Veel schade na elektrastoring

Pagina: 1
Acties:

• Vincentamster
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:29
Een vraag.
We wonen in een nieuwbouwhuis uit 2016.
Een paar weken geleden klapte de hoofdzekering eruit onder de meter in de meterkast. Een dag later merkten we dat een aantal apparaten stuk waren (mechanische ventilatie, CV-ketel, vaatwasser, voeding van een modem.) Dit was verspreid over meerdere groepen in het huis. Het gebeurde op een moment dat er weinig apparaten aanstonden.

Nadat alles gemaakt was, gebeurde dit 14 dagen later nog een keer. Elektricien is geweest en heeft hele groepenkast goed nagekeken op zoek naar een losse nul in de meterkast, dit zou de schade kunnen verklaren. Deze losse nul is niet aangetroffen, alles zat goed vast.

Liander is ook geweest maar kan ook niets vinden in de aanvoer.

Het enige wat is aangetroffen is dat er ergens boven een stopcontact een blauwe nuldraad aangetast, mogelijk bij het boren. Hij lag bloot maar was niet helemaal doorgebroken.

Vraag: Kan zo'n kapotte nuldraad midden in de huisinstallatie ook voor deze schade hebben gezorgd?
Ik weet dat de stroom door een kapotte/aangetaste nul dan niet goed weg kan, maar dit zou dan toch beperkt moeten blijven tot die groep? (Althans dat zei de elektricien tegen mij)
Ik weet wel dat een losse nul in de meterkast voor veel ellende kan zorgen, maar hoe zit dat midden in het huis?
Omdat hier veel slimme koppen zitten, wat is jullie inschatting.

[ Voor 8% gewijzigd door Vincentamster op 04-12-2022 21:17 ]

• chris1508
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 21:06
uit ervaring weet ik dat door het weg vallen van een nul het zeker kan voor komen dat jou voltage dusdanig kan oplopen.

soms wel tot 400 volt. jou installatie en die van de rest van Nederland is daar niet tegen beveiligd.
en daardoor gaat apparatuur defect

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een losse nul in huis zorgt alleen voor grote schade als je een 3 fase aansluiting hebt en de losse connectie zit op het punt voordat de drie fases naar een enkele wordt gesplitst. Ergens bij een stopcontact een draad doorboren is gewoon kut, maar zet geen 400V op de rest van het huis. :P

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:23

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hebben je buren hier ook last van gehad?

• Vincentamster
Geen van de buren heeft hier last van gehad. Het zit dus of wel bij het stuk van Liander tot ons huis, of in ons huis.

Het is wel een driefase aansluiting, maar de losse/aangetaste connectie zat dus bij een stopcontact. In de meterkast zat volgens de electricien die echt wel zorgvuldig heeft gekeken alles goed.
Iemand enig idee tot welke hoeveelheid volt het kan oplopen bij een losse nul bij een stopcontact? Niet die 400V, maar wel een stuk hoger dan de 240? En zou dat dan de problemen kunnen veroorzaken?
I

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:29

BCC

Klinkt eerder als blikseminslag in de buurt, maar dan zou het niet 2 weken later nogmaals gebeuren.

https://www.degeschillenc...antast-klacht-ongegerond/

Vonkende 0 is uiteraard ook nog een goede - is de meterkast geïnspecteerd ?

[ Voor 60% gewijzigd door BCC op 04-12-2022 21:36 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Vincentamster
Hoi BCC,

Ja de meterkast is goed geïnspecteerd en er was helaas geen blikseminslag.
het is een vreemd verhaal he. Dat vinden wij ook.
Ik hoopte eigenlijk dat die kapotte nuldraad boven het stopcontact de boel kon verklaren, maar daar twijfel ik ook wel over.

[ Voor 4% gewijzigd door Vincentamster op 04-12-2022 21:39 ]

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:23

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Vincentamster schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:29:
Geen van de buren heeft hier last van gehad. Het zit dus of wel bij het stuk van Liander tot ons huis, of in ons huis.
Heb je zonnepanelen?

Jou buren zitten waarschijnlijk op dezelfde transformator, als die een probleem zou hebben; zou dat bij meer mensen opgemerkt moeten zijn?

