Probleem met Fibaro Dimmer 2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverbree
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-05 09:31
Ik heb een probleem met een Fibaro Dimmer 2 module. In de woonkamer heb ik 4x een led spot met ieder zijn eigen driver. Deze spotjes zijn parallel geschakeld op één Dimmer 2 module. De spotjes verbruiken in een lage dim stand heel weinig vermogen (+/- 4 watt). Wanneer ik de verlichting inschakel bij een lage dimstand waarbij het verbruik laag is, gaan sommige spotjes niet aan. Soms schakelen ze later alsnog in. Bij een hogere dim stand heb ik hier geen last van. Deze stand is echter weer te fel voor mooi rustig licht. Is hier een oplossing voor? Ik heb al een Fibaro Bypass geprobeerd maar ik merk geen enkel verschil. Mogelijk werkt een bypass niet i.c.m. led verlicht waarbij een driver wordt toegepast. De dimmer module is aangesloten op een nul draad. Zonder werkte het helemaal niet met meer dan één spot.

Ben benieuwd naar ervaring van andere en een mogelijke oplossing voor dit probleem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het merk/type spots is belangrijk. Met dimbare GU10 spots van Philips haal ik bijvoorbeeld veel betere resultaten dan met vergelijkbare GU10 spots van Ikea.

Probeer bijvoorbeeld eens de Philips 2.6W GU10 2700K (vergelijkbaar met 35W gloeilamp). Die doen het bij mij uitstekend icm een Dimmer2 zonder bypass.

Mocht je vastzitten aan de huidige spots dan kun je overwegen over te stappen op dimmers van Qubino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:15
cverbree schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:57:
Ik heb een probleem met een Fibaro Dimmer 2 module. In de woonkamer heb ik 4x een led spot met ieder zijn eigen driver. Deze spotjes zijn parallel geschakeld op één Dimmer 2 module. De spotjes verbruiken in een lage dim stand heel weinig vermogen (+/- 4 watt). Wanneer ik de verlichting inschakel bij een lage dimstand waarbij het verbruik laag is, gaan sommige spotjes niet aan. Soms schakelen ze later alsnog in. Bij een hogere dim stand heb ik hier geen last van. Deze stand is echter weer te fel voor mooi rustig licht. Is hier een oplossing voor? Ik heb al een Fibaro Bypass geprobeerd maar ik merk geen enkel verschil. Mogelijk werkt een bypass niet i.c.m. led verlicht waarbij een driver wordt toegepast. De dimmer module is aangesloten op een nul draad. Zonder werkte het helemaal niet met meer dan één spot.

Ben benieuwd naar ervaring van andere en een mogelijke oplossing voor dit probleem.
Bij de meeste Fibaro dimmers kun je instellen dat deze starten op een hoger vermogen en daarna weer terug gaan naar de laatst gebruikte stand. Dit is via een van de parameters in te stellen.

Ik heb dit gedaan bij een aantal Fibaro Walli dimmers.

Als je een Fibaro Home Center oid hebt dan zie je bij de parameters een korte uitleg en moet je die vast kunnen vinden.

Ook kun je het minimale vermogen instellen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverbree
DutchKel schreef op woensdag 7 december 2022 @ 04:08:
[...]

Bij de meeste Fibaro dimmers kun je instellen dat deze starten op een hoger vermogen en daarna weer terug gaan naar de laatst gebruikte stand. Dit is via een van de parameters in te stellen.

Ik heb dit gedaan bij een aantal Fibaro Walli dimmers.

Als je een Fibaro Home Center oid hebt dan zie je bij de parameters een korte uitleg en moet je die vast kunnen vinden.

Ook kun je het minimale vermogen instellen.
Dit klinkt als een mogelijke oplossing. Kan je aangeven welke instelling dit is? Ik gebruik zelf home assistant maar dat zou verder niet uit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverbree
Fraggar schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:53:
Het merk/type spots is belangrijk. Met dimbare GU10 spots van Philips haal ik bijvoorbeeld veel betere resultaten dan met vergelijkbare GU10 spots van Ikea.

Probeer bijvoorbeeld eens de Philips 2.6W GU10 2700K (vergelijkbaar met 35W gloeilamp). Die doen het bij mij uitstekend icm een Dimmer2 zonder bypass.

Mocht je vastzitten aan de huidige spots dan kun je overwegen over te stappen op dimmers van Qubino.
Met GU10 lampen heb ik geen problemen. GU10 is zover ik weert altijd 220v zonder led driver. Het probleem komt nu alleen voor bij led lampen met een driver. Dit zijn 17 volt lampen waar een driver voor nodig is. Volgens mij werkt het ook goed als ik iedere led/driver met een aparte dimmer aan stuur. Met 4 Leds wordt dit wel een dure oplossing. Geen idee of Qubino dimmers beter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:41
cverbree schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:35:
[...]

Dit klinkt als een mogelijke oplossing. Kan je aangeven welke instelling dit is? Ik gebruik zelf home assistant maar dat zou verder niet uit moeten maken.
Z-wave parameters:
3. Incandescence level of dimmable compact fluorescent lamps (= percentage waarmee ze eerst aangaan)
en
4. Incandescence time of dimmable compact fluorescent lamps (= tijd waarna terug gedimd wordt in tienden van seconde)

Heb jij de Dimmer ook wel eens een kalibratie laten uitvoeren (via Z-wave parameter "13. Force auto-calibration" op 1 [zonder bypass] of 2 [met bypass])?

