Crashes en instabiliteit na upgrade naar R7 5700X

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 17:51
[Opgelost!]

Een vraag om hulp.
Dit weekend geupgrade naar Ryzen 5700X, sindsdien is mijn systeem instabiel: app crashes, random idle reboots. Hiervoor was mijn systeem met 3600 helemaal stabiel.
Wat kan de oorzaak zijn, doa CPU of RAM incompatibiliteit met Zen3?

M'n 5700X test onder load stresstest (R23, prime95 en OCCT) zonder te crashen of te rebooten.
Temperaturen onder load goed max 72*C. Voltages onder load van cpu zijn goed en PSU is stabiel volledig binnen specs.

Instabiliteit symptomen zijn bij idle of na een load:
- App crashes, of niet/slecht starten van, bijv. HWiNFO64, CPU-Z, FF tabs en Windows Administrative Tools (bijv. Event Viewer)).
- Windows Event Viewer (als die niet crashed) laat deze error zien MMC.exe errors "MMC has detected an error in a snap-in and will unload it." ook als andere Administrative Tool eerder waren gecrashed.
- Windows Event Viewer laat errors zien "Faulting application" als bijv. WHiNFO64.exe is gecrashed/niet opstart. 0xC0 codes wisselen 41D, 05.
- Random idle systeem reboots, zonder BSOD, of bij login en of na afronden/sluiten stress tests.

Systeem specs & OS specs:
- Ryzen 7 5700X
- MSI B450 Tomahawk MAX, op laatste bios 3F0
- 2x8Gb Cruscial Ballistix Sport LT 3200C16, BLS(2K)8G4D32AESBK op MSI QLV maar alleen voor Ryzen3000.
- Sapphire RX 5600 XT
- Seasonic EVO-II 750W
- Windows 10 21H2, updates up-to-date
- Chipset driver 4.11 (nieuwste versie)
- GPU driver 22.10.2

Wat ik al geprobeerd heb, na clean bios reset.
- CPU + voltage settings op default auto gelaten.
- CPU PBO > Enabled/Disabled.
- CPU C-states Disabled.
- Power Supply Idle Control > Typical Current Idle.
- CPPC settings auto > Enabled.
- RAM default XMP settings.
- RAM XMP voltage verhoogd 1.35 > 1.37v
- CPU VSOC/VDDPG(CCD/IOD) voltages iets verhoogd boven default > 1.030/0.9/0.9/0.9
- RAM XMP Disabled, default 2400Mhz
- RAM op handmatig 2133Mhz.
- MEMTEST86+ draaien op XMP aan en uit > geen errors.
- Prime95 Blend Test, max beschikbaar ram, 1u zonder crashes of worker thread errors. (Hierna crasht HWiNFO bijv direct tijdens starten van de app of seconden erna)
- CPU PBO Disabled > reboot soms tijdens login of op login screen.
- RAM XMP aan en uit en 2133Mhz getest.
- SMT Disabled.
- Windows DSIM health check en sfc check
- Clean Windows 10 install > laat ook de zelfde instabiliteit symptomen zien, bij 1 reinstall raakte systeem corrupt.
- NVME SSD gechecked op errors

De enige setting die t systeem en applicaties stabiel lijkt/leek te maken is:
- Core Performance Boost > Disabled.
- RAM op XMP aan was dan ook stabiel

Limiteren van RAM snelheid leek t iets te verhelpen, maar dit was bias perceptie.
Alleen de CPU Boost disablen, tot max base clock van 3.4Ghz, maakte het systeem het stabielst. Hierna RAM XMP getest zonder de directe instabiliteit symptomen.
Rare is dat onder load de 5700X niet instabiel is/crashed/reboot geeft. Dus wat kan de culprit zijn, CPU, RAM, Mobo? PSU?

Opties die nog over zijn:
- Ander mobo testen? kan een MSI B450 Armuor MAX lenen
- Ander RAM testen? kan mogelijk 2 andere kits testen
- BIOS met oudere AGESE?
- CPU RMA sturen in de hoop dat deze defect was.
- CPU refund en 3600 weer terug

Kan iemand mij verder helpen, kom er na een weekend testen gewoon niet verder mee.

