Band lek uit de opslag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlot
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09-2023
Vorige week heb ik bij mijn garage de bandenwissel laten doen van zomerbanden naar winterbanden. Toen ik mijn auto weer ging ophalen kreeg ik te horen dat één van de banden (rechtsachter) lek uit de opslag kwam en niet te repareren was. Ze hadden mijn zomerband daarom rechtsachter erop gezet en een nieuwe band besteld. Ik moet zeggen dat ik dat sowieso al vreemd vond zonder overleg, zou niet weten wat de kosten nu gaan zijn.

Wat echter voor mijn gevoel vooral gek is, is dat ik die winterbanden in februari 2021 gekocht heb. Zo'n 1,5 winter dus pas mee gereden en verder ook nergens last van gehad tot aan mijn wissel naar zomerbanden. Toeval wil ook nog eens dat nog geen week na die wissel een van mijn zomerbanden, ook rechtsachter, lek bleek te zijn (ging uiteindelijk om een ventiel wat kapot was).

Mijn vraag is dus in hoeverre het gek is dat een band lek uit de opslag komt (die ik nog zo kort heb)? Hoe zit het qua 'verzekering' als ik het bij een dealer opsla? En kan het toeval zijn dat dezelfde band lek blijkt te zijn? Toen ik vroeg hoe de band zo snel lek kan zijn kreeg ik een vaag verhaal over allerlei redenen van slijtage, waarbij mijn gevoel zei dat het niet helemaal klopte. Maar tja, zelf nul verstand van auto's, dus hoop dat men hier dat gevoel kan ontkrachten of bevestigen.

Alle reacties

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 10:13
Zou zelf de band opeisen (jij bent immers eigenaar) en ergens anders bij een bandenboer laten controleren. En zonder overleg een band bestellen klopt ook niet. zou er niet mee akkoord gaan iig.

[ Voor 29% gewijzigd door Toerq op 07-12-2022 02:04 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-05 15:41
Een lekkere voor de grip, twee heel verschillende banden op de achteras. Dat lijkt mij ook niet heel wenselijk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:15

lord_fh

PS5

Sterker nog, dat mag niet eens (2 verschillende op 1 as)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:07
Het is prima mogelijk dat je de band zelf lek hebt gereden en als het gaatje klein is of deels wordt dichtgehouden door bijvoorbeeld de schroef kan het even duren voordat je merkt dat je een lekke band hebt. Na een paar maanden in de opslag zal de band wel praktisch leeggelopen zijn. Er hoeft niet perse vuil spel gespeeld te worden en het kan puur toeval zijn. Ik heb drie jaar met een setje banden gedaan, geen enkel issue en nog geen week nadat ik een vers setje had laten monteren stond ik weer bij de bandenboer om mn band te laten plakken en binnen twee maanden nogmaals een lekke band.

Persoonlijk vindt het bijzonder vreemd dat ze je willen laten rondrijden op een combinatie van zomer- en winterbanden. Dat is voor mij niet acceptabel dan blijf ik liever op vier gelijke banden rijden, het is een ander verhaal als je onderweg strandt dan moet je soms roeien met de riemen die je hebt.

Ik zou inderdaad ook de band willen zien, maar goed als er een vuil spel gespeeld wordt is het natuurlijk een koud kunstje voor zo'n toko om een schroef in de band te draaien en daarmee het bewijs te leveren. De gang van zaken dat ze zonder overleg een nieuwe band bestellen vindt ik wel opmerkelijk, bijvoorbeeld een schroef in het loopvlak van de band kan vaak gewoon geplakt worden, tenzij je een sportieve auto rijd en dito banden.

Niettemin zou ik de band ophalen en bij een andere bandenboer kijken of ze band kunnen repareren en als dat niet het geval is online of bij een ander toko een nieuwe band bestellen en monteren dan heeft de huidige garage in elk geval geen voordeel mochten ze een vuil spel spelen.

