Gelukkig heb ik er nog niet eerder mee te maken gehad. Op jaarbasis doe ik zo'n 350/400 facturen de deur uit voor mijn bedrijf. Bedragen variërend tussen de 700 en 8000 euro. Nog nooit een wanbetaler gehad. Echter nu voor het eerst wel helaas. Ik ben er (wellicht door mijn eigen goedgelovigheid) ingeluisd (denk ik) waardoor mijn klant een factuur van 5000 euro niet betaald. Ik heb een getekende opdracht om de dienst te verlenen en een factuur de deur uit gedaan. Echter wordt deze niet betaald en de klant reageert niet meer. 5000 euro is nog wel een bedrag waarbij ik een incassotraject op wil starten. Echter heb ik hier dus geen ervaringen mee. Wat kun je nu uiteindelijk het beste doen? Een deurwaarder of een incassobureau inschakelen?
Snelste en makkelijkste, maar niet de goedkoopste manier is om je factuur te verkopen aan bijvoorbeeld
https://factuurvoldaan.nl/ zij voldoen alleen facturen die nog binnen de factuurtermijn zin.
Zij voldoen dan je factuur en ben jij van het gezeur af.
https://factuurvoldaan.nl/ zij voldoen alleen facturen die nog binnen de factuurtermijn zin.
[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 06-12-2022 13:26 ]
Een deurwaarder bekrachtigd een vonnis, dus daar zul je eerst voor naar de rechter moeten (en gelijk krijgen). Een incassobureau is - bot gezegd - een papieren tijger en kan feitelijk weinig meer dan je zelf kunt (behalve dat zij de trucjes kennen en de tijd erin kunnen steken).
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Incassoburo met no cure no pay en met de meeste goede reviews op Google of waar dan ook. Vraag het ook even op higher level.
Factuurvoldaan is factoring; geen incasso. Je omzeilt hiermee alleen de wachttijd van betaaltermijn. Zoals ze zelf op hun site zeggen:Ernemmer schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:09:
Snelste en makkelijkste, maar niet de goedkoopste manier is om je factuur te verkopen aan bijvoorbeeld
https://factuurvoldaan.nl/
Jouw factuur is nog niet verlopen of vervallen
Wij nemen zowel nieuwe – als openstaande facturen over. In dat geval is de betaaltermijn op jouw factuur nog niet verlopen. Twijfel je? Neem gerust contact met ons op, dan kijken we met je mee!
[ Voor 4% gewijzigd door gorgi_19 op 06-12-2022 13:16 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Ik heb even zitten kijken. Maar is dit niet gewoon een site dat als je snel geld wil hebben ze jouw uitstaande factuur snel betalen? Volgens mij is het (zoals ik de site bekijk) niet voor debiteuren die niet willen betalen toch?Ernemmer schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:09:
https://factuurvoldaan.nl/
Factuurvoldaan doet inderdaad alleen facturen die nog binnen de factuurtermijn zitten, my bad, maar er zijn meer van dit soort bedrijven die wel onbetaalde facturen van je kopen.gorgi_19 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:15:
[...]
Factuurvoldaan is factoring; geen incasso. Je omzeilt hiermee alleen de wachttijd van betaaltermijn. Zoals ze zelf op hun site zeggen:
[...]
[ Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 06-12-2022 13:26 ]
Vervelend, zo'n wanbetaler. Ik heb er een paar meer gehad en met 1 het hele traject doorlopen (tot aan beslaglegging bij bank en BD).
Ik heb de termijnen die daar aangehouden werden even nagezocht:
- je stuurt een factuur op dag 1 met betaaltermijn (bv 30 dagen)
- op dag 31 verstuur je een herinnering
- op dag 42 en 48 stuur je aanmaningen
Daarna kan je naar een incassobureau. Die stuurt weer een aanmaning (dag 1, 7, 14, 21) en op dag 25 een ingebrekestelling. Weer 5 dagen later kan je dan naar een gerechtsdeurwaarden en een zaak aanspannen. Dat duurde in mijn geval 2 maanden tot de uitspraak er was en er beslag gelegd kon worden. Helaas was de BV van de klant toen al leeggehaald en viel er niks te verhalen.
