvan ik geopolitiek kan voorstellen dat ik er later profijt van heb. Zoals van het gas af gaan. Zelf energie opwekken en opslaan. Minder energie gebruiken door beter te isoleren (muren, ramen, openingen, en ventilatie). Minder energie "lekken" door ook douche-WTW. Minder nutteloze transport/reisbewegingen maken. Dat soort dingen. Dat is toch niet sparen? Nee. Klopt. Ik geef een fortuin uit aan lokale installateurs, en zo veel mogelijk verantwoordelijk gekochte apparatuur. In ruil daarvoor ben ik minder gevoelig voor inflatie door... inherent onstabiele dingen. Zoals fossiele brandstoffen.

Als ik een "spaargeld omzetten" tip zou mogen geven, dan is het wel het volgende: verander je spaargeld in zaken waardoor je later minder geld hoeft uit te geven. Los je hypotheek af. Koop erfpacht af. Isoleer je huis. Zet je dak vol met PV, wind, en energie opslag. Eigenlijk geen elektra rekening, geen gasvastrecht/rekening, en geen hypotheek is heel fijn wonen. En houd op je zorgen te maken over hypothetische wat-als scenario's.

En als je dat al doet, maak je zorgen over de coole scenario's. Zoals zwarte gaten in de bergen. Of een Death Star.

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:43
Heeft geen zin: had je in 2009 ofzo moeten doen..... bijvoorbeeld Thaise Bath, toen nog 50 Thaise Bath voor € 1 en nu mag je in de handen klappen als je 37 Thaise bath krijgt. De Hongkong dollar, zelfde liedje......

Nu krijg je 8HKD voor € 1 en voor corona, was het nog meer dan 9HKD en het is zelfs 10HKD voor € 1 geweest. De enige valuta die nog waardelozer is, dan de euro: dat is de Turkse lira _O-

Maar je kunt niet zomaar een rekening in het buitenland openen en zelfs als het je gelukt is in het verleden, dan kun je nu misschien niet bij je geld: goed voorbeeld is China, dat helemaal op slot zit. Als je daar dan geld op een bank heb staan, dan kom je er gewoon niet bij. Of je moet online kunnen bankieren.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-01 20:31

Jebus4life

BE User

Marco-Peters schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:35:
Heeft geen zin: had je in 2009 ofzo moeten doen..... bijvoorbeeld Thaise Bath, toen nog 50 Thaise Bath voor € 1 en nu mag je in de handen klappen als je 37 Thaise bath krijgt. De Hongkong dollar, zelfde liedje......

Nu krijg je 8HKD voor € 1 en voor corona, was het nog meer dan 9HKD en het is zelfs 10HKD voor € 1 geweest. De enige valuta die nog waardelozer is, dan de euro: dat is de Turkse lira _O-

Maar je kunt niet zomaar een rekening in het buitenland openen en zelfs als het je gelukt is in het verleden, dan kun je nu misschien niet bij je geld: goed voorbeeld is China, dat helemaal op slot zit. Als je daar dan geld op een bank heb staan, dan kom je er gewoon niet bij. Of je moet online kunnen bankieren.
Hoewel er een kern van waarheid inzit, toch stevig overroepen.

Het klopt dat de euro momenteel zeker niet op zijn sterkst staat; de redenen daarvan zijn denk ik ook vrij logisch en relatief moeilijk te bestrijden op korte termijn:
- Sterke afhankelijkheid van Russische fossiele brandstoffen
- De daaropvolgende inflatie die veel moeilijk bestreden kan worden omdat de ECB veel moeilijker renteverhogingen kan doen dan andere grootlanden zoals de VS (de redenen daarrond zijn ons ook bekend, we kunnen daarover klagen maar helaas is daar niet direct een oplossing voor aan de horizon, wat inderdaad een stevig risico richting toekomst is).

Dat eerste zijn zowat alle eurolanden in sneltempo aan het proberen oplossen (maar dat zal niet zo op 1-2-3 gebeuren). Dat tweede is een probleem waarvan we al 15 jaar weten dat het een probleem is, maar dat zeer moeilijk op te lossen valt. Zonder een stevige katalysator zal het "pappen en nathouden zijn" (geen idee of jullie dat in NL ook gebruiken).

