Minder zonnepanelen dan gevraagd Nieuwbouw.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biepo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 21:56
Goedemiddag,

Ik heb onlangs een nieuwbouwhuis gekocht, dat nog opgeleverd moet worden. (nog geen datum waarschijnlijk eind januari)

Wij hebben voor een aantal meerwerk gekozen waaronder zonnepanelen. Het probleem is ik heb gekozen voor 7 extra zonnepanelen. Bovenop de 3 bestaande wat al bij het project inzat. Dat bedrag van 7 extra, stond ook nog eens op de meerwerklijst.

Nu zag ik tot mijn schrik dat er totaal 7 zonnepanelen op het dak lagen. Inplaats van 10( 3 standaard + 7 extra via meerwerk. Ik heb hier bericht over gestuurd.

Ik kreeg dit te horen dat

"We gaan kijken of dit aantal aan te passen is naar 10 stuks in totaal. Momenteel hebben wij veel problemen in leveringen van panelen als omvormers (deze moet ook wijzigen in het geval van een ander aantal panelen)." Geval het niet lukt prijsverschil verrekend."

Ik wist al hoelaat het was. Omdat het verrekenen goedkoper is. En uiteraard hier bericht over teruggekregen. Gaan niet lukken, we verrekenen het wel.

Mijn vraag is wat zijn mijn rechten.
Ik heb 3500 bruto betaald voor 7 panelen (320 watt)panelen.

Kan ik bijvoorbeeld zeggen dat ik 4 extra panelen dan maar niet hoef? Of mijn recht halen voor alle 7?
Kom ik in de problemen met de oplevering als ik het weiger?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Je kunt ze ook allemaal weigeren. Ze zijn nodig voor het bouwbesluit, maar je mag ook binnen x aantal maanden na oplevering zelf iets op dak leggen wat aan het bouwbesluit voldoet.

worden ze niet blij van maar is ook een optie.... Overigens is 320Wp per paneel in deze tijd wel heel erg mwhoah..... 600Wp zal wel het minimum volgens bouwbesluit zijn dus ze voldoen...
Je hebt dan wel de hoofdprijs betaald. Voor net geen 3x zoveel heb ik 17x405Wp op dak liggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-09 07:37
Laat ze lekker 4 van het dak halen en de meerprijs terug storten. Kun je het daarna in een keer goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:18
rdfeij schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:10:
Je kunt ze ook allemaal weigeren. Ze zijn nodig voor het bouwbesluit, maar je mag ook binnen x aantal maanden na oplevering zelf iets op dak leggen wat aan het bouwbesluit voldoet.

worden ze niet blij van maar is ook een optie.... Overigens is 320Wp per paneel in deze tijd wel heel erg mwhoah..... 600Wp zal wel het minimum volgens bouwbesluit zijn dus ze voldoen...
Je hebt dan wel de hoofdprijs betaald. Voor net geen 3x zoveel heb ik 17x405Wp op dak liggen.
Hoe is dit nog mogelijk met BENG dan? Volgens mij moet de norm voldaan zijn bij oplevering (wat bij EPC minder streng was). Onze aannemer is er in ieder geval niet in te overtuigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wel érg toevallig dat er dan 7 liggen i.p.v. 3+7. Hebben ze het (intern) qua communicatie niet gewoon verprutst en dat ze het op deze manier proberen goed te praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
SlayaStone schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:06:
[...]

Hoe is dit nog mogelijk met BENG dan? Volgens mij moet de norm voldaan zijn bij oplevering (wat bij EPC minder streng was). Onze aannemer is er in ieder geval niet in te overtuigen.
Er moet aan de norm voldaan worden bij de bouwaanvraag, dat kan enkele jaren geleden zijn geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-09 10:09
Ik zou het er niet mee eens zijn en inderdaad vragen om alles of niets. Een groot deel van de kosten zit in installatie en als de geplaatste omvormer niet geschikt is voor 3 extra panelen kun je die ook nog laten vervangen.

3 panelen kosten €600, installatie kost al snel 1000-1500 inclusief al het materiaal, voorrijkosten en daar komt dan eventueel nog een zwaardere omvormer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-09 22:04
n0pe schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:34:
Ik zou het er niet mee eens zijn en inderdaad vragen om alles of niets. Een groot deel van de kosten zit in installatie en als de geplaatste omvormer niet geschikt is voor 3 extra panelen kun je die ook nog laten vervangen.

