Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-01-2023
Hoi allemaal,

ik heb een vraag die ik op zich wel op het forum voorbij heb zien komen, maar net niet helemaal wat ik zoek. Ik vind namelijk de verlichting in onze kerstboom (kunstkerstboom Bolton (12v) van de Intratuin, dat is een boom die al voorzien is van verlichting) eigenlijk te fel. Dat warme licht van tegenwoordig wat op de doos staat is vreselijk TL-achtig wat mij betreft.

Nu heb ik vorig jaar van een ander verlichtingsnoer, een adapter waarmee je de verlichting iets minder fel kan zetten, op de boom gezet, waardoor het ietsje minder wordt, maar nog steeds vind ik het te fel.

Nu kan ik dus niet vinden of de lichtjes dimbaar zijn, maar ze reageren dus wel een beetje op die andere adapter en bij de intratuin staat er niets meer bij dan dat er geen dimFUNCTIE op zit. Maar dat betekent volgens mij niet per se dat het niet dimBAAR is. Sorry voor de hoofdletters.

Ik ben geen techneut, dus oplossing met relaitjes gaan bij mij niet de oplossing zijn. Maar denken jullie dat met de gegevens dat de verlichting reageert op die andere adapter, dat ze lampjes dus dimbaar zijn en ik eigenlijk gewoon een dimadapter kan halen ergens?

Onze linker stopcontacten zitten allemaal op een dimmer aangesloten, zodat alle staande lampen met 1 knop aangaan en gedimd worden, die optie werkt niet op de kerstboom.

Hoor graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:57
De tweakeroplossing die hier werkte is de 12v voeding vervangen door 9v voeding met voldoende capaciteit. Heb je ongeveer 50-75% lichtopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09
Wat zijn de specs van de meegeleverde adapter en van de adapter waarmee je het voor elkaar krijgt om een beetje te dimmen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-05 11:27
PeterNL schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:59:
ik heb een vraag die ik op zich wel op het forum voorbij heb zien komen, maar net niet helemaal wat ik zoek. Ik vind namelijk de verlichting in onze kerstboom (kunstkerstboom Bolton (12v) van de Intratuin, dat is een boom die al voorzien is van verlichting) eigenlijk te fel. Dat warme licht van tegenwoordig wat op de doos staat is vreselijk TL-achtig wat mij betreft.

Nu heb ik vorig jaar van een ander verlichtingsnoer, een adapter waarmee je de verlichting iets minder fel kan zetten, op de boom gezet, waardoor het ietsje minder wordt, maar nog steeds vind ik het te fel.
Het is me niet duidelijk wat je onder "te fel" verstaat. Bedoel je dat de lichtsterkte te hoog is, of gaat het je om dat TL-achtige witte licht?

Als het om dat laatste gaat: gewone gloeilampjes krijgen een warmer kleur als je ze dimt. Maar volgens de Intratuin website heeft de Bolton led verlichting.

LED's kan je dimmen wat je wilt, maar de kleurtemperatuur verandert daardoor niet. Dimmen gaat niet helpen om de kleur warmer te krijgen. De lichtsterkte neemt wel af met dimmen, als dat je doel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNL
ReneK schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:20:
[...]

Het is me niet duidelijk wat je onder "te fel" verstaat. Bedoel je dat de lichtsterkte te hoog is, of gaat het je om dat TL-achtige witte licht?

Als het om dat laatste gaat: gewone gloeilampjes krijgen een warmer kleur als je ze dimt. Maar volgens de Intratuin website heeft de Bolton led verlichting.

LED's kan je dimmen wat je wilt, maar de kleurtemperatuur verandert daardoor niet. Dimmen gaat niet helpen om de kleur warmer te krijgen. De lichtsterkte neemt wel af met dimmen, als dat je doel is.
Goede vraag. Ik weet dat de kleur niet veranderd, dus het gaat inderdaad om minder lichtopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNL
Xander schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:09:
Wat zijn de specs van de meegeleverde adapter en van de adapter waarmee je het voor elkaar krijgt om een beetje te dimmen?
Hier de foto's: eerste is wat er nu op zit (de standenadapter), de tweede is het etiket met alle waarden die vastzit aan het snoer van de boom en de derde is de originele adapter van de boom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTpwhlpAfCPkPR1kL6sB3yE7GbQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Myp1MSCulXBLOkOKeyE5eXaH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGRhNZu9PrQ360kh4CdeBVrWuB8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3gLIvjbbOwvxTaFDQwuJoZsD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LomTgU0PEcLMrnqYzooJBuYZ8N0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mAG9phcD1np0VzYYyq16RY00.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNL
Ik zie dat de doorvoer van de eerste adapter eigenlijk rond de 6 watt zit, de boom ongeveer 9 heeft volgens etiket en dat de originele goed is voor 8.4 watt. Maakt dat nog iets uit?

Ik zie oplossingen als een dimmer in het stopcontact, dat zou hier een fijne oplossing zijn. Eentje die geschikt is voor meer dan 9 watt en die dan wat terugzetten en zonder geknipper. Maar ik vrees soms een beetje dat ik de lampjes dan mol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
PeterNL schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:25:
[...]

