Isolatievraagstuk: wat ging hier verkeerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:36
Beste mensen hier,

Ik heb een vraag over een probleem wat al een behoorlijke tijd aanwezig is in ons huis. Sinds 2010 zelfs (...).

In 2010 zijn aan beide zijden van het huis (tussenwoning) kunststof kozijnen geplaatst (HR++ etc). Aan de voorzijde van het huis is daar eveneens onder het keukenraam een paneel met verticale "schroten" (hoe heet dit echt?) geplaatst. Over dat deel gaat deze vraag.

Aan de binnenzijde van het huis en dus aan de andere kant van dat "schroten-paneel" staat, direct er tegenaan, een keukenblok met een L-vormig kunststof keukenblad. Nu wil het dat dit blok in de winter enorm koud aanvoelt evenals alle borden etc die in de kastjes eronder geplaatst zijn. Voor de goede orde: er is ook sprake van verwarming: boven het keukenblok zit een designradiator van 60x120.

De vraag is nu: hoe kan het dat het keukenblok zo koud aanvoelt (inclusief opgeslagen spullen)? Is er een foutje gemaakt door het keukenblok direct aan te sluiten op het kunststof kozijn (trekt dit warmte het huis uit?) of is er wellicht iets aan de hand met de isolatie die in het "schroten-paneel" geplaatst is? Geen idee wat daarin gegaan is overigens...

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen. Alvast erg bedankt voor de hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jaj4GRsIcy4aIDzEB7JI26ud1ms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3C5zA5FzyBdnJjA9v63TFgpU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMXsU3qb4ihC5n9XMebECu1MgKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcTmDaArQUjYtlv3NTi9hiIq.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:46
Klinkt als een klusje voor een endoscoopcamera en/of warmtebeeldcamera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:01
Wat zit er achter die schroten? Is dat nog geïsoleerd, of gewoon oude meuk eruit en schroten erover?

Wilden ze bij mij destijds doen, ik had de 6cm PIR al klaar staan, dus dat moest er tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vergeet niet dat er normaal geen verwarming onder keukenkastjes ligt. ik zou veder de isolatie achter de schroten verdenken en de warmtebeeld camera pakken om daarna e.e.a. los te maken waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
_JGC_ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:37:
Wat zit er achter die schroten? Is dat nog geïsoleerd, of gewoon oude meuk eruit en schroten erover?

Wilden ze bij mij destijds doen, ik had de 6cm PIR al klaar staan, dus dat moest er tussen.
Wist ik het maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
Btw: "warmtebeeld camera pakken". Huur je die dan ergens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Niemand gaat je iets zinnigs kunnen vertellen zolang je dit niet weet.

Als het je echt stoort haal je een paar schroten los en kijk je wat erachter zit.

Dikke kans dat er niets aan isolatie zit en dit is dan ook een mooie kans om dat wel te plaatsen.

Warmtebeeldcamera gaat je niets brengen, je weet al waar de kou vandaan komt.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 06-12-2022 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Die dingen kan je kopen of huren. Misschien dat er een tweaker in je buurt eentje heeft en langs wil komen.

Heb zelf een Guide PC210 camera in bestelling staan, maar duurt nog wel even voor die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
Sethro schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:52:
[...]

Niemand gaat je hier iets zinnigs kunnen gaan vertellen zolang je dit niet weet. Als het je echt stoort haal je een paar schroten los en kijk je wat erachter zit. Dikke kans dat er niets aan isolatie zit en dit is dan ook een mooie kans om dat wel te plaatsen.

Warmtebeeldcamera gaat je niets brengen, je weet al waar de kou vandaan komt.
Dus het kan niet zo zijn dat ik de keuken bijvoorbeeld met een beetje tussenruimte had moeten plaatsen waardoor er geen "brug" tussen keuken en raam had ontstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
zeeforelNL schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:54:
[...]

Dus het kan niet zo zijn dat ik de keuken bijvoorbeeld met een beetje tussenruimte had moeten plaatsen waardoor er geen "brug" tussen keuken en raam had ontstaan?
Nee en kozijnen zijn dik zat om redelijk tot goed te isoleren. Er is misschien wel nog wat te halen door glas te vervangen maar dat ligt heel erg aan het type glas wat erin zit.

