Thermostaat 's nachts nog lager?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivattenfall?
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-12-2022
Ik zie dat ik 's nachts relatief veel gas verbruik voor mijn verwarming.

Wat levert per saldo een grotere (gas)besparing op?
(A) Buitentemp. is 0° C. Om 22:00u thermostaat naar 16°, om 08:00u therm. naar 18°.
(B ) Buitentemp. is 0° C. Om 22:00u thermostaat naar 14/15°, om 08:00u therm. naar 18°.

In het tweede geval moet de ketel 's ochtends langer werken om weer de gewenste 18° te halen.
In het eerste geval zal de ketel 's nachts vaker aanslaan om boven de 16° te blijven.
...
Wat is wijsheid?

[ Voor 0% gewijzigd door Vivattenfall? op 04-12-2022 20:57 . Reden: tikfout ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:05
Misschien interessant om te weten hoe ver het afkoelt zonder verwarming? Wij verwarmen tot 21:00 uur naar 19,5 en ‘s nachts wordt het 18,0/17,9 in de woonkamer. Dan maakt het weinig uit of je hem op 14 of 16 zet :+

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 04-12-2022 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
lolgast schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:04:
Misschien interessant om te weten hoe ver het afkoelt zonder verwarming? Wij verwarmen tot 21:00 uur naar 19,5 en ‘s nachts wordt het 18,0/17,9 in de woonkamer. Dan maakt het weinig uit of je hem op 14 of 16 zet :+
Volgens mij benoemt @Vivattenfall? (enigszins impliciet) dat 's nachts de temperatuur tot onder de 16 graden zakt, want anders zou de ketel niet aanslaan om boven de 16 graden te blijven :P

Maar voor de situatieschets is het goed om te weten of we het dan hebben over afkoelen tot 15,5 of 14 graden (of iets er tussenin).

In de praktijk denk ik overigens dat het verschil geen tientallen procenten zal zijn, maar ik hoop dat iemand het daadwerkelijk kan onderbouwen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 04-12-2022 21:15 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:51
Dat ligt er aan wat de huidige temperatuur in je kamer is en hoelang het duurt om op te warmen en op welke manier. Vloerverwarming of radiatoren?

Heb je een ruimte die snel afkoelt, dan wil je die niet op temperatuur houden maar alleen stoken wanneer je er gebruik van maakt want dan stook je voor de spullen in de kamer.

Zakt de temperatuur langzaam, dan zou je hem aan kunnen laten. Maar als dat het geval zou zijn dan zou je deze vraag niet stellen ;)

In geval van radiatoren zou ik kiezen voor B.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Ik zou voor lager gaan, optie B.

Om 2 redenen:
1. De snelheid waarmee je warmte verliest (en dit moet je ketel weer compenseren) is afhankelijk van het temperatuurverschil. Dus laat je het verder afkoelen, dan neemt het temperatuursverschil af (tussen binnen en buiten) en daarmee ook het warmteverlies.
2. De meeste mensen vinden de stralingswarmte lekker, ongeacht de werkelijke temperatuur. Dus een woonkamer op 21 graden met kachel uit kan kouder aanvoelen dan een woonkamer op 18 graden met kachel aan.

Aan de andere kant, als je huis bij 0 graden buitentemperatuur al onder de 16 graden zakt, zou ik snel naar je isolatie gaan kijken.
In mijn woonkamer raak ik hooguit 1 graad kwijt 's nachts.
Of het moet echt hard vriezen (-10), dan misschien 1,5 graad.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:49
Wat is de situatie van het huis? Laten we daar eerst mee beginnen voordat we met z'n allen gaan gissen.

Energielabel? Locatie? Isolatie? Type woning?

Ik heb hier een huis uit '81, matige isolatie, open leefruimte 75m2 en hoekhuis waar veel wind op staat.