Maar ondanks dat doet de euro het eigenlijk best behoorlijk vergeleken met enkele van de belangrijkste munten:

Amerikaanse dollar: Tegenover de dollar doen we het inderdaad erg slecht, maar dat is/lijkt puur de kracht van de dollar als safe haven in tijden van crisis (en uiteraard de rentevoorhogingen aldaar)...
Australische dollar: Die zweeft zowat 10 jaar tussen de 1.3 & 1.65 per euro; momenteel 1.56 (zelfs niveau als +- 5 jaar geleden)
Canadese dollar: Die zweeft al 20 jaar tussen de pakweg 1.3 & 1.6 CAD per euro; momenteel staan we met 1.43 zowat middenin die curve (net iets zwakker dan 5 jaar geleden, toen de CAD vrij zwak stond).
Britse pond: Sinds de financiële crisis zweven we tussen de 0.8 & 0.9 pond per euro (met een negatieve uitschieter in 2014/2015). Maar we staan gewoon halverwege die curve en op hetzelfde niveau als pakweg 5 jaar geleden, 0.86 Pond per Euro
Japanse Yen: Euro staat het sterkst sinds de financiële crisis (normaal gezien 120 & 130 Yen per Euro; nu 144 Yen per euro)
Chinese Yuan: Al jaren een duidelijk dalende trend voor de euro (niet onlogisch met China als opkomende superpower)
Zwitserse Frank: De CHF is al decennia de ultieme safe haven voor valuta, dat blijkt ook deze keer. Bevestigt je verhaal, maar dat zal niet snel veranderen

Zowat 85% van currency trades gebruikt 1 van deze munten. Dus in vergelijking met de 7 andere belangrijkste munten doen we het dus slecht tegenover 3 valuta's, goed tegenover 1 en status qua tegenover 3 anderen. Voor een crisis die de eurozone véél steviger raakt dan de andere landen in dit lijstje (behalve de Britten, die zitten in hetzelfde schuitje) doen we het dus zeker niet zo slecht.

Er zullen ongetwijfeld nog andere munten zijn waartegen de euro het dus relatief minder goed doet, maar over het algemeen is de euro een héél sterke en stabiele munt. Dat we in vergelijking met voor financiële crisis wel een tik gekregen hebben is wél waar. En er zullen ongetwijfeld munten zijn die de komende 10 jaar beter zullen presteren tegenover de euro. Maar op een Zwitserse Frank ofzo na, zijn er weinig die ik iemand zou durven aanraden (want als je 10 jaar geleden een massa Baht gekocht hebt, dan ben je inderdaad winnaar, maar als je gegokt had op pakweg de Real, de Roepee of zelfs de Kroon was je nu minder gelukkig, of zelfs een pák geld kwijt...)

Om op je vraag te antwoorden. Ik denk dat er al veel antwoorden gegeven zijn die je zorgen misschien wegnemen. Indien niet lijkt Zwitserland dus een optie. Historisch gezien een erg sterke munt. Het openen van een rekening daar zou ook niet extreem complex moeten zijn gezien er verdragen met de EU zijn (wel wordt dit aangegeven bij de belastingdiensten, je zwart geld er gaan parkeren is al een tijdje een stuk moeilijker (als dat je bedoeling is :+ )

[Voor 11% gewijzigd door Jebus4life op 08-12-2022 16:54]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 23:28
Paar opties die ik weet voor USD spaargeld:

Bij Garantibank, kun je als particulier een USD spaarrekening en USD depositos nemen.
Bij IBKR kun je USD cash positie aanhouden en ~3% rente ontvangen.

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
[...]

