Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Panelen correct aangesloten in meterkast? Regelmatig uitval.

Pagina: 1
Acties:

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 19:36

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Wilde mijn P1 Meter uitbreiden met een 1KWH fase-meter (solar), dus heb voor de zekerheid de volgorde van de kabels gevolgt.

Wat blijkt? Vanaf de zonnepanelen gaan de kabels naar de SDM120M KWH meter, (hiertussen komt de wifi kwh meter), zonnegroep, aardlekschakelaar, hoofdschakelaar en dan pas naar de hoofdaansluiting. :?

Nu is het zo dat de elektriciteit vandaag (en vaker als de zon schijnt) 8x uitviel... Dit kan niet kloppen lijkt mij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByJyvSllGoKMlkdqde-CWV08Ta4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CJsaQuTEIFt9mDrT9xsgWtV.jpg?f=fotoalbum_large

Gulfstream G650

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Dat de boel uitvalt hoort niet nee, maar dit is wel de enige correcte manier waarop het hoort aangesloten te zijn. Ja, je zonnepanelen zitten achter aardlek en groep. Dat hoort zo. Die zijn er om je kabels te beschermen bij foutcondities. Als je dat niet zou doen vergroot je de kans aanzienlijk dat je huis affikt en als de brandverzekering naderhand kan zien dat dat zo zat keren ze bovendien niet uit. Dat het achter de hoofdschakelaar zit is nog belangrijker, die zorgt ervoor dat je na zo’n akkefietje niet vervolgd wordt voor dood door schuld of misschien zelfs doodslag jegens de brandweerlieden die je in huis gehad hebt.

Maar ik ga ervan uit dat dit is geïnstalleerd door professionals en gezien de materialen niet bijzonder lang geleden, dus als de elektriciteit regelmatig uitvalt sindsdien zou ik die mensen gewoon terugroepen voor je garantie.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:09
SalimRMAF schreef op maandag 5 december 2022 @ 00:59:
Wilde mijn P1 Meter uitbreiden met een 1KWH fase-meter (solar), dus heb voor de zekerheid de volgorde van de kabels gevolgt.

Wat blijkt? Vanaf de zonnepanelen gaan de kabels naar de SDM120M KWH7 meter, (hiertussen komt de wifi kwh meter), zonnegroep, aardlekschakelaar, hoofdschakelaar en dan pas naar de hoofdaansluiting. :?

Nu is het zo dat de elektriciteit vandaag (en vaker als de zon schijnt) 8x uitviel... Dit kan niet kloppen lijkt mij?

[Afbeelding]
Ik vind die 2 uitstekende delen van de 6e automaat van links, dus naast de aardlek schakelaar toch wel een dingetje.
Of het zo mag, geen idee. Normaal zit er een kap voor. Maar even niet opletten en je heb andere problemen.
Of geen problemen meer.
Onderin de kast is ook niet aanraakveilig maar dat is een punt wat er voor gemaakt is. Daar hou je dus rekening mee.
En ik heb wel eens gezien dat er daar toch een stukje kunstof voor zit.

Vroeger was de fase groen, rood nul en grijs de aarde. Zwart schakeldraad. Als ik het goed heb.

[ Voor 3% gewijzigd door mike123 op 05-12-2022 02:52 ]

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:51
@SalimRMAF De zonnepanelen horen op een aparte aardlekautomaat.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@SalimRMAF ik heb je vraag even afgesplitst van het homewizard topic. Vragen over je huidige installatie en uitval horen daar niet thuis.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 13:08
Op groep 1 zitten je zonnepanelen... correct?
Wat zit er op groep 2? Die zit achter dezelfde aardlek..