In de nacht gaat die nu makkelijk naar 16 graden, als de thermostaat 22:00 van 19 naar 16 graden.
Maar ja, dat is mijn huis, mijn situatie.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
Staat je CV-ketel op de comfortstand of op de Ecostand?
En als je iets als een Home Wizard P1 dongle hebt kan je beide scenario's testen. Met een app van de energiemaatschappij loopt je vaak een beetje achter de feiten aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vivattenfall? schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:53:
Ik zie dat ik 's nachts relatief veel gas verbruik voor mijn verwarming.

Wat levert per saldo een grotere (gas)besparing op?
(A) Buitentemp. is 0° C. Om 22:00u thermostaat naar 16°, om 08:00u therm. naar 18°.
(B ) Buitentemp. is 0° C. Om 22:00u thermostaat naar 14/15°, om 08:00u therm. naar 18°.

In het tweede geval moet de ketel 's ochtends langer werken om weer de gewenste 18° te halen.
In het eerste geval zal de ketel 's nachts vaker aanslaan om boven de 16° te blijven.
...
Wat is wijsheid?
Wat @GarBaGe ook zegt, hoe lager de temperatuur, hoe kleiner de delta met buiten, hoe minder energie er gedurende de nacht verloren gaat, en dus hoe minder je netto weer hoeft toe te voegen in de ochtend. Dus hoe kouder, hoe zuiniger, zo simpel is het met een gasketel waarvan het rendement niet noemswaardig veranderd als die 'harder' moet werken. Bij een warmtepomp is het ingewikkelder.

Denk er wel aan dat veel kamerplanten <15° niet trekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Als je 's nachts meer dan 2 graden verliest (zeker vanaf 18gr) dan is nachtverlaging meestal gunstiger. Je woont dan waarschijnlijk gewoon in een slecht geisoleerd tochthok.

Toch wil je typisch niet teveel verlagen: vocht/condens, lange opwarmtijd op hoog vermogen (bij standaard regeling), massa wordt nooit warm.

Echte wijsheid is dus typisch om na te isoleren.
tokjah schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:47:
Staat je CV-ketel op de comfortstand of op de Ecostand?
Dat heeft alleen betrekking op de warmwatervoorziening, niet op de verwarmingsfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:10

PinusRigida

I put the p in pool.

Het is iets dat ik me ook al een poos afvraag en er geen sluitend antwoord op vind.

Ik denk: meten is weten... maar het is er hier bij mij ook nog niet van gekomen om het effectief te testen...

Maar idd. logisch; hoe groter het verschil met buitentemperatuur, hoe meer warmteverlies, dus in dat opzicht hebben we toch al een deel van het antwoord.

Klopt idd. dat het misschien goed is om extra te isoleren als je veel graden verliest 's nachts...

Weet niet hoe dat normaal zit maar in mijn huis (bj 2016) verlies ik met dit weer -zo'n 0°C buiten- zo'n 1 graad over de nacht, dus hier maakt het wellicht weinig uit om verwarming 's nachts te laten bijverwarmen.

[ Voor 68% gewijzigd door PinusRigida op 06-12-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:15

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als je gaat uitproberen/testen/meten houd dan ook rekening met de temperatuurverschillen buiten. Graaddagen is het sleutelwoord.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannx1986
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-08 11:53
Ligt een beetje aan het type woning/oppervlakte en isolatie denk ik.

Iets om mee te nemen is dat stenen muren veel warmte vasthouden, maar als ze eenmaal koud zijn duurt het ook weer lang voordat ze opnieuw warmte vasthouden.

Maar ik weet niet hoezeer 2 graden verschil uitmaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:06

RvL

Ik heb een paar jaar geleden dezelfde vergelijking gedaan.

Ons hoekhuis is gebouwd in 1977 en heeft een aluminium serre voorzien van HR++ glas op het NNO. Beneden is een open ruimte, boven aan de trap een schuifdeur om koude van boven ook boven te houden.

Overdag staat de temperatuur bij ons op 19 graden. 's Avonds wil hij nog wel eens naar 20 graden gaan. Om 22:00 gaat de verwarming uit, tegenwoordig naar 15 graden.

