Dat is een van de taken van overheden, om zich voor te bereiden op diverse scenario's, zodat er procesmatig gehandeld kan worden. De hoeveelheid draaiboeken die er bij een GRIP-scenario kunnen voordoen zijn absurd. Ik kan je zeggen dat ik tijdens mijn carrière vaak genoeg een stuk: "datacenter-in-een-box" heb voorbereid om zelfs offline actuele (sinds laatste synchronisatie) asset/regio/sturingsdata te kunnen hebben.
Dat dit erg absurd kan zijn (geld is ineens €0 waard, zombie uitbraak, inval van de VS of een andere bondgenoot die
een Death Star beslist te bouwen, tot zelfs: "wat als er een zwart gat opent in zwitserland" is gewoon iets waar aan gedacht wordt. Er wordt altijd bij gezegd: de kans is érg laag, maar hey, beter voorbereid dan niet voorbereid.
Het hele afhandeling van "inzien van die noodplannen" afwijzen met de speculatie: "dit kan wappies in de hand werken" is natuurlijk juist hoe mensen aan complot theorieën komen. "zie je wel? Ze willen niet dat je het ziet, want het gaat juist gebeuren!". Een beetje de paradox van een self-fulfilling prophecy.
De praktijk is, op wat uitwassen/zelf-isolerende "schadow-maatschappijen" na dan, dat Nederland best stabiel is. Die schaduw-maatschappijen zoals de 90% SGP-gemeentes zijn doorgaans ook niet zó slecht, en we hebben zeker nóg geen "Duitsland"-situatie (met die reichsburgers). Er zijn wel wát mensen die dat willen, en die ook heel hard roepen dat dit soort dingen nodig zijn omdat de Euro op instorten is, maar de praktijk is als volgt:
- We hebben een zeer stabiele democratie
- Inspraak en transparantie is voldoende mogelijk, al is de poging tot afdekking nóg zo hard
- Ondanks dat een enkeling geen vertrouwen heeft, wordt het land, de provincie, en de gemeente zo bestuurt als ze dat zelf willen
- Er is genoeg ruimte voor andere beelden, zelfs als die géén meerderheid hebben
- Omdat we een economisch stelsel hebben wat een significant deel van de wereldbevolking omvat, zijn we érg stabiel
- ALS er al iets ging gebeuren met de Euro, dan zullen de dominostenen dusdanig snel vallen dat al het andere ook amper iets waard is
- Er is geen aanwijzing DAT er iets gaat gebeuren. Emoties zijn de laatste tijd voorspelbaar, de gestegen kosten (en dus inflatie) hebben een aanwijsbare oorzaak, banken en pensioenfondsen zijn vrij solide, en hoewel sommige "konden we in 2008 zien aankomen"-dingen voor sommigen nu lastig zijn (jaren 30 woningen zonder isolatie die alleen warm waren bij de gratie van een inherent onstabiele geopolitieke situatie -- ik heb in die tijd een verhuizing gedaan waardoor ik zelf niet meer vatbaar was en lach nu in mijn vuistje), heeft het een aanwijsbare oorzaak die niet van permanente aard is.
Ik heb 90% vertrouwen in het huidige stelsel (let op: ook ik heb niet gekozen op wat er nu zit, ik stem doorgaans wat meer humanitair-liberaal-progressief, wat er nu ziet is wat meer conservatief en nét iets verder naar markt-rechts dan ik doorgaans kies), en snap de essentie van polderen goed: samenwerken totdat we allemaal nét tevreden genoeg zijn.
Als ik ergens in investeer buiten euro's, dan zijn dat zaken waarvan ik geopolitiek kan voorstellen dat ik er later profijt van heb. Zoals van het gas af gaan. Zelf energie opwekken en opslaan. Minder energie gebruiken door beter te isoleren (muren, ramen, openingen, en ventilatie). Minder energie "lekken" door ook douche-WTW. Minder nutteloze transport/reisbewegingen maken. Dat soort dingen. Dat is toch niet sparen? Nee. Klopt. Ik geef een fortuin uit aan lokale installateurs, en zo veel mogelijk verantwoordelijk gekochte apparatuur. In ruil daarvoor ben ik minder gevoelig voor inflatie door... inherent onstabiele dingen. Zoals fossiele brandstoffen.
Als ik een "spaargeld omzetten" tip zou mogen geven, dan is het wel het volgende: verander je spaargeld in zaken waardoor je later minder geld hoeft uit te geven. Los je hypotheek af. Koop erfpacht af. Isoleer je huis. Zet je dak vol met PV, wind, en energie opslag. Eigenlijk geen elektra rekening, geen gasvastrecht/rekening, en geen hypotheek is heel fijn wonen. En houd op je zorgen te maken over hypothetische wat-als scenario's.
En als je dat al doet, maak je zorgen over de coole scenario's. Zoals zwarte gaten in de bergen. Of een Death Star.