Esphome of Tasmota

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 21:05
Ben begonnen met migreren van Domoticz naar Home Assistant en heb een aantal esp wemos in gebruik, sommige met de wat oude Esp-easy en anderen met Tasmota. Ik wil de esp-easy in ieder geval gaan vervangen maar zit wat in tweestrijd.

Als ik esphome ga gebruiken lijk het dat ik volledig afhankelijk ben van de "hub" software in docker. Bij esp-easy en tasmota kan ik als backup altijd de web interface van de esp zelf benaderen om iets uit te lezen of belangrijker, iets te schakelen (al dan niet via een http request url). Bij esphome heb ik dit nog niet standaard gezien en lijkt ook niet aanbevolen te worden. Dat geeft me het idee dat ik meer heb aan alles migreren naar tasmota maar dan mis ik de volledige intergratie die de esphome docker biedt met op een plek alle configuratie.

De vraag: Klopt mijn gedachte inderdaad en is esphome alleen vanuit de docker/home assistant te bedienen en niet lokaal op de esp ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij klopt dat redelijk. Zelf voor standaard zaken fan van Tasmota. Zeker met de Device Repository daarmee sneller de boel aan de gang te hebben.

En qua config, het zit inderdaad niet geheel centraal. Maar als je een Tasmota device via de Tasmota integratie in HA hangt staat er gewoon een link naar de UI bij. En na uitrollen, hoe vaal kom je daar dan nog?

Voor complexere zaken is ESPhome wel echt het meest veelzijdig. Maar dat doen kost mij wel meer tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtim
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-04 13:34
Pixelmagic schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:49:
De vraag: Klopt mijn gedachte inderdaad en is esphome alleen vanuit de docker/home assistant te bedienen en niet lokaal op de esp ?
Ja en nee. Met gebruik van het web_server component van esphome (https://esphome.io/components/web_server.html) kan je esphome device ook via een webinterface uitlezen en bedienen en de firmware te upgraden, net zoals Tasmota. Ook kan je evt instellen dat esphome een fallback hotspot maakt voor het geval die niet met je netwerk kan verbinden. Persoonlijk heb ik de keus gemaakt voor esphome, want het integreert makkelijk met home assistant, plus ik kan op een centrale plek de configuratie van al mijn esphome devices beheren en configuratie hergebruiken dmv templates/includes.
Wat echter wel het voordeel van Tasmota is, is dat je een lokale console op het device hebt en dus direct aanpassingen kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Dank je, na het uitrollen kom je er inderdaad niet..... tenzij je server er uit ligt ouzo, dan MOET je dus de boel eerst draaiend krijgen voordat je weer wat kan bedienen. Dat is dus anders als je de devices zelf nog kan benaderen, zoals b.v. een Shelly kan je bedienen via HA maar via het IP ook nog gewoon lokaal.

Ik houd er wel van als ik een plan B heb :)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
mtim schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:06:
[...]

Ja en nee. Met gebruik van het web_server component van esphome (https://esphome.io/components/web_server.html) kan je esphome device ook via een webinterface uitlezen en bedienen en de firmware te upgraden, net zoals Tasmota. Ook kan je evt instellen dat esphome een fallback hotspot maakt voor het geval die niet met je netwerk kan verbinden. Persoonlijk heb ik de keus gemaakt voor esphome, want het integreert makkelijk met home assistant, plus ik kan op een centrale plek de configuratie van al mijn esphome devices beheren en configuratie hergebruiken dmv templates/includes.
Wat echter wel het voordeel van Tasmota is, is dat je een lokale console op het device hebt en dus direct aanpassingen kan doen.
Ik wil geen fallback hotspot, ik wil liever dat ze gewoon verbonden blijven op mijn netwerk en ik ze kan benaderen. De webserver component zag ik maar staat bij dat dit instabiliteit kan veroorzaken, dat kan ook het doel niet zijn.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Pixelmagic schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:06:
Dank je, na het uitrollen kom je er inderdaad niet..... tenzij je server er uit ligt ouzo, dan MOET je dus de boel eerst draaiend krijgen voordat je weer wat kan bedienen. Dat is dus anders als je de devices zelf nog kan benaderen, zoals b.v. een Shelly kan je bedienen via HA maar via het IP ook nog gewoon lokaal.