Tussen de 2 lagen glas zit aan de zijkant een aluminium profiel met codes erop. Als je die even opzoekt en hier post kunnen we daar wat over zeggen.

Ik zou m’n geld inzetten op geen/gebrekkige isolatie achter de groene schoten. Misschien zelfs wel tocht.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 06-12-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
Sethro schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:57:
[...]

Tussen de 2 lagen glas zit aan de zijkant een aluminium profiel met codes erop. Als je die even opzoekt en hier post kunnen we daar wat over zeggen.
Zal die codes morgen even opzoeken. Het is nu te donker om ze te lezen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:06
waarschijnlijk geen of geen moer aan isolatie achter dat kozijnpaneel met schroten. heb je de offerte nog? Daar staat waarschijnlijk wel een isolatiewaarde in.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
No Hands schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:25:
waarschijnlijk geen of geen moer aan isolatie achter dat kozijnpaneel met schroten. heb je de offerte nog? Daar staat waarschijnlijk wel een isolatiewaarde in.
Goed punt, die offerte ga ik eens opzoeken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:31

FreakNL

Well do ya punk?

Je doet het nu zelfs voorkomen (in je openingspost) dat het keukenblok tegen die schrootjes aanstaat? Dat mag ik toch niet hopen. Zelfs bij een schuur met schrootjes kijk je aan de binnenkant niet tegen de achterkant van je schrootjes aan.. Je ziet toch zeker nog wel een muurtje achter je keukenblok? :+

Wat tussen die binnenmuur en de schrootjes zit is natuurlijk wel de vraag, maar lijkt me ook makkelijk na te isoleren..

Overigens is bij ons het keukenblok ook koud hoor, die staat ook op de noordkant.. Maar daar zit verder niet heel veel verlies heb ik het idee. Borden en een natuursteen-blad zijn van nature natuurlijk ook kouder dan de omgeving... (of voelen kouder aan).

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 06-12-2022 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:54
FreakNL schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:38:
Je doet het nu zelfs voorkomen (in je openingspost) dat het keukenblok tegen die schrootjes aanstaat? Dat mag ik toch niet hopen. Zelfs bij een schuur met schrootjes kijk je aan de binnenkant niet tegen de achterkant van je schrootjes aan.. Je ziet toch zeker nog wel een muurtje achter je keukenblok? :+

Wat tussen die binnenmuur en de schrootjes zit is natuurlijk wel de vraag, maar lijkt me ook makkelijk na te isoleren..

Overigens is bij ons het keukenblok ook koud hoor, die staat ook op de noordkant.. Maar daar zit verder niet heel veel verlies heb ik het idee. Borden en een natuursteen-blad zijn van nature natuurlijk ook kouder dan de omgeving... (of voelen kouder aan).
Denk niet dat er geen muur is, dan zou het kozijn zweven.
De schrootjes lijken me pure sier, en dat ze gewoon tegen een muur aangezet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:06
Zou indien mogelijk een onderkastje er tussen uit halen dan kan je mischien wat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
FreakNL schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:38:
Er zit voor zover ik weet aan de binnenkant alleen een multiplex plaat tegenaan. Zeker geen steen oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:31

FreakNL

Well do ya punk?

Opvallend. Dan is dezelfde constructie als in mijn schuurtje (en zowat elk (niet bakstenen) schuurtje uit de jaren 80/90).. Daar krijg je wel wat kou vandaan.. Je keuken is dan eigenlijk je isolatie... :)

Ik ben een complete leek qua klussen (alhoewel ik veel leer de laatste tijd), maar zo'n klein oppervlak moet toch makkelijk te fixen zijn? Wellicht iets met PIR platen inderdaad.

Als ik google:
https://www.isobooster.nl...eringen-of-kozijnpanelen/

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 06-12-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
FreakNL schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:04:

Ik ben een complete leek qua klussen (alhoewel ik veel leer de laatste tijd), maar zo'n klein oppervlak moet toch makkelijk te fixen zijn? Wellicht iets met PIR platen inderdaad.
Vast wel idd, maar hoe ik e.e.a. loskrijg vraag ik toch eerst even na bij leverancier (mail gestuurd). Hoop dat het niet een hele operatie moet zijn. Ziet er namelijk vrij geïntegreerd uit allemaal... :|

Bedankt voor die link overigens! Borstwering is het idd. En ik denk dat het er idd zo uitzag als in plaatje met die houten balken...

