Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wij hebben een zolderkamer in gebruik als slaapkamer. Er is nogal wat tocht omdat één muur niet geisoleerd is, maar alleen voorzien is van houten gevelbekleding aan de buitenkant. Het gaat om een buitenmuur zonder spouw.

Op dit moment ziet het er als volgt uit:

Muur
Zwart folie
latje
Houten planken (gevelbekleding)

De eenvoudigste manier om deze muur enigszins te isoleren leek mij om alles aan de buitenzijde eraf te halen, PIR platen van 3 of 4 cm op de muur aan te brengen. En de gevelbekleding weer terug te plaatsen. Buiten is het namelijk een rechte muur, binnen is niet veel ruimte en is net alles mooi afgewerkt.

Om niet te veel op het terrein van de buren te komen leek me 3 of 4cm PIR het maximaal haalbare. Dan wordt het totaal 2cm dikker dan nu.

Nu ben ik me bewust dat dit niet zo heel veel isoleert door de geringe dikte. Als ik uitga van een Rd waarde van 0.5 nu voor alleen de muur, ga ik dan naar een waarde van 2.3 (0.5 muur + 1.8 PIR).

Ga ik dit verschil merken in comfort en tocht?

Alle reacties

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Is pir platen 10cm dik met gipsplaten er al op gelijmd een optie voor het aanbrengen in de woning?
Dat bevestigen met kunststof paraplu pluggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Supertip op 06-12-2022 15:07 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• MuisM4t
  • Niet online
Niets is onmogelijk natuurlijk.

Maar liever niet aan de binnenzijde want dan moet de stukadoor weer komen als het af is incl bijbehorende rommel en kosten

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
ik zou dan overwegen die 10cm pirplaten te doen en dan afwerken met bijv. glasweefselbenahg. Het is maar een zolderkamer toch ;-)

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:42
Het verschil zal enorm zijn, zeker als de tocht eruit is. R van 2.3 is niet heel slecht dus dit moet te doen zijn.

• MuisM4t
  • Niet online
Een optie die een beetje van beide bevat is wel die beperkte dikte van 4cm (5.5cm incl gips) maar dan aan de binnenkant en inderdaad behangen (niet stukadoren).

Wat zou beter zijn qua mogelijke vochtproblemen? Ik dacht dat het allemaal wel meevalt met die beperkte dikte en isolatiewaarde ?
Pagina: 1