Mijn dank.

[ Voor 1% gewijzigd door Gkirmathal op 14-12-2022 13:47 . Reden: Issue is opgelost na RMA en ontvangen nieuwe cpu ]

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Beste antwoord (via Gkirmathal op 08-12-2022 17:56)

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 23:30
Gkirmathal schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:47:
[...]

Pm de minidump wel even.

Deze BSOD had ik rond 19:30, op een clean boot, system idle.

Even erop ingelezen en volgende stappen doorlopen.
Hierna last installed drivers reinstalled (AMD chipset) en SFC en DSIm scans gedaan.

Zo net een reboot gehad, geen bsod of minidump. Core Performance Boost > disabled. Systeem is nu weer stabiel, ook de app die hele tijd voor kanarie spelen.
Ik heb je minidump uitgelezen en geanalyseerd. Helaas, wordt ik er niet veel wijzer uit en kan ik helaas niet pinpointen waar de BSOD vandaan is gekomen. De BSOD is gebeurd op een algemeen Windows proces (ntkrnlmp.exe), waar in de meeste gevallen geen duidelijkheid uit te halen is. Indien je nog meer .dump bestanden hebt, mag je deze middels een pm aan me toesturen.

Persoonlijk, neig ik ook naar een defecte CPU, ik kom in mijn werkgebied, vaker defecte CPU's tegen en ook van AMD. Mijn ervaring is dat wanneer een systeem 'rare' blauwe schermen geeft, dit vaak (overigens niet altijd) , door een defecte AMD CPU wordt veroorzaakt. Vaak kom je neer op het elimineren/uitsluiten van diverse zaken, wat je al heel veel hebt gedaan. En aangezien je problemen begonnen zijn nadat je de nieuwe AMD CPU hebt aangeschaft, neig ik voor 99,99 % zeker naar een DOA AMD CPU.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:34
Probeer eerst eens met 1 stick ram, probeer daarna eventueel de andere sloten.

Vermoed dat de memory controller in je Ryzen 5000 wat gevoeliger is?

Zou ipv ander moederbord liever eerst ander ram testen. Maar eerst dus 1 stick.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
Bios update? Wil nog wel eens 'rare' problemen verhelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 09:59
McFastFood schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:51:
Bios update? Wil nog wel eens 'rare' problemen verhelpen.
Hij draait al op de laatste.

Ik zou eerst testen met 1 ram stick, dan een ander mobo (idealiter eens B550) en als dat niet werkt de cpu RMA'en. Je hebt al genoeg geprobeerd. :)

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
meljor schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:49:
Probeer eerst eens met 1 stick ram, probeer daarna eventueel de andere sloten.

Vermoed dat de memory controller in je Ryzen 5000 wat gevoeliger is?

Zou ipv ander moederbord liever eerst ander ram testen. Maar eerst dus 1 stick.
.
Dankjewel!
Had ik met 1 stick getest, helemaal vergeten erbij te zetten! Excuus.
Memtest 1 pass laten doen op 1 stick met XMP enabled en disabled, beide zonder errors.
In Windows op 1 stick, XMP aan en uit, beide de zelfde app instabiliteit.
Behalve als Core Performance Boost op disabled staat.

Een mindere silicon van de IO die/memory controller, geeft dat deze vage instabiliteit als symptoom?
Voor mij is dit onbekend terrein, zelf met alle issues die ik met mn 3600 in het begin had.

Update test stappen v.a. zon > nu:
- Bios reset, alles op auto, behalve de RAM snelheid.
- Core Performance Boost > ook op auto laten staan!
- Zondag/gister volledige MEMTEST laten draaien op: 2133Mhz, (XMP disabled) 2400Mhz en op XMP enabled. Alle drie passen volledig zonder errors.
- Windows wel instabiliteit, apps, crashes in of van event view (0xc000005 & 0xc0000041d, soms op KERNELBASE.dll or andere sys core dll's zoals UIX)
- Core Performance Boost > disable > app instabiliteit/errors/crashes weg ook in event viewer

Hierna:
- MS MSERT gedraaid, aan de dll crashes in event viewer misschien toch e.o.a infectie.
- Heeft 1 infected file op C gevonden&verwijderd.