Hier de foto's: eerste is wat er nu op zit (de standenadapter), de tweede is het etiket met alle waarden die vastzit aan het snoer van de boom en de derde is de originele adapter van de boom

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het gaat dus niet om 12V verlichting, want bij de boom zit een adapter van 31V. Die heb je nu vervangen voor een adapter van 36V, dus het licht gaat zelfs nog feller branden (zonder dimfunctie). Of 36V nog acceptabel is voor die verlichting is de vraag, als de boom eigenlijk 29V verwacht (dus 31V is dan al meer dan dat!), dan krijgt de verlichting zo'n 24% meer voltage voor zijn kiezen. Dat zou ik persoonlijk niet zo snel doen, kans op doorbranden wordt dan ook groter.
Ik zie oplossingen als een dimmer in het stopcontact, dat zou hier een fijne oplossing zijn. Eentje die geschikt is voor meer dan 9 watt en die dan wat terugzetten en zonder geknipper. Maar ik vrees soms een beetje dat ik de lampjes dan mol
Dat gaat hoe dan ook niet werken. Als ik je goed begrijp heb je het over een dimmer bedoeld voor 230V wisselspanning verlichting, dat gaat een dergelijke adapter niet leuk vinden. En de verlichting zal echt niet dimmen, want die adapter probeert hoe dan ook de uitgangsspanning gelijk te houden. Je wilt een adapter van 29-31V met een ingebouwde dimfunctie. Als met die 36V adapter dat dimmen wel kan, dan zal eentje van 29-31V mogelijk een zelfde resultaat geven alleen dan minder fel natuurlijk.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20
Domme vraag, ben niet heel erg thuis in de elektra.
Maar kan er niet een weerstand tussen?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNL
Bad Brains schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:08:
Domme vraag, ben niet heel erg thuis in de elektra.
Maar kan er niet een weerstand tussen?
Mogelijk! Maar ik heb er ook niet zoveel verstand van zoals je leest, dus als iemand het weet (en ook hoe dit moet), laat je horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNL
yodeluxe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:02:
[...]

Het gaat dus niet om 12V verlichting, want bij de boom zit een adapter van 31V. Die heb je nu vervangen voor een adapter van 36V, dus het licht gaat zelfs nog feller branden (zonder dimfunctie). Of 36V nog acceptabel is voor die verlichting is de vraag, als de boom eigenlijk 29V verwacht (dus 31V is dan al meer dan dat!), dan krijgt de verlichting zo'n 24% meer voltage voor zijn kiezen. Dat zou ik persoonlijk niet zo snel doen, kans op doorbranden wordt dan ook groter.

[...]

Dat gaat hoe dan ook niet werken. Als ik je goed begrijp heb je het over een dimmer bedoeld voor 230V wisselspanning verlichting, dat gaat een dergelijke adapter niet leuk vinden. En de verlichting zal echt niet dimmen, want die adapter probeert hoe dan ook de uitgangsspanning gelijk te houden. Je wilt een adapter van 29-31V met een ingebouwde dimfunctie. Als met die 36V adapter dat dimmen wel kan, dan zal eentje van 29-31V mogelijk een zelfde resultaat geven alleen dan minder fel natuurlijk.
Klinkt heel aannemelijk allemaal. Het doorbranden is nu niet aannemelijk, heb het vorig jaar ook hele jaar zo gedaan, maar vind jouw oplossing wel de moeite waard om uit te zoeken.

Maar met de dimmer op 230 snap ik het nog niet. De 230 gaat nu ook de adapter in toch? En dan nog steeds maar dan via de dimmer? Of bedoel je dat het dan anders wordt als ik de voltage ga knijpen dmv de draaiknop van de dimmer? Op de gewone dimmer (de draaiknop in de muur zeg maar) doet ie het niet. Maar je hebt van die dimmers die je in het stopcontact doet en dan dimmen. Misschien was die bedoeling niet helemaal duidelijk

En die 36v is dus niet de Max die de adapter aankan maar jaagt er dus gewoon meer doorheen? Goed om te weten..

[ Voor 3% gewijzigd door PeterNL op 11-12-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09
31V kerstverlichting is blijkbaar vrij gangbaar en ik zie ook her en der dimmers hiervoor worden aangeboden. Geen idee of deze plug-and-play op jouw spullen passen en of het gaat werken.

https://www.intratuin.nl/...et-afstandsbediening.html

https://www.kabelshop.nl/...7-007-i20252-t280148.html

https://www.123led.nl/123...31V-Wifi-i9442-t5928.html

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
PeterNL schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:59:
en
PeterNL schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:25:
Hier de foto's: eerste is wat er nu op zit (de standenadapter) ...
Bedoel je dat er meerdere standen op deze adapter zitten en je de felheid in kan stellen?
Zo niet dan moet je deze adapter eigenlijk niet gebruiken want hij heeft een lager vermogen dan de boom vraagt.