En voor de volledigheid een lek door slijtage is mijn opinie vrijwel uitgesloten tenzij je met versleten en wettelijk gezien niet toegestane banden rondrijdt. Een winterband die zodanig versleten is is al een tijdje praktisch al zijn winter eigenschappen verloren. Lek door ouderdom lijkt mij niet aan de orde bij banden uit 2021, je kan eventueel de dot code van de band bekijken, die geeft aan in welke week en jaar de band is geproduceerd. Het zou een productie fout kunnen zijn, maar die kans echt miniem. Dan blijft onheil van buitenaf over als oorzaak, het zij legitiem, het zij sabotage.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
Gaat het om banden of wielen, voor de wissel?

Als ze steeds de banden verwisselen op een enkele set velgen, zou ik eens vragen of die ene velg wel helemaal lekker is, en niet een scherp randje heeft ofzo, dat ze die banden bij het monteren zelf stuk trekken...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
lord_fh schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:02:
Sterker nog, dat mag niet eens (2 verschillende op 1 as)
Bij de APK mag het, als de maat maar gelijk is. Met een nood- of reservewiel hoeft ook dat niet eens.
https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/ophanging/banden

[ Voor 24% gewijzigd door TBTL op 07-12-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCyberCrow
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 10:48
Ik zou het niet zomaar accepteren als mijn garage spullen besteld zonder dat met mij te overleggen. Tuurlijk kan het altijd gebeuren dat een band lek is op het moment dat je hem weer ophaalt. Je hoeft maar net een paar dagen van te voren door een schroef gereden te zijn, die dan al die maanden heel langzaam heeft leeg gelopen.

Je kan natuurlijk altijd als je het niet vertrouwd de band gewoon ophalen, mits ze die nog niet weg hebben gegooid. De band is immers jou eigendom, dus jij mag hem ook mee naar huis nemen.

Ik heb met mijn garage nog nooit problemen gehad gelukkig. Mijn vader komt er dan ook al ruim 20 jaar!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
We lopen op de zaken vooruit. Mogelijk heeft de garage hem alvast besteld als service, zonder verplichting aan de klant om de band af te nemen.
merlot schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:26:
Ik moet zeggen dat ik dat sowieso al vreemd vond zonder overleg, zou niet weten wat de kosten nu gaan zijn.
Daar kan je toch om vragen? Bel ze even. :)

[ Voor 47% gewijzigd door TBTL op 07-12-2022 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou gewoon vragen wat de kosten zijn, en kan prima dat je hem zelf lek hebt gereden. Als je ze niet vertrouwd kun je de banden daar beter niet meer opslaan :p
TBTL schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:38:
[...]

Bij de APK mag het, als de maat maar gelijk is. Met een nood- of reservewiel hoeft ook dat niet eens.
https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/ophanging/banden
Inderdaad, en je hebt tegenwoordig veel van die thuiskomertjes. Het is niet de bedoeling om er lang mee te blijven rijden en die hebben volgens mij ook vaak een lage maximumsnelheid. Verschillende banden op een as zijn niet heel handig, maar ik denk dat een moderne auto dat wel corrigeert bij het remmen (abs per wiel).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-05 18:07
TheCyberCrow schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:46:
Ik zou het niet zomaar accepteren als mijn garage spullen besteld zonder dat met mij te overleggen.
Mijn garage zou eerst bellen en bij geen contact alvast bestellen omdat ze weten dat ik vertrouwen in hen heb en accoord zou gaan. En ze zouden me laten zien waarom er niet gerepareerd kan worden. In voorkomende gevallen kiezen ze ook voor gereviseerd en/of aftermarket alternatieven.

