Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:52
Zoals de titel zegt, wie heeft al eens zelf zonnepanelen gemaakt?

An sich weinig reden voor natuurlijk, zonnepanelen zijn spotgoedkoop tegenwoordig.
Echter voor wie een afwijkende maat nodig heeft is er niet veel keuze of wordt het peperduur.

Ik heb bijvoorbeeld een 20lm dakrand van 85cm breed waar ik perfect KWp mee zou kunnen opwekken. De bedoeling is om het geheel plat te leggen.

De duurste component, de cellen kan je gewoon in bulk bij ALI bestellen. Deze bijvoorbeeld: link
Junction boxen, en connectie strips kan je daar ook halen.

Vervolgens wat plexiglas erop, PVC plaat erachter wat kit om het waterdicht te maken en voor de afwerking en versteviging een alu profieltje er rond. Makkelijk gezegd natuurlijk en je moet op de kwaliteit letten voor het duurzaam te maken.

Hebben er mensen dit traject al eens bewandeld?
Overigens spreek ik over plexiglas ipv normaal glas omdat dit me beter te handteren lijkt. Bovendien zou de lichtdoorlatendheid van plexiglas een tikkeltje beter zijn. Tevens claimt men dat plexiglas UV-bestendig is.
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen :9

[ Voor 3% gewijzigd door larsg op 05-12-2022 03:11 ]

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:34
Ik ken een aantal collega's die zelf zonnepanelen hebben samengesteld uit allerlei individuele componenten.

Het is leuk als hobbyproject en als je het goed in elkaar zet zal het echt wel een paar jaar blijven doen. Maar de constructie, waterdichtheid en andere factoren zullen nooit de fabrieksmatige montage benaderen.

Persoonlijk, maar dat ben ik, zeg ik dat je van dit idee moet afstappen en creatiever moet gaan denken. Er zijn vaak dakvlakken, of andere plekken rondom het huis die zich echt wel lenen voor grotere panelen.

Hoe zit het met het zicht op het huis? Regelgeving vanuit de gemeente? Welstand?

Wellicht kun je een foto plaatsen, dat gaat veel meer spreken voor de mensen die hier gaan reageren. Foto van het huis, dakvlakken, eventuele tuin en uiteraard dat lange dakvlak waar je panelen op wilt leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Griffin2k op 05-12-2022 08:06 ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:16

Rmg

Die cellen zijn fragiel, dat is imo het grootse probleem, tijdens het solderen teveel druk of hitte en ze breken, iets te hardhandig bij montage, ze breken.

En 1 cell in je serie kapot betekent je hele paneel nalopen.

Voor het op je dak ligt heb je wel een paar keer alle cellen in de hand gehad zegmaar, mijn geduld zou op zijn voor het af is zegmaar :+

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:35

Crazy-

Best life ever

Was 15 jaar terug leuk. Heb toen 1 Paneel gemaakt. Wat een werk…..
na 1,5 jaar toch vocht problemen; van kwaad tot erger

Nee. Begin er niet aan; is het de tijd en geld niet meer waard.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Wanneer je een strook hebt van 20 meter bij 85 cm (ik gok dat "20lm dakrand van 85cm breed" een 20 meter brede strook is) dan kun je hier prima gewone panelen op kwijt. Er zijn zat panelen te koop die 80 cm breed zijn, en dan is het gewoon een kwestie van 12 van dit soort 80x160 panelen kopen en op de strook plaatsen.

Voor een hobby kan het leuk zijn om van een aantal van jouw 16x16 cm paneeltjes te gebruiken in een projectje. (bijv onder/in een dakraam plaatsen in een schuur waar geen 230 volt is) Maar wanneer je meer dan 500 van deze cellen wil gaan bestellen om er daadwerkelijk 1) seriematig zonnepanelen van te maken, 2) en deze ook nog eens op je dak, 3) in weer en wind te plaatsen dan ben je heel erg ambitieus bezig, en is het niet een project dat je nu zal doen, maar waar je tig jaren mee bezig blijft gezien het onderhoud en reparatie dat zoiets oplevert.