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:21
Je hebt oude kleuren, de fase was vroeger groen. Dit lijkt bij jou de nuldraad te zijn. De fase en de nul lijken dus omgewisseld.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:57
Volgens mij heeft @Noutie gelijk al is de foto niet heel duidelijk. Je hebt de nul en fase omgewisseld door het verschil is kleur van de bekabeling (oud vs nieuw)

De kleur fasedraad (vaak aangeduid met P) was vroeger groen en is tegenwoordig bruin.
De kleur nuldraad (vaak aangeduid met N) was vroeger rood en is tegenwoordig blauw.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bo0bz schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:33:
Volgens mij heeft @Noutie gelijk al is de foto niet heel duidelijk. Je hebt de nul en fase omgewisseld door het verschil is kleur van de bekabeling (oud vs nieuw)

De kleur fasedraad (vaak aangeduid met P) was vroeger groen en is tegenwoordig bruin.
De kleur nuldraad (vaak aangeduid met N) was vroeger rood en is tegenwoordig blauw.
Met dien verstande dat de huidige situatie inmiddels 20 jaar geleden gelijkgetrokken is in de EU en volgens mij al sinds de jaren 70 in Nederland gebruikt wordt. Om vroeger even te duiden.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-11 09:55
De aansluiting klopt opzich. Wat valt eruit?
- Groep 1 waarop de PV is aangesloten?
- De aardlek schakelaar waar de PV op is aangesloten?
- Beide aardleks?
- Andere groepen?

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
MeTooPV schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:12:
De aansluiting klopt opzich. Wat valt eruit?
- Groep 1 waarop de PV is aangesloten?
- De aardlek schakelaar waar de PV op is aangesloten?
- Beide aardleks?
- Andere groepen?
Thanks, de linker aardlek is verbonden aan de zonnepanelen; deze valt niet uit, wel de andere aardlek. Deze is overigens alleen verbonden aan de keuken-groep, en niet aan de 1-fase fornuisgroep, terwijl een combinatie van deze 2 (~5000 watt) er denk ik voor zorgt dat de keuken-groep uitvalt.

Kan het zo zijn dat de hoofdaansluiting maar ~6000 watt aankan, en daarom uitvalt?

Oeverings komt over een week een expert even langs om de hele meterkast te controleren. Ik vertrouw het niet meer. O-)

@mike123 De uitsteeksels zijn geplaatst om een wandcontactdoos te installeren bij de meterkast.

Gulfstream G650

• mike123
SalimRMAF schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:21:
[...]

Thanks, de linker aardlek is verbonden aan de zonnepanelen; deze valt niet uit, wel de andere aardlek. Deze is overigens alleen verbonden aan de keuken-groep, en niet aan de 1-fase fornuisgroep, terwijl een combinatie van deze 2 (~5000 watt) er denk ik voor zorgt dat de keuken-groep uitvalt.

Kan het zo zijn dat de hoofdaansluiting maar ~6000 watt aankan, en daarom uitvalt?

Oeverings komt over een week een expert even langs om de hele meterkast te controleren. Ik vertrouw het niet meer. O-)

@mike123 De uitsteeksels zijn geplaatst om een wandcontactdoos te installeren bij de meterkast.
Als de expert komt kijken neem ik aan dat hij de manier van aansluiten van een wandcontactdoos ook niet goed vind. Zoals die 2 pennen in de automaat zijn gemonteerd.
Er passen toch gewoon 2 draden tegelijk in die automaten, of kan er hier maar 1 draad in?

• remco_k
  • Laatst online: 02:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]
Thanks, de linker aardlek is verbonden aan de zonnepanelen; deze valt niet uit, wel de andere aardlek. Deze is overigens alleen verbonden aan de keuken-groep...
Dit behoeft wat meer uitleg want op je foto is te zien dat de linker aardlek af is geschakeld. Tot je bovenstaande schreef, was ik er namelijk vanuit gegaan dat het om die aardlek ging samen met de 2 meest linker groepen.
Maar blijkbaar gaat het om de andere, rechter, aardlek? Maar dan snap ik je topicstart echt helemaal niet meer, want daar focus jij je toch echt op de meest linker groep en de linker aardlek.

