Macbook pro updaten. Wachten op M2 of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Goedenavond,

Op dit moment heb ik een Macbook Pro 16" met een I9 en 32gb memory inclusier GPU upgrade.

Ik mag deze inmiddels weer gaan vernieuwen en zag dat op dit moment enkel de 13" Pro in bezit is van een M2 CPU.

De 16" zal naar verluidt eerste kwartaal volgen.

Nu ben ik benieuwd naar de meningen van anderen of ik zal wachten op de M2 chip of genoegen zal nemen met de M1.

Wordt vooral gebruikt voor software development (in breedste zin) met af en toe AI toepassingen.

Zitten er bijvoorbeeld nog bottlenecks in de huidige Macbook Pro (limitaties).

Ik heb al de algemene topics wat doorgeklikt maar kon niet zo snel vinden wat de beste keus is.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:47
ik zou als mbpro de 14" of de 16" nemen. de M1 is voor jouw werkzaamheden snel genoeg en heeft voldoende (usb-c/thunderbolt) aansluitingen.

Het ontwerp van de MBpro M2 13" is niet zo goed.

afhankelijk van je budget een 1T ssd en/of 32G memory uitbreiding erbij.

wachten op de M2 versies duurt nog wel een half jaar, dat zou nog een snelheidswinst van 20% opleveren (tegen waarschijnlijk een 20% hogere prijs)

[ Voor 21% gewijzigd door peter-rm op 06-12-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Ik zou ook kijken naar de macbook air m2, limitatie is max. 1 externe monitor.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

styx1 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:35:
Echt een limitatie is dat niet eens, want je kan met een USB-C dock met DisplayLink chip gewoon meerdere monitoren aansluiten. Dat werkt met de M1 processor geweldig, ik merk met bijv. mijn M1 Mac Mini geen enkele vertraging t.o.v. direct op HDMI aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:17
Hoe lang moet je met die nieuwe Macbook Pro 16" doen?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:37
Let wel even op bij M1 wat je er eventueel voor scherm aanhangt ivm scaling issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

Oon schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:36:
[...]

Echt een limitatie is dat niet eens, want je kan met een USB-C dock met DisplayLink chip gewoon meerdere monitoren aansluiten. Dat werkt met de M1 processor geweldig, ik merk met bijv. mijn M1 Mac Mini geen enkele vertraging t.o.v. direct op HDMI aansluiten.
Dat moet je wel een dock hebben/kopen en uit mijn hoofd kan je drm achtige issues hebben, wel geluid geen beeld. Is wel weer op te lossen met een andere browser, maar echt plug & play kan ik het niet noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

Dracula schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:37:
Let wel even op bij M1 wat je er eventueel voor scherm aanhangt ivm scaling issues
Is dat niet makkelijk op te lossen met BetterDisplay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

styx1 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:39:
[...]

Dat moet je wel een dock hebben/kopen en uit mijn hoofd kan je drm achtige issues hebben, wel geluid geen beeld. Is wel weer op te lossen met een andere browser, maar echt plug & play kan ik het niet noemen.
:?

DisplayLink heeft gewoon officiële ondersteuning voor MacOS, je moet alleen even de manager downloaden.

Ik draai nu bijna twee jaar met een USB-C dock, nog geen enkele keer problemen met DRM ofzo gehad. Alles werkt gewoon in Chrome.

En een dock is niet persé nodig, je hebt ook goedkopere DisplayLink dongles die precies hetzelfde doen (maar dan geen extra USB poorten, ethernet aansluiting, voeding e.d. bieden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:37
styx1 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:40:
[...]

Is dat niet makkelijk op te lossen met BetterDisplay?
Ik zou even googlen naar hidpi om te zien of je er last van zou kunnen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

Oon schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:42:
[...]

:?

DisplayLink heeft gewoon officiële ondersteuning voor MacOS, je moet alleen even de manager downloaden.

Ik draai nu bijna twee jaar met een USB-C dock, nog geen enkele keer problemen met DRM ofzo gehad. Alles werkt gewoon in Chrome.

En een dock is niet persé nodig, je hebt ook goedkopere DisplayLink dongles die precies hetzelfde doen (maar dan geen extra USB poorten, ethernet aansluiting, voeding e.d. bieden)
Ik had de dell d6000 icm air m1, sommige videos hadden geen beeld in chrome en safari dacht ik, maar wel in firefox. Mooi dat het bij jou perfect werkt.

Zie https://www.reddit.com/r/...ac_m1_streaming_problems/
blijkbaar heeft het te maken met hardware accelratie oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

styx1 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:54:
[...]

