cverbree schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:46:
[...]
Ik heb inderdaad de calibratie al meerdere keren uitgevoerd met en zonder bypass. De calibratie zorgt o.a. voor dat de min en max dimlevels worden aangepast. Het min level vind ik echter veel te fel na calibratie, maar dan werkt het wel goed. Als ik het vervolgens naar beneden aanpas heb ik het probleem weer terug. Ik ga vanavond kijken naar de parameters 3 en 4. Hopelijk kan ik het hiermee oplossen.
Dan doet de calibratie zijn werk goed. Die stelt onder andere de min en max in. De min vindt de module best goed, want bij lager gaan niet altijd alle lampen aan.
In dat geval kan starten met een hogere waarde een goed idee zijn. Deze hogere start waarde kunt je zelf redelijk berekenen, want in principe wil je dus starten met de minimale waarde gevonden tijdens de calibratie.
Als je dus bijvoorbeeld de min 15 lager zet, dan zul je met iets hoger dan 15 (het gehele bereik is groter geworden dus 15% is lager dan de 15% die het bereik is vergroot) moeten starten.
Zie bijvoorbeeld:
dimpercentage_van_dimmer -> Hoeveel de dimmer daadwerkelijk dimt nadat rekening is gehouden met min en max.
min -> Minimale dim instelling van de dimmer
max -> Maximale dim instelling van de dimmer
dimpercentage -> Het gewenste dim niveau
code:
1
| min + (($max - $min) / 100 * $dimpercentage) = $dimpercentage_van_dimmer |
Stel na calibratie is de min 35, de max 80 en het minimale dat je kunt dimmer is 1%
code:
1
| 35 + ((80-35) / 100 * 1) = 41.75 |
Dan dimt de dimmer intern naar 41.75%
Als je zelf de min naar bijvoorbeeld 20 veranderd, dan lijkt het logisch om te starten op 16% en dan krijg je:
code:
1
| 20 + ((80-20) / 100 * 16) = 29.6 |
Dan start de dimmer intern gedimt naar slecht 29,6 en dat is lager dan die 41,75% waarbij alles werkte. Daarmee starten dus mogelijk de lampen niet allemaal. Als je dan een beetje rekent, dan kom je uit op het volgende:
code:
1
| 20 + ((80-20) / 100 * 36) = 41.6 |
En dan start de dimmer op 36%, wat hetzelfde is als de 1 procent bij het kleinere bereik met min = 35 en dan zou alles moeten werken.