[Project] Manueel zit/sta bureau automatiseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-05 10:53
Beste techneuten,

Ik heb hier een manueel zit/sta bureau die met een krukje aan de voorkant omhoog en omlaag gaat. Momenteel gebeurd dit met de hand, wat ik graag (voor de ervaring) zou willen automatiseren met een Raspberry Pi i.c.m een bij passend elektromotor.

Nu heb ik mezelf ingelezen en ben ik op basis daarvan de juiste onderdelen gaan zoeken. Ik ben thuis in de software hoek, maar verg wat hulp bij de juiste hardware. Met name de motor, een transmissie en eventuele een motor controller.

Het idee is om de motor te kunnen bedienen via de de Raspberry Pi die in het netwerk hangt om er via SSH op in te loggen. De software hiervoor wil ik zelf gaan schrijven.

Variabelen:
- Geschat gewicht bureaublad (eiken 75*150*25mm): +/- 20 kilo
- Geschat gewicht bureauaccessoires (laptop etc.): +/- 8 kilo
- Benodigd aantal rotaties (74 > 119cm): 86 (+/- 45 sec. handmatig)
- Gewenst aantal rotaties per minuut: +/- 228 (2x de handmatige snelheid)

- Diameter as: 6mm
- Ruimte boven de as: 12mm

Mijn vraag:
Welke onderdelen zijn hiervoor geschikt? Ik heb op verschillende shops gekeken, maar nergens krijg ik echt hoogte van of het geschikt is voor mijn wensen. Ik zou hiervoor graag jullie expertise willen vragen.

Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSvI85-YkT0eYUX5gMtknTneFFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58mb4gvUQHCqzh7xpcFVXSiS.jpg?f=fotoalbum_large

Bronvermelding / inspiratie:
- https://hackernoon.com/ho...-iot-desk-part-1-bu263whx

Alvast bedankt !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-05 21:37
Ik heb deze gebouwd voor mijn IKEA Skarsta bureau. Werkt prima. De motor is wel erg luid, maar dat is in mijn situatie niet zo'n bezwaar.

https://github.com/aenniw/ARDUINO/tree/master/skarsta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
Mooi gebouwd, ziet er goed uit. De motor die hebt gebruikt had wel of geen transmissie? Ik probeer een motor te vinden van 200RPM met een transmissie. Op Amazon staan een aantal, maar recenties zeggen dat ze behoorlijk luidruchtig zijn, wat in mijn optiek anders kan gezien er nu ook zit/sta bureaus zijn met een motor er op. Mogelijk dat die nog iets van geluidsisolatie bevatten.

Mocht je een motortje zien/weten, let me know!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-05 21:37
Ik heb het design alleen maar nagebouwd hoor :)

De motor die ik hiervoor besteld had is 37GB555 180RPM 12V, en extreem luid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Deze ga ik even in de gaten houden, ik heb hetzelfde bureau maar met een custom (zwaarder) blad, achterbalk en 2 forse monitoren.

Handmatig gaat het allemaal prima, en zo heel vaak maak ik er geen gebruik van, maar lekker hobbyen is altijd leuk. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
Inkooplijstje tot nu toe:
- Motor (verkeerd... zoekende naar een andere / sterkere)
- Motor Controller

Ik denk / vermoed dat door de transmissie het lawaai minder zal worden. De motor controller is "voor een Arduino" maar kan ook prima op een Raspberry. Enige idee of deze combo de juiste is voordat ik de bestelling plaats :) ?

[ Voor 4% gewijzigd door Wimbjorno op 09-12-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Vind je een Pi niet wat overkill? Een ESP8266 of ESP32 zijn mogelijk schitterende alternatieven. (En leverbaar)

Daar komt nog bij: Levertijden van Pi's rekenen op dit moment in de maanden dus tenzij je er al eentje hebt mag je wel even wachten. :+

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 09-12-2022 13:36 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
D4NG3R schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:22:
Vind je een Pi niet wat overkill? Een ESP8266 of ESP32 zijn mogelijk schitterende alternatieven. (En leverbaar)

Daar komt nog bij: Levertijden van Pi's rekenen op dit moment in de maanden dus tenzij je er al eentje hebt mag je wel even wachten. :+
Heb nog meerdere Pi'tjes liggen _/-\o_

Die motor is trouwens niet goed. Heb hem op YouTube even opgezocht, ding is niet groter dan een finger. Kan nooit het vermogen hebben om dat bureau omhoog te krijgen. Opnieuw opzoek dus...