7400 Wp op het dak

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:13

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dat lijkt potdorie wel de maat van mijn aanbouwdak :)

Thijsmans in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"

Ik heb ze dan weer niet plat gelegd, maar schuin (26 graden geloof ik):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ba1-UWgmU5QlNOYtSXdhMBakkUE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HS2Ox8nvufGnH42hpZX0x0IB.jpg?f=user_large

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• LM1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03:24

LM1

Geen ervaring, maar laatst onderstaande artikel tegengekomen over 1 van de oudste PV installaties. De efficientie en levensduur is grotendeels afhankelijk van de keuze van materiaal waar de cellen inzitten.

https://www.pv-magazine.c...grid-connected-pv-system/
“The long-term electrical performance and aging of the panels is highly correlated to their respective groups and to the behavior of the encapsulant used to manufacture them.”
“As in many cases with PV installations, the devil is in the details,” Virtuani stated. “By just changing a single element, in this case the supplier of the encapsulant, the entire performance of a PV array can be compromised,” he added. “Which shows that the bill of materials matters. A lot!”
Lijkt me lastig om dit zelf goed te doen zodat het 30 jaar meegaat. Wel leuk als hobbyproject denk ik:)

• AlterEgo
  • Niet online
@Thijsmans Geweldige foto ! _/-\o_

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
https://www.olino.org/blo.../19/zelfbouw-zonnepaneel/

Volgens mij heb ik op Tweakers ook eens een aantal jaren geleden een topic van iemand gezien die zelf panelen had gemaakt. Maar kan het met geen mogelijkheid meer terugvinden. Weet nog wel dat het heel veel werk was en dat hij uiteindelijk last van vochtproblemen kreeg.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
Niet zo negatief allemaal, ik zie een prachtig topic aan komen. @larsg zeker gaan proberen, ik volg het met belangstelling.

:)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:38
ThinkPad schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:06:
https://www.olino.org/blo.../19/zelfbouw-zonnepaneel/

Volgens mij heb ik op Tweakers ook eens een aantal jaren geleden een topic van iemand gezien die zelf panelen had gemaakt. Maar kan het met geen mogelijkheid meer terugvinden. Weet nog wel dat het heel veel werk was en dat hij uiteindelijk last van vochtproblemen kreeg.
Crazy- schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:23:
Was 15 jaar terug leuk. Heb toen 1 Paneel gemaakt. Wat een werk…..
na 1,5 jaar toch vocht problemen; van kwaad tot erger

Nee. Begin er niet aan; is het de tijd en geld niet meer waard.
Was het misschien @Crazy- ? :P
Verhalen komen aardig overeen :-)

PV Output

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

Thijsmans schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:54:

[Afbeelding]
Jij woont in de sahara ? :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:52

Honesty

kattenneus!

Omdat hier wat kenners zitten, ik heb geen verstand van zonnepanelen maar zou je ze ook met doorzichtig glas maken zodat je door je dak kan kijken?

Festina lente

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Honesty schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:50:
Omdat hier wat kenners zitten, ik heb geen verstand van zonnepanelen maar zou je ze ook met doorzichtig glas maken zodat je door je dak kan kijken?
De cellen zelf zijn natuurlijk niet doorlatend (soms een klein beetje), maar door ruimte tussen de cellen te houden kan je wel ongeveer dat bereiken.

Zoals dit: Afbeeldingslocatie: https://www.agf.nl/remote/https/agfstorage.blob.core.windows.net/misc/AGF_nl/2021/08/31/swinkels.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 05-12-2022 12:01 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Deels doorschijnend, de cellen zelf niet maar de ruimte ertussen wel. Zijn gewoon te koop en worden bijvoorbeeld gebruikt voor parkeerplaatsoverkappingen en veranda’s

Verwijderd

Thijsmans schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:54:

[Afbeelding]
Heeft het leggen van zonnepanelen op zo plek niet heel weinig nut? Zonnepanelen doen alleen paar uur wanneer de zon over je dak heen is en weer terug. Mocht zuiden zijn dan is het ook nog enkel tijdens de piek uur.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Verwijderd schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:06:
[...]

Heeft het leggen van zonnepanelen op zo plek niet heel weinig nut? Zonnepanelen doen alleen paar uur wanneer de zon over je dak heen is en weer terug. Mocht zuiden zijn dan is het ook nog enkel tijdens de piek uur.
Aannames... :) Indien aanwezig, valt de zon er al in de ochtend op, tot einde middag / begin van de avond (zomer). Ik wilde ze eerst op de schuur leggen, maar zag in de loop van het jaar dat deze plek veel langer licht heeft. Zal te maken hebben met de hoogte. Op het schuine dak liggen zeven panelen, op de uitbouw drie. De verhouding van de opwek is 60/40 (november). De panelen op de uitbouw nemen dus relatief gezien een (iets) groter deel voor hun rekening dan die op het dak. Toch zal niemand daarover vragen of die panelen niet heel weinig nut hebben...