Verwarring alom. Dus graag even zaken duidelijk uitstippen. Nummer desnoods alle automaten op je foto even zodat we onmiskenbaar over dezelfde praten en niet meer over de linker of rechter. :)

[ Voor 33% gewijzigd door remco_k op 06-12-2022 00:29 ]

Alles kan stuk.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:18
Is de regelmatige uitval sinds de nieuwe meterkast? Gezien de oude draadkeuren had je voorheen mogelijk geen aardlekschakelaars en valt een al lang aanwezige lekstroom in een van je apparaten nu pas op? Dat zou de expert kunnen controleren door e.e.a te meggeren. Verdachten zijn aansluitingen buiten (tuinverlichting of WCD) en apparaten met verwarming spiraal (vaatwasser, oven, wasmachine, e.d.)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:07

Croga

The Unreasonable Man

Thanks, de linker aardlek is verbonden aan de zonnepanelen; deze valt niet uit, wel de andere aardlek.
Als de aardlek uitvalt heb je geen overbelasting.
Als een andere dan de aardlek van de panelen uitvalt heeft het in ieder geval niets met de panelen te maken.

Je hebt duidelijk een probleem in je keuken. Dat heeft niets met de panelen te maken en niets met overbelasting te maken. Wellicht wel iets met lekkend water bij een electrische aansluiting.

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 12:46

Pos

Eens met @Croga, een aardlek welke uit valt zegt het al, een lek naar aarde. Potentiaalverschil tussen + en - . Vaak wordt dit verkeerd geïnterpreteerd als overbelasting.

Nu ben ik zelf ook een gemiddelde noob wat elektra betreft, maar ik moest onze td'er op het werk er meerdere malen op wijzen dat de aardlek eruit lag en hij dus beter moest zoeken. Bleek een klein stukje blote kabel te zijn welke contact had met water en daar dus aarde.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:36

Theo

moederbord

Een dingetje dat wel opvalt is dat je in een jaar tijd 4760 kWh hebt opgewekt. Dan heb je dus zo'n 4500 Wp in één string op zuid liggen, of zo'n 5500 Wp in twee strings op oost-west liggen. in beide gevallen heb je dus een omvormer hangen van zo'n 4 tot 4.5 kW. Niks mis mee verder. Maar waarom is deze maar 16A afgezekerd gezien zo'n omvormer zeker op 20A moet worden afgezekerd, ipv 16A.

7400 Wp op het dak

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-11 19:15
remco_k schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 00:22:
[...]

Dit behoeft wat meer uitleg want op je foto is te zien dat de linker aardlek af is geschakeld. Tot je bovenstaande schreef, was ik er namelijk vanuit gegaan dat het om die aardlek ging samen met de 2 meest linker groepen.
Maar blijkbaar gaat het om de andere, rechter, aardlek? Maar dan snap ik je topicstart echt helemaal niet meer, want daar focus jij je toch echt op de meest linker groep en de linker aardlek.

Verwarring alom. Dus graag even zaken duidelijk uitstippen. Nummer desnoods alle automaten op je foto even zodat we onmiskenbaar over dezelfde praten en niet meer over de linker of rechter. :)
Ik neem aan dat hier een misverstand zit. De meest rechter module is een automaat, geen aardlek. Deze wordt gebruikt als hoofdschakelaar zo te zien. Deze wordt aangesloten op beide aardlekautomaten, waarvan de linker wordt gebruikt voor de zonnepanelen (meest rechter 16A automaat) en 1 eindgroep.
Als de zonnepanelen minder dan 3500 watt leveren dan zou het huidige correct zijn, op de rood-groen wisseling na uiteraard.

Edit: Zoals @Theo al aanstipt zou meer dan 3500 watt tot uitval kunnen leiden, maar mogelijk ook voor overbelasting kunnen zorgen in de groepenkast. Ik neem aan dat je een 1x35A aansluiting hebt. De 40A hoofschakelaar zal bij 35A niet uitschakelen. Als de zonnepanelen dan 16A continue leveren kan er dus 51A continue door de kast lopen. Dit vinden de aardlekautomaten geschikt voor 40A niet leuk.
Zie deze link voor meer info: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

[ Voor 22% gewijzigd door Nilvo op 06-12-2022 09:22 ]

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-11 15:58
Croga schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 05:26:
[...]

Als de aardlek uitvalt heb je geen overbelasting.
Als een andere dan de aardlek van de panelen uitvalt heeft het in ieder geval niets met de panelen te maken.