Dat kun je prima ontkennen. Laten we je zin eens ontleden:
  • "dat er een en ander broeit"- Dat klinkt onheilspellend. Wat je bedoelt is dat er mensen ontevreden zijn. Er zijn altijd mensen ontevreden. Er zijn daarentegen nog geen gewelddadige bestormingen van het Torentje geweest, geen militante afscheidingsbewegingen, geen massale maatschappij-ontwrichtende stakingen en betogingen. De enige serieuze ME-inzet momenteel is voor een handvol feestvierende voetbalsupporters. De kranten staan dagenlang vol over een objectief gezien beperkt handgemeen tussen voor- en tegenstanders van een fictieve figuur. Met andere woorden: zó ontevreden zijn we met zijn allen blijkbaar nou ook weer niet.
  • "ons eens zo mooie land" - We zijn nog nooit zo welvarend en zo gezond geweest als nu. Er is geen moment in de geschiedenis aan te wijzen dat het ons als land objectief beter ging dan nu. De enige mensen die dat proberen, blijken steevast nogal gekleurde herinneringen te hebben aan wat zij zien als de glorietijd.
  • "tegenwoordig" - iedereen die 'tegenwoordig' gebruikt in een zin, moet je wantrouwen. Het zet een valse tegenstelling neer met andere momenten. Door 'tegenwoordig' te zeggen, doe je net alsof dat wat je zegt iets nieuws is. En dat is het vrijwel nooit.
  • "de ene crisis na de andere" - zo ook hier: ga de krantenarchieven er maar op na; er is door de hele geschiedenis één constante: dat er áltijd wel een crisis is. Als er geen crisis is, verkoop je namelijk geen kranten en win je geen zieltjes. Dat is nu niet anders dan vroeger. Ook in periodes waar we nu op terugkijken als 'heel rustig' kopten de kranten elke dag weer over crisisje hier, crisisje daar.
  • "over ons heen krijgen" - de welbekende slachtofferrol. Jij bent er zelf bij, en aan vrijwel elke 'crisis' van dit moment kun je zelf iets doen. Er is geen reden om in een slachtofferrol te kruipen.
  • "onze regering" - alles ligt per definitie aan de regering. Als ze A doen, hadden ze B moeten doen, en als ze B doen, had het A moeten zijn. We hebben zelf op ze gestemd, en hoewel mijn stem niet naar een van de coalitiepartijen ging, kun je objectief vaststellen dat het in de meeste andere landen een stuk beroerder gaat. Onze regering is niet perfect, maar de perfecte regering bestaat niet. Alle problemen die er zijn, worden behandeld en aangepakt. Misschien niet op de manier die jij (of ik) het beste zou vinden, maar er wordt wel actie ondernomen.
Ik heb in allerlei landen gewoond, de afgelopen 2 decennia. Landen waarvan ik van tevoren wist dat het daar allemaal een stuk beroerder zou zijn dan in Nederland, en landen waarvan ik van tevoren dacht dat ze het net zo goed of beter geregeld hadden dan Nederland. Mijn conclusie: Nederlanders zijn zodanig verwend dat ze niet meer zien hoe goed ze het hebben. In internationale lijstjes over welvaart, vrijheid, welzijn, geluk en gezondheid staan we steevast in de top 10 wereldwijd, vaak zelfs top 5 en soms helemaal bovenaan.

Mijn broek zakt echt af als ik dit soort verhalen lees, van mensen die blijkbaar zodanig een bubbel ingezogen zijn, dat ze oprecht denken dat hun geld in Nederland minder veilig is dan op een hen volstrekt onbekende plek buiten de EU. Zou je nou echt op basis van wat je op internet leest je zuurverdiende centen overmaken naar een plek die je zelf niet kent, alleen maar omdat iemand je een irrationele angst heeft aangepraat voor wat zo'n beetje de veiligste plek ter wereld is voor je geld?

Mocht je nog vatbaar zijn voor wat gezond verstand: de meeste complotdenkers hebben één ding heel goed in de smiezen: wie betaalt, bepaalt. Daar hoef je echter geen complot achter te zoeken, over het algemeen is het allemaal vrij doorzichtig, als je een beetje oplet. We worden al decennia geregeerd door de VVD, en de VVD komt op voor de meest vermogenden. Ze hangen daar wat lekker bekkende slogans aan om het gepeupel zo gek te krijgen dat ze op hen stemmen, maar uiteindelijk is het doel: zorgen dat mensen met veel geld nog meer geld kunnen vergaren, zonder dat de loonslaven in opstand komen. En dat lukt ze uitstekend, complimenten daarvoor.
Dat betekent één ding voor jouw geld: zorg dat wat goed is voor rijke Nederlanders, ook goed is voor jou. Hun vermogen zit met name in vastgoed en aandelen, dus dat is voor jou ook een goed idee. Van de rijke mensen met veel politieke invloed zal amper iemand een traan laten als alle crypto volstrekt verdampt, of als de euro een stuk minder waard wordt. Pensioenfondsen vinden ze ook alleen boeiend omdat het volk al te onrustig wordt als het daar niet goed mee gaat. Dat zijn dus risicovolle investeringen: daar wordt niet snel ingegrepen als er stront aan de knikker is. Maar als de huizenprijzen instorten, of banken dreigen om te vallen, dan zie je dat de politiek, nationaal en internationaal, opeens snel reageert. Want daar krijgt hun achterban wel echt last van.

TL;DR: stop je geld in vastgoed en aandelen, liefst flink gespreid. Daarmee wed je op hetzelfde paard als de mensen met de meeste politieke invloed achter de schermen, en veel veiliger dan dat wordt het niet.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even ter relativering bij het beleggen in vastgoed, let wel goed op waar het vastgoed zich bevind, want er liggen namelijk ook plannen klaar voor als er grote overstromingen zich voordoen.
Overigens pas op met waar je werkt want een beetje werkgever heeft ook plannen klaar voor allerlei ander onheil.
Misschien is het juist wel goed dat al die plannen er zijn, want juist dan heb je de meeste kans om de crisis goed te doorstaan. Nog sterker laten we het vooral ook oefenen, want dan worden we er beter in.
Dit noemen we continuiteits management en ja dat is heel nuttig.
@wfveennl je vraag is wat dat betreft niet zo gek alleen moet je je afvragen wat er met die buitenlandse valuta gebeurt als de euro omvalt en of geld dan echt nog zo belangrijk is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• wfveennl
[b]Frogmen in "Spaargeld omzetten naar andere valuta/bank buiten EU?".
@wfveennl je vraag is wat dat betreft niet zo gek alleen moet je je afvragen wat er met die buitenlandse valuta gebeurt als de euro omvalt en of geld dan echt nog zo belangrijk is.
Ik stel de vraag niet voor niets, ik wil nl. vermijden dat ik de situatie alleen van mijn kant bekijk. Ik probeer mijn blikveld te verbreden met behulp van visies van anderen.

