Plaatsing van aangeschaft 5.1 systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1992Mark
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-10 11:47
Mijn vraag
Ik heb, na lange tijd, eindelijk de stap gemaakt tot het aanschaffen van een Home Cinema set. Nu zie ik veel opties om subwoofer te plaatsen, ik weet alleen niet wat het beste aansluit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De hardware die ik heb aangeschaft:

Receiver: Denon: AVC-X3800H
Subwoofer: SVS: PB-3000
Voorzijde speakers: SVS: Prime Pinnacle (L & R)
Center Speaker: SVS: Ultra
Achterzijde speakers: SVS: Prime Boekenplank (L & R)

De boekenplank speakers worden aan de muur bevestigd met een Vogel-beugel. Dit omdat de achterzijde van de kamer een houten vloer heeft, de voorzijde waar het TV-meubel staat niet. Om onnodige trillingen te voorkomen, is hiervoor gekozen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb momenteel een tweetal afbeeldingen bijgevoegd met de woonkamer afbeelding (schematisch, met afstanden in milimeters).

Ik hoor graag tips welke opstelling beter aansluit t.o.v. de ruimte.

Optie 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0f3ultwVlwzXzQzRUeJ9TRVwko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/widC4ML5RNUpCgB5cMiDbbdT.png?f=user_large

Optie 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in8ptEk68Sm_aJ8r9eWVmUrVvkY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6NvEHrLt0rOuuNx7T9Eq8JKz.png?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door 1992Mark op 06-12-2022 14:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-10 15:09
Optimaal wil je al je speakers op dezelfde afstand vanaf je luister positie waarbij je ook de graden verdeling zo goed mogelijk hebt. Ik denk dat dat met je front en center speaker goed te doen is, echter worden je surrounds lastig. Je zou bijvoorbeeld je fronts wat naar voor kunnen zetten om ze op dezelfde afstand te krijgen. Ik denk echter dat de afstel microfoon dit ook wel voor je kan oplossen.

Je surrounds zou je qua graden beter verdeeld krijgen als je je bank naar achteren zet of dat je de speakers wat verder naar voren monteert (De linkse dan op het uitstekende stuk muur), echter moet je oppassen dat je dan niet te dichtbij zit.

Voorbeeld cirkel (afstand) en graden verdeling 5.1:
Afbeeldingslocatie: https://hifi.nl/gfx/hwinstellenhc_4_08072003.gif

Je optie 1 lijkt me hierom het beste. Anders heb je namelijk de kans dat je L, R en Center te dichtbij elkaar staan en je subwoofer kan (vaak) beter niet in een hoek staan.

Qua subwoofer zou je de "subwoofer crawl" kunnen doen. Hierbij zet je de subwoofer op de luister positie en ga je met je hoofd lang de grond om te kijken waar deze het beste klinkt. Dat is dat de beste plek voor je subwoofer.

PS: Thuis staan mijn surround onder ongeveer dezelfde hoek als jij hebt getekend. Dit geeft best een prima surround weergave voor zover ik weet.

[ Voor 5% gewijzigd door Chatman313 op 06-12-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 16:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Exact dezelfde afstanden voor alle speakers is tegenwoordig echt niet meer nodig.
Met de meegeleverde microfoon bij de receiver kun je met de Audessey setup alles in laten stellen. De afstanden tot je luisterposities worden dan berekend, en worden delays ingesteld.

Tip: Wees flexibel en zet die achterspeakers op een standaard. Dan kun je er mee schuiven indien nodig, en scheelt weer gaten in je (mooie) muur. Over trillingen hoef je je echt geen zorgen te maken, zeker als je vilten of rubberen dopjes gebruikt onder de standaards.

[ Voor 8% gewijzigd door Nyarlathotep op 06-12-2022 22:46 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
Chatman313 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:37:
Optimaal wil je al je speakers op dezelfde afstand vanaf je luister positie waarbij je ook de graden verdeling zo goed mogelijk hebt. Ik denk dat dat met je front en center speaker goed te doen is, echter worden je surrounds lastig. Je zou bijvoorbeeld je fronts wat naar voor kunnen zetten om ze op dezelfde afstand te krijgen. Ik denk echter dat de afstel microfoon dit ook wel voor je kan oplossen.

