Thermostaat knop staat dicht en toch warmte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dre9292
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-10-2023
Hi all,

We hebben thuis een centrale verwarming waarbij er in elke kamer een thermostaat staat.
Enkel de thermostaat in de living staat aan, maar deze in de waskamer en badkamer gloeien desonanks ze op het laagste "vorstbescherming" staan. Hoe zorg ik ervoor dat deze toch niet onnodig warmte verbruiken? Ik vermoed dat er iets mis is met de knoppen gezien het in onze slaapkamer veel kouder is, er dezelfde thermostaten hangen en deze niet aanslaan als ze uit staan ...

Alvast bedankt voor de tips ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSy2bi-fY29xgCYYM8SQvKTnV2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2q6kI3ThTAoWh0YxRKJOjFH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYL021dIjCwNLX43rTrD1lZ8org=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECCvyLt5AuOIWGSgkub5Ua7i.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:11
dre9292 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:48:
Hi all,

We hebben thuis een centrale verwarming waarbij er in elke kamer een thermostaat staat.
Enkel de thermostaat in de living staat aan, maar deze in de waskamer en badkamer gloeien desonanks ze op het laagste "vorstbescherming" staan. Hoe zorg ik ervoor dat deze toch niet onnodig warmte verbruiken? Ik vermoed dat er iets mis is met de knoppen gezien het in onze slaapkamer veel kouder is, er dezelfde thermostaten hangen en deze niet aanslaan als ze uit staan ...

Alvast bedankt voor de tips ...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit wel echt de laagste stand? Onze (verschillende) thermostaatknoppen hebben kan je allemaal nog lager draaien dan de vorststand, dan zijn ze pas echt dicht. Het laatste stukje (tussen vorstbescherming en uit) moet je bij ons iets zwaarder draaien, over een soort klikje heen.

Anders lijkt het me een defect in de knop zelf. Dicht zou wel echt dicht moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Headshot_NL op 05-12-2022 09:52 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:31
Knop demonteren, muntje erin leggen en opnieuw proberen. Vermoedelijk haalt het pennetje niet helemaal de slag om de kraan dicht te duwen.

Edit: Dit truukje werkt ook als je een slimme thermostaatkraan hebt die error F2 bij het instellen geeft.

[ Voor 28% gewijzigd door SkiFan op 05-12-2022 09:55 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dre9292
@SkiFan Wat bedoel je juist met muntje erin leggen?
Hoe demonteer ik die knop?

Sorry, ben een klusjes leek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

De afbeelding geeft aan dat je thermostaat op de antivries stand staat, dat is gebruikelijk ~7 graden.
Mocht hij daarboven toch aangaan dan mis je waarschijnlijk de juiste adapter voor je ventiel en thermostaatknop.

Wat @SkiFan bedoelt is dat je i.p.v. een adapter soms ook een muntje tussen de knop en het ventiel kan doen om dat verschil te overbruggen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het pinnetje blijft hangen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:31
dre9292 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:32:
@SkiFan Wat bedoel je juist met muntje erin leggen?
Hoe demonteer ik die knop?

Sorry, ben een klusjes leek...
Zet je knop op maximaal (5), combinatietang, en dan tegen de klok in die metalen ring losdraaien. Vervolgens leg je in de ruimte tussen de kop en het ventiel een muntje. Het kan zijn dat je kop niet voldoende slag maakt om de pin goed in te duwen. Als je m los schroeft, zie je wel wat ik bedoel.

Paar keer met de combinatietang dat pinnetje aan de kant van het ventiel goed induwen wil ook nog wel eens helpen, daar kan natuurlijk ook kalk op zijn gaan zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door SkiFan op 05-12-2022 12:15 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-05 20:16
Is alleen de radiatorknop warm? Of de complete radiator?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dre9292
@GarBaGe De complete radiator is warm. Precies of ze op 5 zou staan ...
@SkiFan Bedankt voor de tip. Ik probeer het zo eens om te zien of ik iets kan oplossen.
Pagina: 1