- Core Performance Boost > van disabled > auto, app instabiliteit/crashes/errors weer terug.
- Cinebench R23 getest ~30min, Ryzen Master monitor, geen crashes onder load.
- WHiNFO64, app instabiel, wanneer CPU-Z ernaast start crash HWiNFO64.
- Ryzen Master > PBO enabled, Cinebench run ~30 min cpu stabiel onder load ~4,4Ghz ~1,249v.
- Apps als HWInfo/CVU-Z/BlueScreenViewer/Event Viewer/Administrative Tools/etc blijven wel instabiel.
- Core Performance Boost > disable > en app instabiliteit/errors/crashes verdwijnt.

Vannacht:
- Windows Inplace Re-install laten uitvoeren, misschien toch dll's corrupted geraakt.
- Core Performance Boost > auto > instabiel
- Core Performance Boost > disabled > stabiel

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
Negakinu schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:55:
[...]

Hij draait al op de laatste.

Ik zou eerst testen met 1 ram stick, dan een ander mobo (idealiter eens B550) en als dat niet werkt de cpu RMA'en. Je hebt al genoeg geprobeerd. :)
Had ik getest, maar vergeten in opening post erbij te zetten 8)7

Helaas is een B550 mobo lenen niet mogelijk. Wel een MSI B450 Mortar MAX te leen en 2 verschillende ram kits deze week: 1x g.skil 3600cl18 2x16Gb en 1 andere 3600cl16 2x8Gb kit.
Eerst de 2 Ram kits, als dat tegen zit Mortar Max mobo, daarna > RMA 5700X.

Denk inmiddels ook dat ik genoeg geprobeerd heb :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:34
Cpu ook al es opnieuw geplaatst? Weet nooit of er een pinnetje slecht contact maakt. Anders zou ik het ook niet meer weten, lastig man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
Update.
Heb een 32Gb 3600CL16 g.Skill F4-3600C16D-16GVKC kit te leen. Deze staat niet op de QLV van m'n MSI mobo tho. Kit werd na bios reset gelijk goed herkend..

Alles op auto gelaten.
Core Boost Performance = auto, dit was met Crucial kit steeds instabiel.
C-states = disabled

XMP > disabled (2133Mhz).
Boot goed, geen login issues.
HWiNFO start gelijk zonder te crashen of erna binnen een minuut of seconden te crashen.
CPU-Z tegelijk runnen, HWiNFO bleef draaien.

XMP > enabled
Boot goed, geen login issues.
HWinfo start, crashed niet gelijk als CPU-Z opstart.
Crashte wel binnen 1+ minuut ipd binnen 10 tal seconden in idle, was repeatable met CPU-Z open.

Event Viewer log:
Faulting application name HWiNFO64.exe
Faulting modules: GDI32.dll and TextShaping.dll,
Exception Codes: 0xc41d & 0xc005
AIDA64 system stability test draait nu incl cache en memory stresstesting. Systeem lijkt stabieler, hoewel die app crash wel raar blijft. Andere applicaties, niet benoemd maar bijv Vortex Mod Manager, lijken nu ook stabiel.

Redelijk kans dat dit toch memory incompatibility was?

Edit: nu net na 1 uur AIDA gestopt. HWinfo closed/crashte gelijk.
Event Viewer log:
Faulting application name HWiNFO64.exe
Faulting module: GDI32full.dll
Exception Codes: 0xc41d

[ Voor 8% gewijzigd door Gkirmathal op 07-12-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:00
chrasht de pc helemaal niet met xmp uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
freaky35 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:39:
chrasht de pc helemaal niet met xmp uit?
Nee, geen reboots/bsods met deze g,skill kit voor nu. Met mn Crucial kit waren er ook weinig reboot/bsods ze waren er soms wel.

