Isoleren knieschot met PiIF Folie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxjan
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-12-2022
Hallo,

Op de eerste en tweede verdiepingen zitten op alle kamers knieschotten. Daarachter is het niet geïsoleerd. omdat de ruimte zou klein is wil ik dat met PIF folie gaan doen. Op een kamer lopen er echter verwarmingsbuizen waardoor ik niet tot de rand kan met de folie.

Is daar een oplossing voor? en kan je überhaupt wel isoleren met PIF als er een verwarmingsbuis loopt?

Hieronder de situatie. Wie heeft er een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEqeSIZztGwuy1bHWn1r7oJLobs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXQFGceUqtUgWTNlVOIjWIjd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
Euh, als ik die pif folie zo bezie, denk ik niet dat je je zorgen moet maken; die folie slaat geen deuk in een pakje boter. En het minste stukje wat niet helemaal perfect is afgewerkt doet heel je effect teniet.

Wil je besparen, 2 dingen:
1) Die verwarmingsbuis straalt continue warmte uit (zeker dat stuk wat bloot zit). Kijk of je daar een stuk buisisolatie netjes rond krijg (goed aansluitend, alle naden dichtgeplakt).
2) Kijk eens naar echt isolatiemateriaal. Glaswol/steenwol kan je gemakkelijk op maat snijden met een broodmes, kan je gemakkelijk er in stoppen en het helemaal vullen (zo ga je ook tocht tegenhouden).
Check ook in hoeverre je damprem/klimaatfolie nodig heeft, en waar je die het best plaatst.
Als je veel dikte te vullen hebt en het zelf liever niet doet, kan je ook cellulosevlokken laten inspuiten, isoleert wat minder maar helpt in zomer goed om hitte van de zon tegen te houden, interessant onder een schuin dak.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
als die buizen tegen je dakbeschot aanliggen zou ik die eerst meer naar binnen laten plaatsen, dan kan er ook isolatie achter.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:43

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

naftebakje schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:28:
Euh, als ik die pif folie zo bezie, denk ik niet dat je je zorgen moet maken; die folie slaat geen deuk in een pakje boter. En het minste stukje wat niet helemaal perfect is afgewerkt doet heel je effect teniet.

1) Die verwarmingsbuis straalt continue warmte uit (zeker dat stuk wat bloot zit). Kijk of je daar een stuk buisisolatie netjes rond krijg (goed aansluitend, alle naden dichtgeplakt).
2) Kijk eens naar echt isolatiemateriaal. Glaswol/steenwol kan je gemakkelijk op maat snijden met een broodmes, kan je gemakkelijk er in stoppen en het helemaal vullen (zo ga je ook tocht tegenhouden).
Check ook in hoeverre je damprem/klimaatfolie nodig heeft, en waar je die het best plaatst.
Als je veel dikte te vullen hebt en het zelf liever niet doet, kan je ook cellulosevlokken laten inspuiten, isoleert wat minder maar helpt in zomer goed om hitte van de zon tegen te houden, interessant onder een schuin dak.
Maar dit is toch geen verwarmingsbuis? Ik zie 2x koper. Ik zou verwachten dat dit 1x WW is en 1x KW richting toilet, keuken of badkamer.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Euh, als ik die pif folie zo bezie, denk ik niet dat je je zorgen moet maken; die folie slaat geen deuk in een pakje boter.
PIF folie heeft zo te zien een hele goede RC waarde, waarom zou die geen deuk slaan in een pakje boter?
Afbeeldingslocatie: https://www.woonwijzerwinkel.nl/wp-content/uploads/2018/01/tabel-PIF-isolatie.jpg
Bron
En het minste stukje wat niet helemaal perfect is afgewerkt doet heel je effect teniet.
Waarom zou heel het effect verdwijnen als er ergens een klein stukje niet perfectis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
als je die knelkoppelingen een kwartslag los draait dan kun je die buigbare leiding in de witte isolatie naar voren trekken.
Daarna de knelkoppeling weer vastdraaien.

De koppeling zal met een kwartslag los hooguit iets druppelen.

Als je de leidingen dan naar voren hebt getrokken kun je het dakbeschot met pir of een ander goed isolatiemiddel isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

lxjan schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:05:
Hallo,

Op de eerste en tweede verdiepingen zitten op alle kamers knieschotten. Daarachter is het niet geïsoleerd. omdat de ruimte zou klein is wil ik dat met PIF folie gaan doen. Op een kamer lopen er echter verwarmingsbuizen waardoor ik niet tot de rand kan met de folie.

Is daar een oplossing voor? en kan je überhaupt wel isoleren met PIF als er een verwarmingsbuis loopt?

Hieronder de situatie. Wie heeft er een idee?

