Tv + soundbar ophangen zo minimalistisch mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik ben bezig met de bouw van mijn huis. En wil eigenlijk de tv wand helemaal leeg houden behalve de tv dan. Nu heb ik op een redelijke afstand een aantal kolommen getekend staan die ik kan ombuigen naar een open kast. Zodat ik daar de Xbox, switch en andere randapparatuur kan plaatsen

Nu was mijn idee om met een 40 of 50mm pvc buis van de positie van de tv door de muur en dan door de dekvloer naar de kolom te leiden. Dat is te doen maar op welke positie moet ik de buis uit te muur laten komen? Ik wil nu misschien een Samsung the frame kopen met 1 kabel en one connect box maar wat als die er over 5 jaar bij de nieuwe tv niet meer is? Of ik toch liever een LG oled koop. Nu las ik bij Vogel een tip om een stopcontact achter de tv te maken zodat je die kabel niet ziet maar hoe krijg je dit voor mekaar bij een tv wat vlak tegen de muur zit?

Nu is er voor de tv wel een one connect box maar voor de soundbar bestaat dat weer niet. En moet ik dan 2 buizen trekken of een t connectie er tussen maken ? Of moet ik misschien een andere oplossing bedenken ik heb achter de bank al 2 speakers in het plafond getekend staan moet ik er dan misschien voor aan ook 2 doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Rh1cPvK11Ga0NgB1YLfsHnLzSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFljzrE9vczISXwpqPWTFHMP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7TUtmzm3RX_kM62Fw6PZpLcSkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y9DhpHmTz5vUPpwNtH5GtCUG.jpg?f=user_large

Alle reacties

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Nu las ik bij Vogel een tip om een stopcontact achter de tv te maken zodat je die kabel niet ziet maar hoe krijg je dit voor mekaar bij een tv wat vlak tegen de muur zit?
Ik neem aan dat je TV niet in de muur zit en dat er een koof gebouwd is waar de TV in valt. Dan heb je nog plek voor een inbouwstopcontact in de muur.
In het plaatje lijkt het alsof de TV letterlijk in de muur zit. Volgens mij gaat daar iets niet goed. Tenzij je TV een deel uitmaakt van je draagconstructie :+

• Sen
Nee de tv hangt er gewoon op het is een Poriso muur van 10cm.

• JMW761
  • Laatst online: 29-12-2025
Hi @com2,1ghz,

Herkenbaar. Ik wilde iets vergelijkbaars. Heb in 2017 een The Frame dmv een ingefreesde, en daarna afgesmeerde, leiding weggewerkt.
De connectbox zit een paar meter verder, achter een zuilspeaker met een Sonos AMP zodat ik geen soundbar nodig had (niet weg te werken volgens mij).

Nieuwe TV (geloof meer in AppleTV's, Chromecasts etc. dus TV gaat in de toekomst minder vaak gewisseld worden) betekend idd. breken + opnieuw smeren.

Jij zou wellicht kunnen werken met goede inbouwspeakers in het plafond? Soundbar lijkt me geen optie nl.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:24

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als je het kunt veroorloven een koof van 8cm te maken (18mm multiplex met wat ribbetjes er achter), kun je daarmee alles erg clean wegwerken zonder in de muur te hakken. Even goed kijken waar gaten komen voor de doorvoer van kabels en waar je eventueel tussenregels wilt hebben om de TV zelf aan te hangen. De soundbar kun je daar ook weer op schroeven en draden aan de binnenkant wegwerken.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Sen
Waterbeesje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:11:
Als je het kunt veroorloven een koof van 8cm te maken (18mm multiplex met wat ribbetjes er achter), kun je daarmee alles erg clean wegwerken zonder in de muur te hakken. Even goed kijken waar gaten komen voor de doorvoer van kabels en waar je eventueel tussenregels wilt hebben om de TV zelf aan te hangen. De soundbar kun je daar ook weer op schroeven en draden aan de binnenkant wegwerken.
Ik kan helaas geen koof maken omdat ik dat over de hele wand zou moeten doen van plus minus 14 meter en mijn kozijnen dan moet gaan aanpassen. Ik zou het liefst gewoon iets in de bestaande Poriso blokken willen frezen maar waar.