Bij deze bedankt voor iedereen die to nu toe gereageerd heeft.

[Voor 6% gewijzigd door wfveennl op 09-12-2022 19:48]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-01 14:02

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gysman11 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:31:
het is allemaal de schuld van Rutte, Kaag en de Jonge
met 5g kunnen ze altijd tracken waar je bent
corona is een hoax
het is allemaal fake news
de verkiezingen in amerika zijn gestolen
vaccin = vergif

Oh en nu vallen dus de banken om.
Ja, want in de menselijke geschiedenis hebben overheden (en machthebbers in het algemeen) het altijd goed voor gehad met de bevolking :'), dat zou anno nu NOOIT meer kunnen gebeuren in de westerse wereld.

Heerlijk die naïviteit en de neiging om iedere kritische noot direct weg te zetten in de hoek van de complot wappen |:(

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• wfveennl
revolution-nl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:54:
[...]

Ja, want in de menselijke geschiedenis hebben overheden (en machthebbers in het algemeen) het altijd goed voor gehad met de bevolking :'), dat zou anno nu NOOIT meer kunnen gebeuren in de westerse wereld.

Heerlijk die naïviteit en de neiging om iedere kritische noot direct weg te zetten in de hoek van de complot wappen |:(
Ik was eerlijk gezegd zelf ook wel verbaasd over het naïviteitsgehalte van de reacties.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

wfveennl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:54:
[...]
Ik was eerlijk gezegd zelf ook wel verbaasd over het naïviteitsgehalte van de reacties.
Meeste mensen zijn ook verbaasd over de naïviteit van YouTube filmpjes geloven die claimen dat alle banken en de euro en de dollar op omvallen staan. :)

/ verder niks mis met je geld een beetje spreiden over dollar/euro en spaar/beleggen etc.

[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 10-12-2022 12:09]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:45

3DDude

I void warranty's

Je weet dat die digitale euro gaat komen.
https://www.security.nl/p...voering+van+digitale+euro

Net als je digitale EU identiteit.
https://www.security.nl/p...+identiteit+uit+te+voeren
De eerste reactie onder dat laatste artikel slaat de spijker op de kop wat mij betreft.

Voor de TS:
Praktisch verdelen,
beetje edelmetaal
beetje in crypto
noorse kronen (buiten de EU)
aandelen

Of dat allemaal de moeite is; dat kan je alleen zelf bepalen.
(voor paar tientjes ga je dat niet doen/regelen natuurlijk ;))

[Voor 11% gewijzigd door 3DDude op 10-12-2022 12:12]

Bla Bla

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

3DDude schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:09:
Praktisch verdelen,
beetje edelmetaal
beetje in crypto
noorse kronen (buiten de EU)
aandelen
Drie daarvan zijn riskanter dan simpelweg je geld op een Nederlandse bank houden. Zeker als je expertise mist om de goede keuzes te maken. Als ik het goed begrijp wil TS zijn geld op een veilige plek hebben, niet om rijk (of arm) te worden van speculatie.

Het probleem is niet dat in de eurozone niks kan gebeuren maar dat vrijwel elke andere investering nog meer risico oplevert.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:45

3DDude

I void warranty's

downtime schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:55:
[...]

Drie daarvan zijn riskanter dan simpelweg je geld op een Nederlandse bank houden. Zeker als je expertise mist om de goede keuzes te maken. Als ik het goed begrijp wil TS zijn geld op een veilige plek hebben, niet om rijk (of arm) te worden van speculatie.

Het probleem is niet dat in de eurozone niks kan gebeuren maar dat vrijwel elke andere investering nog meer risico oplevert.
Zeg doemdenker (oh risico, oh eng), dan doe je toch niks; daarom moet je ook spreiden over meerdere dingen.
Of dat allemaal de moeite is; dat kan je alleen zelf bepalen.
(voor paar tientjes ga je dat niet doen/regelen natuurlijk ;))

Bla Bla

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
wfveennl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:54:
[...]

Eén spookrijder? Ik zie er wel honderd!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee