Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Foor44
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-11 17:08
Ik heb in maart dit jaar zonnepanelen besteld die ze in juli zijn komen installeren.
De installatie bevat:
  • 10 x TRINA 390 Full Black Halfcut. Deze zijn geplaatst op beide dakzijden (50° helling - 111° / 69°).
  • Solis RHI 3kW Hybride omvormer
Deze installatie is ongeveer berekend op ons jaarlijks verbruik van een 3700KwH.

Nu vroeg ik me af of het niet financieel interessanter zou zijn het dak vol te leggen met 6 extra zonnepanelen. Momenteel geldt in België nog 6% BTW op zonnepanelen tot eind 2023. Huis is van 2016 dus geen premie van de overheid mogelijk.

De kost van de huidige installatie kwam op 1,07€ /Wp (4400€ prijs via groepsaankoop). Ik heb bij dezelfde leverancier al eens een offerte aangevraagd voor 6 extra panelen, wat op 1,64€ /Wp (4000€) zou komen, dus wel een stukje duurder. Salderen kan in België niet, en terugleververgoeding hangt vrij sterk af van leverancier. De omvormer zou deze 6 extra panelen aan moeten kunnen volgens de leverancier.

Niet onbelangrijk: in augustus is er door een jobswitch een hybride wagen bijgekomen, dus ons verbruik zal een pak hoger gaan. De kost hiervan wordt wel terugbetaald door de werkgever.

Door de hogere kast van die extra panelen lijkt me het geen "gewoon doen" beslissing. Aangezien we vanaf volgend jaar hier met een capaciteitstarief gaan zitten lijkt me het dan wel weer nuttig om grote pieken beter op te kunnen vangen.

Zijn er zaken waar ik zeker rekening mee moet houden die ik hier vergeet? Of is dit sowieso een goed/slecht idee? :)

Alle reacties

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hoe kan de prijs per Wp hoger liggen als er geen extra omvormer nodig is. Is die 4000 euro alleen voor de panelen en leggen?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Foor44
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-11 17:08
Ja, dat is enkel voor plaatsing en de panelen. Ik vond het inderdaad ook duur voor enkel die 6 panelen (goed dat het bevestigd wordt :-)).

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Foor44 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:54:
Ja, dat is enkel voor plaatsing en de panelen. Ik vond het inderdaad ook duur voor enkel die 6 panelen (goed dat het bevestigd wordt :-)).
Ik zou op zoek gaan naar een andere aanbieder, want veel te duur. Ik twijfel ook of op deze omvormer nog wel 6 extra panelen kunnen. 6240Wp op een 3kW omvormer met 50° helling - 111° / 69°

Maar daar zijn andere mensen beter in.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Moby simuleren is beter dan duim in de wind ;)

6kWp gelijk verdeeld op 50 graden daken is p het randje, maar zal geen probleem zijn.

Kwestie is meer: je gaat met dit plan strings verlengen: dat gaan niet zomaar met elk paneel: die moeten gelijk zijn of heel vergelijkbaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.