Dakkapel gording onderbroken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:38
Graag zou ik het volgende vragen. Wij hebben een gordingendak. Wij hebben een offerte voor het plaatsen vam een dakkapel waarbij de onderste gording grotendeels wordt verwijderd en hiervoor wordt een aanpassing gedaan met extra balken boven en onder. Het betreft een behoorlijk deel van de breedte van het dak. Ik kan het niet zo goed vinden na toch wel wat zoeken :). De spant blijft gewoon staan zoals hij er nu staat. Wij zullen daar een tussenwand gaan plaatsen.
Is dit een juiste werkwijze? Ik lees op internet verschillende berichten. Onderste gording zit rond de 100cm en advies was dit dus aan te passen gezien de hoogte. Dank bij voorbaat!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:30

MLLL

Palm Treo 650

Die balk van boven tot onder noem je een slaper en is de juiste werkwijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het verwijderen van een gording is heel normaal bij het plaatsen van een dakkapel, wat raveelbalken er omheen en dan gaat het nergens meer heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:28
Dat is volgens mij heel normaal, hoe ga je anders een dakkapel plaatsen.

Voor extra stevigheid helpen knieschotten op de plekken waar de sporen (spanten) lopen ook heel veel. Meestal bouw je in dat driehoekje onderaan toch een opberghok ofzo, dus let dan even op waar je de verticale balkjes plaatst en je geeft je dak extra stevigheid. Of dat nou noodzakelijk is of niet, kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Ok dank allen!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-06 22:25

Klippy

Still Game

Als je de eerste 3 beste random mensen op internet meer vertrouwd dan je aannemer moet je misschien toch verder kijken?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:30

MLLL

Palm Treo 650

Klippy schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:18:
Als je de eerste 3 beste random mensen op internet meer vertrouwd dan je aannemer moet je misschien toch verder kijken?
Ach, iedereen mag zich tegenwoordig aannemer noemen en dat opzicht is de vraag van TS niet eens zo verkeerd.

Beter dit dan achteraf een topic openen dat het allemaal verkeerd gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Met alleen deze info is hier niet veel van te zeggen.

De omschreven werkwijze is normaal, maar of het in dit geval de oplossing is, is zo absoluut niet te zeggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:30

FreakNL

Well do ya punk?

MLLL schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:57:
Die balk van boven tot onder noem je een slaper en is de juiste werkwijze.
Het is pas een slaper als er ook daadwerkelijk een dakkapel staat :)

Ik denk dat de TS de bestaande spant bedoelt, bijvoorbeeld deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arKSx3Pr-iY7MSokbBK2NcfHkws=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m5Bip61q6IrX13rPajL1QFGk.jpg?f=user_large

rood = spant
blauw = slaper
geel = gording

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
FreakNL schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:21:
[...]

Het is pas een slaper als er ook daadwerkelijk een dakkapel staat :)

Ik denk dat de TS de bestaande spant bedoelt, bijvoorbeeld deze:

[Afbeelding]

rood = spant
blauw = slaper
geel = gording
Klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:20
sorry verkeerd

[ Voor 224% gewijzigd door piotr123 op 06-12-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:15
Rust de dakkapel op de spant? Zo ja is er niks aan de hand en zullen de slapers samen met de spant alles pirma opvangen.
Hangt hij niet op de spant moet je nog wel een muurtje op die hoogte zetten die het goed ondersteund.
Ik even uit mijn hoofd, als de dakkapel breeder is dan 3,5/4 meter dan moet dat muurtje sws ivm doorzakken van de dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:42

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

flyyy schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:03:
Rust de dakkapel op de spant? Zo ja is er niks aan de hand en zullen de slapers samen met de spant alles pirma opvangen.
Hangt hij niet op de spant moet je nog wel een muurtje op die hoogte zetten die het goed ondersteund.
Ik even uit mijn hoofd, als de dakkapel breeder is dan 3,5/4 meter dan moet dat muurtje sws ivm doorzakken van de dakkapel.
Als de slaper doorloopt tot beneden zal deze een deel van de dakkapel dragen. De rest verwacht ik wel dat ook ondersteund wordt. Of zichzelf draagt en afdraagt op de slaper.