Je surrounds zou je qua graden beter verdeeld krijgen als je je bank naar achteren zet of dat je de speakers wat verder naar voren monteert (De linkse dan op het uitstekende stuk muur), echter moet je oppassen dat je dan niet te dichtbij zit.

Voorbeeld cirkel (afstand) en graden verdeling 5.1:
[Afbeelding]

Je optie 1 lijkt me hierom het beste. Anders heb je namelijk de kans dat je L, R en Center te dichtbij elkaar staan en je subwoofer kan (vaak) beter niet in een hoek staan.

Qua subwoofer zou je de "subwoofer crawl" kunnen doen. Hierbij zet je de subwoofer op de luister positie en ga je met je hoofd lang de grond om te kijken waar deze het beste klinkt. Dat is dat de beste plek voor je subwoofer.

PS: Thuis staan mijn surround onder ongeveer dezelfde hoek als jij hebt getekend. Dit geeft best een prima surround weergave voor zover ik weet.
Bedankt voor de reactie! Ik zat zelf inderdaad ook te denken aan Optie 1. Speakers verder naar voren monteren wordt lastig. Het was al een gehele klus om mijn wederhelft mee te krijgen. Daarnaast vindt ze de Subwoofer te groot ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
Nyarlathotep schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:46:
Exact dezelfde afstanden voor alle speakers is tegenwoordig echt niet meer nodig.
Met de meegeleverde microfoon bij de receiver kun je met de Audessey setup alles in laten stellen. De afstanden tot je luisterposities worden dan berekend, en worden delays ingesteld.

Tip: Wees flexibel en zet die achterspeakers op een standaard. Dan kun je er mee schuiven indien nodig, en scheelt weer gaten in je (mooie) muur. Over trillingen hoef je je echt geen zorgen te maken, zeker als je vilten of rubberen dopjes gebruikt onder de standaards.
Dus de boekenplank speakers op een standaard én op een houten vloer kan zodanig gedempt worden dat de trillingen niet uit maken? Er staat nu een kast (ernaast dan) met glazen, niet dat dit gaan trillen, zou vervelend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 13:34

Jag

1992Mark schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:35:
[...]

Dus de boekenplank speakers op een standaard én op een houten vloer kan zodanig gedempt worden dat de trillingen niet uit maken? Er staat nu een kast (ernaast dan) met glazen, niet dat dit gaan trillen, zou vervelend zijn.
Mooie set heb je gekocht.
De kast trilen van surrounds zal wel loslopen :). Glazen kunnen wel van de sub gaan trillen, ook als deze aan de andere kant van de kamer staat. Surrounds aan de muur hangen is overigens ook een prima optie.

Wat betreft de sub: het verdient wel aanbeveling om verschillende posities te proberen. Het is namelijk moeilijk vooraf te voorspellen waar hij het beste klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-10 17:34
Zoals boven reeds aangehaald, horen is weten. Subwoofer crawl doen is eigenlijk het beste. Sowieso wordt veelal afgeraden de sub in een hoek te zetten omdat dit het effect versterkt, dat heeft een SVS niet nodig. Het zal er mogelijk voor zorgen dat je de sub ook makkelijker detecteert en het idee krijgt dat er meer geluidsdruk van links komt dan van rechts.

De linker rear speaker zou ik overwegen om een vakje naar links te plaatsen, zodat het voor degene die uiterst links op de bank zit ook van linksachter komt, in plaats van recht van achteren.

Ik zou in ieder geval beginnen met optie 1, en kijken of de Denon hier met Audyssey wat van kan maken. Als je geen zin hebt om te kruipen merk je ook snel genoeg of de bass op andere locaties veel voller klinkt dan waar je zit, dan weet je ook dat je verplaatsen waarschijnlijk een goed idee.
Pagina: 1