Toon posts:

Intel 440BX en > 256 MB RAM ?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog the good old BX chipset (Abit BE6-II) met al een jaar 256 MB geheugen ofzo. Laatst heb ik hem uitgebreidt naar 384, no probs met WinME, 512 MB ging ook goed en 640 MB ook. Toen ben ik eens overgestapt naar Win2k (had het al draaien naast WinME maar ja.. scanner werd niet ondersteund en nog wat van die kleine dingetjes) en ging een poosje goed, maar op een gegeven moment kreeg ik duistere foutmeldingen op willekeurige momenten:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/karel.kaas/error.jpg
en
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/karel.kaas/error2.jpg

Vooral dat ie het systeem uitschakeld is mega-irritant (deze fout kwam niet zo vaak voor, maar dan nog..).. als de klok op 0 staat sluit Win2k af en de pc gaat echt uit. Voor wat het andere plaatje betreft: het zijn willekeurige apps die dit soort error geven. Geheugen heb ik getest en zelfs omgeruild, maar het probleem blijft.

Nu heb ik 256 MB in de pc zitten en het geeft geen problemen. Heeft dit soms te maken met de memory-caching van de 440BX ofzo ? En wat is hier aan te doen ?

Verwijderd

Ram niet goed? Probeer per plankje eens uit.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-08 12:45
Het max dat een BX-chipset aan kan is
3x 256 MB DIMMS (op een plank met 3 DIMM-sloten) én
4x 256 MB DIMMS (op een plank met 4 DIMM-sloten).

Respectievelijk dus 768 en 1024 MB.
Als je daarover heen gaat (dus bijvoorbeeld een 512MB DIMM in een slot) dan kun je problemen verwachten.
Zoals ook in mijn topic:
[topic=212567/1/25]
te lezen is..

Is dat niet het geval dan is het ronduit vreemd. De BX chips is namelijk goed in staat om dat geheugen te kunnen addresseren (en cachen)..

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:10
Windows2000 zelf misschien :? Als je voorheen geen problemen had met ME en al dat RAM, en ze recentelijk zelfs getest en geruild hebt lijkt mij dat het óf aan W2K ligt, óf er is in de tussentijd iets misgegaan met een DIMM of het bord. De combinatie W2K, veel RAM en i440BX behoeft geen speciale zorg; het moet gewoon draaien.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

de foutmelding van Win2K hoeft trouwens ook niet perse aan je RAM te liggen, maar het kan wel. Hier nog wat opties:

- probeer je RAM in de BIOS eens heel conservatief in te stellen, dus CAS3 en alle timings op slow en niet op fast/turbo (misschien zijn de nieuwe modules langzamer als de oude?).
- is de BX chipset goed geinstalleerd in apparaatbeheer?
- is je PC overgeclocked? zo ja, terug met die snelheid ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
BigRonnyV > ik zei dat ik het geheugen getest en geruild heb dus dat kan het niet zijn.

Scul > ik heb 3 DIMMs (en 3 banken): 256 MB (double sided, moet van dit mobo omdat het max 128 Mbit chips ondersteund en 16M128 = 256 MB), 256 MB en 128 MB allen van het merk Spektek, PC133 en op CAS 2-2-2 @ 107 MHz.

abbadon > ik heb Win2k ook nog eens opnieuw geinstalleerd, weer een aantal dagen goed gedraait, maar op een gegeven moment toch problemen. Ik dacht dat het aan mn Celly II 566 @ 912 lag, maar die draait dat nu ook zonder probs, echter met 256 MB erin.. Waarom zou een frisse Win2k met 640 MB nou vreemd doen?

edit: limoentje > de dimms zijn dus identiek, echter de 128 MB is single sided. Ik heb dus nu een 256 MB en een 128 MB naast me liggen dus ik kan ze zo vergelijken. Memchips van 7.5ns. Die opties van CAS 3-3-3 etc kan wel (verder ook niets, BX heeft niet veel opties om met memory te tweaken volgens mij), maar dat verklaart voor mij niet waarom 256 MB het wel kan en 512 MB (heb ik ook geprobeerd) en 640 MB niet ? BX chipset wordt standaard geinstalleer bij installatie van Win2k en ook geen conflicten en vrij goede IRQ spreiding. Overgeklokt probleem lijkt me niet omdat 256 MB wel werkt. Ik heb al eens terug geklokt naar 884 en 850 maar ook toen was het niet weg (als ik me dat goed herinner, is al weer 2 weekjes terug).

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

heb je nu wel of niet 1 van de modules kunnen isoleren die fout ging, of geldt het voor elke module die je er als laatste bij prikt (als je op 640 uitkomt) ?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:10
Dus na een frisse W2K install gaat het een poosje goed (enkele dagen of meer dan een week)? Dan kan het volgens mij niet aan de hardware liggen; dat doet het of doet het niet (geheugenfouten krijg je veelal direct voor de kiezen). Misschien kan de harddisk/controller incrementeel de install verprutsen door een sluipende fout. Is dat het niet, dan houd ik het op de software (OS, conflicting drivers of een niet al te lekker CD'tje of zo?) anders zou ik het zo ook niet weten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 21:23 schreef -ScuL- het volgende:
Het max dat een BX-chipset aan kan is
3x 256 MB DIMMS (op een plank met 3 DIMM-sloten) én
4x 256 MB DIMMS (op een plank met 4 DIMM-sloten).

Respectievelijk dus 768 en 1024 MB.
Als je daarover heen gaat (dus bijvoorbeeld een 512MB DIMM in een slot) dan kun je problemen verwachten.
Zoals ook in mijn topic:
[topic=212567/1/25]
te lezen is..

Is dat niet het geval dan is het ronduit vreemd. De BX chips is namelijk goed in staat om dat geheugen te kunnen addresseren (en cachen)..
Mijn 512 Mb ram in mijn Aopen Ax6bc werkt wel :? :? :? Is toch ook 440bx :?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:31
Op woensdag 29 augustus 2001 22:58 schreef G4s het volgende:

[..]

Mijn 512 Mb ram in mijn Aopen Ax6bc werkt wel :? :? :? Is toch ook 440bx :?
512Mb als 1 dim?? of verdeeld over bankjes???

512Mb als 1 dimm zou problemen geven, niet 512Mb aan hoeveelheid

Verwijderd

Topicstarter
effe schopje omhoog.. iemand een idee hoe dat zit met dat geheugen ?

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-08 12:45
Op woensdag 29 augustus 2001 23:03 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

512Mb als 1 dim?? of verdeeld over bankjes???

512Mb als 1 dimm zou problemen geven, niet 512Mb aan hoeveelheid
Juist
512 MB in 1 DIMM hoort theoretisch gezien niet te werken in een BX-plank (kan hij niet adresseren..) ...
Als jouw plank dat wel kan dan is die vrij uniek :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Pagina: 1