Op zoek naar nieuwe NAS voor thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 21:31
Ik zoek een?
NAS voor regulier thuisgebruik. We hebben momenteel een Synology DS212J van ruim 10 jaar oud. Die werkt op zich nog prima (al is de plastic kap van de aan/uit-knop inmiddels afgebroken). De schijven zijn nog gezond, maar na 10 of 12 jaar (weet het exacte jaar van aanschaf niet) wil ik toch gaan vervangen voordat ik te laat ben.

We gebruiken de NAS puur voor opslag. Voornamelijk foto's en andere bestanden. Er draait geen media-server of andere software op. Wel loopt er een automatische backup naar een TransIP stack-account voor offsite-backup van bijvoorbeeld foto's. Dat wordt nu gedaan met Cloud Sync van Synology, maar de techniek is mij om het even.

Wat is je budget?
Ik heb geen vast budget in gedachten.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De huidige Synology bevalt goed en is makkelijk te bedienen. Ik zit echter absoluut niet vast aan Synology. Ik ben wel op zoek naar iets wat makkelijk in het onderhoud is. Ik heb zitten denken aan zelfbouw, maar deze NAS is iets dat "gewoon moet werken", zonder onnodig geknutsel.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Normale huis- tuin- en keuken-omgeving. We hebben Windows-laptops, dus ondersteuning voor Mac of Linux is niet van toepassing. Verder nog wat Pi's en een camera-systeem met NVR, maar die maken geen gebruik van de NAS.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Waarom vervangen? De schijven in een raid array gaan heus niet tegelijk stuk.

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 06-12-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Ik weet dat ze niet tegelijk stuk zullen gaan, maar voor mijn gevoel zit er wel een grens aan de harde schijven. Ik heb in het verleden wel vaker meegemaakt dat een HDD ineens kapot draait, dus misschien is het ook wel meer angst dan noodzaak, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:58

Thomg

Aww yiss

Zoek je dan een nieuwe NAS of wil je preventief je harde schijven vervangen? Klinkt eerder als het laatste als ik zo hoor aangezien er niets mis is met de NAS zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 06-12-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-10 14:47

Silence

Godlike

Heb je geld over ga je voor een DS220+ oid. trap er 8/12/16GB per schijf in en je kan weer jaren vooruit.
Maar voor wat je hem gebruikt lijtk het mij niet echt nodig om te upgraden.
Je kan beter dan een synology s2 abo nemen voor 12 euro per jaar en alles nog backuppen naar de cloud.
Mocht het uiteindelijk mis gaan heb je alles nog en kan je altijd nog upgraden.

[ Voor 55% gewijzigd door Silence op 06-12-2022 14:41 ]

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Djarune schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:16:
Waarom vervangen? De schijven in een raid array gaan heus niet tegelijk stuk.
Als bijvoorbeeld de voeding van je Synology na twaalf jaar dienst poef doet is dat maar de vraag.

Zelf een tevreden Synology-gebruiker en ergens in de komende drie jaar zullen ook wij voor een nieuwe gaan (maar dan met name voor meer capaciteit), dat wordt er vast weer een. (alternatief is QNAP, maar waarom switchen van merk?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
pagani schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:42:
[...]

Als bijvoorbeeld de voeding van je Synology na twaalf jaar dienst poef doet is dat maar de vraag.
Als die poef doet vevangt TS de voeding of hij koopt een nieuwe NAS en stopt daar de schijven in. Synology is backwards compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
@Thomg Laatst is dus wel de aan/uit-knop eraf geknapt. Op zich geen ramp omdat je die nog in kunt drukken met een kleine schroevendraaier, maar ik wil eigenlijk niet nieuwe schijven erin en dan nog 10 jaar door met dezelfde behuizing die dus minder wordt.

Daarnaast zijn de DSM-updates ook gestopt volgens mij. DSM 7 is sowieso niet beschikbaar voor dit model dus ergens moet je dan wel overwegen hoelang je deze nog wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 13:25
Djarune schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:46:
[...]

Als die poef doet vevangt TS de voeding of hij koopt een nieuwe NAS en stopt daar de schijven in. Synology is backwards compatible.
Totdat je kortsluiting hebt in je voeding en je ook de printplaten van je HDD's moet gaan vervangen.

Ik begrijp heel goed dat je nu gaat kijken naar wat anders. Als je in de Synology familie wilt blijven heb je 2 goede opties (de rest word een klap duurder) en dat is of de 220J of de 220+.

Voor je huidige gebruik zal het geen klap uithalen welke van de 2 je pakt, de 220+ is wel iets meer toekomst proef en omdat het een + model is krijg je over het algemeen ook wat langere ondersteuning vanuit Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
@Getto Dank je wel voor je mening.

Ik ben wel "comfortabel" met Synology, maar op zich is het geen vereiste. Ik ken QNAP ook nog (van naam), maar heb geen idee hoe prijs/kwaliteit zich verhoud tussen de merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:27
heb je zelf al goed gekeken naar de pricewatch, bijvoorbeeld met dit filter categorie: Netwerkopslag

Recente modellen met minstens 2 bays.

Recent want:
  • Security updates
  • Zuiniger
  • moderne functies en protocollen
Persoonlijk zou ik voor deze gaan uitvoering: QNAP TS-233 , maar dat is omdat ik al een QNAP NAS heb en migratie dus redelijk makkelijk zal moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
@DVX73 Dank je wel!

Migratie zal hoofdzakelijk het overzetten van de bestanden zijn, maar daarbij maakt het volgens mij niet uit welk merk ik neem. Dat zal toch moeten gebeuren. Blijft alleen het backuppen naar Stack over, maar dat zou ook mogelijk moeten zijn lijkt mij zo.

Ik had wel gekeken in de pricewatch, maar zoals aangegeven ben ik gewoon niet bekend genoeg met de verschillen tussen de merken/types. Dan wordt het lastig om te vergelijken. Dan blijft alleen de prijs over, maar ik wil niet alleen maar op prijs gaan vergelijken. Dan kom je meestal ook met rommel te zitten.

Ik ga hem bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Getto schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:51:
[...]
Totdat je kortsluiting hebt in je voeding en je ook de printplaten van je HDD's moet gaan vervangen.
Al die externe power bricks hebben SCP (short circuit protection) naast allerlei andere beveiligingen.

Vervangen kan TS dan doen in het kader van “preventive maintenance’” wat een beetje jammer is omdat er geen extra features gevraagd worden.
Pagina: 1