Al met al ben je best even onderweg, en je moet je aan de juiste termijnen houden, begreep ik. Ik ben het traject ingegaan omdat ik wel eens wilde weten hoe zoiets ging. Daarna gelukkig niet meer aan de hand gehad.
Wat mijn ervaring wel is, is dat een brief van een incassobureau doorgaans een hele goede motivator blijkt om toch te betalen
Daarna kan je naar een incassobureau. Die stuurt weer een aanmaning (dag 1, 7, 14, 21) en op dag 25 een ingebrekestelling. Weer 5 dagen later kan je dan naar een gerechtsdeurwaarden en een zaak aanspannen. Dat duurde in mijn geval 2 maanden tot de uitspraak er was en er beslag gelegd kon worden. Helaas was de BV van de klant toen al leeggehaald en viel er niks te verhalen.
Al met al ben je best even onderweg, en je moet je aan de juiste termijnen houden, begreep ik. Ik ben het traject ingegaan omdat ik wel eens wilde weten hoe zoiets ging. Daarna gelukkig niet meer aan de hand gehad.
Wat mijn ervaring wel is, is dat een brief van een incassobureau doorgaans een hele goede motivator blijkt om toch te betalen
Aanvullend moet je een '14-dagen brief' sturen: https://www.incassodirect.eu/voorbeeldbrief-incasso/unifi schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:07:
Vervelend, zo'n wanbetaler. Ik heb er een paar meer gehad en met 1 het hele traject doorlopen (tot aan beslaglegging bij bank en BD).
Verder; gewoon een incassobureau bellen, zij weten precies wat je nu moet doen.
Goedkoopst is misschien nog de optie om te bellen of langs te gaan en te informeren waarom er niet betaald wordt.
Hattrick: Thorgal Eagles
Het verschilt enorm of dit om een zakelijke klant is of een consument.
De bescherming voor consumenten is heel goed en je moet echt de juiste stappen nemen.
Maar in dit geval lijkt een incassobureu het beste om je te begeleiden.
De bescherming voor consumenten is heel goed en je moet echt de juiste stappen nemen.
Maar in dit geval lijkt een incassobureu het beste om je te begeleiden.
Intrum. Heb ik mee gewerkt, is niet heel duur (maar ook niet heel goedkoop). Zij weten hoe het werkt en zullen ook adviseren of uiteindelijk een gang naar de rechter zinvol is.Sunri5e schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:05:
Gelukkig heb ik er nog niet eerder mee te maken gehad. Op jaarbasis doe ik zo'n 350/400 facturen de deur uit voor mijn bedrijf. Bedragen variërend tussen de 700 en 8000 euro. Nog nooit een wanbetaler gehad. Echter nu voor het eerst wel helaas. Ik ben er (wellicht door mijn eigen goedgelovigheid) ingeluisd (denk ik) waardoor mijn klant een factuur van 5000 euro niet betaald. Ik heb een getekende opdracht om de dienst te verlenen en een factuur de deur uit gedaan. Echter wordt deze niet betaald en de klant reageert niet meer. 5000 euro is nog wel een bedrag waarbij ik een incassotraject op wil starten. Echter heb ik hier dus geen ervaringen mee. Wat kun je nu uiteindelijk het beste doen? Een deurwaarder of een incassobureau inschakelen?
Het ligt ook een beetje aan de kwaliteit van de debiteur en aan jouw dossier. Kun je bewijzen dat de dienst is geleverd en is er inderdaad een getekende offerte? (Is deze getekend door een bevoegd persoon (in geval van een klant met rechtspersoonlijkheid zoals een BV)
En - helaas - als je deze stappen zet: moet je dan vrezen voor je leven?