Als ik dan kijk naar de nacht van 3 op 4 december. Nachttemperatuur rond het vriespunt. Om 22:00 is het 19 graden, verwarming gaat uit op 15 graden. Ik zie dat de ketel om 6:00 voor het eerst bij gaat verwarmen. Om 7:00 nog een keer om vervolgens om 8:00 aangezet te worden.

Zou ik de nachttemperatuur op 16 graden hebben gezet, dan zou de ketel om 2:15 al bij moeten gaan verwarmen.

Een nacht eerder was het iets warmer en kwamen we van 20 graden: er is die nacht niet bijgestookt. Als de verwarming op 16 had gestaan was er om 5:00 ook bijgestookt.

Hoeveel gas er tijdens zo'n nachtelijk stookmomentje gebruikt wordt hangt van veel factoren af. Gemiddeld bij mij, als ik het nog goed in m'n hoofd heb zitten, 0,3-0,5m3 per uur. Maar dat is uiteraard weer afhankelijk van de buitentemperatuur en de benodigde energie.

Hoe zit het dan met het weer opwarmen? Mijn thermostaat regelt de aanvoertemperatuur o.b.v. de buitentemperatuur. Gemiddeld stook ik er in het eerste uur stoken 3 graden bij: van 15 naar 18 graden dus. Het voordeel van een opwarmend huis is dat je veel stralingwarmte hebt waardoor ook die 18 graden al lekker aanvoelt. Na dat uur gaat de stijging van de temperatuur wat langzamer omdat de thermostaat een lagere aanvoertemperatuur gaat vragen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik best wat verwarmend vermogen beneden heb. Ik heb in de serre een Jaga Tempo Twin convector hangen van 260cm lang en 70cm hoog. Gekscherend ook wel Het Inferno genoemd, maar het zorgt er wel voor dat er geen kou meer uit de serre komt. Daarvoor hing er een simpele type 33 radiator van 30cm hoog en had je altijd trek in huis.

Daarnaast uiteraard bij de (slecht isolerende) voordeur nog een radiator en nog 2 Kickspace plintverwarmingen.

Kortom: het ligt aan de situatie volledig aan de situatie, maar over het algemeen kan je met een CV ketel stellen dat niet bij hoeven te verwarmen goedkoper is dan wel bij moeten verwarmen. Mits je het 's morgens wel weer binnen afzienbare tijd warm kan krijgen.

Mocht je gaan meten, kijk dan niet naar je absolute gebruik. Dat is van teveel factoren afhankelijk. Kijk naar graaddagen, waarbij je je verbruik afzet tegen de gemiddelde etmaaltemperatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 06-12-2022 12:23 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Het is erg simpel: nachtverlaging heeft altijd zin. Bedenk de 2 extremen: je huis is in een uur 0°, je verliest enorm veel warmte met elke graad dat je het hoger wil; je huis is in een nacht 1° afgekoeld, dan is het heel fijn dat je bij het opstaan aan het opwarmen bent en wat extra stralingswarmte hebt (en bij een warmtepomp; dat je niet 's nachts bij de koudste buitentemperaturen gaat stoken met de laatste COP).

Hoe diep je nachtverlaging zet, hangt af van je conforteisen en snelheid van afkoelen van je huis.

Maar met de anderen: grondig bekijken hoe het zit met isolatie en toch is wel nodig, als het zo snel afkoelt; daar is nog veel geld te winnen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
naftebakje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:31:
Het is erg simpel: nachtverlaging heeft altijd zin. Bedenk de 2 extremen: je huis is in een uur 0°, je verliest enorm veel warmte met elke graad dat je het hoger wil; je huis is in een nacht 1° afgekoeld, dan is het heel fijn dat je bij het opstaan aan het opwarmen bent en wat extra stralingswarmte hebt (en bij een warmtepomp; dat je niet 's nachts bij de koudste buitentemperaturen gaat stoken met de laatste COP).

Hoe diep je nachtverlaging zet, hangt af van je conforteisen en snelheid van afkoelen van je huis.
In plaats van diepte zou ik daarom spreken van programma. Dan neem je ook de factor tijd beter mee.