[Afbeelding]
Ik zie knelkoppelingen, het is 'best practise' om knelkoppelingen altijd bereikbaar te houden mocht er één onverhoopt gaan lekken.
Je kunt prima isoleren vóór leidingen. Je wilt een WW-leiding bovendien ook niet (teveel) inpakken, die moet juist snel naar kamertemp kunnen afkoelen i.v.m. legionelle e.d.

Tegenvraag: Waarom zou je niet op zoek gaan naar 80 of 100mm PIR afgewerkt met gips? Dan hoef je de plaat alleen verstek te zagen en heb je zo twee breedtes gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Wolly schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:30:
[...]PIF folie heeft zo te zien een hele goede RC waarde, waarom zou die geen deuk slaan in een pakje boter?
[Afbeelding]
Bron
Even opgezocht en zag bubbeltjesfolie met reflectieve laag, reflectief is heel interessant in de ruimte maar op aarde heeft het wat nadelen
[...]Waarom zou heel het effect verdwijnen als er ergens een klein stukje niet perfectis?
Als je die holte opvult met isolatiemateriaal, kan er geen tocht zijn. Als je daarentegen een dun spiegelend folietje ophangt, blaast het minste zuchtje wind de koude lucht door een klein spleetje.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:34
Die luchtzakfolies hebben een semi (on)bewezen status.

Maar als het werkt dan heb je alsnog een minimale dikte nodig.

Het heeft dus zin om de leidingen naar voren te halen. Dat kan mogelijk al door de knelkoppelingen iets los te draaien en weer vast.
(Zelf 10m CV leiding naar voren gehaald zodat 14cm isolatie achter de leiding past, buisisolatie er omheen en knieschot et voor.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxjan
Bedankt allemaal. Dan begin ik op
Zolder. Daar liggen geen leidingen en denk ik hier nog even over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxjan
Wolly schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:30:
[...]

PIF folie heeft zo te zien een hele goede RC waarde, waarom zou die geen deuk slaan in een pakje boter?
[Afbeelding]
Bron

[...]

Waarom zou heel het effect verdwijnen als er ergens een klein stukje niet perfectis?
Ik dacht ook dat het wel prima was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxjan

Als ik glas of Steenwol gebruik moet ik toch eerst een hele constructie maken om ze achter te schuiven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxjan
Goudvis schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:04:
[...]

Ik zie knelkoppelingen, het is 'best practise' om knelkoppelingen altijd bereikbaar te houden mocht er één onverhoopt gaan lekken.
Je kunt prima isoleren vóór leidingen. Je wilt een WW-leiding bovendien ook niet (teveel) inpakken, die moet juist snel naar kamertemp kunnen afkoelen i.v.m. legionelle e.d.

Tegenvraag: Waarom zou je niet op zoek gaan naar 80 of 100mm PIR afgewerkt met gips? Dan hoef je de plaat alleen verstek te zagen en heb je zo twee breedtes gepakt.
Ik las dat PIR niet goed was direct tegen dakbeschot. Ivm vocht Of klopt dat niet

Het zit trouwens niet in het zicht. Dus afweken met gips hoeft niet

[ Voor 4% gewijzigd door lxjan op 05-12-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Zit er aan de buitenkant onder de pannen al geen isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxjan
Stokertje schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:46:
Zit er aan de buitenkant onder de pannen al geen isolatie?
Minimaal 1985 huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Dan heb je volgens mij wel rekening te houden met een aantal zaken als je nu aan de binnenkant gaat isoleren. Als je de verkeerde materialen gebruikt heb je kans op opsluiten van vocht en daardoor houtrot. Vraag me alleen niet wat wel en niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
lxjan schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:33:
[...]Als ik glas of Steenwol gebruik moet ik toch eerst een hele constructie maken om ze achter te schuiven ?
Netjes vullen achter het knieschot, neem aan dat je foto niet is hoe het er in de slaapkamers uitziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:04

Exigence

dnkroz

Verwarmingsleidingen even goed isoleren en de ruimte volstoppen met glaswol, steenwol, cellulosevlokken of EPS parels. Dat is wat ik zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxjan
naftebakje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:05:
[...]
Netjes vullen achter het knieschot, neem aan dat je foto niet is hoe het er in de slaapkamers uitziet?
Nee dat is achter knieschot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Dan kan er geen pif of pir tegen de binnenkant. die zijn beide dampdicht. Dat icm de dampdicht laag aan de buitenzijde geeft een rot dakbeschot.
Dampopen isoleren en afwerken met klimaatfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

No Hands schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:31:
[...]

Dan kan er geen pif of pir tegen de binnenkant. die zijn beide dampdicht. Dat icm de dampdicht laag aan de buitenzijde geeft een rot dakbeschot.
Dampopen isoleren en afwerken met klimaatfolie.
Vanwaar de stellige aanname dat bij TS dampdichte folie onder de pannen ligt? Dat is nogal een gamechanger natuurlijk. Of heb ik daar overheen gelezen?