Je hebt duidelijk een probleem in je keuken. Dat heeft niets met de panelen te maken en niets met overbelasting te maken. Wellicht wel iets met lekkend water bij een electrische aansluiting.
Precies dit! Een groep schakelt af als er te veel stroom (>16A) wordt gebruikt, een aardlek schakelt af als er te veel stroom weg lekt (te veel is al >30mA). De aardlek is er om te voorkomen dat er aanraakbare geleidende delen (b.v. de metalen kast van de wasmachine) onder spanning komen te staan. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen door een lekkage in of bij elektrische geleiders (lekke kraan boven een stopcontact; een slechte/lekke verbinding in je tuin, een lekke vaatwasser, etc).

In jouw geval valt de aardlek af en heb je dus een aardlek-probleem. Dit probleem doet zich uiteraard voor achter de aardlek die afvalt. Dat lijkt bij jou dus de keuken te zijn en heeft in dat geval niets met jouw zonnepanelen te maken.

Elektrische problemen moet je serieus nemen! Bel een elektriciën en laat die de boel goed nakijken en het probleem oplossen. Kost je wat geld, maar dan is de boel wel weer veilig en voorkom je een hoop ellende!

Edit: Als de electricien er dan toch is, zou ik hem ook even vragen rood en groen weer in ere te herstellen. Zoals anderen al is opgevallen (goed gezien) zitten die verkeerd om.

[ Voor 5% gewijzigd door sipje op 06-12-2022 09:49 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Die 'uitsteeksels' heten ook wel aftakblokjes en zijn ook geisoleerd beschikbaar.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-11 09:55
Afgezien van de kritiek op de groepenkast , denk ik dat het probleem gewoon in jouw keuken zit. Zoals door anderen gezegd, elk apparaat met een verwarmingselement is verdacht. De vaatwasser is b.v. altijd een mooie, want die zet je aan en alles gaat prima, en pas bij verwarmen of drogen gaat opeens de aardlek eruit.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:46

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Als het de rechter aardlek is die uitvalt en daar zit enkel je keuken-groep op, dan zit het probleem in je keuken-groep en niet in de zonnepanelen.

De hoofdaansluiting is de automaat helemaal rechts met het rode hendeltje. Die heeft een rating van 40A, vermenigvuldig dat met een spanning van ongeveer 230V en je zou een vermogen van meer dan 10kW over langere tijd nodig hebben, of een veel hoger vermogen op korte tijd, om die te doen uitslaan.

Ik zou op dit moment vooral aanbevelen van te wachten op die expert, en hopen dat hij de oorzaak kan vinden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:56
Nilvo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:10:
[...]

Ik neem aan dat hier een misverstand zit. De meest rechter module is een automaat, geen aardlek. Deze wordt gebruikt als hoofdschakelaar zo te zien.
Blokker_1999 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:41:
De hoofdaansluiting is de automaat helemaal rechts met het rode hendeltje. Die heeft een rating van 40A, vermenigvuldig dat met een spanning van ongeveer 230V en je zou een vermogen van meer dan 10kW over langere tijd nodig hebben, of een veel hoger vermogen op korte tijd, om die te doen uitslaan.
Dat is een hoofdschakelaar, geen automaat. Deze zal überhaupt nooit uitslaan. Deze gebruik je om zelf, met de hand de boel uit te schakelen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• remco_k

remco_k

[...]
Ik neem aan dat hier een misverstand zit. De meest rechter module is een automaat, geen aardlek. Deze wordt gebruikt als hoofdschakelaar zo te zien. Deze wordt aangesloten op beide aardlekautomaten,
Ja, jij maakt het misverstand nu nog groter met deze toevoeging. :>

Dit is nou precies de reden waarom TS even die dingen moet nummeren, want nu komt er door jouw post nòg een dimensie bij, namelijk de hoofdschakelaar (die met de rode handles (en dat is ook nog eens geen automaat!)) waar ik, met zorg, totaal niet naar refereer in mijn post. Dus vergeet dat idee aub meteen weer. Ik heb het in mijn post over de 2 aardlek schakelaars die naast elkaar in de kast zitten waarvan de linker van de 2 af is geslagen en het is nu nog steeds niet duidelijk over welke van die 2 de klacht gaat.
Niet over de hoofdschakelaar, dát is wel zeker.

En het wordt dus hoog tijd dat TS even een nieuw plaatje fixt met nummers bij elke automaat. Had ik dat al gezegd? :)

Alles kan stuk.

