Voedingen voor moderne SFF PC's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
Ik zie steeds vaker nieuwe SFF PC's voorbijkomen die heel interessant zijn mits uitgebreid.

De voedingen zijn echter alleen 6 en 4 pin moederbord aansluitingen een meer niet.
Als je geluik heb kun je extra sata stroom pakken vanuit de moederbord en grafische kaart - alleen low profile.

Ik wil een aftermarket PSU voor deze vormfactor met PCIe en sata aansluitingen, maar die voedingen zijn alleen met 24pin. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik denk dat je wat over het hoofd ziet.

6 pins moederbord aansluitingen bestaan sowieso niet. Het moederbord word gevoed door een standaard 24-pins 'ATX' connector en daarbij voor de CPU een 4 of 8 pins EPS connector.

Een moderne SFX voeding is denk wat je bedoeld met een SSF voeding? Die hebben gewoon alles aan boord om een moderne PC van stroom te voorzien.

Kijk maar eens naar BV een Corsair SF600 of SF700 of een Cooler master V750 of V850

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
Deze voedingen bedoel ik:

https://mc-phone.nl/wp-content/uploads/2021/09/4fhyw.jpg

hij heeft 4pin CPU en een 6pin aansluiting. Moederbord heeft ook geen 24pin socket.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
t0tum schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:14:
Deze voedingen bedoel ik:

https://mc-phone.nl/wp-content/uploads/2021/09/4fhyw.jpg

hij heeft 4pin CPU en een 6pin aansluiting. Moederbord heeft ook geen 24pin socket.
Dat zijn voedingen die alleen compatibel zijn zijn bepaald OEM spul van in dit geval Dell. Zo hebben oa ook Acer, HP en Lenovo hun merkeigen onderdelen die alleen compatibel zijn met moederborden van hun eigen merk. Daarnaast maken die voedingen alleen 12v, dus geen 3,3v en 5v zoals ATX gespecificeerde voedingen dat doen. Ook hebben de voedingen een afwijkend formaat zodat vervangen voor een ATX gespecificeerde voeding (ATX, SFX, TFX oa) niet mogelijk is zonder ook het moederbord en de behuizing te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 20-09 19:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Uszka schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:45:
[...]

Dat zijn voedingen die alleen compatibel zijn zijn bepaald OEM spul van in dit geval Dell. Zo hebben oa ook Acer, HP en Lenovo hun merkeigen onderdelen die alleen compatibel zijn met moederborden van hun eigen merk. Daarnaast maken die voedingen alleen 12v, dus geen 3,3v en 5v zoals ATX gespecificeerde voedingen dat doen. Ook hebben de voedingen een afwijkend formaat zodat vervangen voor een ATX gespecificeerde voeding (ATX, SFX, TFX oa) niet mogelijk is zonder ook het moederbord en de behuizing te vervangen.
Waar komt dan de 5V voor een USB aansluiting vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:23

Thomg

Aww yiss

pennywiser schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:08:
[...]

Waar komt dan de 5V voor een USB aansluiting vandaan?
Worden gebucked door de moederborden zelf.
Zie ATX12VO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Die zal op het moederbord zelf gemaakt worden, vanaf die 12v

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Wist ik niet TIL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
Kijk, dit zocht ik. Hoewel het schijnt dat de pin nummering in 6pin connector kan per OEM afwijkend zijn.
Uszka schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:45:
[...]

Dus mocht ik dat uitgezocht hebben en de juiste adapter hebben aageschaft en mocht deze TFX voeding in my Dell case passen:
https://tweakers.net/pric...-power-3-300w-bronze.html
heb ik een low key gaming/server systeem dat nog ook upgradebaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
t0tum schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:52:
[...]

Kijk, dit zocht ik. Hoewel het schijnt ook dat de pin nummering in 6pin connector kan per OEM afwijkend zijn.

[...]

Dus mocht ik dat uitgezocht hebben en de juiste adapter hebben aageschaft en mocht deze TFX voeding in my Dell case passen:
https://tweakers.net/pric...-power-3-300w-bronze.html
heb ik een low key gaming/server systeem dat nog ook upgradebaar is.
Dell types staan erbij anders even zoeken op HP of Lenovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
t0tum schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:52:
en mocht deze TFX voeding in my Dell case passen:
Welke Dell heb je precies?
Thomg schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:10:
[...]

Worden gebucked door de moederborden zelf.
Zie ATX12VO.
Klopt dat 3,3v en 5v daar het moederbord gebucked worden echter de Dell's, HP's e.d. houden zich niet aan de ATX12VO standaard omdat die standaard een 10 pin voor het moederbord voorschrijft. De OEM's doen het met 6 pin, 8 pin of waar ze maar zin in hebben.

[ Voor 53% gewijzigd door Uszka op 06-12-2022 17:33 ]

Pagina: 1