De grootste uitdaging zit wel in de slapers zelf, maar een beetje handige dakkapel-boer heeft dit zó berekend. Of uitbesteed aan een constructeur (binnen de offerte).

Als je vertrouwen hebt in de bouwer: gewoon zo doen. Wil je voor de zekerheid de berekening zien: gewoon opvragen. Een beetje bouwer kan deze zó overleggen. Als is het maar een model-berekening ("typical") die voor een bepaalde variatie in overspanningen geldt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:30

FreakNL

Well do ya punk?

Een muurtje (dat impliceert cement of bakstenen) hoeft niet, dat mag prima een houten knieschot zijn met balken.

Ik krijg hier 2 forse dakkapellen maar ik maak me geen zorgen over de constructie, ik mag hopen dat een club die dit al 40 jaar doet daar ervaring mee heeft.

[ Voor 44% gewijzigd door FreakNL op 06-12-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Zo zie je maar dat het niet altijd heel duidelijk is 🤣. Heb mij aardig ingelezen maar zoals bij veel kluszaken veel meningen. Ik ga er ook vanuit dat de kapellenboer het goed gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:21
Davidrrr schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:21:
Graag zou ik het volgende vragen. Wij hebben een gordingendak. Wij hebben een offerte voor het plaatsen vam een dakkapel waarbij de onderste gording grotendeels wordt verwijderd en hiervoor wordt een aanpassing gedaan met extra balken boven en onder. Het betreft een behoorlijk deel van de breedte van het dak. Ik kan het niet zo goed vinden na toch wel wat zoeken :). De spant blijft gewoon staan zoals hij er nu staat. Wij zullen daar een tussenwand gaan plaatsen.
Is dit een juiste werkwijze? Ik lees op internet verschillende berichten. Onderste gording zit rond de 100cm en advies was dit dus aan te passen gezien de hoogte. Dank bij voorbaat!!
Zoals de foto van @FreakNL is het bij ons ook gedaan. De lage gording is doorgezaagd en rest is opgevangen door de slaper (en de andere kant door de spant bij ons). Dat is de constructie.

Knieschotten en tussenwanden zaten er niet in, en zijn niet geplaatst voor de constructie (ja, later zelf gedaan voor opslag en verkamering).

Let op: sommige knieschotten zijn wél onderdeel van de constructie: maar dat is dan voornamelijk klapdak(?) en geen gordingen. (corrigeer mij indien nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:15
FreakNL schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:10:
Een muurtje (dat impliceert cement of bakstenen) hoeft niet, dat mag prima een houten knieschot zijn met balken.

Ik krijg hier 2 forse dakkapellen maar ik maak me geen zorgen over de constructie, ik mag hopen dat een club die dit al 40 jaar doet daar ervaring mee heeft.
Nee dat klopt inderdaad, een stevig hout skelet met gips erop is voldoende.

De slapers worden vaak tussen de gordingen gezet of tot aan de grond. En in dit geval komt er ook een balk van muur tot muur bovenaan de dakkapel?

Als het bouwtechnisch allemaal goed gedaan is moet er een goede bouwtekening gemaakt zijn voor de plaatsing. Dit is sws het geval als er een vergunning aangevraagd moet worden.
Ik heb een tijd gewerkt bij een bedrijf dat alleen maar dakkapellen plaatst en daar word voor elke dakkapel hoe klein ook een complete bouwtekening gemaakt incl. berekeningen omtrend de krachten.

Je bericht klinkt overigens allemaal prima, je kan zeg maar kiezen waar je de dkk wil hebben op het dak.
Ze zetten hem het liefst op een hele pan gezien het slijpen van een rij pannen niet ideaal is.
Dus zetten ze hem graag op een gording, maar als ze er goede voeten onder zetten kan hij ook lager gezet worden.
Dit resulteert in een lagere vensterbank, wat wel lekker kan zijn ivm zicht naar buiten toe/bedienen van de ramen. Maar dat is jou voorkeur, ik weet niet wat er besproken is natuurlijk.

Als je meer vragen hebt kan je altijd even een DM doen ;)
Pagina: 1