• mike123
Had even niks te doen.
Als het niet goed is gooi ik hem wel weer weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iguSrQWCUDPjd3cpN6VwVZSNtN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJEgxFC5H2zOGShTcy1erAK5.jpg?f=fotoalbum_large

• remco_k

remco_k

Mooi!
Mijn vraag aan @SalimRMAF is: gaat het over 7 of 8? Je TS lijkt over 7 te gaan, maar je laatste post over 8.

Alles kan stuk.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
[...]
Als de zonnepanelen minder dan 3500 watt leveren dan zou het huidige correct zijn, op de rood-groen wisseling na uiteraard.

Edit: Zoals @Theo al aanstipt zou meer dan 3500 watt tot uitval kunnen leiden, maar mogelijk ook voor overbelasting kunnen zorgen in de groepenkast. Ik neem aan dat je een 1x35A aansluiting hebt.
In de zomer meet ik wel eens 3700 watt opbrengst (op het zuiden). 12X365wp. Heb inderdaad een 35A aansluiting.
Theo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:03:
Een dingetje dat wel opvalt is dat je in een jaar tijd 4760 kWh hebt opgewekt. Dan heb je dus zo'n 4500 Wp in één string op zuid liggen ,heb je dus een omvormer hangen van zo'n 4 tot 4.5 kW. Niks mis mee verder. Maar waarom is deze maar 16A afgezekerd gezien zo'n omvormer zeker op 20A moet worden afgezekerd, ipv 16A.
Thanks! Ik zal hier Kemkens Solar eens over bellen.
mike123 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:13:
Had even niks te doen.
Als het niet goed is gooi ik hem wel weer weg.

[Afbeelding]
1: 16a Zonnepanelen
5: 1 Fase Fornuis Perilex 8)7
7: Aardlek Zonnepanelen, deze is tot nu toe NIET gestopt (handmatig, voor de foto)
8: Deze aardlek ging er vandaag weer uit, toen het fornuis aan ging (ook op 50 graden...)? @remco_k
9: Alles-uit knop. :D

PS: Het inductie/fornuis (3-fase, AEG) is door Belgische installateurs aangesloten op de 1-fase Perilex. Het duurde best lang, omdat in België geen Perilex aansluitingen worden gebruikt. Fornuizen worden daar direct gekoppeld aan een groep. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iguSrQWCUDPjd3cpN6VwVZSNtN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJEgxFC5H2zOGShTcy1erAK5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door SalimRMAF op 07-12-2022 02:16 ]

Gulfstream G650

• remco_k

remco_k

Oke, dat is nu duidelijk. Dank.

Kleine samenvatting;
Aardlek 8 doet de groepen 3,4,5 en 6.
Waarvan 5 een kookgroep is, opgemaakt uit 1 groep.

Aardlek 8 slaat dus regelmatig af. Maar op de een of andere manier maak jij je daarom zorgen of je panelen wel goed aan zijn gesloten. Die 2 zaken hebben niets met elkaar te maken, tenzij in je groepen kast wel hele grote fouten zijn gemaakt. Afgaande op je beschrijving hoe de zonnepanelen nu aangesloten zijn is dat prima in orde.

Blijft dus over waarom de aardlek 8 er af en toe uitslaat. Dat zou een defect of aansluitfout van de kookplaat kunnen zijn maar dat kan ook komen door een aardlek of aansluitfout achter groepen 3,4 en 6.

Dat is relatief eenvoudig checken: alle andere groepen (1,2,3,4,6, niet 5) en aardlek 7 uitschakelen en je kookplaat inschakelen. Klapt aardlek 8 eruit, dan weet je dat je daar moet zijn. Wellicht moet je het een paar keer proberen.
Met deze test wordt ook getest of het fornhuis niet per ongeluk toch nog ook op een 2e groep aangesloten zit. Mocht een deel van je fornhuis het in deze test situatie ineens niet of helemaal niet werken, dan is dat mogelijk het geval en mogelijk ook meteen de oorzaak van de trippende aardlek.

De aardlek zelf kan ook defect zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door remco_k op 07-12-2022 18:58 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1