Het wordt dan een optimalisatieprogramma waarbij efficientie ook meegenomen kan worden. Een simpel voorbeeld is het rustig op lage temperatuur laten aanwarmen met een HR ketel in plaats van 's ochtends op volle kracht de boel op te warmen.

Ik heb bv diverse setpoints gedurende dag om de temperatuur op te laten lopen, waarna het gedurende de nacht mag afkoelen. Dan stook ik efficient en heb maximaal profijt van stralingswarmte.

In echt slecht geisoleerde huizen wil je wellicht puur on-demand stoken wanneer iemand thuis is. Nadeel daarvan is dat de massa typisch koud blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:01
Naar mijn ervaring is CV uitzetten en 's ochtends weer aan de "goedkopere" methode, al heb ik nooit vergeleken of er een duidelijk verschil is tussen 16 of 17C. Bij mij gaat de CV op 13C 's nachts (en die temperatuur wordt ook echt behaald op koude dagen)

1980 vrijstaande woning met matige isolatie.

[ Voor 39% gewijzigd door Gamebuster op 06-12-2022 13:12 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-09 11:35

Theo

moederbord

Het antwoord is erg simpel wanneer je het vanuit de natuurkunde bekijkt. De enige reden dat je een woning moet stoken is omdat er warmte uit huis weg lekt. Stel je zal een woning hebben dat twee meter dikke isolatie heeft dan is lekt er geen warmte weg, en hoeft er ook geen warmte te worden toegevoegd. De reden dat je in huis dus moet stoken is omdat er warmte uit huis verdwijnt. (isolatie remt dit, maar stopt het niet, dat is fysiek niet mogelijk)

De hoeveelheid energie dat je verbruikt om te verwarmen is dus gelijk aan de hoeveelheid energie dat uit je woning lekt. Dit laatste is afhankelijk van twee zaken; hoe goed je woning geïsoleerd is, en hoe groot het temperatuurverschil is tussen binnen en buiten.
De mate waarin je woning warmte lekt (of de mate waarin je woning geïsoleerd is) dat is een vaste constante voor je woning. Een beetje nieuwbouwwoning zit op zo'n 50 watt/graad, een oudere woning kan de 250 watt/graad halen, en wanneer je woning nog in 'authentieke staat' is dan kun je zomaar de 450 watt/graad halen. Dit cijfer is een vaste constante van je woning, en kun je enkel veranderen door een fysieke wijziging aan de isolatie van je woning te doen.

De warmtebehoefte (en dus warmtelekkage) van je woning is deze constante, vermenigvuldigd met de verschiltemperatuur tussen binnen en buiten. Heb je een woning van 200 W/graad, en is het binnen 17 graden warmer dan buiten, dan heb je dus continu 3.400 watt aan warmte nodig omdat er ook 3.4 kW weglekt. Ofwel, zo'n 0.4 kuub gas per uur.

Wil je dus minder energie verbruiken zonder de fysieke isolatie aan te passen dan kun je het verschil in temperatuur tussen binnen en buiten reduceren. Het verlagen van de binnentemperatuur is hierbij het makkelijkst om te doen..

Maar je hebt in huis ook te maken met een thermische traagheid. Als je om 22:00 uur de thermostaat van 20C naar 15C is dan is het om 22:01 niet spontaan 15C in huis. Dat zal even duren. Hoelang dit duurt is ook weer afhankelijk van je woning zelf.

Stel je verlaagt om 22:00 de thermostaat naar 15C, en om 08:00 tikt de temperatuur pas de 15C aan dan is in deze 10 uren de gemiddelde temperatuur 17.5 graden. Zet je dan de thermostaat weer terug naar 20 graden dan heeft het ook weer even nodig om de 20C te bereiken. Vaak gaat dit sneller dan het afkoelen omdat je veel warmte/energie aan je woning kan toevoegen. Maar stel je hebt 2 uren nodig dan is in deze 2 uren de gemiddelde temp in huis ook 17.5 graden. De overige 14 uren overdag is het (gemiddeld) 20 graden is huis waarmee je 24-uurs gemiddelde dan 19 graden is.