Ik had de dell d6000 icm air m1, sommige videos hadden geen beeld in chrome en safari dacht ik, maar wel in firefox. Mooi dat het bij jou perfect werkt.

Zie https://www.reddit.com/r/...ac_m1_streaming_problems/
blijkbaar heeft het te maken met hardware accelratie oid.
Dat heeft niks met DRM of DisplayLink te maken, dat is gewoon omdat USB-C en hardware acceleratie niet samen gaan. DisplayLink werkt alleen op CPU, niet GPU.
De meeste software en mediaspelers kunnen daar zonder problemen mee overweg, alleen sommige websites hebben een speler die geen fallback heeft voor hardware acceleratie.

Maar goed, dit is wel heel erg off-topic ondertussen. Lijkt me in ieder geval duidelijk dat TS zich niet druk hoeft te maken over meerdere schermen, dus daarmee hoeft de M1 Air niet uitgesloten te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik vind dit geen goed advies. (Ik heb zelf de M2 Air en 14" Pro) maar als iemand nu 16" + 32GB gewend is dan is een 13,6" Air met max 24GB RAM wel heel wat anders. TS zal niet voor niets zulke hoge specs hebben op zijn huidige werkpaard.
Oon schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:36:
[...]

Hier zitten toch wel wat grafische beperkingen aan, bij office taken zal je het waarschijnlijk niet merken maar bij grafisch intensieve zaken wel. Het is ook niet voor niets dat het officieel niet wordt ondersteund.
bassiej19 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:22:
Goedenavond,

Op dit moment heb ik een Macbook Pro 16" met een I9 en 32gb memory inclusier GPU upgrade.

Ik mag deze inmiddels weer gaan vernieuwen en zag dat op dit moment enkel de 13" Pro in bezit is van een M2 CPU.

De 16" zal naar verluidt eerste kwartaal volgen.

Nu ben ik benieuwd naar de meningen van anderen of ik zal wachten op de M2 chip of genoegen zal nemen met de M1.

Wordt vooral gebruikt voor software development (in breedste zin) met af en toe AI toepassingen.

Zitten er bijvoorbeeld nog bottlenecks in de huidige Macbook Pro (limitaties).

Ik heb al de algemene topics wat doorgeklikt maar kon niet zo snel vinden wat de beste keus is.

Alvast bedankt!
Ik neem aan dat je hem van de werkgever mag vernieuwen en dus niet uit eigen zak hoeft te betalen?

In dat geval zou ik nu gewoon een 16" Pro aanschaffen zodat je er gelijk van kan genieten en eind Q1 zou ook zo maar eind Q2 kunnen worden. Het design is net nieuw dus heel veel hoef je er niet van te verwachten.

Vaak is het ook nog eens een kip-ei verhaal. Dus leuk als je straks de nieuwste M2 Pro/Max zou hebben, maar als software e.d. daarvoor nog niet geoptimaliseerd zijn merk je daar in de praktijk in het begin nog niet heel veel van, uiteindelijk misschien max 20% meer prestaties maar de vraag is natuurlijk maar net wat je daarvan in de praktijk precies gaat merken.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Greatsword schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:57:
[...]

Hier zitten toch wel wat grafische beperkingen aan, bij office taken zal je het waarschijnlijk niet merken maar bij grafisch intensieve zaken wel. Het is ook niet voor niets dat het officieel niet wordt ondersteund.
Dit is gewoon grote onzin, want het wordt wél officiëel ondersteund, alleen niet vanuit de kant van Apple. Maar als je zo rekent dan is er geen enkele fabrikant die DisplayLink ondersteunt.

Tenzij TS echt flink op een videokaart rust is dit gewoon een prima oplossing. Ik maak zelf dagelijks gebruik van Photoshop, Illustrator en Premiere van Adobe en merk daarbij niks negatiefs. Alleen gamen of echt zware verwerking op GPU zul je misschien het verschil merken, maar dan ga je toch richting de gaming laptops.

Voor het doeleind van TS (software development en 'AI toepassingen') merk je daar echt geen reet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Het is maar wat je wilt, je kan eigenlijk met beide niet misgaan. Heb je nu een M1 is er geen enkele reden om up te graden naar M2.

Heb je een intel en heb je nu een nieuwe nodig? Kies dan voor de M1 (Pro/Max) en ga er van genieten. Persoonlijk zou ik kiezen voor een 14 of 16 inch, maar dat is je eigen voorkeur.

