Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• MarnickV
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-07 21:16
Deze vraag is vast vaker voorbij gekomen, maar ik kan al een aantal uren geen goed antwoord vinden. Dus bij deze de vraag maar eventjes hier stellen.

Ons hele huis is voorzien van "slimme" radiatorknoppen van Tado om zo elk vertrek individueel in te kunnen stellen. Nu leek het me een goed idee om toch ook de vloerverwarming maar te voorzien van Tado. Toch jammer om de vloerverwarming te laten branden wanneer iemand in een compleet andere kamer warmte vraagt. Nu zit ik echter (naar mijn mening) wel met een aantal praktische problemen waar ik het antwoord zo snel niet op weet.

1. Ons verdeelstation is voorzien van thermostaatkranen op elke individuele groep. Is het in theorie mogelijk om deze allemaal te vervangen voor een Tado? Ik heb er namelijk een paar over die nu liggen te verstoffen. Ik lees dat veel gebruikers de Tado voor de gehele installatie op de aanvoer plaatsen, maar daar bereik je uiteindelijk toch hetzelfde resultaat mee? Echter kan je dan alsnog de zones niet onafhankelijk van elkaar besturen.

2. Als Tado vindt dat de vloerverwarming dicht kan, draait de pomp die in de verdeler zit dan niet stuk? Dat water kan dan immers nergens meer heen, maar de CV blijft wel gewoon leveren indien er elders warmtevraag is. Is dit op te lossen met een bypass of is dat voor een dergelijke pomp eigenlijk helemaal geen probleem?

Ik kom verwarmingstechnisch een aardig eindje, maar wil niets per ongeluk stuk maken. Ik zelf had het idee om vanuit het aanvoerblok van de verdeler een bypass te leggen naar het T-stuk achter het afvoerblok van de verdeler, maar ik weet niet of een vloerverwarming allicht te restrictief is voor de stroming om een dergelijke oplossing te laten werken.

Alle reacties

• Oneshot007
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-11-2024
Goedemorgen,

De vraag is vooral, wat voor vloerverwarming heb je? is het bijverwarming (15mm buis) of hoofdverwarming (22mm buis)?

In het geval van hoofdverwarming kan ik het zeker afraden. Ik heb ditzelfde in mijn systeem geprobeerd (alleen dan vloerverwarming compleet afknellen) en ben hierop teruggekomen, omdat er geen goede koppeling bestaat waartussen je de TADO radiatorknop kunt plaatsen zonder te toevoer af te knellen (resultaat: te weinig warmte om de vloer op te warmen).

1. Ik zou sowieso de knoppen van je groepen niet vervangen door TADO, mocht je namelijk al je groepen afsluiten dan kan de pomp niet meer circuleren en draait die zichzelf stuk. Je kunt dan beter waterzijdig inregelen en daarmee bepalen welke groepen het meeste opwarmen.

2. Als je alle circulatie in je systeem blokkeert in je woning kan je CV zijn warmte niet meer kwijt. Nieuwe CV ketels hebben hier wel een beveiliging voor zodat ze de druk af kunnen bouwen, maar het verkort de levensduur van je CV ketel aanzienlijk. Oplossing hiervoor is om een bypass te installeren, een soort mini radiator waardoor je CV kan blijven circuleren als alle groepen dicht zijn. Deze moet je zo dicht mogelijk bij je CV ketel plaatsen.

Mocht je alle groepen van je vloerverwarming individueel willen kunnen regelen dan moet je naar Honeywell gaan kijken. Die hebben een systeem waarmee je elke groep in je vloerverwarming apart kan aansturen. Maakt dit je niet uit en wil je gewoon de vloerverwarming uitschakelen als je een andere ruimte aan het verwarmen bent? Dan is de beste oplossing om een zoneklep te plaatsen. De support van TADO kan je helpen om deze te koppelen met een thermostaat (je hebt een 2e thermostaat nodig om je zoneklep aan te kunnen sturen, heel omslachtig..)

Meer informatie over dit onderwerp en de pogingen van anderen (en ik) om dit te fixen kun je hier vinden:
https://community.tado.co...plaatsen-ipv-zoneklep/p12

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:06

CaDje

Framedrops for life

Wellicht een beetje overkill, ik heb zelf een systeem van WTH, hiermee kan iedere zone apart aangestuurd worden.Deze kan ook een pomp aansturen. De WTH module kan als het goed is door een tado thermostaat aangestuurd worden. https://www.wth.nl/regeling

Maar wellicht niet helemaal in de spirit van "ik heb nog iets op de plank liggen dat ik wil gebruiken" ;)

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-11 20:53

C@SP

Biertje ??

Oneshot007 schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:57:
Goedemorgen,

De vraag is vooral, wat voor vloerverwarming heb je? is het bijverwarming (15mm buis) of hoofdverwarming (22mm buis)?

In het geval van hoofdverwarming kan ik het zeker afraden. Ik heb ditzelfde in mijn systeem geprobeerd (alleen dan vloerverwarming compleet afknellen) en ben hierop teruggekomen, omdat er geen goede koppeling bestaat waartussen je de TADO radiatorknop kunt plaatsen zonder te toevoer af te knellen (resultaat: te weinig warmte om de vloer op te warmen).

1. Ik zou sowieso de knoppen van je groepen niet vervangen door TADO, mocht je namelijk al je groepen afsluiten dan kan de pomp niet meer circuleren en draait die zichzelf stuk. Je kunt dan beter waterzijdig inregelen en daarmee bepalen welke groepen het meeste opwarmen.

2. Als je alle circulatie in je systeem blokkeert in je woning kan je CV zijn warmte niet meer kwijt. Nieuwe CV ketels hebben hier wel een beveiliging voor zodat ze de druk af kunnen bouwen, maar het verkort de levensduur van je CV ketel aanzienlijk. Oplossing hiervoor is om een bypass te installeren, een soort mini radiator waardoor je CV kan blijven circuleren als alle groepen dicht zijn. Deze moet je zo dicht mogelijk bij je CV ketel plaatsen.

Mocht je alle groepen van je vloerverwarming individueel willen kunnen regelen dan moet je naar Honeywell gaan kijken. Die hebben een systeem waarmee je elke groep in je vloerverwarming apart kan aansturen. Maakt dit je niet uit en wil je gewoon de vloerverwarming uitschakelen als je een andere ruimte aan het verwarmen bent? Dan is de beste oplossing om een zoneklep te plaatsen. De support van TADO kan je helpen om deze te koppelen met een thermostaat (je hebt een 2e thermostaat nodig om je zoneklep aan te kunnen sturen, heel omslachtig..)

Meer informatie over dit onderwerp en de pogingen van anderen (en ik) om dit te fixen kun je hier vinden:
https://community.tado.co...plaatsen-ipv-zoneklep/p12
Je kan dit prima regelen door een zoneklep te plaatsen in de aanvoerbuis van je vloerverwarming en deze te laten schakelen door het relais in een aparte Tado thermostaat.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"