Ik houd er wel van als ik een plan B heb :)
Maar dat kan dus met Tasmota :) Zelfde als Shelly, alleen geen native app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Pixelmagic schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:08:
[...]

Ik wil geen fallback hotspot, ik wil liever dat ze gewoon verbonden blijven op mijn netwerk en ik ze kan benaderen. De webserver component zag ik maar staat bij dat dit instabiliteit kan veroorzaken, dat kan ook het doel niet zijn.
Yep, ik ook. De default van Tasmota is dat hij het andere AP gaat proberen. Maar die stel ik nooit in, dus ik heb hem ook hard op de eerste AP (WifiConfig 5). Ik wil juist niet tig hotspots in huis als ik even mijn netwerk neer haal (onderhoud, groep uit, update etc). Nog kwetsbaar moment dan opeens ook :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Septillion schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:45:
[...]

Maar dat kan dus met Tasmota :) Zelfde als Shelly, alleen geen native app.
Geen native app is voor mij een voordeel :9~

Ik heb al een paar op Tasmota draaien, web interface is prima en stabiel als een huis. Denk dat ik daar dus verder mee ga en de esp-easy ook een keer omzetten.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

En er is niets op tegen om het beide te draaien natuurlijk. Integratie van beide is prima in HA. Maar snelle setup (incl eventuele kalibratie) van Tasmota + webinterface maakt het voor mij een mooie voor standaard relais en pluggen enzo. Maar ESPhome kan weer mooi zijn voor complexere zaken. P1 meter, displays etc. Van ESPeasy ben ik nooit een fan geworden, vind zowel Tasmota als ESPhome veel beter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Septillion schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:02:
En er is niets op tegen om het beide te draaien natuurlijk. Integratie van beide is prima in HA. Maar snelle setup (incl eventuele kalibratie) van Tasmota + webinterface maakt het voor mij een mooie voor standaard relais en pluggen enzo. Maar ESPhome kan weer mooi zijn voor complexere zaken. P1 meter, displays etc. Van ESPeasy ben ik nooit een fan geworden, vind zowel Tasmota als ESPhome veel beter :+
Eens aangaande esp-easy, maar destijds was dat het enige wat er was wat stabiel was en zomaar dingen upgraden terwijl het werkt is niet mijn ding.

Ik heb wat specifieke sensoren die ik graag werkend wil houden, lux, lucht en een zooi temp sensors en wat pwm en relays. Al even zitten kijken en die gaan bijna allemaal met Tasmota werken dus besluit is genomen 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Ik kan mijn met ESPhome geprogrameerde esp's gewoon lokaal bedienen mocht ik dat willen.
Webserver aanzetten en gaan.
Gebruik het zelf echter vooral om dingen naar HA te sturen, of middels MQTT naar mijn influx database.
Die docker is alleen nodig voor flashen, kan gewoon uit staan tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Anoniem: 30722 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:13:
Ik kan mijn met ESPhome geprogrameerde esp's gewoon lokaal bedienen mocht ik dat willen.
Webserver aanzetten en gaan.
Gebruik het zelf echter vooral om dingen naar HA te sturen, of middels MQTT naar mijn influx database.
Die docker is alleen nodig voor flashen, kan gewoon uit staan tussendoor.
Zou je een yaml willen delen met een config die de combinatie van beide doet zodat ik die eens kan proberen ?

Maar je gebruikt dan niet de docker en dus niet de integratie dat sensoren enzo automatisch verschijnen, dus geen esphome udp berichten die esphome docker vertaald naar HA.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Er is wel een verschil tussen de addon / docker container en de integratie :) Zijn twee los staande dingen. Zoals @Anoniem: 30722 al zegt, de addon/container hoeft niet altijd te draaien. Mag wel, doet toch niets :+
Pagina: 1