[Opgelost!]
Een vraag om hulp.
Dit weekend geupgrade naar Ryzen 5700X, sindsdien is mijn systeem instabiel: app crashes, random idle reboots. Hiervoor was mijn systeem met 3600 helemaal stabiel.
Wat kan de oorzaak zijn, doa CPU of RAM incompatibiliteit met Zen3?
M'n 5700X test onder load stresstest (R23, prime95 en OCCT) zonder te crashen of te rebooten.
Temperaturen onder load goed max 72*C. Voltages onder load van cpu zijn goed en PSU is stabiel volledig binnen specs.
Instabiliteit symptomen zijn bij idle of na een load:
- App crashes, of niet/slecht starten van, bijv. HWiNFO64, CPU-Z, FF tabs en Windows Administrative Tools (bijv. Event Viewer)).
- Windows Event Viewer (als die niet crashed) laat deze error zien MMC.exe errors "MMC has detected an error in a snap-in and will unload it." ook als andere Administrative Tool eerder waren gecrashed.
- Windows Event Viewer laat errors zien "Faulting application" als bijv. WHiNFO64.exe is gecrashed/niet opstart. 0xC0 codes wisselen 41D, 05.
- Random idle systeem reboots, zonder BSOD, of bij login en of na afronden/sluiten stress tests.
Systeem specs & OS specs:
- Ryzen 7 5700X
- MSI B450 Tomahawk MAX, op laatste bios 3F0
- 2x8Gb Cruscial Ballistix Sport LT 3200C16, BLS(2K)8G4D32AESBK op MSI QLV maar alleen voor Ryzen3000.
- Sapphire RX 5600 XT
- Seasonic EVO-II 750W
- Windows 10 21H2, updates up-to-date
- Chipset driver 4.11 (nieuwste versie)
- GPU driver 22.10.2
Wat ik al geprobeerd heb, na clean bios reset.
- CPU + voltage settings op default auto gelaten.
- CPU PBO > Enabled/Disabled.
- CPU C-states Disabled.
- Power Supply Idle Control > Typical Current Idle.
- CPPC settings auto > Enabled.
- RAM default XMP settings.
- RAM XMP voltage verhoogd 1.35 > 1.37v
- CPU VSOC/VDDPG(CCD/IOD) voltages iets verhoogd boven default > 1.030/0.9/0.9/0.9
- RAM XMP Disabled, default 2400Mhz
- RAM op handmatig 2133Mhz.
- MEMTEST86+ draaien op XMP aan en uit > geen errors.
- Prime95 Blend Test, max beschikbaar ram, 1u zonder crashes of worker thread errors. (Hierna crasht HWiNFO bijv direct tijdens starten van de app of seconden erna)
- CPU PBO Disabled > reboot soms tijdens login of op login screen.
- RAM XMP aan en uit en 2133Mhz getest.
- SMT Disabled.
- Windows DSIM health check en sfc check
- Clean Windows 10 install > laat ook de zelfde instabiliteit symptomen zien, bij 1 reinstall raakte systeem corrupt.
- NVME SSD gechecked op errors
De enige setting die t systeem en applicaties stabiel lijkt/leek te maken is:
- Core Performance Boost > Disabled.
- RAM op XMP aan was dan ook stabiel
Limiteren van RAM snelheid leek t iets te verhelpen, maar dit was bias perceptie.
Alleen de CPU Boost disablen, tot max base clock van 3.4Ghz, maakte het systeem het stabielst. Hierna RAM XMP getest zonder de directe instabiliteit symptomen.
Rare is dat onder load de 5700X niet instabiel is/crashed/reboot geeft. Dus wat kan de culprit zijn, CPU, RAM, Mobo? PSU?
Opties die nog over zijn:
- Ander mobo testen? kan een MSI B450 Armuor MAX lenen
- Ander RAM testen? kan mogelijk 2 andere kits testen
- BIOS met oudere AGESE?
- CPU RMA sturen in de hoop dat deze defect was.
- CPU refund en 3600 weer terug
Kan iemand mij verder helpen, kom er na een weekend testen gewoon niet verder mee.
Mijn dank.
Een vraag om hulp.