Ik zou Intrum gewoon bellen en ze geven al best veel informatie zonder dat je één cent betaalt dus dan word je vast al iets wijzer.
Een deurwaarder komt pas als je een rechtszaak wint... hopelijk niet nodig.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Heb ik ook gedaan. Ik had een partij die tot op het vervelende toe gewoon dagelijks bellen en net doen of ze gek zijn: "wij hebben nog een factuur open staan".pennywiser schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:12:
Incassoburo met no cure no pay en met de meeste goede reviews op Google of waar dan ook. Vraag het ook even op higher level.
Mijn klant werd daar helemaal gek van en had na 4 dagen oid betaald (na meer dan 6 maanden en tig beloftes te zullen betalen).
Dit is de wegybos schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:24:
[...]
Heb ik ook gedaan. Ik had een partij die tot op het vervelende toe gewoon dagelijks bellen en net doen of ze gek zijn: "wij hebben nog een factuur open staan".
Mijn klant werd daar helemaal gek van en had na 4 dagen oid betaald (na meer dan 6 maanden en tig beloftes te zullen betalen).
Ik zou het zonder incassobureau doen. Zo'n bureau kan weliswaar wat dreigen, maar heeft niet meer rechten dan jij of ik. Ik zou een advocatenkantoor inschakelen op basis van no-cure-no-pay. Die kunnen een dagvaarding opstellen en die dan door de deurwaarder laten betekenen.
De hierboven genoemde 14 dagen brief hoeft niet bij een onderneming (ik neem aan dat het geen particulier is(?), maar is wel netjes om te doen. Daarmee sta je ook sterker, mocht het uiteindelijk voor de rechter komen.
De hierboven genoemde 14 dagen brief hoeft niet bij een onderneming (ik neem aan dat het geen particulier is(?), maar is wel netjes om te doen. Daarmee sta je ook sterker, mocht het uiteindelijk voor de rechter komen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik zou een aangetekende brief sturen, en vermelden dat als ze niet betalen het naar een deurwaarder gaat. En dat de kosten er bovenop komen. Meestal helpt dat wel.
Meest makkelijke is een derde partij inhuren om het incassotraject te doen.
De kosten hiervan kunnen vaak deels op je klant verhaald worden.
Er bestaat een branchevereniging voor incassobureau's.
Als je de tijd hebt kan je ook zelf het incassotraject afhandelen, maar vermoed dat het per saldo goedkoper is om declarabele klussen te doen in de tijd die je hiervoor nodig zou hebben.
Andere optie is om een gerechtsdeurwaarder het incassotraject te laten uitvoeren.
De kosten hiervan kunnen vaak deels op je klant verhaald worden.
Er bestaat een branchevereniging voor incassobureau's.
Als je de tijd hebt kan je ook zelf het incassotraject afhandelen, maar vermoed dat het per saldo goedkoper is om declarabele klussen te doen in de tijd die je hiervoor nodig zou hebben.
Andere optie is om een gerechtsdeurwaarder het incassotraject te laten uitvoeren.
Gewoon langs gaan voor een goed gesprek en vragen of het geleverde soms niet naar wens is. Is natuurlijk best confronterend maar iemand recht in het gezegd zeggen hoe het zit is een stuk moeilijker dan negeren. Maar is ook afhankelijk van het type klant etc.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Kan wel, maar de klant reageert niet meer. Dan kan je wel voor de deur gaan staan, maar investeer je nog meer tijd in iets wat je al verloren bent.Frogmen schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:10:
Gewoon langs gaan voor een goed gesprek en vragen of het geleverde soms niet naar wens is. Is natuurlijk best confronterend maar iemand recht in het gezegd zeggen hoe het zit is een stuk moeilijker dan negeren. Maar is ook afhankelijk van het type klant etc.