Het hangt heel erg van je relatie met de garagist af. Ja ik kom al 24 jaar in dezelfde onooglijk uitziende garage waar ik daarvoor altijd van dacht "wat moet ik daar. Vertrouwen en serieus met elkaar omgaan is een groot goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:54

MLLL

Palm Treo 650

Uit ervaring weet ik dat het niet lekker rijdt met een lekke band.
Verdient geen schoonheidsprijs maar je bent wel mobiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 16:40

mark-k

AKA markkNL

Lekker dan, de band met mindere grip achterop zetten. Dat is vragen om brokken als het een keer mis gaat. Nieuwste/beste banden altijd achter leggen als je niet per ongeluk in de muur wil staan ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-05 22:58
mark-k schreef op donderdag 8 december 2022 @ 00:10:
Lekker dan, de band met mindere grip achterop zetten. Dat is vragen om brokken als het een keer mis gaat. Nieuwste/beste banden altijd achter leggen als je niet per ongeluk in de muur wil staan ooit.
Als ik jou was zou ik je eens inlezen in wat je hierboven verkondigd.
Verschil op de achteras merk je het minste van. Daarom altijd een reservewiel of een ander wiel achter plaatsen en niet voor.
Op je sturende as heb je veel meer last van verschillende banden namelijk.
merlot schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:26:
Vorige week heb ik bij mijn garage de bandenwissel laten doen van zomerbanden naar winterbanden. Toen ik mijn auto weer ging ophalen kreeg ik te horen dat één van de banden (rechtsachter) lek uit de opslag kwam en niet te repareren was. Ze hadden mijn zomerband daarom rechtsachter erop gezet en een nieuwe band besteld. Ik moet zeggen dat ik dat sowieso al vreemd vond zonder overleg, zou niet weten wat de kosten nu gaan zijn.

Wat echter voor mijn gevoel vooral gek is, is dat ik die winterbanden in februari 2021 gekocht heb. Zo'n 1,5 winter dus pas mee gereden en verder ook nergens last van gehad tot aan mijn wissel naar zomerbanden. Toeval wil ook nog eens dat nog geen week na die wissel een van mijn zomerbanden, ook rechtsachter, lek bleek te zijn (ging uiteindelijk om een ventiel wat kapot was).

Mijn vraag is dus in hoeverre het gek is dat een band lek uit de opslag komt (die ik nog zo kort heb)? Hoe zit het qua 'verzekering' als ik het bij een dealer opsla? En kan het toeval zijn dat dezelfde band lek blijkt te zijn? Toen ik vroeg hoe de band zo snel lek kan zijn kreeg ik een vaag verhaal over allerlei redenen van slijtage, waarbij mijn gevoel zei dat het niet helemaal klopte. Maar tja, zelf nul verstand van auto's, dus hoop dat men hier dat gevoel kan ontkrachten of bevestigen.
Wij komen het wel vaker voor dat we "lege of lekke" banden uit de stelling halen. Na de zomerwissel meten wij de profielen op maar controleren nooit de gehele band op schroeven of spijkers etc.
Dit komt pas naar voren bij de volgende wissel als wij ze uit de stelling halen. Als blijkt dat de band dan lek is gaan wij in overleg met de klant hoe nu verder.

Wat zij gedaan hebben is niet helemaal netjes in dit geval, verdient zeker niet de schoonheidsprijs.
Ik zou in dit geval vragen om de band

[ Voor 62% gewijzigd door MartijnAbel op 08-12-2022 06:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-05 22:24
MartijnAbel schreef op donderdag 8 december 2022 @ 06:34:
[...]

Verschil op de achteras merk je het minste van. Daarom altijd een reservewiel of een ander wiel achter plaatsen en niet voor.
Op je sturende as heb je veel meer last van verschillende banden namelijk
Hoo, even wachten.. Wij weten helemaal niet of het om een auto gaat met voor, achterwiel aandrijving en of überhaupt de vooras dezelfde bandenmaat heeft.

Daarnaast of de banden nu echt versleten zijn, wat de draairichting van de band is en of dat het weinig scheelt. Spreek je ontevredenheid uit bij de service balie en vraag wat ze kunnen doen om het op te lossen.