[ Voor 18% gewijzigd door Wimbjorno op 09-12-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:07
Misschien vrij overkill, maar bij je toepassing zou ik eerder deze motoren bedenken:

Conrad-linkje

Qua bouwvorm komen sommige nog redelijk uit naar mijn idee.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
EJonk schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:00:
Misschien vrij overkill, maar bij je toepassing zou ik eerder deze motoren bedenken:

Conrad-linkje

Qua bouwvorm komen sommige nog redelijk uit naar mijn idee.
Deze motoren zijn een beetje overpriced (voor mij) voor een hobby projectje. Misschien kijk ik verkeerd, doel je op een specifieke motor?

Zelf kwam ik dit filmpje nog tegen. Bureau is identiek aan die van mij, maar zoals je kan zien krijgen twee motoren het bureau met moeite en behoorlijk langzaam omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:07
Wimbjorno schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:14:
[...]

Deze motoren zijn een beetje overpriced (voor mij) voor een hobby projectje. Misschien kijk ik verkeerd, doel je op een specifieke motor?

Zelf kwam ik dit filmpje nog tegen. Bureau is identiek aan die van mij, maar zoals je kan zien krijgen twee motoren het bureau met moeite en behoorlijk langzaam omhoog.
Nouja, je zoekt een een vrij specifieke toepassing. Je wil met DC motoren werken die over het algemeen een hoog RPM hebben met weinig koppel. De motoren groep die ik linkte zijn DC motoren met een tandwieloverbrenging - net als in het filmpje - die daardoor een laag RPM en flink koppel krijgen. Als je zoiets ergens anders kan vinden is dat ook prima, maar kijk in ieder geval naar laag RPM en hoog koppel.

Dat was ook meer het doel van mijn linkje, juist niet te specifiek.

[ Voor 0% gewijzigd door EJonk op 14-12-2022 11:25 . Reden: Typen enzo ]

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekeblind
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-04 18:58
Heb je misschien overwogen of je een oude accuboor als donor kan gebruiken voor zowel de overbrenging, de motor, het koppel en waarschijnlijk ook de toerentalregeling?

Een met met borstels/DC, samen met een H-brug en de juiste power supply. Misschien kom je dan al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wimbjorno schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:14:
[...]

Dat ziet er best wel heel erg uit als ruitenwisser motoren van auto's. (dat conrad linkje)
Kan je beter even naar de sloop gaan en daar eentje uit de achterklep van een auto schroeven (voorkant kan ook, maar meestal meer werk). Ben je voor 10 euro klaar.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
McKaamos schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:43:
[...]

Dat ziet er best wel heel erg uit als ruitenwisser motoren van auto's. (dat conrad linkje)
Kan je beter even naar de sloop gaan en daar eentje uit de achterklep van een auto schroeven (voorkant kan ook, maar meestal meer werk). Ben je voor 10 euro klaar.
Heb ik ook aan zitten denken. Kwam bij wat Googlen een leuke Instructable tegen. Nu nog een 3D printer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wimbjorno schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:32:
[...]

Heb ik ook aan zitten denken. Kwam bij wat Googlen een leuke Instructable tegen. Nu nog een 3D printer 8)7
3D printer is niet verplicht. Je kan ook dun hout nemen en elke layer zelf er uit snijden. Opstapelen met een beetje houtlijm er tussen, wat gewicht er op tot het droog is. Heb je je eigen gemaakte "3D print".

Tandwielen en dergelijke kan je vast wel gewoon zo ergens kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 19-12-2022 15:32 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1