Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ELGA tegelijk met CV ketel laten draaien of elk apart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:51
Al 10 jaar een (oer) Elga 4Kw draaien. Hiermee red ik het tot iets boven het vriespunt.
Heeft al die tijd nog geen verkeerde klap gegeven.
Geweldig ding. Maar wel erg rudimentair met dip-switches en verder niets aan te meten en te weten.
Wel heel snel de standaard 4-graden begrenzing laten verwijderen. Een nachtvorstje doet me niets, er zit voor een dag warmte in de vloer.
Elga pruttelt redelijk constant met meestal iets van 1.000 watt. Totaal ca. 3.000 Kwh verbruik per jaar.
En een beetje gas voor de koude dagen. Afgelopen (niet) winter vrijwel geen gas voor verwarming gebruikt.
Voor een groot, oud, vrijstaand huis helemaal niet verkeerd. Wèl redelijk goed geisoleerd en voorzien van vloerverwarming.

Ik schakel handmatig tussen Elga en (Nefit) CV. Is dus òf-òf.
Maar met duurder gas en een overschot aan stroom ( een paar extra zonnepanelen sinds dit jaar), vraag ik me af of het zinvol is om Elga èn CV tegelijk te laten draaien als het echt koud is.
M'n cv gaat tot 50 graden. M'n eerste reactie is : die 50 graden haalt de Elga echt niet, dus heeft geen zin.
Aan de andere kant lees ik ook : af en toe moet de cv even 'bijspringen' .

grateful for your expert views ;)

dank, groeten, Hans Uittenboogaard.