Mijn vragen
1) Moet ik stootvoegen creëren in mijn gevel bij plaatsen van voorzet PIR
2) Klopt mijn idee dat ik beter niet de balken geheel kan isoleren
De situatie
- Huis uit 1914
- Tussenwoning/appartement
- Gevels zijn grotendeels glas (HR+)
- Dak geïsoleerd (PIR)
- 1e + 2e verdieping hebben een kamer elk ongeveer 18m2 dat te isoleren is.
- Dit zijn steens muren (~22cm dik), maw geen spouw.
- Zowel de balkenlaag van de verdiepingsvloer als het dak is opleg (dwz in de steens buiten muur)
- Ik heb geen last van vocht
Mijn idee:
Isoleren met een voorzetwand, en wel zo (buiten-binnen), eigenlijk a la https://www.isolatiemater...enplan-pir-isolatieplaten
- Steensmuur 22cm
- Luchtspouw 2,5cm met ventilatielatten
- PIR met alu lagen min. 8cm dik, maar dikker is natuurlijk beter
- Verlijmd OSB 9mm + gipsplaat of verlijmd fermacell
Mijn voorkeur gaat wel uit naar PIR, gezien het gemak van montage en de geringe dikte in relatie tot de isolatiewaarde.
1) Waar ik m.i. tegenstrijdige info over kan vinden is de noodzaak van stootvoegen / ventilatie van de kleine 2.5cm luchtspouw
- Enerzijds kom ik tegen dat dit niet hoeft bij steensmuren, gezien het vocht zich daar wel doorheen transporteert
* De buitenmuur is niet geverfd.
* De buitenmuur gaat mogelijk wel geïmpregneerd worden (VVE gevelherstel).
- Anderzijds laat zich raden, wel stootvoegen, want anders vocht, schimmel, murder, instant death, etc
* Waarbij wel de uitdaging gaat zijn om dit netjes aan te leggen, halfsteens kom ik natuurlijk een heel eind (buitenaf) een verticaal voegje hier en daar uitbikken, echter om door de binnenste halfsteens heen te komen kan ik alleen maar vrij lomp met een boormachine aan de gang gaan.
2) Eigenlijk is het niet te doen om de PIR helemaal op te trekken rondom de balkenlagen van vloer / dak. Denk aan een rietstuc plafond o.a., dat ik niet wil vervangen. Nu lees ik dat dit mogelijk alleen maar beter is omdat zo de 'balken' relatief warm blijven en ik dus geen last heb van dauwpunt en dus vocht rondom de opleg van de balken. Zijn jullie het daarmee eens?
1) Moet ik stootvoegen creëren in mijn gevel bij plaatsen van voorzet PIR
2) Klopt mijn idee dat ik beter niet de balken geheel kan isoleren
De situatie
- Huis uit 1914
- Tussenwoning/appartement
- Gevels zijn grotendeels glas (HR+)
- Dak geïsoleerd (PIR)
- 1e + 2e verdieping hebben een kamer elk ongeveer 18m2 dat te isoleren is.
- Dit zijn steens muren (~22cm dik), maw geen spouw.
- Zowel de balkenlaag van de verdiepingsvloer als het dak is opleg (dwz in de steens buiten muur)
- Ik heb geen last van vocht
Mijn idee:
Isoleren met een voorzetwand, en wel zo (buiten-binnen), eigenlijk a la https://www.isolatiemater...enplan-pir-isolatieplaten
- Steensmuur 22cm
- Luchtspouw 2,5cm met ventilatielatten
- PIR met alu lagen min. 8cm dik, maar dikker is natuurlijk beter
- Verlijmd OSB 9mm + gipsplaat of verlijmd fermacell
Mijn voorkeur gaat wel uit naar PIR, gezien het gemak van montage en de geringe dikte in relatie tot de isolatiewaarde.
1) Waar ik m.i. tegenstrijdige info over kan vinden is de noodzaak van stootvoegen / ventilatie van de kleine 2.5cm luchtspouw
- Enerzijds kom ik tegen dat dit niet hoeft bij steensmuren, gezien het vocht zich daar wel doorheen transporteert
* De buitenmuur is niet geverfd.
* De buitenmuur gaat mogelijk wel geïmpregneerd worden (VVE gevelherstel).
- Anderzijds laat zich raden, wel stootvoegen, want anders vocht, schimmel, murder, instant death, etc
* Waarbij wel de uitdaging gaat zijn om dit netjes aan te leggen, halfsteens kom ik natuurlijk een heel eind (buitenaf) een verticaal voegje hier en daar uitbikken, echter om door de binnenste halfsteens heen te komen kan ik alleen maar vrij lomp met een boormachine aan de gang gaan.
2) Eigenlijk is het niet te doen om de PIR helemaal op te trekken rondom de balkenlagen van vloer / dak. Denk aan een rietstuc plafond o.a., dat ik niet wil vervangen. Nu lees ik dat dit mogelijk alleen maar beter is omdat zo de 'balken' relatief warm blijven en ik dus geen last heb van dauwpunt en dus vocht rondom de opleg van de balken. Zijn jullie het daarmee eens?