Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Frixxion
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-05 09:22
Beste Tweakers,

Ik heb een rijtjes huis met redelijke isolatie; Tonzon onder de vloer, spouwmuren geïsoleerd en overal dubbel glas. De zolder is nog niet geïsoleerd maar is afgesloten met een deur. We hebben een Remeha Avanta hangen uit 2020 welke aangestuurd word door een Tado thermostaat. Op de verdiepingen hangen radiatoren en op de begane vloer hebben we vloerverwarming met buis afstand 10cm (als hoofd verwarming). De afgelopen dagen zat ons verbruik op de 6-10m3 per dag waarbij de woonkamer verwarmd wordt en de slaapkamer snachts (pasgeboren baby 2 weken oud).

Na veel experimenteren met de instellingen van mijn ketel vorig jaar en dit jaar heb ik het vermoeden dat de Tado bijzonder inefficiënt werkt. De ketel krijgt netjes een deltaT van 20 graden terug dus ik heb het idee dat de installatie wel netjes afgesteld staat.

Mijn probleem met de Tado is dat ik regelmatig merk dat de ketel warm water staat te leveren terwijl de zoneklep voor de vvw dicht gehouden wordt (door de Tado). Ook zie ik dat warmtevraag op de verdiepingen inefficiënt geregeld wordt; als 1 van de kamers warmte vraag heeft dan gaat de ketel natuurlijk hiervoor aan. Echter, de ketel is natuurlijk zwaar over bemeten voor 1 radiator dus die radiator is zo warm en geeft de ketel gauw warm water terug waardoor de ketel weer afslaat. Vervolgens vraagt een andere ruimte of de vvw warmte en slaat de ketel voor die warmtevraag aan. Gevolg is dus dat de ketel heel de dag door aanslaat voor allerlei warmte vragen. Er wordt niet gecombineerd gestookt zodat meerdere ruimtes tegelijk van warmte voorzien worden. Gevolg is dat de ketel soms 19 uur (!!!!) per dag volgens de Tado in een warmtevraag voorziet.

Volgens mij is het gas verbruik het laagst als de ketel gewoon minder aan gaat, maar dit is volgens mij niet het principe van de Tado waarbij de ketel best vaak aan schiet voor allerlei ruimtes. Ik sta op het punt het hele systeem weg te halen en gewoon thermostaat knoppen te monteren en een Nest op te hangen, maar ben benieuwd wat de ervaringen van andere Tweakers zijn.

Ofwel, zijn er hier Tado gebruikers die hetzelfde ervaren of misschien tips hebben om de Tado beter te gebruiken?

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 01:31

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik heb zelf ook net een Tado systeem geinstalleerd (knoppen met bridge en kamerthermostaat die eigenlijk geen nut heeft) dus heb nog niet super veel ervaring.
Wat mij wel meteen op valt aan jouw uitleg is dit dus werkt zoals behoort bij jouw installatie, warmtevraag en hij springt aan, dus ik begrijp niet helemaal waarom jouw huidige setup als minder efficient wordt beschouwd.
Je geeft geen vergelijking tussen de voorgaande setup en deze, er is geen vergelijkingsmateriaal.

Als jouw ketel overgedimensioneerd is (super woord voor galgje) zal het de boel sneller opwarmen en dus sneller af slaan. Maar als hij dat niet is blijft hij langer aan staan als de warmtevragen elkaar overlappen. Dat klopt toch?

Het zal minder efficient zijn als de vorige setup omdat een enkele warmtevraag meteen de ketel doet aanspringen, maar dat is het systeem. Mijn oude systeem was ook met domme knoppen en dan kreeg de kamer die te koud was pas warmte als ik de verwarming zelf aan zette voor deze of een andere ruimte, want domme knoppen vroegen geen warmte en de ketel bleef uit. Ik merk wel dat het huis nu veel beter zijn warmte vast houdt met minder schommelingen, maar dat zal ongetwijfeld ten koste van de efficientie zijn. Voor comfort betaal je nou eenmaal.

Kan je misschien meer informatie geven waar deze inefficientie uit blijkt want met de kop "slechte ervaring met Tado" en dan geen onderbouwde conclusie geven is dat nogal misleidend denk ik.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 23:14
Misschien even een nadere vraag, los van Tado.
Waarom verwarm je de babykamer en op welke temperatuur? (Lees vooral hoe is de babykamer geïsoleerd, bouwjaar huis.)

Want als je die ook snachts op een behoorlijke temperatuur houdt. Dan hoeft ketel weliswaar maar 1 kamer op peil te houden, maar 1 radiator warm houden is inefficiënt. Dus onder aan de streep stook je flink door

[ Voor 8% gewijzigd door Griffin2k op 27-12-2022 13:55 ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1