Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 10:59
Ik heb een paar Laptops die ook wel eens worden uitgeleend. Daar staat W10 Home op.
Ik heb nu een gastaccount aangemaakt en dat werkt prima.
Zij kunnen niet in de gegevens van de administrator komen en de standaard programma's staan er op.

Nu wil ik dat als zij uitloggen, alles standaard word teruggezet naar het punt van de start.
Niet alleen alles wat zij er op zetten aan foto's muziek etc, maar ook de browsergeschiedenis, Gmail etc moet worden gewist.

Nu zijn er wel koop programma's maar daar zit ene behoorlijke prijs aan.

Mijn vraag is:
- kan Windows dit zelf en zo ja hoe dan?
- zijn er betaalbare programma's die dit doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
Wat dacht je van een scheduled task die het gastaccount verwijderd en aanmaakt bij het opstarten van Windows?

Verwijderen + Aanmaken (dit in een bestand, bv aanmaken in C:\Windows\RefreshGuest.bat):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
set "LocalAccount=Laptop-Gast"

for /f "tokens=*" %%i in ('"wmic useraccount where name=^'%LocalAccount%^' get sid | findstr S-1-5"') do set SidValue=%%i

net user %LocalAccount% /del
del C:\Users\%LocalAccount% /F /S /Q
rd C:\Users\%LocalAccount% /S /Q
reg delete "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList\%SidValue%" /f

net user %LocalAccount% /add /active:yes
net localgroup users %LocalAccount% /delete
net localgroup guests %LocalAccount% /add

Task Scheduler > New Task > Triggers > New Trigger > At Startup > Enabled > OK
Actions > New > Program/Script: C:\Windows\RefreshGuest.bat > OK
Conditions > Alles bij Power uitvinken
General > Change User or Group > SYSTEM > OK, Run whether user is logged on or not, do not store password, run with highest privileges
OK.

Bij uitloggen wordt denk ik lastig. Dan moet je de juiste event zien te vinden.
C:\Windows\RefreshGuest.bat

https://stackoverflow.com...-task-to-be-run-at-logoff

Je zou een paart keer kunnen uitloggen en dan in event log kijken waar je op kan inspelen.

[ Voor 105% gewijzigd door grasmanek94 op 08-12-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:56
casperb71 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:26:
Mijn vraag is:
- kan Windows dit zelf en zo ja hoe dan?
Windows 10 bevat een 'Shared PC Mode' wat ongeveer dit doet, voor elke Guest login wordt een nieuw profiel aangemaakt welke ook automatisch weer opgeruimd wordt, je hebt er wel de Pro versie en bv Intune voor nodig. Meestal kun je dit soort policies weer terugleiden naar bepaalde register instellingen, en soms werkt dit dan ook op Home, maar kon zo geen klant en klare handleiding vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Dank voor deze support en ga hiermee verder.

Wel heb ik nog wat vragen:

- mijn gast heet Gastgebruiker. Moet dit in het script worden aangepast?
- maak ik een nieuw bestand aan voor dit script of moet ik dit in C:\Windows\RefreshGuest.bat) plaatsen?
- ik zie in regel 8 "Windows NT" staan. Ik werk met Windows 10. Moet dit aangepast worden?

Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Nielson schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:19:
[...]
Windows 10 bevat een 'Shared PC Mode' wat ongeveer dit doet, voor elke Guest login wordt een nieuw profiel aangemaakt welke ook automatisch weer opgeruimd wordt, je hebt er wel de Pro versie en bv Intune voor nodig. Meestal kun je dit soort policies weer terugleiden naar bepaalde register instellingen, en soms werkt dit dan ook op Home, maar kon zo geen klant en klare handleiding vinden.
Helaas gebruik ik Windows 10 Home, maar bedankt voor de tip.