[ Voor 16% gewijzigd door Luuk013 op 08-12-2022 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Luuk013 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 06:38:
[...]

Hoo, even wachten.. Wij weten helemaal niet of het om een auto gaat met voor, achterwiel aandrijving en of überhaupt de vooras dezelfde bandenmaat heeft.
Ook bij een achterwielaandrijver geld dat je het liefst op de sturende as dezelfde banden hebt.
Bandenmaat is niet echt van belang mits deze niet teveel afwijkt. Een thuiskomer is namelijk ook altijd een andere maat.
Groter geniet niet de voorkeur overigens :p

Advies blijft overigens altijd dat je met verschillende banden, bandenmaten etc je rijstijl aanpast en rekening houd met het feit dat er iets op zit wat er niet op hoort.

[ Voor 13% gewijzigd door MartijnAbel op 08-12-2022 06:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
En de band was dusdanig lek dat er geen prop in kon worden gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-05 22:24
MartijnAbel schreef op donderdag 8 december 2022 @ 06:42:
[...]

Ook bij een achterwielaandrijver geld dat je het liefst op de sturende as dezelfde banden hebt.
Bandenmaat is niet echt van belang mits deze niet teveel afwijkt. Een thuiskomer is namelijk ook altijd een andere maat.
Groter geniet niet de voorkeur overigens :p
Ik ben het niet met je eens. Ik ben automonteur en service adviseur geweest bij Mercedes.

Bij Mercedes raden ze vanuit Mercedes aan dat je op achterwiel aangedreven auto's achter de beste banden zet. In veel gevallen zit er achter 235 en voor 225. Of dergelijk. Dan houdt je ten alle tijden achter de achterbanden.

Bij iedere spuit gas breekt namelijk de achterkant uit. Dit valt mee bij een c160, maar een c250 of AMG is onbestuurbaar. Slechte banden moeten ten alle tijden vervangen worden. Hier kun je ook een boete voor krijgen.

Ik zou zeggen bel op met de vraag waarom je banden vervangen zijn en waarom zonder toestemming. Vraag hoe ze dit willen oplossen.

[ Voor 19% gewijzigd door Luuk013 op 08-12-2022 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bij de laatste bandenwissel gingen alle 4 de banden in goede staat de opslag in. Je had er immers tot dat moment nog mee gereden en er was (zover jij weet) niets aan de hand met de banden. Dan is het imho nogal vreemd dat bij de volgende wissel 1 band onherstelbaar beschadigd is. Dat zou dan bij de vorige wissel al zichtbaar geweest moeten zijn.
Zoals hierboven gezegd: laat ze de band maar tonen en aangeven wat er dan zo "onherstelbaar" is, en ook uitleggen waarom dit bij de vorige wissel niet opgemerkt is en hoe een band uit zichzelf tijdens de opslag beschadigd raakt....

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Luuk013 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 06:46:
[...]

Ik ben het niet met je eens. Ik ben automonteur en service adviseur geweest bij Mercedes.

Bij Mercedes raden ze vanuit Mercedes aan dat je op achterwiel aangedreven auto's achter de beste banden zet. In veel gevallen zit er achter 235 en voor 225. Of dergelijk. Dan houdt je ten alle tijden achter de achterbanden.
Wat je aangeeft klopt ook wel in normale situaties. Dit betreft een "noodgeval" waarbij ze een noodwiel(zomerwiel) plaatsen omdat het even niet anders kan.
Wat denk je dat er gebeurd bij een gigantische waterplas en aquaplaining als je 2 banden hebt met verschillend waterafvoer. Wat te denken van je stuur wat je in je handen hebt?
Je achterkant rolt in 1 rechte lijn waarbij je bij een noodgreep het minste last hebt van bijvoorbeeld bovenstaand.