[ Voor 7% gewijzigd door Groentjuh op 07-12-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverbree
Groentjuh schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:46:
[...]

Z-wave parameters:
3. Incandescence level of dimmable compact fluorescent lamps (= percentage waarmee ze eerst aangaan)
en
4. Incandescence time of dimmable compact fluorescent lamps (= tijd waarna terug gedimd wordt in tienden van seconde)

Heb jij de Dimmer ook wel eens een kalibratie laten uitvoeren (via Z-wave parameter "13. Force auto-calibration" op 1 [zonder bypass] of 2 [met bypass])?
Ik heb inderdaad de calibratie al meerdere keren uitgevoerd met en zonder bypass. De calibratie zorgt o.a. voor dat de min en max dimlevels worden aangepast. Het min level vind ik echter veel te fel na calibratie, maar dan werkt het wel goed. Als ik het vervolgens naar beneden aanpas heb ik het probleem weer terug. Ik ga vanavond kijken naar de parameters 3 en 4. Hopelijk kan ik het hiermee oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bypass gaat niet werken, die is er alleen voor dat de module (zonder N) genoeg stroom heeft om te kunnen werken. Maar gezien sommige lampen prima aan gaan en de module online blijft is dat het probleem niet.

Het zijn de drivers die schijnbaar niet mooi inschakelen bij een lage dimwaarde (aka korte pulsen). Dan zou inderdaad de optie die @DutchKel aandraagt kunnen helpen.

Mocht je module het niet kunnen zou je dit natuurlijk ook kunnen nadoen met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:41
cverbree schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:46:
[...]

Ik heb inderdaad de calibratie al meerdere keren uitgevoerd met en zonder bypass. De calibratie zorgt o.a. voor dat de min en max dimlevels worden aangepast. Het min level vind ik echter veel te fel na calibratie, maar dan werkt het wel goed. Als ik het vervolgens naar beneden aanpas heb ik het probleem weer terug. Ik ga vanavond kijken naar de parameters 3 en 4. Hopelijk kan ik het hiermee oplossen.
Dan doet de calibratie zijn werk goed. Die stelt onder andere de min en max in. De min vindt de module best goed, want bij lager gaan niet altijd alle lampen aan.

In dat geval kan starten met een hogere waarde een goed idee zijn. Deze hogere start waarde kunt je zelf redelijk berekenen, want in principe wil je dus starten met de minimale waarde gevonden tijdens de calibratie.

Als je dus bijvoorbeeld de min 15 lager zet, dan zul je met iets hoger dan 15 (het gehele bereik is groter geworden dus 15% is lager dan de 15% die het bereik is vergroot) moeten starten.

Zie bijvoorbeeld:
dimpercentage_van_dimmer -> Hoeveel de dimmer daadwerkelijk dimt nadat rekening is gehouden met min en max.
min -> Minimale dim instelling van de dimmer
max -> Maximale dim instelling van de dimmer
dimpercentage -> Het gewenste dim niveau
code:
1
min + (($max - $min) / 100 * $dimpercentage) = $dimpercentage_van_dimmer

Stel na calibratie is de min 35, de max 80 en het minimale dat je kunt dimmer is 1%
code:
1
35 + ((80-35) / 100 * 1) = 41.75

Dan dimt de dimmer intern naar 41.75%

Als je zelf de min naar bijvoorbeeld 20 veranderd, dan lijkt het logisch om te starten op 16% en dan krijg je:
code:
1
20 + ((80-20) / 100 * 16) = 29.6

Dan start de dimmer intern gedimt naar slecht 29,6 en dat is lager dan die 41,75% waarbij alles werkte. Daarmee starten dus mogelijk de lampen niet allemaal. Als je dan een beetje rekent, dan kom je uit op het volgende:
code:
1
20 + ((80-20) / 100 * 36) = 41.6

En dan start de dimmer op 36%, wat hetzelfde is als de 1 procent bij het kleinere bereik met min = 35 en dan zou alles moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:15
cverbree schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:35:
[...]

Bij de walli dimmer zijn het de volgende parameters:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVmi8NY8MmkRtEtHm741JMcvAH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxct1tbj1EfEoTvrslxDlIVR.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de handleiding lees van de Fibaro Dimmer 2 dan is het parameter 3 en 4 die je moet instellen. Dit staat op pagina 22.
3. Incandescence level of dimmable compact fluorescent lamps
Virtual value set as a percentage level between parameters MIN (1%)
and MAX. (99%). The Dimmer 2 will set to this value after first switch
on. It is required for warming up and switching dimmable compact
fluorescent lamps and certain types of light sources.
Available settings: 1-99 - percentage level of brightness
Default setting: 1 Parameter size: 1 byte
4. Incandescence time of dimmable compact fluorescent lamps
This parameter determines the time required for switching compact
fluorescent lamps and certain types of light sources. Setting this parameter to 0 will disable the incandescence functionality.
Available settings: 0-255 (0-25.5s)
Default setting: 0 Parameter size: 2 bytes
Edit: Ik lees nu dat @Groentjuh het ook al helemaal heeft uitgelegd :) Thnx.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverbree
Zojuist thuis getest met de parameter 3 en 4. Dit is inderdaad de oplossing. Super bedankt allen! Lampen starten op een dim stand waarmee ze allemaal goed aan gaan en dimmen daarna terug naar de vorige laatst ingestelde stand. Weer een hoop irritatie minder.
Pagina: 1