Kan je wachten? Dan zou ik dat gewoon doen, als je werkgever het betaald, nog prima ook. De verwachting is dat de EU prijzen wel zullen stijgen, wat we eerder hebben gezien met de iPad/iPhone, dus als je hem zelf moet bekostigen dan zou ik wel met een knipoogje kijken naar de huidige modellen, die zie je vaak afgeprijsd in de winkel staan (niet bij Apple).

Check ook even of de software die je gebruikt compatible zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door MysticX op 06-12-2022 18:10 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
Jumpman schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:36:
Hoe lang moet je met die nieuwe Macbook Pro 16" doen?
3 jaartjes weer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe! Ik wil sowieso een 16" weer. Ik wil wel graag 2 externe 4k schermen kunnen aansluiten. Bij de Macbook Pro 16" kan je wel meerdere schermen toch zonder adapters? Of is dit net als bij de Macbook Air M1 beperkt tot 1.

Ik betaal hem zelf en hou ze altijd precies 3 jaar. Ik ga sowieso voor de upgrade naar 32gb en 1tb ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

bassiej19 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:28:
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe! Ik wil sowieso een 16" weer. Ik wil wel graag 2 externe 4k schermen kunnen aansluiten. Bij de Macbook Pro 16" kan je wel meerdere schermen toch zonder adapters? Of is dit net als bij de Macbook Air M1 beperkt tot 1.

Ik betaal hem zelf en hou ze altijd precies 3 jaar. Ik ga sowieso voor de upgrade naar 32gb en 1tb ssd.
Yes bij 16" geen probleem. https://www.apple.com/nl/macbook-pro-14-and-16/specs/

Display-ondersteuning

Gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde display met 1 miljard kleuren en:

Tot twee externe displays met een resolutie tot 6K bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren (M1 Pro) of
Tot drie externe displays met een resolutie tot 6K en één extern display met een resolutie tot 4K bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren (M1 Max)

Hou er wel rekening mee dat deze Macbooks niet meer zo warm worden als de Intel varianten (mocht je ze ook gebruiken om je huis op te warmen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 06-12-2022 18:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 20:24

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik had toevallig recentelijk dezelfde beslissing te maken. Mijn 'oude' werkpaard was een 15" (2019) MBP met een i9, 32GB RAM, en 512GB SSD. In principe was dat ruim voldoende voor wat ik ermee deed, maar ik mocht vernieuwen en ik had me intussen lang genoeg aan het butterfly keyboard geërgerd :+ (ik heb de laptop eigenlijk nooit als laptop gebruikt, om die reden)

Voor mijn werk als Cloud Consultant worden de eisen eigenlijk steeds lichter. Waar ik voorheen nog geregeld allerlei VMs had draaien, is dat nu eigenlijk een zeldzaamheid. Dev setups gooi ik geregeld naar GitPod zodat ik feitelijk met een iPad uit de voeten zou kunnen. Ik heb dan ook serieus naar de MacBook Air gekeken, maar ik wil native 2 schermen kunnen aansluiten dus dat ging niet door. Ik weet dat DisplayLink voor veel mensen prima werkt, maar ik wil niet afhankelijk zijn van specifieke dongles. Dan maar een Pro.

De keuze tussen M1 en M1-based MacBook Pro was eigenlijk vrij simpel. De M2 Pro/Max zijn nog niet beschikbaar, en de kans dat de prijzen significant gaan stijgen is reëel. Qua performance is de reguliere M2 marginaal sneller dan de M1, met vooral merkbare winst in video encoding (wat ik niet doe voor m'n werk). Voor workflows die voor mij terzake doen is het verschil eigenlijk niet significant. Uiteindelijk heb ik ter test een week lang mijn Mac Studio (base model, M1 Max, 32GB, 512GB SSD) ingezet voor werk. De Studio is ernstig overpowered voor mijn werk, zo blijkt.

Ik heb nu als nieuwe werkmachine dus een 14" MacBook Pro met M1 Pro, 32GB RAM, en 1TB SSD. Ik kan er weer 3 jaar tegen. Of langer, want dit toetsenbord is wel bruikbaar :+

[ Voor 3% gewijzigd door Whieee op 06-12-2022 21:10 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
Ik ben trouwens benieuwd of ik iets over het hoofd zie. Zijn deze 2 machines identiek?

https://www.mediamarkt.nl...32c-16gb-1tb-1711413.html

en

https://www.apple.com/nl/...core-cpu-32-core-gpu-1tb#

600 euro is nog wel een wezenlijk verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@bassiej19 Voor zover ik kan zien is alleen de voedingsadapter zwaarder. Of de info van mediamarkt is foutief.

