P1 poort en voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hi

Ik gebruik al een tijdje Domoticz, dit draait in een VM, op een Intel NUC waar ESXi op draait.
Mbv een P1 kabel en USB-passthrough werkt dit. Dat wil ik zo houden, dus toen ik Zonneplan bestelde heb ik er een P1 spitter bij geklikt.
Nu hangen zowel de Zonneplan dongle, als het P1 USB snoer via de P1 splitter aan de P1 poort van mijn stroommeter.

Het viel me op dat die Zonneplan dongle zo te zien voeding krijgt van de P1 poort (via de splitter). Tenminste, er brandt een LEDje en hij stuurt succesvol gegevens door.

Ik ga overstappen op een raspberry pi zero 2W, voor Domoticz. Die moet dus aan de P1 splitter hangen.

Vraag: is het mogelijk om die Pi, via een P1 kabel, ook te voeden vanuit de P1 poort?
Dat zou namelijk erg handig zijn: cleane set-up, en geen losse voeding meer nodig, zodat ik dan ook de aparte groep in de meterkast kan opdoeken.

Zou het zo simpel kunnen zijn als een Micro-USB male to USB-A female kabeltje te scoren en met de bestaande P1 kabel (USB-A male to P1) aan de Pi te hangen....?

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Antwoord is: misschien. Dit valt wat lastig te zeggen omdat de P1 poort maar beperkt vermogen geeft. Of de Zonneplan dongle alles gebruikt of niet valt waarschijnlijk niet echt te zeggen. Ik zou er niet vanuit gaan dat ze genoeg vermogen over zouden laten voor nog een Wifi device.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een DSMR5 slimme meter levert volgens de specificaties maximaal 250mA, P = U*I, 5 * 0,25 = 1,25W.

Volgens deze review zou het moeten kunnen: https://www.cnx-software....ro-2-w-power-consumption/

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Aiolos Dat gaat om alleen de RP Zero 2W. Dat moet wel lukken ja. Maar in combi met een tweede device zou ik er niet op rekenen. Kan namelijk ook wel even goed gaan maar instabiel worden omdat het alleen problemen geeft als beide opeens wifi gaan gebruiken bijvoorbeeld.

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:40
Grappig dat ik dit topic tegenkom, ik heb een paar maanden geleden zelf een Pi Zero 2W aan m'n p1 poort proberen te hangen(ik heb ook het liefste zo min mogelijk loshangende draden in de meterkast ;) ). Mijn conclusie is dat dat goed gaat tot wifi wordt opgestart. Daarna schiet ie(zoals in Aiolos' link te zien is) boven de 250mA. Sindsdien heb ik er maar gewoon een usb adapter aan gehangen om dit te verhelpen.

Als je een splitter met externe voeding hebt die boven die 250mA kan leveren geef ik 't nog wel een kans.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Casplantje Volgens de link van @Aiolos is de avareage prima onder de 250mA. Dus dan zou wat extra capaciteit (condensatoren) zou dat misschien nog opgevangen kunnen worden zodat de P1 uitgang niet in de stress schiet.

Ligt overigens dus ook aan je meter hoe strict de maximale stroom gehandhaafd is. De P1 spec geeft immers alleen minimums. Las dat sommige al issues hebben met een ESP zonder condensatoren maar draaide hier prima.

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:40
@Septillion Klopt, gemiddeld zal de pi er wel onder blijven, Idle gebrukt ie voor wifi namelijk maar 11mA, maar op het moment dat ie iets moet communiceren, schiet ie er toch boven uit(+187mA voor wifi + iperf).
Een experiment met wat condensators erbij om de boel te stabiliseren heeft niet het gewenste effect gehad.

Ik heb zitten denken aan een powerbank of iets in die richting met een BMS die max 250mA opneemt, maar ik heb niet echt veel geschikte onderdelen daarvoor kunnen vinden.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Resultaat is dat ie niet ging werken icm de Zonneplan Connect. Toch maar een losse voeding eraan gehangen dus.
In ieder geval draait alles wel stabiel, en ca 1 Watt ipv 10 Watt van de NUC.
Pagina: 1