gitaar afstemmen rockbands

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeepSeven
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 15:23
Ik ben zelf nogal een fanatieke gitaarspeler en nou vroeg ik me ff af hoe bekende rockbands zoals:
-nirvana(rockband aller tijden :) ).
-limp bizkit
-the offspring
-mettalica
-u2
hun gitaren hebben afgestemd.

Alvast bedankt.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57

Jag

Dat is redelijk complex. Je noemt trouwens niet eens goede voorbeelden. Als je een "echte" set wilt hebben, dan moet je naar Roger Daltrey van Pink Floyd kijken.

Verwijderd

Jij wou zeggen dat Kirk Hammet (metallica) geen gitaar kan spelen? Die gast is moeilijk goed (8>

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

zo complex is het niet hoor :)
er zijn bands die heel complexe stemmingen gebruiken, inderdaad zoals Pink Floyd en Sonic Youth.

Nirvana stemt hun gitaren vaak op een van de volgende manieren:

EADGBE (standaard)
DADGBE (dropped D)
EbAbDbGbBbEb (halve toon omlaag)
DGCFAD (hele toon omlaag)
DbAbDbGbBbEb (halve toon omlaag + "dropped D")

Metallica speelt ook wel in de "dropped D" stemming, en bands als limp bizkit gebruiken volgens mij een extra lage B snaar (een 7e snaar) net zoals Korn, maar dat weet ik niet zeker.
Offspring speelt vaak in de standaard tuning.
Maar goed, je kunt dit allemaal ook gewoon opzoeken door tabs te downloaden (www.harmony-central.com en dan Guitar->Tabs->OLGA) en te kijken wat mensen daarboven voor tips over stemmen van de gitaar gezet hebben...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-08 11:12
Eh, sinds wanneer speelt Roger Daltrey bij Pink Floyd? Da's de zanger van The Who......

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

roger waters zal wel bedoeld worden :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Placebo is ook zo lastig na te spelen, gebruiken ook hele andere instellingen ;(

• Reefer
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02-2025

Reefer

madness

Op woensdag 29 augustus 2001 21:32 schreef Xanandu het volgende:
Placebo is ook zo lastig na te spelen, gebruiken ook hele andere instellingen ;(
placebo gebruikt volgens mij een capodastro (hmm damn klopt dat woord wel, tijd geleden)
zo'n klem op de hals dus.

A Breakbeat A Day Keeps Religion Away.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ja volgens mij ook, hoewel een heleboel songs van hun laatste plaat (black market music) best goed te spelen zijn met een "normaal" gestemde gitaar ...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57

Jag

Op woensdag 29 augustus 2001 21:13 schreef Marcel het volgende:
Eh, sinds wanneer speelt Roger Daltrey bij Pink Floyd? Da's de zanger van The Who......
Uhh, ik haal die twee om duistere redenen altijd door elkaar :P. Ik bedoel natuurlijk David Gilmour :).

Verwijderd

placebo gebruikt volgens mij een capodastro (hmm damn klopt dat woord wel, tijd geleden)
zo'n klem op de hals dus.
Helaas, dat gebruiken ze niet.. Voor elk nummer hebben ze weer een andere gitaar die ook anders is afgesteld (tijdens het live spelen dan) zoals:
c
c
g#
c#
Bb
Eb

Verwijderd

Qua helden van me:

Jimi Hendrix en Stevie Ray Vaughan stemmen (net als veel
andere blueshelden) hun gitaren in Eb... :)

Verwijderd

Het mooiste voorbeeld is denk ik Jimmy Page.

Hij speelt echt met veel verschillende stemmingen,
waarvan DADGAD de bekendste.

Hij speelt in één nummer zelfs met zo'n vijf verschillende stemmingen. Hij heeft namelijk een automatische stemmer in zijn gitaar gebouwd.

• DeepSeven
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 15:23
Op donderdag 30 augustus 2001 14:38 schreef namlessom het volgende:
Het mooiste voorbeeld is denk ik Jimmy Page.

Hij speelt echt met veel verschillende stemmingen,
waarvan DADGAD de bekendste.

Hij speelt in één nummer zelfs met zo'n vijf verschillende stemmingen. Hij heeft namelijk een automatische stemmer in zijn gitaar gebouwd.
Cool, je hebt ook gasten die spelen met 4 plectrums, heb ik ooit een documentaire van gezien, dat ziet er pas lachuh uit, en het klinkt ook vet :) maar vraag me niet hoe ze het doen :9~ .

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 09:14

xshredx

ik speel in dropped D en dan nog eens alles een toon lager
C
G
C
F
A
D
dus

maar zo bekend is onze band nog niet :)
maar bands zoals helmet, verschillende metalbands enzo gebruiken deze ook

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Op woensdag 29 augustus 2001 21:07 schreef NL_SCSI het volgende:
Jij wou zeggen dat Kirk Hammet (metallica) geen gitaar kan spelen? Die gast is moeilijk goed (8>
Ach, hij kan beter gitaar spelen dan de jongen op de hoek, alleen goed kun je m niet noemen. Ook al heeft ie les gehad van Masters of Guitar, Joe Satriani bijvoorbeeld.

Het probleem is dat de meeste Metallica wel muziekliefhebbers zijn, maar niet het soort dat echt verstand heeft van goede muziek. Ze proberen het spel van Kirk na te doen als je net gitaar kunnen spelen, dat lukt ze niet, dus zeggen ze 'o die gast is goed!'.

Zet hem naast Steve Lukather, Jeff Beck, Steve Vai, Satriani, John Petrucci etc ( :9~ :9~ ). en dan zul je zien hoe goed ie werkelijk is. Net als Santana. Veel mensen vinden de muziek goed, maar hij kan in vergelijking met bovengenoemden natuurlijk niet gitaarspelen.

Disclaimer: ik geef mijn mening af, niets meer niets minder :)

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

Pagina: 1