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:13
Ik kan het zo snel niet meer terugvinden, maar ik heb op Tweakers wel een keer een artikel zien langskomen over speciale ramen die doorzichtig waren, maar toch ook als zonnepaneel fungeerden. Googlen wijst uit dat het product inderdaad bestaat

Uiteraard zal zo'n product minder lichtdoorlatend zijn dan een normaal raam (lang niet altijd een nadeel overigens) en ook minder energie opwekken dan een normaal zonnenpaneel.

Verwijderd

Thijsmans schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:16:
[...]

Aannames... :) Indien aanwezig, valt de zon er al in de ochtend op, tot einde middag / begin van de avond (zomer). Ik wilde ze eerst op de schuur leggen, maar zag in de loop van het jaar dat deze plek veel langer licht heeft. Zal te maken hebben met de hoogte. Op het schuine dak liggen zeven panelen, op de uitbouw drie. De verhouding van de opwek is 60/40 (november). De panelen op de uitbouw nemen dus relatief gezien een (iets) groter deel voor hun rekening dan die op het dak. Toch zal niemand daarover vragen of die panelen niet heel weinig nut hebben...
Het heeft idd met de mogelijkheden die je hebt en in winter hebben vaak zonnepanelen op hoger hoogte minder last van schadow.
Heb jij toevallig tabel of een pvoutput van je opstelling op je uitbouw? Ik ben toch erg benieuwd wat het bij jou doet zodat ik weet of misschien ook voor mij interessant is op de uitbouw.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@Verwijderd Met het risico offtopic te gaan... Geen pvoutput, maar wel een Home Assistant grafiekje. Geel is het puntdak, bruin (donkergeel?) is de uitbouw. Ligt nu net vijf weken aangesloten. Orientatie van het puntdak is gemengd O/ZZO, uitbouw is alleen ZZO (190 graden, om precies te zijn). Totale opwek is 96,9 kWh, waarvan de verdeling 58,1 kWh om 38,8 kWh is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txiPa2QmFVp9zbgi7DwIXz3xUnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/enlTlN2Wr7jOA2wN0FDyQ6hL.png?f=fotoalbum_large

Hier (daggrafiek van 13 november) zie je waarom ze het best goed doen: we trekken meer uren zonlicht (de piek van de uitbouw ligt zo'n twee uur later).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fF38gL9_-4qizufkGFPgyyRTlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f4aFbH7A5LYsOiuV65J0A3pI.png?f=fotoalbum_large

Volgens de standaard opwekgrafiekjes zou november 3% van de jaaropwek in het laatje moeten brengen. Nu was het een uitzonderlijk warme november, dus we kunnen niet uitgaan van "38,3 / 3 * 100 = 1.277 kWh p/jr", maar op ongeveer 1.000 kWh hoop ik toch wel te komen :P

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:06:
[...]

We zitten hier op Tweakers, daar is het motto qua PV sowieso eigenlijk altijd: meer, meer, meer! ;)

Ik heb 3 stuks 248Wp gebruikte panelen op m'n schuurtje gelegd. Liggen bijna plat (5° hoek), maar wel recht op het zuiden. Heb dat erg voordelig kunnen kopen (ruim voor de energiecrisis), en harkt 640 kWh per jaar binnen wat toch wel lekker is om weer in de keukenboiler te stoppen, beetje elektrisch bijstoken zolang we nog kunnen salderen, etc. Als het salderen eraf gaat dan ga ik ze denk ik verleggen naar oost-west opstelling.

Op de bijkeuken één paneel van 248Wp, maar dan op 10° hoek. Die zou zo'n 210 kWh op moeten leveren. Nu zijn alle gunstige dakvlakken vol ;) Op het huisdak heb ik 3360Wp liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 06-12-2022 10:40 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Verre indirecte familie was jaren geleden hier aan begonnen. Hele verhalen terwijl ik gewoon mijn dak had volgelegd :z

Spul was via een veiling gekocht en volgens mij niets geworden. In elk geval niet voordat het geen verre indirecte familie meer was :+

Moraal van het verhaal, als je niet gedwongen wordt dan ga je het waarschijnlijk niet afmaken. Het is simpelweg niet leuk genoeg en teveel werk voor een beperkt resultaat.
Pagina: 1