3 panelen kosten €600, installatie kost al snel 1000-1500 inclusief al het materiaal, voorrijkosten en daar komt dan eventueel nog een zwaardere omvormer bij.
Helemaal mee eens. Het is uiteindelijk veel goedkoper om alles in 1x te laten leggen. Als zij de tien die je overeengekomen bent niet willen leggen, dan kan je het beter achteraf doen.

De aannemer past de afspraak achteraf aan, dus lijkt me niet meer dan redelijk dat je dat als koper ook kan doen. Je hebt immers ook nog eens hogere energielasten totdat de uiteindelijke 10 panelen er liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biepo
Kennelijk voldeed het huis met 3 zonnepanelen aan het BENG. Wordt 2023 opgeleverd.

Ik heb ze een bericht gestuurd met de vraag of ze later nog de zonnepanelen kunnen aanvullen ( ik betwijfel het het) of dat een derde partij voordelig het kan aanvullen. En als laatste optie, gewoon alles eraf.

Toch vervelend dit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09 16:12
biepo schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:20:
Kennelijk voldeed het huis met 3 zonnepanelen aan het BENG. Wordt 2023 opgeleverd.

Ik heb ze een bericht gestuurd met de vraag of ze later nog de zonnepanelen kunnen aanvullen ( ik betwijfel het het) of dat een derde partij voordelig het kan aanvullen. En als laatste optie, gewoon alles eraf.

Toch vervelend dit...
En als ze later aanvullen weet je bijna zeker dat er een irritant kleurverschil in zit.
Zou eisen dat ze allen van dezelfde batch zijn.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Zijn er standaard AV van toepassing zoals de AVA?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 07:21
Als je aangeeft dat je er van af wil zien heb je kans dat ze ze laten liggen of met een betere aanbieding komen. Anders moeten ze ze eraf halen, wat manuren kost, en eigenlijk moeten ze dan ook je omvormer vervangen naar een kleinere. Dus geeft hoop gedoe voor ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
marteltor schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:19:
Als je aangeeft dat je er van af wil zien heb je kans dat ze ze laten liggen of met een betere aanbieding komen. Anders moeten ze ze eraf halen, wat manuren kost, en eigenlijk moeten ze dan ook je omvormer vervangen naar een kleinere. Dus geeft hoop gedoe voor ze.
Dat vermoed ik dus ook. Daarom zou ik zeggen haal die 4 er dan maar af. Dan moet bijna alles opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biepo
Oke een update. Dit is een lastige en zal hier ook ingewikkeld uitgelegd worden.Ik heb gevraagd om 7 extra zonnepanelen bovenop de bestaande.

*Op de eerste versie van het document staan
zonnepanelen waarde van: €4990
Bij de omschrijving staat:

"(7 extra panelen van 3 naar 10)"

OP verduidelijking: Het bedrag van 4990 euro komt overeen met 10 zonnepanelen.
‐---‐-----------------------------------------------------------

Naar aanleiding daarvan heb ik verduidelijkt dat het gaat om 7 extra panelen bovenop de bestaande. Dus €3520.

*Op de tweede versie van het document staan
"(4 extra panelen van 3 naar 7)"
met een bedrag van €3520.

OP verduidelijking: Het bedrag van 3520 euro komt overeen met 7 extra zonnepanelen.

Daar was ik akkoord mee gegaan. En daar ligt het probleem.

Ze heeft nu geschreven dat we getekend hebben en de omschrijving leidend is en dat er 4 extra zonnepanelen staat. En dat ze het de eerste keer in versie 1 er goed op heeft gezet.

Nu gaat ze het dus in mindering brengen. En vraagt of we contact willen leggen met de leverancier of ze eventueel willen aanvullen.