Ik ben aan het kijken naar 2x sonos amp en dan 4 plafond speakers maar of dit goed genoeg is weet ik nog niet.

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-12-2025
Vooralsnog is het enige lastige de 230V aansluiting naar je tv te organiseren, maar dat kun je ook prima middels een afgeknipt snoer wat je met een kroonsteen vastmaakt aan een kabel die je door een 50mm pvc rost. HDMI kabels kun je volgens mij in elke lengte krijgen, evenals UTP kabels die je wellicht ook naar je TV wilt hebben. Wat voor kabels je over 5 of 10 jaar nodig bent geen idee, maar daar kun je nu toch niet naar bouwen.

En wellicht zijn er ook lang snoeren voor de netstroom van je tv beschikbaar. ( ja dus: https://www.bol.com/nl/nl...tureListItem#productTitle ) dan hoef je niet eens te knippen.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een muur van 10cm en dan ~6cm uitfrezen moet (net) lukken om er verband in te houden. Dus een PVC buis van 50mm kun je net kwijt. Daar krijg je elektra + HDMI wel doorheen gezet. Waar deze dan weer uit de muur moet komen is een ander leuk verhaal, want idealiter wil je de muur niet horizontaal frezen. Dan verzwak je de muur. Zeker met 6cm diep zou dat nog wel eens naar kunnen worden.

Ligt er al vloerbedekking? Heb je de mogelijkheidom de buis in de vloer horizontaal te leggen? Of kom je dan in de vloerverwarming oid terecht?

Buis 50mm in de wand recht naar beneden toe. Achter de TV met een 90' bocht.
Net in de vloer opnieuw een 90' bocht en eventueel een 45' bocht om te richten naar welke kant je deze wilt geleiden
In de vloer de leiding naar het gewenste punt trekken en daar met een 90' bocht omhoog laten komen.
Het zal een geprul worden om de kabels te trekken, maar dan moet het lukken.

Een 40 of 32 mm leiding zou misschien ook al gaan als je enkel elektra en HDMI nodig hebt. UTP past er dan nog wel bij.
Je hakt wel behoorlijk wat weg zo!

Alternatief zou zijn met mini-HDMI of mini-DP door standaard 19mm leidingen te werken (dat past, 10m lang is verkrijgbaar). Die frees je minder diep in en kun je met een 'standaard' wandputje in de wand krijgen. Deze dan ietsjes verdiept aanbrengen en daar alles verdiept aansluiten.

3 leidingen infrezen en 3 WCD putjes inwerken:
- elektra (standaard bruin-blauw-geelgroen vanaf een verdeelpunt;
WCD verdiept aanbrengen en daar vandaan je TV van stroom voorzien.
- mini HDMI/DP door een eigen leiding naar een eigen wandputje, zonder deksel (zie je niet achter de TV) of een blind deksel waar je een 20mm gaatje in maakt
- UTP (harde kabel) door een eigen leiding met wandputje, verdiept met zo'n RJ45 aansluiting

UTP kan vervallen als je wifi gebruikt, maar een loze leiding is nooit verkeerd op zo'n plaats :)

Een 20mm leiding in de vloer infrezen kan waarschijnlijk prima boven de vloerverwarming langs: die liggen vaak op meer dan 4 cm diep. Wel even controleren uiteraard!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Sen
Waterbeesje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:05:
Een muur van 10cm en dan ~6cm uitfrezen moet (net) lukken om er verband in te houden. Dus een PVC buis van 50mm kun je net kwijt. Daar krijg je elektra + HDMI wel doorheen gezet. Waar deze dan weer uit de muur moet komen is een ander leuk verhaal, want idealiter wil je de muur niet horizontaal frezen. Dan verzwak je de muur. Zeker met 6cm diep zou dat nog wel eens naar kunnen worden.

Ligt er al vloerbedekking? Heb je de mogelijkheidom de buis in de vloer horizontaal te leggen? Of kom je dan in de vloerverwarming oid terecht?

