Old school thermostaat vervangen door een "Smart" versie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:40
Hoi allemaal.

Ik onze "nieuwe" woning van 1991 hangt een Intergas HRE 36/30A uit 2015. Deze wordt aangestuurd door een Honeywell thermostaat die ooit vast aardig hip was, maar ik vind het een onding. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGGf5pYZ1lsBPXRuXPmLBdKSOHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbjaDi4IGukRb6jf5KAmn2co.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt er hele schema's in instellen maar we gebruiken eigenlijk alleen maar de continu actief functie en stellen handmatig de temperatuur in. Soms lig je al in bed en denk je... |:( de thermostaat.

Nu wilde ik enkel voor het gemak om niet meer uit bed te hoeven al graag een thermostaat die zich via telefoon laat bedienen, maar dan pas over een tijdje als we uit de dure maanden zijn.

Echter lijkt deze honeywell nog een ouderwetse AAN/UIT thermostaat te zijn (ik hoor heel de dag door een geklik bij in en uitschakelen van de CV-Keter uit het ding komen). Gaat het dan naast het gemak niet meer uit bed te hoeven bij vergeten ook nog een besparing opleveren in gasverbruik? De ketel ondersteunt OpenTherm.

Het betreft een redelijk geïsoleerde 2 onder 1 kap woning uit 1991.. Verwarming doormiddel van radiatoren tot 20C van woonkamer/keuken en badkamer. Slaapkamers staan zelden aan.

Ik heb ervaring bij een andere woning met een Tado thermostaat en app en dat beviel prima. Hoewel de radiator knoppen wel een kriem waren(Vaak offline en na 1 winter 2 defect). Is een Tado ook modulerend of raden jullie iets anders aan?

TL;DR:
Aan/Uit thermostaat vervangen voor modulerend en op afstand bedienbaar.
Wat raden jullie aan en levert dit een besparing op ten opzichte van een Aan/Uit exemplaar?

Dank namens ons!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ken je dit topic? Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?
Staat vol met tips en ervaringen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Na posten zag ik inderdaad het algemene topic. Excuus!
Ik had wel reeds gezocht op aan/uit thermostaat en her type ketel maar vond vooral hoe e.e.a. aan te sluiten.
Als een beheerder mijn vraag kan verplaatsen naar het algemene topic, dan graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Ik heb zoiets vervangen door een Tado. Geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Sommige slimme thermostaten doen mee met de subsidieregeling...wellicht handig om die mee te pakken.

Anekdote: ik besloot vorig jaar mijn aan/uit thermostaat te vervangen door een 'slimme' modulerende thermostaat. Echter, bij het aansluiten bleek de nieuwe thermostaat een buiten-temperatuur-sensor nodig te hebben. Zonder deze sensor deed de thermostaat niets. Dus ik had maar even een weerstandje misbruikt als sensor, zodat de thermostaat het in elk geval deed. Een paar maanden later viel het me op dat de cv-ketel veel elektra gebruikte. Na wat zoeken bleek de gebruikte weerstand een temperatuur van -13 door te geven, waardoor de cv-ketel in anti-freeze stand sprong. Nadat ik een andere weerstand erin zette, werkte alles weer normaal.
Moraal: houd even in de gaten wat er gebeurt nadat je een nieuwe thermostaat installeert.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Bedankt voor de tip. Als ik zoek echter zie ik nu enkel iets staatn met vve tot 31 dec 2022 en als consument 31 dec 2020?

En heb je je weerstand nu vervangen voor een sensor buiten of heeft dat geen meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 20:53
Als het vervangen puur is om niet meer uit bed te hoeven gaan als je hem vergeten bent lager te zetten, kan je misschien ook een programma maken/instellen dat de cv elke dag op een bepaalde tijd (zeg 22:00) naar bv. een nacht temperatuur van 15'C gaat. Je kan hem dan de volgende dag handmatig naar wens weer hoger zetten.
Zo heb ik mijn iSense thermostaat ook ingesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben-i op 06-12-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Ben-i schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:05:
Als het vervangen puur is om niet meer uit bed te hoeven gaan als je hem vergeten bent lager te zetten, kan je misschien ook een programma maken/instellen dat de cv elke dag op een bepaalde tijd (zeg 22:00) naar bv. een nacht temperatuur van 15'C gaat. Je kan hem dan de volgende dag handmatig naar wens weer hoger zetten.
Zo heb ik mijn iSense thermostaat ook ingesteld.
Dat kan ik sowieso wel weer eens gaan doen tot ik hem vervangen heb. Hoewel ik niet echt kan spreken over een "vaste" bedtijd.
Naast het uit bed gaan is het ook het van huis gaan en de thermostaat vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Volgens mij had ik exact deze thermostaat aan de intergas tot ik aan de Tado ging.
Spreekt opentherm en werkte dus prima hier.

Tado als aan/uit er aan koppelen kan als ik me niet vergis, maar ook een grote kans dat je even in de handleiding van de ketel moet kijken of hij niet gewoon een modulerende thermostaat aan kan (OpenTherm dus) en dan kan bijna alles er wel aan.

https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf

Pagina 19 ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 30722 op 06-12-2022 14:31 . Reden: Handleiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Anoniem: 30722 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:28:
Volgens mij had ik exact deze thermostaat aan de intergas tot ik aan de Tado ging.
Spreekt opentherm en werkte dus prima hier.

Tado als aan/uit er aan koppelen kan als ik me niet vergis, maar ook een grote kans dat je even in de handleiding van de ketel moet kijken of hij niet gewoon een modulerende thermostaat aan kan (OpenTherm dus) en dan kan bijna alles er wel aan.

https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf

Pagina 19 ;)
De ketel is OpenTherm compatible dus dat zit wel snor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:46
Ik heb sindskort ook een Tado thermostaat, in combinatie met het kleinere broertje van jouw ketel. Tado kan moduleren. Let op dat je op de ketel de draden anders moet aansluiten indien jouw huidige thermostaat niet OT is, maar je je Tado wel op OT wil.
Pagina: 1