Maar we agree to disagree, ook geen punt, maar zo is het mij geleerd bij meerdere dealergroepen van grote merken

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnAbel op 08-12-2022 06:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20

Yucon

*broem*

De combinatie 'lek uit de opslag' en 'niet te repareren' is wel een hele rare. Het kan zoals hierboven gezegd wordt best zijn dat hij er lek in ging omdat een spijker het gat dicht hield, maar dat zijn dan vaak het soort lekkages dat juist wel te repareren is. Een lek op de wang of een echt groot gat op het loopvlak valt immers echt wel op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
MartijnAbel schreef op donderdag 8 december 2022 @ 06:51:
[...]

Wat je aangeeft klopt ook wel in normale situaties. Dit betreft een "noodgeval" waarbij ze een noodwiel(zomerwiel) plaatsen omdat het even niet anders kan.
Wat denk je dat er gebeurd bij een gigantische waterplas en aquaplaining als je 2 banden hebt met verschillend waterafvoer. Wat te denken van je stuur wat je in je handen hebt?
Je achterkant rolt in 1 rechte lijn waarbij je bij een noodgreep het minste last hebt van bijvoorbeeld bovenstaand.
Grip aan de voorkant kwijt -> Je schiet rechtdoor. Je crasht in de lengte, waarop de auto de meeste impact kan hebben.
Grip aan de achterkant kwijt -> Je gaat tollen, je crasht wellicht zijwaarts, waar de auto de minste impact kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
LordSinclair schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:33:
[...]

Grip aan de voorkant kwijt -> Je schiet rechtdoor. Je crasht in de lengte, waarop de auto de meeste impact kan hebben.
Grip aan de achterkant kwijt -> Je gaat tollen, je crasht wellicht zijwaarts, waar de auto de minste impact kan hebben.
Ik begrijp uit je bovenstaande reactie dat je nog nooit een slipcursus hebt gedaan? Of last hebt gehad van aquaplaining?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

LordSinclair schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:33:
[...]

Een auto die rechtdoor gaat (waar je nog wel een beetje kan sturen en remmen maar minder, je kan dan in ieder geval nog 'mikken' tussen bomen door enzo :p ) is toch een stuk beter dan een tollende auto die je totaal niet meer onder controle hebt?

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
MartijnAbel schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:41:
[...]

Ik begrijp uit je bovenstaande reactie dat je nog nooit een slipcursus hebt gedaan? Of last hebt gehad van aquaplaining?
Bij de slipcursus die ik heb gehad, lieten ze een speelgoedautootje met geblokkeerde achterwielen van een hellinkje rijden. Je zag dat de auto ging tollen.
Nogmaals met geblokkeerde voorwielen, de auto gleed rechtdoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
Marzman schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:44:
[...]

Een auto die rechtdoor gaat (waar je nog wel een beetje kan sturen en remmen maar minder, je kan dan in ieder geval nog 'mikken' tussen bomen door enzo :p ) is toch een stuk beter dan een tollende auto die je totaal niet meer onder controle hebt?
Precies, daarom wil je niet aan de achterkant je grip verliezen door twee verschillende type banden op dit as.
Daarom je beste (en hetzelfde type) banden achter.
MartijnAbel schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:41:
Ik vroeg mij net hetzelfde af voor jou ;)

De meeste garage willen de beste banden om de aangedreven as zetten omdat ze alleen maar aan grip denken bij het wegrijden (powerrrrr). Terwijl je uit veiligheidsoverwegingen juist je beste banden altijd achter wil hebben, omdat je niet wilt dat de achterkant als eerste de grip verliest. Trek maar eens hard aan je handrem als je rijdt (op een lege weg graag) en ervaar wat er gebeurd als je achterwielen als eerste hun grip verliezen.

[ Voor 40% gewijzigd door LordSinclair op 08-12-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
LordSinclair schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:47:
[...]