Buis 50mm in de wand recht naar beneden toe. Achter de TV met een 90' bocht.
Net in de vloer opnieuw een 90' bocht en eventueel een 45' bocht om te richten naar welke kant je deze wilt geleiden
In de vloer de leiding naar het gewenste punt trekken en daar met een 90' bocht omhoog laten komen.
Het zal een geprul worden om de kabels te trekken, maar dan moet het lukken.

Een 40 of 32 mm leiding zou misschien ook al gaan als je enkel elektra en HDMI nodig hebt. UTP past er dan nog wel bij.
Je hakt wel behoorlijk wat weg zo!

Alternatief zou zijn met mini-HDMI of mini-DP door standaard 19mm leidingen te werken (dat past, 10m lang is verkrijgbaar). Die frees je minder diep in en kun je met een 'standaard' wandputje in de wand krijgen. Deze dan ietsjes verdiept aanbrengen en daar alles verdiept aansluiten.

3 leidingen infrezen en 3 WCD putjes inwerken:
- elektra (standaard bruin-blauw-geelgroen vanaf een verdeelpunt;
WCD verdiept aanbrengen en daar vandaan je TV van stroom voorzien.
- mini HDMI/DP door een eigen leiding naar een eigen wandputje, zonder deksel (zie je niet achter de TV) of een blind deksel waar je een 20mm gaatje in maakt
- UTP (harde kabel) door een eigen leiding met wandputje, verdiept met zo'n RJ45 aansluiting

UTP kan vervallen als je wifi gebruikt, maar een loze leiding is nooit verkeerd op zo'n plaats :)

Een 20mm leiding in de vloer infrezen kan waarschijnlijk prima boven de vloerverwarming langs: die liggen vaak op meer dan 4 cm diep. Wel even controleren uiteraard!
Er ligt nog geen vloer of vloerverwarming of muur. Op dit moment wachten we op de betonvloer waarop naderhand nog de zand cement vloer op moet.

Wanneer ik hem in de zand cement vloer leg moet ik wel rekening houden niet door de groepen te gaan maar als ik bij de muur blijf en oversteek bij die kolommen moet dat wel lukken.

Ik heb verschillende tv's bekeken maar lijken allemaal links onder ruimte te hebben.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ahaa, in deze fase. Dan is het makkelijk om leidingen mee te storten in de dekvloer. Dan zou ik persoonlijk voor 3x19mm kiezen en voor mini-HDMI maximaal 9 meter (dus nog 1m vrij op een 10 kabel)

Of maak het nog luxer: maak 3 contactdozen + 3 loze putten (4 leidingen dus). Heb je ook overhead voor een uitgebreider speaker-systeem of de mooie soundbar.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:55
Ik zou sowiezo zo'n PVC buis van 50mm voorzien, die achter de TV (niet exact in het midden, maar iets ernaast zodat je niet in de weg zit voor de bevestiging) uitkomt.
Op de hoogte waar een laag kastje (TV meubel) typisch komt laat je de buis dan uitkomen, zodat daar alles kan weggestopt worden. Je kan dat tijdelijk met een deksel waarover je pleistert of behangt verstoppen, en verder gaan onder de vloer naar een andere locatie, maar denk dat meeste mensen erg tevreden zijn met enkel die buis om geen kabels te zien tussen TV en meubel eronder (doorverkoopwaarde).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:48
Ik heb zelf een the frame + soundbar.

Achter mijn tv loopt een buis naar de kast waar alles in weg gewerkt zit.

Soundbar heeft een lange 230 volt kabel gekregen + lange HDMI kabel.

Je ziet dus 2 kleine kabels lopen ongeveer 3 CM.
Is het storend, ja de eerst 3 dagen daarna niet meer.

Tip van mijn monteurs: likje verf over de kabels heen.

Als je iemand zoekt om over te sparren.
Neem even contact met hifi Klubben.

Zijn doen veel van dit soort projecten en hebben hier ook veel ervaring mee.

https://www.hifiklubben.nl/projecten/montage-en-installatie/

De monteurs zijn ook echte vakmannen.
Zij hebben dus ook een echte installatie bus met allemaal extra spullen.

[ Voor 4% gewijzigd door joke_name op 08-12-2022 06:24 ]

Pagina: 1