Low Framerate Compensation s*cks?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 20:49
Hallo allemaal,

Ik heb heel lang gegamed op een klein 1080p 60hz scherm en dan altijd met Vsync aan want ik ben ontiegelijk allergisch voor zaken zoals screen tearing, stutters etc.
Voor wat ik speelde voldeed dat prima.

Inmiddels speel ik meer verschillende games/sims, en met door de tijd heen inmiddels ook wat geüpgrade componenten werd het tijd om een high refreshrate scherm te proberen.
(huidige PC hardware is overigens 5800X/2060 Super/16GB DDR4 3200mhz)
Ik heb toen de https://tweakers.net/pric...gear-27gp850-b-zwart.html aangeschaft.
In eerste instantie dacht ik dat ik dan qua variable refreshrate een range had van 48hz-165hz, waar ik me op zich wel mee dacht te kunnen redden.
Echter kwam ik er later achter dat de VRR range bij dit scherm, i.c.m. een Nvidia GPU 60-165hz is.
Dat was al een tegenvaller.

Vervolgens kwam ik er achter dat de low framerate compensation al actief wordt bij 70fps.
Als ik online informatie over low framerate compensation op zoek lees ik eigenlijk alleen maar positieve verhalen en dat mensen dat graag willen hebben.
Ik zie het echter direct als die LFC actief wordt en ik vind het verschrikkelijk en niet om aan te gluren, onspeelbaar.
Je hebt wel is waar geen screen tearing, maar het ziet er allesbehalve "smooth" uit.
Bijv. als je in een game met de camera aan het rond "pannen" bent.
Ik speel de laatste tijd veel GTA 5 online, en ben sinds kort ook enthousiast over BeamNG, bij beide ontkom ik er niet dat ik (af en toe/met enige regelmaat) onder de 70fps uit kom en ik ben er inmiddels helemaal klaar hoe dat er dan uit ziet/hoe dat speelt.
Daar moet dus een oplossing voor komen.

Hebben jullie tips/advies voor een geschikt 1440p scherm? Voor rond de 500 euro maximaal?
Minimaal 27" en geen TN paneel.
Ik kan zelf maar heel weinig opties vinden die aan m'n wensen voldoen.
Ik wil eigenlijk ook niet meer terug naar een low refreshrate scherm.
En het moet een Gsync scherm worden (niet slechts Gsync compatible dus);
Als ik het goed begrijp heb ik dan een variable refreshrate/sync vanaf 30hz/fps, en is er daaronder pas sprake van LFC.
De twee schermen die ik kan vinden zijn de:
https://tweakers.net/pric...223d-zwart/specificaties/
en de:
https://tweakers.net/pric...-elite-xg270qg-zwart.html

Echter na wat meer onderzoek gedaan te hebben lijkt de Dell geen echt Gsync scherm te zijn (in tegenstelling tot wat hier op tweakers in de pricewatch vermeld staat bij de kenmerken van het scherm), maar slechts Gsync-compatible.
Daar zou ik dan dus niks aan hebben.
Ook twijfel ik bij het Dell scherm of ik me niet ga storen aan de lagere pixeldichtheid dan bij m'n 27" 1440p LG scherm (de Dell is dezelfde resolutie, maar dan 31,5").
Ik ben bang dat dat wel een dingetje zou worden. 27" is voor mij persoonlijk wel de max denk ik bij een resolutie van 1440p.

Is de Viewsonic dan m'n enigste andere optie?
Lijkt op zich een ok scherm, maar ik lees/zie ook dingen over red phosphor (ghosting) problemen en volgens Rtings heeft het scherm (na calibratie) ook een erg laag contrast.

[ Voor 4% gewijzigd door BeetjeVreemd op 06-12-2022 13:00 ]

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:33
Wat ik er van gevonden heb, is het iets dat door de Nvidia-driver wordt gedaan:
https://www.reddit.com/r/...in_nvidias_adaptive_sync/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 20:49
White Feather schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:55:
Wat ik er van gevonden heb, is het iets dat door de Nvidia-driver wordt gedaan:
https://www.reddit.com/r/...in_nvidias_adaptive_sync/
Hmm, interessant.
Vanaf 72 fps doet ie dus elk frame 2x weergeven (LFC).
Vind het wel irritant dat het niet wordt vrijgegeven dat je dat bijv. gewoon via Nvidia Control Panel zelf kan instellen, wanneer/of LFC aanspringt.
Dan had ik het lager, of gewoon uit gezet
Dan zou ik me wel redden met een VRR range die begint vanaf 60fps

Ik heb uiteindelijk de ViewSonic XG271QG gekocht (met echte Gsync module), alleen heb ik die weer retour gedaan omdat het contrast echt belabberd was.
Moet ook zeggen dat ik niet echt verschil zag tussen bijv. 50 fps met echte Gsync module, of 50fps met LFC op een Gsync compatible scherm.
Het niet "smooth" er uit zien zat em dan blijkbaar ook gewoon in de lagere fps zelf/kwam doordat ik inmiddels gewend ben aan high refreshrate gaming.
Kan je met dat CRU ook de LFC manipuleren of is dat losgekoppeld van de VRR range en zal dat altijd vanaf 72fps en lager aanspringen?

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik weet niet of de 2060 het ondersteunt, maar mijn 3090 wel, is de Fast V-sync optie in de nVidia control panel. Dat tesamen met G-sync aan is perfect.

Ik speel op een G-sync 120Hz Alienware monitor 3440x1440.