Je kunt een vermogensweerstand op 1 van de 2 draden tussen de adapter en de boom zetten, met een weerstand van 100Ω wordt de stroomsterkte ongeveer gehalveerd, 50Ω is misschien beter, afhankelijk van je wensen.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een weerstand van hoeveel Watt? Een 0,25W weerstand klapt er natuurlijk zo uit... Sowieso zal die weerstand op den duur heet gaan worden; geen nette of juiste oplossing imho.

De adapter geeft 29 V gelijkspanning. Een laptop adapter geeft doorgaans 19 V. Ik zou die eens proberen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNL
Xander schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:26:
31V kerstverlichting is blijkbaar vrij gangbaar en ik zie ook her en der dimmers hiervoor worden aangeboden. Geen idee of deze plug-and-play op jouw spullen passen en of het gaat werken.

https://www.intratuin.nl/...et-afstandsbediening.html

https://www.kabelshop.nl/...7-007-i20252-t280148.html

https://www.123led.nl/123...31V-Wifi-i9442-t5928.html
Deze opties had ik ook gezien. De laatste is niet dimbaar, de eerste werkt alleen met Anna van Intratuin en die bij kabelshop had ik vanochtend gemaild of dat merk (konstsmide of zoiets) ook
op iets universeels past (site vermoed van niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNL
Thijsmans schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:35:
Een weerstand van hoeveel Watt? Een 0,25W weerstand klapt er natuurlijk zo uit... Sowieso zal die weerstand op den duur heet gaan worden; geen nette of juiste oplossing imho.

De adapter geeft 29 V gelijkspanning. Een laptop adapter geeft doorgaans 19 V. Ik zou die eens proberen.
Maar hoe krijg ik dat aangesloten ook de kerstverlichting dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNL
Juup schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:31:
[...]

en

[...]

Bedoel je dat er meerdere standen op deze adapter zitten en je de felheid in kan stellen?
Zo niet dan moet je deze adapter eigenlijk niet gebruiken want hij heeft een lager vermogen dan de boom vraagt.

Je kunt een vermogensweerstand op 1 van de 2 draden tussen de adapter en de boom zetten, met een weerstand van 100Ω wordt de stroomsterkte ongeveer gehalveerd, 50Ω is misschien beter, afhankelijk van je wensen.
Op de adapter die er nu op zit zitten 5 standen qua felheid. Eerste twee/drie standen wordt minimaal op gereageerd, laatste twee standen zichtbaar minder opbrengst wat dus goed is. Laatste stand is ook wel acceptabel, maar wil dus eigenlijk dat ik het niet steeds weer met een knopje moet aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNL
Het is inmiddels wel duidelijk dat de oplossing inderdaad niet zo voor de hand ligt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

PeterNL schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:41:
[...]
Maar hoe krijg ik dat aangesloten ook de kerstverlichting dan?
De huidige adapter heeft, als ik het goed zie, een draaidop waarmee je het snoer van de adapter losdraait. In het dopje/stekkertje zit een + en - poot (op de adapter staat welke wat is). Bij gebrek aan een standaard verloopstekkerje van laptopvoeding naar led snoer zul je zelf iets moeten knutselen :p

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNL
Juup schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:31:
[...]

en

[...]

Op de adapter die er nu op zit zitten 5 standen qua felheid. Eerste twee/drie standen wordt minimaal op gereageerd, laatste twee standen zichtbaar minder opbrengst wat dus goed is. Laatste stand is ook wel acceptabel, maar wil dus eigenlijk dat ik het niet steeds weer met een knopje moet aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNL
Thijsmans schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:14:
[...]

De huidige adapter heeft, als ik het goed zie, een draaidop waarmee je het snoer van de adapter losdraait. In het dopje/stekkertje zit een + en - poot (op de adapter staat welke wat is). Bij gebrek aan een standaard verloopstekkerje van laptopvoeding naar led snoer zul je zelf iets moeten knutselen :p
Haha! Nou, zie post 1: daar ben ik niet genoeg in thuis :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:24
knutselen is niet moeilijk: men neme een koperen draadje en draait dit om een van de draden van de kerstverlichting, en om een van de draden van je adapter - en andersom. Stukje isolatietape eromheen en klaar.

werkt het niet? probeer de draden eens andersom te verbinden, waarschijnlijk + en - verwisseld :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:10
Deze ertussen en dimmen via de app?
https://www.123led.nl/123...31V-Wifi-i9442-t5928.html?

Ik heb 0 ervaring met dit ding, maar volgens mij moet hij passen en doen wat jij zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
WON >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNL
lolgast schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:24:

Ik heb 0 ervaring met dit ding, maar volgens mij moet hij passen en doen wat jij zoekt
Hier staat bij dat hij op afstand aan en uit kan. Maar dat lukt hier al met een smartplug. Mijn doel is dimmen en op zich lukt dat ook maar bij elke handschakeling handmatig via een knopje. Ik wil dat ook op afstand kunnen doen (maar dat wordt hem niet) dus standaard gedimd aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:38
Je topic is verplaatst naar het juiste subforum, dat is alles…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:54

Klippy

Still Game

lolgast schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:24:

Cool, wist niet dat dit bestond.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Pagina: 1