Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikPhilippus
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-01-2023
Ik hoor veel bezitters van warmtepompen praten over de COP van hun installatie. As ik het goed begrijp kunnen ze op hun apparaat de geproduceerde thermische energie aflezen, en aan de hand van de verbruikte elektriciteit is het dan eenvoudig om de COP te berekenen (over een zelf gekozen periode). Echter, wij hebben een 12 jaar oude Danfoss grond warmtepomp, en ik zie nergens in het menu dat ik informatie over de geleverde thermische energie zou kunnen zien, dus ik heb geen idee wat de actuele COP van onze warmtepomp is (en zou ik toch graag willen weten....).

Ik weet dat er setjes zijn om de COP van warmtepompen te meten - begrijp ik goed dat de huidige warmtepompen deze functionaliteit ingebouwd hebben?

Thnx,
Erik

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 13:51
Misschien is dit heel kort door de bocht, maar volgens mij moet het niet heel complex zijn:
1kcal is de hoeveelheid energie die nodig is om een liter water met 1K te verhogen in temperatuur (dus bijvoorbeeld van 20°C naar 21°C).
Omgekeerd breng je dus 5kcal aan energie in je huis voor elke liter water die door je verwarmingscircuit loopt en aan de andere kant 5K minder warm is. Dus bijvoorbeeld water vertrekt aan 35°C en komt 30°C retour.
Vermenigvuldig deze hoeveelheid energie met het debiet van je installatie (bijvoorbeeld 1400l/h), reken even om naar kW en dan weet je het thermisch vermogen van je installatie. Als je de COP wilt weten moet je dit nog even delen door het huidige elektrische verbruik.

Ik zou verwachten dat elk (modern?) verwarmingssysteem deze sensoren bevat, dus zo kan de afgegeven thermische energie alleszins bepaald worden. In het geval van een warmtepomp heb je dan enkel nog een energiemeter voor de elektrische afname nodig (en dat heeft mijn warmtepomp zeker ook ingebouwd), op zich is dit ook relatief makkelijk om zelf toe te voegen als de jouwe dat niet zou hebben. Daarna kan je makkelijk zelf de COP berekenen :).

Kan jij misschien ook op één of andere manier sommige van deze gegevens uitlezen/bepalen en/of sensoren toevoegen aan je systeem?

[ Voor 21% gewijzigd door Kosty op 04-12-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:55
Je moet de warmte output van je warmtepomp meteen met bijvoorbeeld een kamstrup (is flow x delta T) en de input, dus het gebruikte vermogen.

Dit zal wat installatiewerk zijn.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"