Tussen die transformator zit v.z.i.w alleen jouw hoofdzekering en jouw slimme meter. Weet ik niet zeker, maar lijkt mij lastig te verklaren.

Alle aardlek/automaten zijn ook getest?
Stonden alleen die van de hoofdschakelaar om na de storing?

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-01 13:27
Een slechte zekering of aardlek kan.
Een onderbreking in de inkomende kabel onder de grond, kan ook. Heb al geweten dat de leverancier hoogfrequent is komen meten op de kabel, op hoeveel meter de onderbreking zat om dan op de juiste plaats een put te graven en de herstelling te doen.
De moeilijkste fouten om te zoeken, zijn degene die zich maar heel soms voordoen.

Handig met elektriciteit? Of ken je iemand die dat even kan toevoegen? Zet alvast (tijdelijk) een fasewachter/overspanningsbeveiliging en een contactor ertussen zodat als het nog eens gebeurd, het tenminste direct wordt uitgeschakeld. Zou moeten meevallen kwa kosten, tov elke keer opnieuw heel wat kapotte toestellen.

[ Voor 28% gewijzigd door Dikke Foaf op 04-12-2022 21:57 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:23
Heb je een 3-fasen aansluiting in huis? Of 1 fase?

(Eventueel een foto van de meter met herleidbare nummers onzichtbaar gemaakt of een foto van de groepenkast als je het antwoord zelf niet weet?)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Vincentamster
Dank voor alle reacties.
Het is een driefase aansluiting idd.
We hebben geen zonnepanelen…ik las idd dat er nog al eens wat fouten worden gemaakt daarbij maar dat is het ook niet.

Enige wat wij hebben waargenomen is kapotte nuldraad bij het stopcontact, en verder niets.

energiebeheerder is al geinformeerd en gaan onderzoeken of ze piekspanning hebben geleverd maar zeiden telefonisch dat dat vrijwel nooit gebeurt.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:23
Vincentamster schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:10:
Elektricien is geweest en heeft hele groepenkast goed nagekeken op zoek naar een losse nul in de meterkast, dit zou de schade kunnen verklaren. Deze losse nul is niet aangetroffen, alles zat goed vast.

Liander is ook geweest maar kan ook niets vinden in de aanvoer.
Verbindingen in de hoofdzekeringkast en op de meter zijn ook gecontroleerd door Liander?
Vincentamster schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:04:
Het is een driefase aansluiting idd.
Vincentamster schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:10:
Een paar weken geleden klapte de hoofdzekering eruit onder de meter in de meterkast.
En wat bedoel je eigenlijk met "de" hoofdzekering? Als het goed is heb je die 3. :+ Was één daarvan getript of meerdere?

[ Voor 33% gewijzigd door Xander op 04-12-2022 22:09 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Vincentamster
Xander schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:07:
[...]

Verbindingen in de hoofdzekeringkast en op de meter zijn ook gecontroleerd door Liander?
ja, die zijn gecheckt.

[...]

En wat bedoel je eigenlijk met "de" hoofdzekering? Als het goed is heb je die 3. :+ Was één daarvan getript of meerdere?
[/quote]

1 daarvan was getript, wel 2 keer dezelfde.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is dat toevallig van dezelfde fase als waar de defecte nuldraad op zit?

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-01 22:40

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Een mogelijke oorzaak zou een kortsluiting kunnen zijn. Dan tript een alamat en mogelijk ook de hoofdzekering/automaat. Dit laatste als er geen weerstand in het circuit zit zoals installatie draad (VD). Zodra de sluiting onderbroken wordt, onstaat er een grote spanningspiek als gevolg van de zelf inductie van de aanvoer kabel van de netbeheerder. Die piek kan apparatuur beschadigen, al zit er vrijwel altijd beveiliging ingebouwd om schade te voorkomen.
Maar goed, het is maar een idee hoor. Als iets in de meterkast dit af en toe doet zal het toch wel wat sporen achterlaten.
Een elektricien zou de installatie nog kunnen meggeren. Dan wordt op de bedrading waar niets op staat (dus alles uit het stopcontact) een hoge spanning aangeboden om te zien of er een lek optreed.

Theo

Pagina: 1