Excel werkblad splitsen op postcode

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjimmy21
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-12-2023
Ik ben opzoek naar een oplossing om één excel met (+- 1500) klanten te splitsen in 6 verschillende tabbladen.

Nu is het is vervelende dat het niet in 6 gelijke tabbladen dienen te worden verdeeld maar met een bepaalde range obv postcode (van 1000AA-1099XX, 1100AA-1299XX) enz.

Het doel is dat ik hiermee mn route kan bepalen met een 6 daagse planning. Alleen veranderd het aantal klanten vaak. Dus ik wil een lijst invoegen uit ons crm (altijd de zelfde kolommen, verschillende rijen) die verdeeld wordt over 6 tabbladen.

Ik zat zelf al te kijken met de formule vert.zoeken maar die werkt alleen met een vaste waarde en niet met een range (van.... tot .....) iemand nog andere ideeën?

het is mogelijk de postcode te splitsen (cijfers en letters) maar heeft niet de voorkeur.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:45
Maak de 6 tabbladen aan en zet in elk tabblad zoiets in de eerste cel:

=FILTER(Bron!A1:B9999,(Bron!A1:A9999>="1000AA")*(Bron!A1:A9999<="1099XX"))

Bron is een tabblad met alle klanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Hoe ziet het blad met 1500 namen en postcodes er uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjimmy21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxNA-S-4AaKvRC3j6i97JXl5TgI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BZceeRMd6D3o9BnxSdlOeRAe.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Hoe moet de verdeling over de bladen precies zijn?
Want je vermeldt wel: van 1000AA-1099XX, 1100AA-1299XX, maar dan bevat het 1e blad 100 postcodes en het 2e blad 200. Hoe moet de verdere verdeling dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scapa Flow
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
SjigEd schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:36:
Maar de 6 tabbladen aan en zet in elk tabblad zoiets in de eerste cel:

=FILTER(Bron!A1:B9999,(Bron!A1:A9999>="1000AA")*(Bron!A1:A9999<="1099XX"))

Bron is een tabblad met alle klanten
Ik zou nog een extra tussenstap doen om de eerste 4 cijfers van de postcode om te zetten naar een numerieke waarde, zodat je er op kan sorteren. De twee letters maken volgens mij niet zoveel uit.
bijv.
=NUMERIEKE.WAARDE(LINKS(A2;4))

Dan het filter van SjigEd toevoegen op elk van de tabbladen en de filtercriteria aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVFRC45
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:49
Met een power query zou je 6 tabellen kunnen maken met één enkel postcode op de 6 tabbladen.

Maak van je lijst eens een tabel en maak daar een query van via het data tabblad. Je filtert hierna je tabel op je postcode en drukt op close&load en kiest je tabblad uit. Herhalen voor de 5 andere postcodes.

Als je lijst verandert dan plak je die over de oude en drukt bij het data tabblad op refresh, je zult dan zien dat de andere tabbladen bijgewerkt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:08
Andere eenvoudige oplossing:
- eerste tabblad bevat de database (in tabel)
- tabblad twee t/m zeven bevat elk een draaitabel met de tabelnaam als inhoud en met een filter ( de pc's).

Bij nieuwe data: plak het in de tabel, draaitabellen vernieuwen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Jammer dat de -imho meest correcte- suggestie van @SjigEd ondergesneeuwd dreigt te raken. Simpel, doeltreffend en doet precies wat TS vraagt.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:45
Dank je @Lustucru.
Versie 2, nav het voorbeeld:
=FILTER(Bron!A2:M9999,(Bron!G2:G9999>="1000 AA")*(Bron!G2:G9999<="1099 XX"))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjimmy21
Ik heb vanalles geprobeerd maar ik blijf een foutcode krijgen op de formule.

de formule die ik nu heb is:
=FILTER('Mijn actieve bedrijven'!G2:G2500,('Mijn actieve bedrijven'!G2:G2500>="1000 AA")*('Mijn actieve bedrijven'!G2:G2500<="1099 XX"))

Hij geeft een fout code op het bereik wat vooraan in de formule staat. (ik heb in mijn formule het bereik al proberen aan te passen naar enkel de kolom met postcodes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Niet blind knippen en plakken, hè... Als bij sjigEd het lijstscheidingsteken een ',' is en bij jou een ';' O-) gaat het niet werken. Gewoon de filterfunctie opbouwen in je eigen situatie en dan werkt het vlekkeloos.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Terzijde: hoe je de criteria exact opbouwt i ook een zaak van nader kijken wat de mogelijkheden zijn. Suggesties om bestaande functies en jokertekens slim te combineren vind je bv hier: https://www.thespreadshee.../wildcard-filter-function.
Wil je bv alle postcodes hebben vanaf 1000 tot en met 1099 dan zou je dat kunnen filteren als Links(postcode,1,2)="10", of postcode = "10*"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:08
Ook niet vergeten de verwijzingen 'vast' te zetten: $g$2:$g$2500. Door je data in een tabel te zetten, kan de verwijzing naar de matrix worden gemaakt door te verwijzen naar de naam van de tabel (wanneer het de eerste tabel in het bestand is: Tabel1).

Omdat ik nu eenmaal bekend ben met draaitabellen zou dat mijn oplossing zijn. Maar nu heb ik de Filter-functie geleerd, daar ben ik ook weer blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Highland schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:12:
Ook niet vergeten de verwijzingen 'vast' te zetten: $g$2:$g$2500.
De grap is dat microsoft dat nu net niet aanbeveelt, domweg omdat de formule in één cel wordt geplaatst en de functie zelf zorgt dat de omliggende cellen gevuld worden. maar een tabel zou waarschijnlijk nog mooier werken.
Omdat ik nu eenmaal bekend ben met draaitabellen zou dat mijn oplossing zijn. Maar nu heb ik de Filter-functie geleerd, daar ben ik ook weer blij mee.
Als je een hamer hebt lijkt alles een spijker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordamski
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-01 14:23

Noordamski

yibbedi yibbeda

Zo te zien komt de excel uit Dynamics CRM. Dan is het nog "eenvoudiger" om een postcode entiteit aan te leggen en een regio entiteit. De regio entiteit bevat Regio 1 t/m 6.
In de postcode entiteit neem je alle postcodes op en koppel je (eenmalig) aan de juiste Regio. Is even een werkje, maar daarna kun je vrij simpel in CRM zelf per regio de postcodes (en daarmee ook de klanten) bovenwater halen waar je langs moet....

If you can't convince them with facts, dazzle them with bullshit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjimmy21
Het is allemaal gelukt :D dankjullie wel!
Pagina: 1