Ons (jaren 30 huis') dak is in de jaren '80 vernieuwd, daar hebben ze stroken plastic gebruikt als dampopen laag onder de pannen.
Naar mijn weten kan PIR e.d. zonder problemen direct tegen het dakschot *mits* de afwerking aan de buitenzijde damp-open is.

Mijn bronnen voor dit soort zaken: https://www.joostdevree.nl/shtmls/dampopen_bouwen.shtml
en https://www.joostdevree.nl/shtmls/koud_dak.shtml

TS' situatie wordt in de tweede link behandeld (met de aanname dat-ie een damp-open folie onder de pannen heeft liggen):
Isoleren van binnenuit bij een pannendak:
- zorg dat de buitenzijde dampopen is en voor voldoende ventilatie tussen dakbeschot en pannen (eventueel een dampopen folie tussen dakbeschot en dakpannen)
- zet aan de binnenzijde de isolatie strak tegen het dakbeschot en plak naden af
- breng aan de binnenzijde een dampdichte folie aan
- plak naden af zodat er van binnenuit geen vochtige lucht naar de isolatielaag kan.
Kijk bij gevelisolatie binnenzijde (na-isolatie) welke mogelijkheden er zijn, bijvoorbeeld Unidek Reno Fast.
(Van https://www.joostdevree.nl/shtmls/koud_dak.shtml)

[ Voor 44% gewijzigd door Goudvis op 07-12-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Goudvis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:04:
[...]

Vanwaar de stellige aanname dat bij TS dampdichte folie onder de pannen ligt? Dat is nogal een gamechanger natuurlijk. Of heb ik daar overheen gelezen?

Ons (jaren 30 huis') dak is in de jaren '80 vernieuwd, daar hebben ze stroken plastic gebruikt als dampopen laag onder de pannen.
Naar mijn weten kan PIR e.d. zonder problemen direct tegen het dakschot *mits* de afwerking aan de buitenzijde damp-open is.

Mijn bronnen voor dit soort zaken: https://www.joostdevree.nl/shtmls/dampopen_bouwen.shtml
en https://www.joostdevree.nl/shtmls/koud_dak.shtml

TS' situatie wordt in de tweede link behandeld (met de aanname dat-ie een damp-open folie onder de pannen heeft liggen):

[...]
(Van https://www.joostdevree.nl/shtmls/koud_dak.shtml)
Omdat TS aangeeft dat er in zijn huis uit 1985 minimale dakisolatie van buiten aanwezig is. De kans dat dat een damopen constructie is in dat bouwjaar is minder dan 1 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

No Hands schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:22:
[...]

Omdat TS aangeeft dat er in zijn huis uit 1985 minimale dakisolatie van buiten aanwezig is. De kans dat dat een damopen constructie is in dat bouwjaar is minder dan 1 procent.
Tja. De kans dat je die statistiek kunt staven met een bron is 25,8%.
See what I did there? :P Ik kan je op je woord geloven, maar het discussieert toch fijner als je dat soort uitspraken zou kunnen onderbouwen met een linkje of achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Goudvis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:31:
[...]

Tja. De kans dat je die statistiek kunt staven met een bron is 25,8%.
See what I did there? :P Ik kan je op je woord geloven, maar het discussieert toch fijner als je dat soort uitspraken zou kunnen onderbouwen met een linkje of achtergrond.
Ja sorry, ik weet de bouwjaren en isolatiewaardes uit mijn hoofd vanwege mijn werk. Dus is het onderbouwd met achtergrond en kun je mijn post voor waarheid aannemen.
Thats what i did there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxjan
Maandag komt een isolatie bedrijf alles checken. Probleem opgelost 😀👍🏻 thanks all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Als wijkenergiegroep checken we juist isolatie bedrijven eerst op hun reputatie/reviews/ervaringen, helaas zijn er ook mindere isolatie bedrijven...
Veel succes, maar soms zijn verhalen te mooi om waar te zijn, isolatie is nu een mooi verdienmodel dus trekt altijd personen aan die het allemaal wat minder nauw nemen met hoe het werkelijk zit.....

Je hebt al de nodige tips gehad, ik sluit me vooral aan bij:
De buizen en stuk verleggen, buiten de isolatie zone houden, direct zichtbaar achter het knieschot.
En doe geen aanname wat er wel of niet op het dak of elders al aan folies, isolatie ligt, check het op dampdicht of damp open en pas daar de keuze onderbouwd op aan.

Normaals succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxjan
Bedankt alles is goed bekeken en we gaan aan de slag!

Bedankt allemaal
Pagina: 1