[ Voor 11% gewijzigd door zeeforelNL op 06-12-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
Even een update:
+ de leverancier van de verticale schroten heeft vlot gereageerd en stuurt binnenkort een servicemedewerker om te kijken naar de mate van isolatie achter de schroten.
+ Code in dubbel glas: Semco xxxx Kassenberg (?) 07.09.2010 RAL-176 K43897 14299031/12 573/82 Semco Star 8g=1,1 HR++ (wellicht niet helemaal goed want slecht leesbaar, voor mij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Super dat de leverancier dat wil doen.

Wat het glas betreft, is gewoon gangbaar HR++ glas, weinig mis mee. Ja het kan nog iets beter met kunststof spacers, maar dan heb je het over 1.0 tegen 1.1, een verschil van 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:16
Enige kou in de keukenkastjes is niet zo vreemd. Een deurtje isoleert namelijk ook nog en het werkblad zal ook afkoelen onder invloeden van buiten (HR++ glas is goed, maar een dikke moderne muur isoleert 4 tot 5 keer zo goed) . Dan krijg je toch iets tussen de binnentemperatuur en buitentemperatuur. Als de schrootjes tegen een bestaande stenen muur zitten dan kan je daar niet zo veel isoleren.

Je kan eventuel nog kijken of er genoeg speling is voor isolatiemateriaal achter het keukenblok door de plint te verwijderen. Ik zou dan iets ademends nemen zodat vocht wel kan ontsnappen en niet tegen je keukenkastjes ophoopt.Bijvoorbeeld steenwol dat je er van onder schuift. Kijk ook naar je vloer. Een kruipruimte is vaak koud en vochtig, en een keukenvloer loopt meestal niet door onder de keukenkastjes. Zelfs een dikke betonvloer isoleert nauwelijks, dus die vloer daar na isoleren met wat ondervloer kan zeker geen kwaad.

Ik weet niet zeker of de ruimte onder de kastjes vol stoppen een goed idee is. Je wilt niet dat daar condens ontstaat en als er apparatuur staat zoals een vaatwasser moet dat kunnen luchten.

Aan de andere kant is condensatie een gevolg van koud en warm die elkaar ontmoeten. Dus misschien wat piepschuim zodat het temperaruurverschil tussen binnen en buiten heel geleidelijk gaat en eventueel vocht daar in weg kan zakken zodat het niet in de kastjes gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@netappie Bij jouw omschrijving verdenk ik eerder een niet goed afgewerkte afvoer. Het zit toch maar achter de keukenkastjes, dus zie je het niet. Hoeft dat gat rond de afvoer of die gasleiding ook niet dicht... hallo tochtgat in verbinding met de geventileerde kruipruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:16
_JGC_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:42:
@netappie Bij jouw omschrijving verdenk ik eerder een niet goed afgewerkte afvoer. Het zit toch maar achter de keukenkastjes, dus zie je het niet. Hoeft dat gat rond de afvoer of die gasleiding ook niet dicht... hallo tochtgat in verbinding met de geventileerde kruipruimte...
Haha, nee hoor. Ik weet bij mij precies wat er achter zit. Water en gas zitten daar niet eens in de buurt.

Bij mij nog snel een laag piepschuim er tussen gedaan zodat de keukenmonteur verder kon. Vloer heb ik zelf gelegd met dikke isolatieplaten en bewust niet onder de keukenkastjes door laten lopen zodat vervangen gemakkelijker gaat. Dat is ook fijner als er toch een keer iets lekt.

Maar de isolatiewaarde van wat oudere woningen is gewoon niet geweldig. Een dikke MDF deur van een mooie keuken maakt het dan koud in zo'n kastje. De kruipruimte heeft hier sindsdien zelfs al isolatie gekregen. Dat scheelt een hoop, maar niet alles. En dat werkblad is een composiet. Voelt dus zeker in deze tijden koud aan bij het raam.

Zolang het niet vochtig is kan het allemaal geen kwaad. Liever koude pannen dan een koud huis toch?
Pagina: 1