Alleen applicatie crashes. Met de g.skill kit lijkt het wel minder. Ik weet nog niet zeker, 100% weg is het iig niet zo lijkt het. Blijf door testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gkirmathal op 07-12-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
Heb je minidumps? Staat indien je deze hebt in C:/Windows/Minidump.

Zo ja, zou je deze dan kunnen delen? Mag ook middels PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
McFastFood schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:58:
Heb je minidumps? Staat indien je deze hebt in C:/Windows/Minidump.

Zo ja, zou je deze dan kunnen delen? Mag ook middels PM.
Pm de minidump wel even.

Hierna last installed drivers reinstalled (AMD chipset) en SFC en DSIm scans gedaan.

Zo net een reboot gehad, geen bsod of minidump. Core Performance Boost > disabled. Systeem is nu weer stabiel, ook de app die hele tijd voor kanarie spelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Gkirmathal op 07-12-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ja, maar dit is dan toch wel vreemd:
- Zondag/gister volledige MEMTEST laten draaien op: 2133Mhz, (XMP disabled) 2400Mhz en op XMP enabled. Alle drie passen volledig zonder errors.
Dan zou de geheugen modules zelf goed moeten zijn en lijkt het eerder op de geheugencontroller van de CPU. Wat zegt de SMART trouwens al lees ik dat je de NVME gecheckt hebt op errors.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
tweakduke schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:06:
Ja, maar dit is dan toch wel vreemd:

[...]

Dan zou de geheugen modules zelf goed moeten zijn en lijkt het eerder op de geheugencontroller van de CPU. Wat zegt de SMART trouwens al lees ik dat je de NVME gecheckt hebt op errors.
Dat is ook mijn conclusie. Gsmartcontrol passed smart check, en crystaldiskinfo 100% health.
Neig ook steeds meer naar de mem controller, of iig iets in de io die.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• McFastFood
Gkirmathal schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:47:
[...]

Pm de minidump wel even.

Ik heb je minidump uitgelezen en geanalyseerd. Helaas, wordt ik er niet veel wijzer uit en kan ik helaas niet pinpointen waar de BSOD vandaan is gekomen. De BSOD is gebeurd op een algemeen Windows proces (ntkrnlmp.exe), waar in de meeste gevallen geen duidelijkheid uit te halen is. Indien je nog meer .dump bestanden hebt, mag je deze middels een pm aan me toesturen.

Persoonlijk, neig ik ook naar een defecte CPU, ik kom in mijn werkgebied, vaker defecte CPU's tegen en ook van AMD. Mijn ervaring is dat wanneer een systeem 'rare' blauwe schermen geeft, dit vaak (overigens niet altijd) , door een defecte AMD CPU wordt veroorzaakt. Vaak kom je neer op het elimineren/uitsluiten van diverse zaken, wat je al heel veel hebt gedaan. En aangezien je problemen begonnen zijn nadat je de nieuwe AMD CPU hebt aangeschaft, neig ik voor 99,99 % zeker naar een DOA AMD CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gkirmathal
McFastFood schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:30:
[...]

Dankjewel voor het doornemen van de dump en je conclusies. Ik ben ook hierop gekomen na gister andere ram kit getest te hebben, met zelfde instabiliteit.

Dus ik ga de RMA procedure verder doorzetten.
Als ik een replacement binnen heb zal ik hier een update geven hoe deze het doen en of t indd defecte cpu bleek te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gkirmathal
Bios Downgrade gedaan naar 1 versie ervoor, zelfde resultaat.

Net de Ryzen 3600 terug gezet en het systeem is gelijk stabiel, zelf met aangepaste PBO installing voor mn 3600. Dus aan he mobo is het indd niet. G.Skill kit die er nog in zit werkt ook prima.

Dus verdict van een defecte 5700X is indd op zn plaats.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gkirmathal
Update.
Na een erg vlotte RMA procedure nieuwe 5700X binnen gekregen. Deze draait op alle fronten, waar de ander instabiel was, volledig stabiel!

Dus indd het was een defect cpu die deze wazige instabiliteit veroorzaakte.

Pagina: 1