Voorzetwand steensmuur met of zonder stootvoeg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:44
Mijn vragen
1) Moet ik stootvoegen creëren in mijn gevel bij plaatsen van voorzet PIR
2) Klopt mijn idee dat ik beter niet de balken geheel kan isoleren

De situatie
- Huis uit 1914
- Tussenwoning/appartement
- Gevels zijn grotendeels glas (HR+)
- Dak geïsoleerd (PIR)
- 1e + 2e verdieping hebben een kamer elk ongeveer 18m2 dat te isoleren is.
- Dit zijn steens muren (~22cm dik), maw geen spouw.
- Zowel de balkenlaag van de verdiepingsvloer als het dak is opleg (dwz in de steens buiten muur)
- Ik heb geen last van vocht

Mijn idee:
Isoleren met een voorzetwand, en wel zo (buiten-binnen), eigenlijk a la https://www.isolatiemater...enplan-pir-isolatieplaten
- Steensmuur 22cm
- Luchtspouw 2,5cm met ventilatielatten
- PIR met alu lagen min. 8cm dik, maar dikker is natuurlijk beter
- Verlijmd OSB 9mm + gipsplaat of verlijmd fermacell

Mijn voorkeur gaat wel uit naar PIR, gezien het gemak van montage en de geringe dikte in relatie tot de isolatiewaarde.

1) Waar ik m.i. tegenstrijdige info over kan vinden is de noodzaak van stootvoegen / ventilatie van de kleine 2.5cm luchtspouw
- Enerzijds kom ik tegen dat dit niet hoeft bij steensmuren, gezien het vocht zich daar wel doorheen transporteert
* De buitenmuur is niet geverfd.
* De buitenmuur gaat mogelijk wel geïmpregneerd worden (VVE gevelherstel).
- Anderzijds laat zich raden, wel stootvoegen, want anders vocht, schimmel, murder, instant death, etc
* Waarbij wel de uitdaging gaat zijn om dit netjes aan te leggen, halfsteens kom ik natuurlijk een heel eind (buitenaf) een verticaal voegje hier en daar uitbikken, echter om door de binnenste halfsteens heen te komen kan ik alleen maar vrij lomp met een boormachine aan de gang gaan.

2) Eigenlijk is het niet te doen om de PIR helemaal op te trekken rondom de balkenlagen van vloer / dak. Denk aan een rietstuc plafond o.a., dat ik niet wil vervangen. Nu lees ik dat dit mogelijk alleen maar beter is omdat zo de 'balken' relatief warm blijven en ik dus geen last heb van dauwpunt en dus vocht rondom de opleg van de balken. Zijn jullie het daarmee eens?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL370
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-04 13:29
Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke werkwijze, ik loop namelijk tegen exact het zelfde probleem aan. De adviezen spreken elkaar allemaal erg tegen.

Alvast bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Hoop ellende van binnenuit, je loopt altijd wel ergens risico.
Hoe werk je de vloer af waar die voorzetwand op komt te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:43
Ik herken je uitdaging en ben benieuwd! Adviseurs die ik heb gesproken werken in deze situatie het liefst met (gutex) houtwolplaten. Isolatiewaarde is lager bij dezelfde dikte pir, maar je schijnt er de risicos met de balken mee te omzeilen omdat het ademt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FL370
IplugNplay schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:41:
Hoop ellende van binnenuit, je loopt altijd wel ergens risico.
Hoe werk je de vloer af waar die voorzetwand op komt te staan?
Dat is niet heel lastig, aangezien we de vloer ook gaan vervangen, dus de afwerking van de vloer zal hierna zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
.NCK schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:44:
Ik herken je uitdaging en ben benieuwd! Adviseurs die ik heb gesproken werken in deze situatie het liefst met (gutex) houtwolplaten. Isolatiewaarde is lager bij dezelfde dikte pir, maar je schijnt er de risicos met de balken mee te omzeilen omdat het ademt.
Ja dan moet je alles dampopen, dus niet zomaar stucen op t einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:43
IplugNplay schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:13:
[...]

Ja dan moet je alles dampopen, dus niet zomaar stucen op t einde.
Dan moet je leem gaan gebruiken. Ben alleen nog niet volledig overtuigd van Leemstuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
.NCK schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:16:
[...]

Dan moet je leem gaan gebruiken. Ben alleen nog niet volledig overtuigd van Leemstuc.
Stuc op cement basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
thoomie schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:27:

1) Waar ik m.i. tegenstrijdige info over kan vinden is de noodzaak van stootvoegen / ventilatie van de kleine 2.5cm luchtspouw
- Enerzijds kom ik tegen dat dit niet hoeft bij steensmuren, gezien het vocht zich daar wel doorheen transporteert
* De buitenmuur is niet geverfd.
* De buitenmuur gaat mogelijk wel geïmpregneerd worden (VVE gevelherstel).
- Anderzijds laat zich raden, wel stootvoegen, want anders vocht, schimmel, murder, instant death, etc
* Waarbij wel de uitdaging gaat zijn om dit netjes aan te leggen, halfsteens kom ik natuurlijk een heel eind (buitenaf) een verticaal voegje hier en daar uitbikken, echter om door de binnenste halfsteens heen te komen kan ik alleen maar vrij lomp met een boormachine aan de gang gaan.
De nadelen in je overweging vind ik niet tegen elkaar opwegen. Anders gezegd: zonder stootvoegen loop je altijd een risico op problemen door te weinig ventilatie. Met stootvoegen heb je meer werk. Mijn conclusie zou zijn: stootvoegen.

