Op de eerste verdieping heb ik een slaapkamer met een inpanding balkon. Het plafond van dit inpandige balkon bestaat uit een betonnen latei en vervolgens rabatdelen die weer zijn gemonteerd op houten latten die bevestigd zijn aan de houten vloerbalken van de zolderetage. De rabatdelen sluiten niet volledig op de randen aan en hier komt best veel kou door naar binnen. Die kou komt dus onder de zoldervloer uit en zorgt voor kou en geluid van buiten op zolder. De vloerdelen op zolder heb ik verwijderd zodat ik er nu goed bij kan.
Er is eerder 5 cm eps en reststukken glaswol op de rabatdelen gelegd. Dat heb ik nu verwijderd en wil de isolatie verbeteren. Hoe kan ik het dakje van rabatdelen van het inpandige balkon het beste isoleren?
Waar ik tot nu op kom is het volgende:
Er is eerder 5 cm eps en reststukken glaswol op de rabatdelen gelegd. Dat heb ik nu verwijderd en wil de isolatie verbeteren. Hoe kan ik het dakje van rabatdelen van het inpandige balkon het beste isoleren?
Waar ik tot nu op kom is het volgende:
- PIR isolatie platen rondom rechtop/op de kant plaatsen.
- Schaaflatten van 22x69mm neerleggen op de rabatdelen en hier PIR platen op leggen en klemmen tussen de randen. Ik wil ruimte houden tussen de rabatdelen en de isolatie omdat ik 2 spotjes wil plaatsen in de rabatdelen.
- Naden aftapen met alu-tape / purschuim. Hiermee zou het dakje in luchtdicht moeten zijn.
- Ik kijk nu zo in de onderliggende spouwmuren. Moet ik die openlaten of kan ik die afdekken met PIR? Er is geen spouwmuurisolatie aanwezig in de muren.
- Er ligt een stalen bint op de binnenmuur die een dakbalk draagt. Moet ik die bint inpakken met isolatie, deze aan de warme kant open laten zitten of juist aan de koude kant?
- Het idee van de opstaande pir platen, hoe hoog moet ik die laten uitsteken? Helemaal tot aan de vloerdelen van de zolder of maakt dat niet uit?
- Moet ik nog een folie aanbrengen onder de zoldervloerdelen of is PIR al dampdicht genoeg?
- Is isoleren met PIR sowieso de goede oplossing of heeft iemand nog goede suggesties en alternatieven? Ik heb niet eerder met PIR gewerkt, maar de vele uitsparingen om het passend te krijgen lijken me bewerkelijk.