Dit weekend geupgrade naar Ryzen 5700X, sindsdien is mijn systeem instabiel: app crashes, random idle reboots. Hiervoor was mijn systeem met 3600 helemaal stabiel.
Wat kan de oorzaak zijn, doa CPU of RAM incompatibiliteit met Zen3?
M'n 5700X test onder load stresstest (R23, prime95 en OCCT) zonder te crashen of te rebooten.
Temperaturen onder load goed max 72*C. Voltages onder load van cpu zijn goed en PSU is stabiel volledig binnen specs.
Instabiliteit symptomen zijn bij idle of na een load:
- App crashes, of niet/slecht starten van, bijv. HWiNFO64, CPU-Z, FF tabs en Windows Administrative Tools (bijv. Event Viewer)).
- Windows Event Viewer (als die niet crashed) laat deze error zien MMC.exe errors "MMC has detected an error in a snap-in and will unload it." ook als andere Administrative Tool eerder waren gecrashed.
- Windows Event Viewer laat errors zien "Faulting application" als bijv. WHiNFO64.exe is gecrashed/niet opstart. 0xC0 codes wisselen 41D, 05.
- Random idle systeem reboots, zonder BSOD, of bij login en of na afronden/sluiten stress tests.
Systeem specs & OS specs:
- Ryzen 7 5700X
- MSI B450 Tomahawk MAX, op laatste bios 3F0
- 2x8Gb Cruscial Ballistix Sport LT 3200C16, BLS(2K)8G4D32AESBK op MSI QLV maar alleen voor Ryzen3000.
- Sapphire RX 5600 XT
- Seasonic EVO-II 750W
- Windows 10 21H2, updates up-to-date
- Chipset driver 4.11 (nieuwste versie)
- GPU driver 22.10.2
Wat ik al geprobeerd heb, na clean bios reset.
- CPU + voltage settings op default auto gelaten.
- CPU PBO > Enabled/Disabled.
- CPU C-states Disabled.
- Power Supply Idle Control > Typical Current Idle.
- CPPC settings auto > Enabled.
- RAM default XMP settings.
- RAM XMP voltage verhoogd 1.35 > 1.37v
- CPU VSOC/VDDPG(CCD/IOD) voltages iets verhoogd boven default > 1.030/0.9/0.9/0.9
- RAM XMP Disabled, default 2400Mhz
- RAM op handmatig 2133Mhz.
- MEMTEST86+ draaien op XMP aan en uit > geen errors.
- Prime95 Blend Test, max beschikbaar ram, 1u zonder crashes of worker thread errors. (Hierna crasht HWiNFO bijv direct tijdens starten van de app of seconden erna)
- CPU PBO Disabled > reboot soms tijdens login of op login screen.
- RAM XMP aan en uit en 2133Mhz getest.
- SMT Disabled.
- Windows DSIM health check en sfc check
- Clean Windows 10 install > laat ook de zelfde instabiliteit symptomen zien, bij 1 reinstall raakte systeem corrupt.
- NVME SSD gechecked op errors
De enige setting die t systeem en applicaties stabiel lijkt/leek te maken is:
- Core Performance Boost > Disabled.
- RAM op XMP aan was dan ook stabiel
Limiteren van RAM snelheid leek t iets te verhelpen, maar dit was bias perceptie.
Alleen de CPU Boost disablen, tot max base clock van 3.4Ghz, maakte het systeem het stabielst. Hierna RAM XMP getest zonder de directe instabiliteit symptomen.
Rare is dat onder load de 5700X niet instabiel is/crashed/reboot geeft. Dus wat kan de culprit zijn, CPU, RAM, Mobo? PSU?
Opties die nog over zijn:
- Ander mobo testen? kan een MSI B450 Armuor MAX lenen
- Ander RAM testen? kan mogelijk 2 andere kits testen
- BIOS met oudere AGESE?
- CPU RMA sturen in de hoop dat deze defect was.
- CPU refund en 3600 weer terug
Kan iemand mij verder helpen, kom er na een weekend testen gewoon niet verder mee.
Mijn dank.
[ Voor 1% gewijzigd door Gkirmathal op 14-12-2022 13:47 . Reden: Issue is opgelost na RMA en ontvangen nieuwe cpu ]
AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W