Precies, daarom wil je niet aan de achterkant je grip verliezen door twee verschillende type banden op dit as.
Daarom je beste (en hetzelfde type) banden achter.

[...]

Ik vroeg mij net hetzelfde af voor jou ;)

De meeste garage willen de beste banden om de aangedreven as zetten omdat ze alleen maar aan grip denken bij het wegrijden (powerrrrr). Terwijl je uit veiligheidsoverwegingen juist je beste banden altijd achter wil hebben, omdat je niet wilt dat de achterkant als eerste de grip verliest. Trek maar eens hard aan je handrem als je rijdt (op een lege weg graag) en ervaar wat er gebeurd als je achterwielen als eerste hun grip verliezen.
Geen punt, we hoeven het ook niet eens te zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 18:08

sapphire

Die-hard pruts0r

squaddie schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:35:
Het is prima mogelijk dat je de band zelf lek hebt gereden en als het gaatje klein is of deels wordt dichtgehouden door bijvoorbeeld de schroef kan het even duren voordat je merkt dat je een lekke band hebt.
Dit!

Zelf recent ook waarschijnlijk langere tijd (lees maanden) rondgereden met een "lek" band.
Rijd voornamelijk korte stukjes en de bandenspanning van één band daalde steeds heel langzaam maar opzich niets problematisch, keertje bijgepomt en weer verder.
Tot op vakantie we opeens 0,8bar in een nacht kwijt waren. Bij de garage bleek er een flinke spijker in de band te zitten. Geplakt en nu 3 maanden later weer gedoe met die band en gewoon pech want lek was toch iets te groot en blijkbaar iets uit gaan scheuren.
Periode van eerste constateren tot vervanging; ruim 8 maanden en alleen maar doorgehad omdat de sensor van de auto het aangaf.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:07
[...]

Maar we agree to disagree, ook geen punt, maar zo is het mij geleerd bij meerdere dealergroepen van grote merken
Dit is in mijn opinie geen noodgeval, de klant kwam voor een winterbandenwissel en had bij het constateren van de lekke band de bandenwissel niet uitgevoerd moeten worden totdat de lekke band gerepareerd of vervangen is of op z'n minst contact met de klant is geweest. Zomaar de klant op drie winterbanden en een zomerband zetten geeft mij niet het gevoel dat deze garage begaan is met de veiligheid van de klant en indirect andere weggebruikers. Een garage die een dergelijke actie bij mij zou uitvoeren is mij kwijt als klant en ik zou er op staan dat de auto weer op zn zomerbanden gezet zou worden dan rondrijden op een mengelmoesje.

Rijden met afwijkende band is nooit optimaal en zou zo veel mogelijk voorkomen moeten worden, maar als je onderweg lek rijdt ontkom je er niet aan. Waar je de afwijkende maat plaatst het blijft in mijn opinie kiezen uit twee kwaden. Aan de voorkant heeft het effect op stuur- en rembalans en potentieel minder remvertraging, doe je hem achter is het grootste risico dat bij een harde remactie de achterkant grip kan verliezen en kan uitbreken. Persoonlijk zou ik de afwijkende band toch achter doen dan blijft de auto zo veel mogelijk normaal functioneren.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

[...]

En dan grip verliezen op de achteras en ipv rechtdoor schieten in een oncontroleerbare spin komen, no thanks. Er is geen enkele situatie waar het beter is om achter minder grip te hebben dan voor. Ja, met n thuiskomertje (oid) voor zal het vervelender rijden, maar achteraan de grip verliezen betekent de controle over de volledige auto verliezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

[...]

Juist met aquaplaning wil je dat de voorkant eerder grip verliest dan de achterkant. De voorkant zonder grip betekent dat je gewoon rechtdoor schiet, in de meeste gevallen is dat geen enorm probleem en lost zich dat wel weer op omdat je na n stukje wel weer grip krijgt. Aquaplaning op de achterkant betekent dat de achterkant minder wrijving heeft dan de voorkant en die je voorbij komt zetten. Dat kan alleen als de auto in een spin raakt, en dat is dan dus ook exact wat er gebeurt in die situatie.