Zit ik hier fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 00:08

DataGhost

iPL dev

Ik zou persoonlijk zeggen dat of het bedrag fout is, of de omschrijving fout, maar dat je niet per se één van beide kan kiezen net hoe het je het beste uitkomt. Volgens mij kunnen ze je op zich wel houden aan de 3520 euro voor slechts 7 panelen in totaal, want zo staat het nou eenmaal op papier en ondertekend. Maar dat ze direct het verschilbedrag in mindering willen brengen betekent IMO dat ze toegeven dat er tenminste één fout in dat tweede document staat. Ik denk dat voldoende duidelijk zal zijn wat de bedoeling was als jij de communicatie over het aantal panelen (icm de kosten) op schrift hebt. Dat jij "een fout hebt gemaakt" bij het nalezen ervan ontslaat wmb de tegenpartij niet van hun gemaakte fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Nu wordt het wel ingewikkeld. Toch maar even je rechtsbijstand bellen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:11
biepo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:43:
*Op de eerste versie van het document staan
zonnepanelen waarde van: €4990
Bij de omschrijving staat:

"(7 extra panelen van 3 naar 10)"

OP verduidelijking: Het bedrag van 4990 euro komt overeen met 10 zonnepanelen.
‐---‐-----------------------------------------------------------

Naar aanleiding daarvan heb ik verduidelijkt dat het gaat om 7 extra panelen bovenop de bestaande. Dus €3520.
Waarschijnlijk klopte deze beschrijving wel. Vaak wordt de standaard-oplossing in mindering gebracht en de optie als totaal nieuwe post berekend.
Je hebt dus gelijk dat het per saldo €3520 moet kosten. Maar in de optielijst verwacht ik dat als
  • vervallen 3 panelen standaard -€1470
  • Optie 10 panelen +€4990
In het nieuwe document hebben ze dat op jouw verzoek aangepast.
Omdat je wel in je tekst "extra panelen" noemt zou ik zeker zoals hierboven al gesuggereerd je rechtsbijstand inschakelen. Maar ik ben wel benieuwd of de standaard drie panelen inderdaad in mindering zijn gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biepo
DataGhost schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:00:
Ik zou persoonlijk zeggen dat of het bedrag fout is, of de omschrijving fout, maar dat je niet per se één van beide kan kiezen net hoe het je het beste uitkomt. Volgens mij kunnen ze je op zich wel houden aan de 3520 euro voor slechts 7 panelen in totaal, want zo staat het nou eenmaal op papier en ondertekend. Maar dat ze direct het verschilbedrag in mindering willen brengen betekent IMO dat ze toegeven dat er tenminste één fout in dat tweede document staat. Ik denk dat voldoende duidelijk zal zijn wat de bedoeling was als jij de communicatie over het aantal panelen (icm de kosten) op schrift hebt. Dat jij "een fout hebt gemaakt" bij het nalezen ervan ontslaat wmb de tegenpartij niet van hun gemaakte fout.
Door haar fout zou het 3520 voor 4: 320 watt panelen zijn :P

Daar zouden ze mij op kunnen houden, maar als je als bedrijf zo'n reputatie zou willen opbouwen is maar de vraag. Ik zou zo naar de krant lopen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biepo
dixet schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:55:
[...]

Waarschijnlijk klopte deze beschrijving wel. Vaak wordt de standaard-oplossing in mindering gebracht en de optie als totaal nieuwe post berekend.
Je hebt dus gelijk dat het per saldo €3520 moet kosten. Maar in de optielijst verwacht ik dat als
  • vervallen 3 panelen standaard -€1470
  • Optie 10 panelen +€4990
In het nieuwe document hebben ze dat op jouw verzoek aangepast.
Omdat je wel in je tekst "extra panelen" noemt zou ik zeker zoals hierboven al gesuggereerd je rechtsbijstand inschakelen. Maar ik ben wel benieuwd of de standaard drie panelen inderdaad in mindering zijn gebracht
Het is sowieso vaag. Het is een meerwerklijst. Zet er gewoon het aantal op. De beschrijving kort houden wat het inhoud. Dit geval 7 extra zonnepanelen. Of 4 extra zonnepanelen. Zonder meer tekst erbij. Brengt alleen verwarring. Ik keek puur naar de 7 en het bedrag. En daar lag mijn fout. Want hoe zou je het twee keer fout doen als wooncoach met ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biepo
alwind schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:43:
Nu wordt het wel ingewikkeld. Toch maar even je rechtsbijstand bellen denk ik.
Even kijken of ik contact kan leggen met de persoon boven haar. Anders laat ik het hierbij. Ik ben allang blij met een nieuwbouwwoning....
Pagina: 1