Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreaminChild
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-01-2023
Mijn vraag
Ik start net met domotica, alles is nog nieuw voor mij.
ik draai homeassistant op een nuc, en heb een Shelly 2.5 waarmee ik een rolluik wil bedienen. (Standaard aansluiting) Het rolluik gaat wel omhoog, maar niet naar beneden.
Shelly toont bij het omhooggaan een verbruik van iets meer dan 100 W, als ik op de knop naar beneden duw, zie ik een verbruik van 60 W.
Wat ik vreemd vind: als ik de draadjes op poortjes 01 en 02 omwissel, verwacht ik dat het rolluik wel naar beneden zou gaan, en niet meer naar boven, maar het rolluik gaat dan nog steeds wel naar boven, niet naar beneden.
Via de schakelaar gaat het rolluik ook enkel nog naar boven.
Als ik rechtstreeks stroom zet op het rolluik komt dat wel mooi naar beneden.
Iemand tips of ideeën? Alvast bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik

Homeassistant, laatste versie geïnstalleerd
Shelly 2.5, alle updates gedaan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-07 16:12
Heb je in je shelly hem ook als rolluikschakelaar ingesteld? Verder, kan je een tekening geven van hoe alles is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreaminChild
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3btGbs1mwF2r9N6XHndp3FZUi4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/seKVKSf1oyDZcAyLnsYRVsiw.jpg?f=user_large

Aansluiting zoals ik ze vond op internet. Shelly inderdaad ingesteld als rolluikschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaandegoede
  • Laatst online: 11-07 21:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPGtJutp8L1itDzgyLSzoBbNHXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUx7GZUcfnJp7Wm2ZSxJiv6B.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet het in de shelly app dan ook als volgt uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreaminChild
Shelly bekijk ik via de webpagina, of in de homeassistant app, ziet er dus een beetje anders uit... Heb de Shelly app nog niet getest.. doet die veel dingen anders? Ik wil alles uiteindelijk in de ha app krijgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-07 22:54
DreaminChild schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:31:
[Afbeelding]

Aansluiting zoals ik ze vond op internet. Shelly inderdaad ingesteld als rolluikschakelaar.
Heb je geen groter plaatje? Je hebt het over aanlsuiting 1 en 2, maar die zijn hierop natuurlijk niet te lezen

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaandegoede
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YulVm_OJr9A2Oz3d9id-vuiD_3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMWTZEXhW4TzAFyY6ZPRLubn.jpg?f=fotoalbum_large

BIj mij is het als volgt.

Ik raad aan om eerst het via Shelly werkend te krijgen en daarna pas in HA.

[ Voor 8% gewijzigd door bastiaandegoede op 06-12-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:06
Ik heb ook een Shelly 2.5 aan m'n rolluik, werkt goed.
Inmiddels esphome erop, maar werkte ook met standaard software.

https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-2-5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreaminChild
@Maverick aansluiting 1 en 2 zijn degene die van Shelly naar de motor gaan.
@bastiaandegoede bij mij ziet het er ook zo uit.
Ik hoor de Shelly schakelen zowel bij de knop omhoog als omlaag, alleen doet de motor niks bij de knop omlaag.
Ik probeer morgen de app van Shelly eens uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-07 22:54
Hoogstwaarschijnlijk heb je een bedradingsfout gemaakt. Maak anders eens een schematische weergave van hoe je het hebt aangesloten. En leg die daarna eens naast de instructie. Er zal een draadje missen of verkeerd zitten.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaandegoede
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mr0qX_KWVgYaIzYC5kVN4t7dDQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjsDATyRB4IUjYXYfPAClYnN.jpg?f=fotoalbum_large

BIj mij is het als volgd aangesloten.
1 is een bruine draad van de screen
2 is de zwarte draad van de screen.

Blauw op Blauw
Geel/Groen bij Geel/groen.

Verder van links naar rechts.
1 Schakelaar 1
2 bruin van screen
3 schakelaar 2
4 stroom bruin
5 Zwart van screen
6 Bruin naar stroom kant van de schakelaars
7 Blauw nul draad. waar de screen ook op aangesloten staat.

kan je hiermee verder @Maverick ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreaminChild
Ik bestelde een schakelaar van Jung bij hashop, nu werkte ik met eentje van Niko. Dan kijk ik nog eens goed naar de bedrading, en laat weten of dat beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreaminChild
Ok, snelle levering vandaag. De schakelaar aangesloten en bedrading nagekeken, alles volgens het boekje. Ik hoor de Shelly schakelen, rolluik gaat zowel met de schakelaar als met de app naar boven, maat nog steeds niet naar beneden.
Ik zie in de app bij het naar boven gaan verbruik van 107W, bij het (dus niet)naar beneden gaan een verbruik van 63W.
Iemand nog ideeënAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS44LHzGXZXqnyZkMKgK6oEpdek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PSZTOeopo8zOZYmAn3rPRn7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mj3y54iI2BXItvyGxABjUQjeuX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18809ch5jF6vjzBjadFGAZZg.jpg?f=fotoalbum_large?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:15
Stomme vragen hoor ik weet het 😊maar heb je voor beide switches fase aan gesloten, er gaan dus 3 fase draden naar de shelly als ik het goed heb. Dan 2 schakeldraden en 1 nul.
Heb je al met een multimeter gemeten of je 220/230 volt meet op de uitgang voor naar beneden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De schakelaar aan de Shelly zal weinig uitmaken. Ik zou de Shelly er weer eens tussenuit halen en de boel aansluiten op een schakelaar. Werkt het dan nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreaminChild
Ok, dankjewel allemaal voor de input. Ik ben nog een heleboel zaken aan het testen geweest, en uiteindelijk had ik inderdaad stomweg 2 draadjes van kleur verwisseld, niet in de schakelaar of Shelly, maar verderop naar de motor. Ik voel me zo dom op dit moment.... Maar goed, Shelly doet wat ze moet doen, de home-assistent app werkt perfect nu... Ik ga genieten van een drankje en het weekend ( en mijn rolluiken die op en neer gaan)! Nog eens dankjewel allemaal om mee te denken !

[ Voor 6% gewijzigd door DreaminChild op 11-12-2022 08:51 ]

Pagina: 1