Dat een dealer vertelt dat je vooraan betere banden wil is leuk, maar meestal hebben die niet heel veel meegekregen van voertuigdynamica of natuurkunde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
mark-k schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:06:
[...]

En dan grip verliezen op de achteras en ipv rechtdoor schieten in een oncontroleerbare spin komen, no thanks. Er is geen enkele situatie waar het beter is om achter minder grip te hebben dan voor. Ja, met n thuiskomertje (oid) voor zal het vervelender rijden, maar achteraan de grip verliezen betekent de controle over de volledige auto verliezen.
Geen punt, we zijn het niet eens, maar dat maakt niks uit.
We wijken nu ook te lang en teveel af van wat de TS vroeg, dus laten we maar weer OT gaan ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

MartijnAbel schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:15:
[...]

Geen punt, we zijn het niet eens, maar dat maakt niks uit.
We wijken nu ook te lang en teveel af van wat de TS vroeg, dus laten we maar weer OT gaan ;)
Het grootste verschil tussen onze 'meningen' is dat de een gebaseerd is op verkopers en de andere op wetenschap, maar de laatste paar jaren lijkt dat laatste helaas snel aan de kant gezet te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

De enige reden om een thuiskomertje, bij een voorwiel aangedreven auto, op de achteras te plaatsen, is om je differentieel te sparen (als er te veel verschil zit qua bandenmaat). Als die gelijk zou zijn, dan monteer je een thuiskomertje gewoon voor.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

-tom-562 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:42:
De enige reden om een thuiskomertje, bij een voorwiel aangedreven auto, op de achteras te plaatsen, is om je differentieel te sparen (als er te veel verschil zit qua bandenmaat). Als die gelijk zou zijn, dan monteer je een thuiskomertje gewoon voor.
Er gaat niemand bij een lekke achterband de voorband er eerst afhalen om die daar te zetten en dan het thuiskomertje voor :p

Dat is gewoon krikken, wiel er af, thuiskomertje er op, krik er af en snel terug in de warme auto :p En dan rustig naar huis rijden (je mag niet eens 120 km/u met een thuiskomertje) en zo snel mogelijk naar de garage.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-05 12:46
Marzman schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:50:
[...]

Er gaat niemand bij een lekke achterband de voorband er eerst afhalen om die daar te zetten en dan het thuiskomertje voor :p

Dat is gewoon krikken, wiel er af, thuiskomertje er op, krik er af en snel terug in de warme auto :p En dan rustig naar huis rijden (je mag niet eens 120 km/u met een thuiskomertje) en zo snel mogelijk naar de garage.
Heb ik idd vorig jaar ook gedaan... Bij de garage dan gewoon beide voorbanden vernieuwd en ze hebben het reserve wiel nog opnieuw opgeblazen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:14
[...]
Op de vooras merk je het iets eerder aan het rijgedrag, maar achter krijg je veel eerder echte problemen. Onderstuur kunnen de meeste mensen wel opvangen, overstuur sta je gewoon achterstevoren. Beste banden dus altijd achter, ook in dit geval. Punt is uiteindelijk dat je met zulke banden voor het eerder merkt, maar achter eerder een ongeluk krijgt.

Dit is echt een veel gemaakte fout, ook bij garages. Maar elk onderzoek laat zien dat ongeacht de auto je de beste banden achter moet leggen.

In dit geval kan ik het me echter wel voorstellen. Je wilt de banden na zo'n wissel het liefst op dezelfde plek terug leggen, dus als rechtsachter dan lek is leg je daar even een tijdelijke band op. Als je je ervan bewust bent en wat rustiger rijdt is de kans klein dat er iets gebeurt. Maar strikt genomen is het dus niet het veiligste.

[removed]

Pagina: 1