Zelf onderblok radiator vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• Croqy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-12 14:36
Ik woon sinds een jaar in een huis waar het op koude dagen lastig warm te krijgen is. Na goed zoeken ben ik erachter gekomen dat de onderblokken verkeerd zijn aangesloten: retour en aanvoer zijn omgedraaid 8)7

Zou het in dit geval mogelijk zijn om het onderblok te vervangen voor eentje die wel retour en aanvoer heeft op de plekken waar ze nu aangesloten zitten? Of heb je ivm de kunststof leidingen wel degelijk speciaal gereedschap nodig. Ik hoop dat het kan door het simpelweg losdraaien van de moer, dat die koppeling verder intact blijft.

Is er iemand hier met ervaring op dit gebied die me van advies kan voorzien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3AWdjrOxbJtYaztmqUzoJtgDSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7w4wpEaXkHqMsKYJqxjjDAH.jpg?f=fotoalbum_large

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-12 17:17
Komt nu warm water naar buiten door de bovenste aansluiting dan? Kan me niet voorstellen dat ze verkeerd zitten, maar het zal. Speciaal gereedschap niet nodig alleen als je nieuwe leidingen gaat maken. Aanvoer is de rechter van de 2 trouwens, retour is onder naar de linker. Wordt de radiator wel warm genoeg?

[ Voor 21% gewijzigd door pennywiser op 06-12-2022 21:31 ]

• Croqy
pennywiser schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:27:
Komt nu warm water naar buiten door de bovenste aansluiting dan? Kan me niet voorstellen dat ze verkeerd zitten, maar het zal. Speciaal gereedschap niet nodig alleen als je nieuwe leidingen gaat maken. Aanvoer is de rechter van de 2 trouwens, retour is onder naar de linker. Wordt de radiator wel warm genoeg?
Dit type onderblok, Herz 1000, dient de aanvoer in de rechtertoevoer te krijgen. Maar links warmt eerst op. Het is ook duidelijk voelbaar dat het hete water onderin de radiator als eerst binnenkomt, na 5 minuten ook bovenin, maar niet verder in de radiator, hooguit wat stralingswarmte maar niet mooi egaal op temperatuur.
Dank voor de controlevraag :)
Overigens bij enkele andere radiatoren is de aansluiting ook verkeerd, maar die warmen wel redelijk op.

Ik ga eerst eens zoeken naar een onderblok dat ik ervoor in de plaats kan doen. Ik vermoed dat er te weinig speling op de leidingen zit om de aansluiting naar behoren om te kunnen draaien.
Hopelijk gaat het lukken door het losdraaien van de ringen dan :) dank je voor het antwoord

• pennywiser
Onder de vloer kijken of je ze terug kan trekken en weer terug kan duwen op de juiste plek. Moet alle water er even af. Ik vraag me wel af waarom hiertoe besloten is. Kan zijn dat je de leidingen niet met knelring en al door de vloer krijgt. Dan moet je wel even opnieuw krimpen.

[ Voor 41% gewijzigd door pennywiser op 06-12-2022 21:49 ]

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Is dit het geval bij alle aangesloten radiatoren? In dat geval is het makkelijker om bij de ketel om te draaien.

• pennywiser
plaspvd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:43:
Is dit het geval bij alle aangesloten radiatoren? In dat geval is het makkelijker om bij de ketel om te draaien.
Ook goeie. Is wat meer buigwerk, waarschijnlijk is het daar koper. Maar dit kan een cv monteur in een korte tijd voor je regelen.

Als het bij de CV wel kunststof is en de leidingen hebben ook genoeg lengte, dan kan het zijn dat iemand zich vergist heeft in het verleden bij het terugplaatsen. Ik vraag me namelijk af wat de gedachtegang is geweest of dat het een vergissing is.

[ Voor 30% gewijzigd door pennywiser op 06-12-2022 21:47 ]

• Croqy
plaspvd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:43:
Ow wow wat een goeie tip. Dit is het: dit voorjaar is de CV vervangen en die installateur heeft de retour en aanvoer verkeerd om aangesloten.
Poe, dat is een heel stuk makkelijker te verhelpen dan. Maar wat een prutswerk van die isntallateur zeg.. Niet de eerste keer dat ze terug moeten komen

• pennywiser
Hangt je ketel helemaal boven? Dan hoeft niet eens alle water eraf. Alleen de druk hoeft eraf, misschien heb je mazzel en zit je wasmachine afvoer ernaast, kan je het daarin weg laten lopen, leidingen omwisselen, vullen en done.

• Croqy
pennywiser schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:03:
Hang je ketel helemaal boven? Dan hoeft niet eens alle water eraf. Alleen de druk eraf, misschien heb je mazzel en zit je wasmachine afvoer ernaast, kan je het daarin weg laten lopen, leidingen omwisselen, vullen en done.
Ja, er zit een tappunt direct naast, dus dat zal een fluitje van de cent zijn. Voor de monteur wel te verstaan, die zijn eigen gemaakte probleem mag oplossen :P

Ik zat al flink in te lezen in waterzijdig inregelen en dat soort zaken, omdat ik het gasverbruik wel aan de hoge kant vond ondanks alle isolatiemaatregelen die we genomen hadden. Maar ik kan die exercitie weer opnieuw gaan doen als alles netjes is aangesloten. Hopelijk kunnne we dan ook weer wat zuiniger stoken.
Pagina: 1