Ik heb een paar jaar geleden dezelfde vergelijking gedaan.
Ons hoekhuis is gebouwd in 1977 en heeft een aluminium serre voorzien van HR++ glas op het NNO. Beneden is een open ruimte, boven aan de trap een schuifdeur om koude van boven ook boven te houden.
Overdag staat de temperatuur bij ons op 19 graden. 's Avonds wil hij nog wel eens naar 20 graden gaan. Om 22:00 gaat de verwarming uit, tegenwoordig naar 15 graden.
Als ik dan kijk naar de nacht van 3 op 4 december. Nachttemperatuur rond het vriespunt. Om 22:00 is het 19 graden, verwarming gaat uit op 15 graden. Ik zie dat de ketel om 6:00 voor het eerst bij gaat verwarmen. Om 7:00 nog een keer om vervolgens om 8:00 aangezet te worden.
Zou ik de nachttemperatuur op 16 graden hebben gezet, dan zou de ketel om 2:15 al bij moeten gaan verwarmen.
Een nacht eerder was het iets warmer en kwamen we van 20 graden: er is die nacht niet bijgestookt. Als de verwarming op 16 had gestaan was er om 5:00 ook bijgestookt.
Hoeveel gas er tijdens zo'n nachtelijk stookmomentje gebruikt wordt hangt van veel factoren af. Gemiddeld bij mij, als ik het nog goed in m'n hoofd heb zitten, 0,3-0,5m3 per uur. Maar dat is uiteraard weer afhankelijk van de buitentemperatuur en de benodigde energie.
Hoe zit het dan met het weer opwarmen? Mijn thermostaat regelt de aanvoertemperatuur o.b.v. de buitentemperatuur. Gemiddeld stook ik er in het eerste uur stoken 3 graden bij: van 15 naar 18 graden dus. Het voordeel van een opwarmend huis is dat je veel stralingwarmte hebt waardoor ook die 18 graden al lekker aanvoelt. Na dat uur gaat de stijging van de temperatuur wat langzamer omdat de thermostaat een lagere aanvoertemperatuur gaat vragen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik best wat verwarmend vermogen beneden heb. Ik heb in de serre een Jaga Tempo Twin convector hangen van 260cm lang en 70cm hoog. Gekscherend ook wel Het Inferno genoemd, maar het zorgt er wel voor dat er geen kou meer uit de serre komt. Daarvoor hing er een simpele type 33 radiator van 30cm hoog en had je altijd trek in huis.
Daarnaast uiteraard bij de (slecht isolerende) voordeur nog een radiator en nog 2 Kickspace plintverwarmingen.
Kortom: het ligt aan de situatie volledig aan de situatie, maar over het algemeen kan je met een CV ketel stellen dat niet bij hoeven te verwarmen goedkoper is dan wel bij moeten verwarmen. Mits je het 's morgens wel weer binnen afzienbare tijd warm kan krijgen.
Mocht je gaan meten, kijk dan niet naar je absolute gebruik. Dat is van teveel factoren afhankelijk. Kijk naar graaddagen, waarbij je je verbruik afzet tegen de gemiddelde etmaaltemperatuur.
[
Voor 3% gewijzigd door
RvL op 06-12-2022 12:23
]