Ik heb overigens gezien dat je dit met een boormachine redelijk netjes kan. Bij ons misten namelijk de open stootvoegen en die zijn vandaag gemaakt. Totaal andere situatie overigens, wij hebben waarschijnlijk last van geveldoorslag maar water kan niet weg bij de loodvervanger omdat er geen open voegen zijn, dus er zijn stootvoegen geopend zodat het water weg kan. Da's dus niet voor ventilatie maar voor waterafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
Ik heb aardig stil gestaan, met andere woorden niets gedaan in een poging meer info te vergaren. Zonder veel succes.

Ventilatie lijkt in iig een oplossing, al weet ik gewoon niet zeker of ik die voegen wel netjes open krijg. De eerste 10cm uiteraard wel (gewoon een voeg), daarachter komt natuurlijk nog een laag baksteen (in mijn geval) maar uiteraard tref ik die dan niet ook op de voeg.

Een andere optie die ik ook nog tegenkwam is de PIR rechtstreeks tegen de buitenmuur te plakken. Al lijkt dit me weer op een geheel ander vlak uitdagend.

Berekeningen op ubakus.de lijken dit te ondersteunen. Ik zal kijken of ik dit kan delen. Punt is dat je er pas achter komt of iets geen succes is als je al vochtproblemen/rotte balken hebt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
De gangbare werkwijze is zorgen dat er tussen je isolatie en de binnenzijde van je muur een luchtstroom is. dat doe je door open stootvoegen, of alleen een aantal gaten. Het hoeft niet per se een stootvoeg helemaal open te zijn, aantal gaten onderin en bovenin de muur werkt hetzelfde. Een rond gaatje boren is eenvoudiger dan een hele stootvoeg door een steens muur te creëren.
Balkkoppen worden normaal vrijgehouden van isolatie rondom de plek waar ze de muur ingaan. Dus dat blijft een koudebrug waar rondom de balk een ander klimaat heerst dan op de rest van de muur.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Bij ubakus.com zie je toch of er problemen ontstaan ? Bij een goede opbouw droogt alles ook weer op als er vocht ontstaat.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
Klopt, wbt ubakus. Ik meen me echter te herinneren dat ik steeds problemen had wbt vocht (droogreserve).

Ik heb nu 2 situaties geschetst waarvan de opbouw behoudens de luchtspouw idem is.

Geen geventileerde spouw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnXkJTu_oQjJdepuCdruJ_57eYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IpAaHZIByzq5xfYjOxwdGMQT.png?f=fotoalbum_large
Hierop is nu te zien dat de droogreserve eigenlijk een probleem is, dat heeft denk ik m.n. betrekking op de balkenlaag in de luchtspouw.

Geventileerde spouw, aka stootvoeg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tXB84MfKtxhzcaBTZ3sH724bWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ATJtytIrA7mVu9fx9RiqJn4.png?f=fotoalbum_large
Hier zie je nu idd dat de droogreserve geen probleem lijkt te zijn.

Dus lijkt erop dat ik die stootvoegen toch maar op moet gaan boren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Vervang de osb/3 en gipskarton door fermacell van 12.5 mm en je bent klaar zonder stootvoegen. In fermacell kun je net als hout gewoon schroeven draaien en is bijzonder stevig uit zichzelf. Ook kun je het direct verven zonder te stucen, er is een piepklein structuurtje op de buitenkant, zelf heb ik leemverf genomen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL370
joezzt schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:35:
Vervang de osb/3 en gipskarton door fermacell van 12.5 mm en je bent klaar zonder stootvoegen. In fermacell kun je net als hout gewoon schroeven draaien en is bijzonder stevig uit zichzelf. Ook kun je het direct verven zonder te stucen, er is een piepklein structuurtje op de buitenkant, zelf heb ik leemverf genomen.
Hoe lost dit het mogelijke vochtprobleem op naar jouw idee? Natuurlijk voor de stevigheid / mogelijkheid om later zaken aan te bevestigen is dit de betere keuze, maar de PIR plaat zorgt nog steeds voor een vochtdichte sluiting van de steensmuur naar mijn idee, vandaar dat ik ook meer neig naar het creëren van open stootvoegen (beschermd dorpsgezicht maakt het er niet makkelijker op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Osb/3 heeft een dampdiffusie coefficient van 150\300 . Pir, zoals het ubakus voorbeeld, zonder alu, 30, dus dampremmend. Osb/3 blokkeert de boel gewoon, dat gaat richting dampdichte folie.
Als je dus fermacell gebruikt geeft ubakus geen problemen, dat had ik uitgeprobeerd, ik heb zelf mijn eensteens muren al in ubakus zitten. De droogreserve is alleen noodzakelijk voor het hout in de constructie trouwens, voor het geval dat er door een ongeluk vocht in de constructie komt. Als je metalstud gebruikt dan is de droogreserve NA en kun je gewoon osb/3 zonder stootvoegen gebruiken.
Nu doe ik misschien wel of ik expert ben, maar ben ik totaal niet, maar ben er wel al een tijdje mee bezig geweest en heb veel geleerd geloof ik.

Pagina: 1