USB‑C-lichtnetadapter van 140 W ipv 96 W.

[ Voor 13% gewijzigd door syltheboy op 06-12-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
Thanks voor je reactie!

Want wat ik raar vond is dat er in de url van Mediamarkt 16GB staat. Terwijl omschrijving wel 32GB is. Ook kan je volgens mij de M1 Max enkel vanaf 32GB krijgen. Vraag me af of ik het risico zal nemen of dat Mediamarkt gewoon foutieve info erop heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:55
het enige risico dat je loopt is dat je uiteindelijk je bestelling weer moet retourneren als het toch niet blijkt te kloppen.. Maar neem aan dat je de oude macbook pro nog even houd tot de nieuwe operationeel is.

Risico is dus te overzien m.i.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 20:58

bonzz.netninja

Niente baffi

bassiej19 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:28:
Ik ben trouwens benieuwd of ik iets over het hoofd zie. Zijn deze 2 machines identiek?

https://www.mediamarkt.nl...32c-16gb-1tb-1711413.html

en

https://www.apple.com/nl/...core-cpu-32-core-gpu-1tb#

600 euro is nog wel een wezenlijk verschil...
als je dan toch al een godsvermogen gaat besteden aan een nieuwe macbook zou ik hem altijd bij apple zelf bestellen, zodat je gewoon een US toetsenbord kan kiezen ipv die verschrikkelijke NL layout. my2cents

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

bonzz.netninja schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:31:
[...]

als je dan toch al een godsvermogen gaat besteden aan een nieuwe macbook zou ik hem altijd bij apple zelf bestellen, zodat je gewoon een US toetsenbord kan kiezen ipv die verschrikkelijke NL layout. my2cents
Niet iedereen is gewend om met een US toetsenbord te werken en die meerprijs valt natuurlijk moeilijk goed te praten. Custom Builds met US Toestenbord is zo goed als geen kortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

bassiej19 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:50:
Thanks voor je reactie!

Want wat ik raar vond is dat er in de url van Mediamarkt 16GB staat. Terwijl omschrijving wel 32GB is. Ook kan je volgens mij de M1 Max enkel vanaf 32GB krijgen. Vraag me af of ik het risico zal nemen of dat Mediamarkt gewoon foutieve info erop heeft.
Voor je waar dan ook koopt, lees even op Tweakers wat reviews van de webwinkel, in dit geval: https://tweakers.net/shopreview/6897/mediamarkt/shopreviews/

Ik zou zelf niet bestellen bij een winkel die maar 2/5 sterren heeft gemiddeld, gewoon even je config in Pricewatch gooien en een winkel uitzoeken die wel betrouwbaar is:

categorie: Laptops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Nee hoor de M1 max 4 schermen, daarnaast is het verschil tussen M1 en M2 niet heel groot. En is het maar net welke je met elkaar vergelijkt. Ik heb zelf de M1Max en dat is werkelijk een beest.

[ Voor 27% gewijzigd door Skywalker27 op 08-12-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:15
Ik ben een jaartje geleden overgestapt van een 16 inch i7 naar een M1 16 inch. Ik werk met 2x 34 inch 4K usb-c monitoren. Werkt super, ook met de klep open (al zit mijn muis dan nog wel eens vast in een hoekje)

Ik ervaar geen kinderziektes.
Het is toch de eerste versie van een geheel nieuw ontwerp.
Bij de overgang van Power PC naar Intel heb ik de tweede versie afgewacht.
De 16 inch M1 is gewoon goed.

Wachten kan, maar waarom? Je oude is nu nog iets meer waard dan over een half jaar.
Kun je een goede deal scoren?
De M2 zal heel iets sneller zijn. Merkbaar? Meestal niet lijkt mij.

Kopen dus, dan kun je over 3 jaar weer een nieuwe kopen ipv over 3,5 jaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:25
Ik denk niet dat het verschil enorm groot gaat worden. Ik ben in ieder geval blij dat ik tijdens BF een 14-inch MBP heb gekocht voor slechts €1799 :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Ik heb er niet op gewacht, vandaag een 2021 model met M1 pro gekocht (16gb, 512ssd) voor 2349 (normaal 2749) heb de power niet nodig maar wel behoefte aan een groter scherm.

Had nu de 13 inch MacBook Pro (intel) en dat werd me toch echt net even te klein voor mijn ouder worden oogjes.

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1