ping 127.212.23.124
De termijnen die je hier noemt zijn volledig uit de lucht gegrepen. Je bent niet verplicht om tig aanmaningen en herinneringen te versturen.unifi schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:07:
Een incassobureau heeft net zo veel rechten als jij of ik en kan dus net zo goed (als jij, ik, of een advocaat) een dagvaarding opstellen die door de deurwaarder laten betekenen. Het is niet nodig om voor een simpele incassozaak een dure advocaat in te schakelen.Freeaqingme schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:14:
Ik zou het zonder incassobureau doen. Zo'n bureau kan weliswaar wat dreigen, maar heeft niet meer rechten dan jij of ik. Ik zou een advocatenkantoor inschakelen op basis van no-cure-no-pay. Die kunnen een dagvaarding opstellen en die dan door de deurwaarder laten betekenen.
En het is voor advocaten verboden om op basis van no-cure-no-pay te werken.
Ga naar een deurwaarder en laat je daar verder helpen. Papieren van een deurwaarder reageert men vaak wel op. alle voorgaande pogingen en nutteloze herinneringen leveren niets op.Sunri5e schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:05:
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Waarom zou dat duur zijn? Een incassobureau gaat eerst oneindig lang allemaal kosten maken door onnozele telefoontjes of brieven te versturen. Als iemand al bedacht heeft dat 'ie niet gaat betalen gaat dat het verschil niet maken. Uiteindelijk kom je dan alsnog op de stap van dagvaarden, en dat is dan weer iets waar incassobureaus vaak extra geld voor vragen (en ongetwijfeld marge op pakken). Dan kan je beter gewoon die eerste stappen overslaan, toch?Tom-Z schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:58:
[...]
Een incassobureau heeft net zo veel rechten als jij of ik en kan dus net zo goed (als jij, ik, of een advocaat) een dagvaarding opstellen die door de deurwaarder laten betekenen. Het is niet nodig om voor een simpele incassozaak een dure advocaat in te schakelen.
Uit de Verordening op de advocatuur:Tom-Z schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:58:
En het is voor advocaten verboden om op basis van no-cure-no-pay te werken.
Artikel 7.7 Verbod op resultaatgerelateerd honorarium
1. Het staat de advocaat niet vrij overeen te komen, dat:
a. slechts bij het behalen van een bepaald gevolg honorarium in rekening wordt gebracht, of
[...]
2 Het eerste lid is niet van toepassing in de gevallen waarin voldaan wordt aan paragraaf 7.4.2 of paragraaf 7.4.3.
Paragraaf 7.4.2 Incassotarief
Artikel 7.8 Uitzondering incassotarief
Een advocaat kan gebruik maken van een binnen de advocatuur gebruikelijk en aanvaard incassotarief.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik zou contact op nemen met een gerechtsdeurwaarder. Die hebben eigenlijk altijd wel een afdeling die het incassotraject verzorgen. Dat is wel zo fijn want dan is de vordering het gehele traject onder 1 dak.
Nette kantoren zullen vaak eenmalig bureau- en dossierkosten rekenen (meestal een paar tientjes) en daarnaast de vordering enkel ophogen met wettelijke incasso- en (indien er een vonnis gehaald wordt) executiekosten. Die komen normaal gesproken voor rekening van de debiteur, maar indien de vordering oninbaar is dan kan zullen ze voor jouw rekening komen. Maar een net kantoor zal altijd overleggen over welke executie actie ze gaan ondernemen (en de daarbij horende kosten).
Nette kantoren zullen vaak eenmalig bureau- en dossierkosten rekenen (meestal een paar tientjes) en daarnaast de vordering enkel ophogen met wettelijke incasso- en (indien er een vonnis gehaald wordt) executiekosten. Die komen normaal gesproken voor rekening van de debiteur, maar indien de vordering oninbaar is dan kan zullen ze voor jouw rekening komen. Maar een net kantoor zal altijd overleggen over welke executie actie ze gaan ondernemen (en de daarbij horende kosten).
Pagina: 1