Diy wtw-systeem lucht-water-lucht

Pagina: 1
Acties:

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Omdat mijn vriendin elke dag de ramen een uur open zet, en omdat we in een monument wonen waar de gevel niet aangepast mag worden, zat ik te denken om zelf een wtw systeem voor de woonkamer te maken. Ik heb geen enkele commerciele wtw gevonden die bij mij geinstalleerd kan worden.

Er zijn 2 voldoende grote ventilatiegaten binnen 2 meter van elkaar, maar om het geheel klein en weggewerkt te houden zat ik te denken om 2 lucht-water warmtewisselaars te gebruiken (bijvoorbeeld van een waterkoel cpu systeem) en de waterbuizen netjes in de muur te verwerken. Een beetje zoals een airconditioning dus, minus de compresserende werking.

Zijn hier ervaringen mee?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:10
Zijn er goeie redenen waarom:
- je geen decentrale WTW gebruikt?
- je vriendin met een WTW niet nog altijd de ramen urenlang zal openzetten?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• tjberkhof
naftebakje schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:31:
Zijn er goeie redenen waarom:
- je geen decentrale WTW gebruikt?
- je vriendin met een WTW niet nog altijd de ramen urenlang zal openzetten?
-ik kan geen decentrale wtw gebruiken omdat de huidige ventilatiekanalen daar geen mogelijkheid toe leveren en we de gevels niet mogen aanpassen.
-hebben we al overlegd, als er automatische ventilatie is dan hoeft het voor haar niet.

Een tweede mogelijkheid zou zijn om een eigen warmtewisselaar te maken, maar daarbij is het moeilijk om de oppervlakte te optimaliseren en daardoor word het geheel een stuk groter/lomper.

Voor de kosten hoef ik het niet te laten dus ik ga het gewoon proberen. Heb 2 280x140mm lucht-water warmtewisselaars +pomp + accesoires voor onder de 100 euro besteld. In de tussentijd een frampje uitprinten(zit nog een beetje te twijfelen hoe ik condens ga opvangen en weghalen/toevoegen aan het systeem) en wat code op een arduino zetten voor temperatuurlogging.

Ik zal tzt dit topic wel updaten. En wederom: als er mensen met ervaring zijn hoor ik het graag.

• tjberkhof
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Bg_348A72GGcA85p34tYY3_Uuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14mKMp7SOSwuJbxOJ2PGLBB4.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de huidige ventilatiekanalen. Kan in principe raambreed gemaakt worden.