Dus nachtverlaging zorgt er in dit geval voor dat de gemiddelde temperatuur in de woning geen 20 maar 19 graden is. Dit komt neer op een energiebesparing van zo'n 10% op je gas. Maar is je woning redelijk geod geïsoleerd, en kan deze niet zomaar 5 graden afkoelen in de nacht dan is het minder dan die 10%. Koelt je woning's nachts binnen een uur af naar 15C, en blijft het de hele nacht op 15C dan zul je boven die 10% kunnen komen.

Maar alles hangt af van het verlagen van je 24-uurs gemiddelde temperatuur in huis. Want dat gemiddelde bepaald uiteindelijk de warmtebehoefte van je woning.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• veltnet
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 15:03
Bij mij staat sinds kort de thermostaat de hele dag op 10 graden, zodat de boel niet kapot vriest.
Als ik behoefte heb aan warmte dan trek ik een trui aan of leg een elektrische deken (200 Watt) op de bank.

Gasverbruik is hierdoor gedaald van 6 - 10 kuub per dag naar 0.2 - 2.0 kuub per dag.

Als je wil besparen levert minder energie verbruiken altijd meer geld op. De vraag is of je dat qua temperatuur prettig vindt. Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee. Heb veel warme truien en wollen dekens ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
Een CV die helemaal uit staat verbruikt het minst,maar wellicht is dit niet het hele verhaal. Bij een kleiner verschil tussen binnen en buitentemperatuur kost het minder energie/gas.

Het enige wat hier nog tegen kan zijn is dat je ketel bij een groot temperatuurverschil van huidige naar gewenste temperatuur heter zal gaan stoken. Dat is nadelig voor het rendement: een CV ket heeft bij een hogere retourtemperatuur een slechter rendement. Wat wellicht helt is om de maximum CV watertemperatuur lager in te stellen. Het zal dan wel langer duren voordat je de gewenste temperatuur in huis hebt.

Wat ook veel kan uitmaken: zet radiatoren dicht in ruimtes waar je de.warmte.niet nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:28
@Theo Wordt de opgewarmde 'massa' van de woonruimte niet vergeten? Bereik je met continue stoken niet na een bepaalde tijd dat je muren, vloeren en wanden 'verzadigd' zijn waardoor het uiteindelijk minder snel afkoelt in je woning? Kan scenario a dan na een x aantal dagen/weken stoken niet uiteindelijk goedkoper uitvallen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik merk bij ons juist dat nachtverlaging nadelig werkt : bij een binnen temperatuur van <17 graden duurt het uren om op weer op 19 graden te komen met 0,132m3. (Ltv vloerverwarming 200m2). De hele betonnen massa is dan immers 17 graden.

Als ik snachts de temperatuur op 18 graden houd pruttelt de ketel vanaf 3u een paar keer op 0,026m3. Om 7u.30 gaat de ketel naar 19 graden verwarmen, dat gaat niet in vol vermogen maar met 0,083m3 want de thermostaat weet dat er maar 1 graden bij hoeft en geen 2 ;).

Dus van 17 naar 19 duurt 4 uur met 0,132m3 en van 18 naar 19 duurt 2 uur met 0,083m3 (plus wat m3 om snachts de 18 te houden).

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 07-12-2022 00:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:51

LankHoar

Langharig tuig

Theo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:55:
Het antwoord is erg simpel wanneer je het vanuit de natuurkunde bekijkt. De enige reden dat je een woning moet stoken is omdat er warmte uit huis weg lekt. Stel je zal een woning hebben dat twee meter dikke isolatie heeft dan is lekt er geen warmte weg, en hoeft er ook geen warmte te worden toegevoegd. De reden dat je in huis dus moet stoken is omdat er warmte uit huis verdwijnt. (isolatie remt dit, maar stopt het niet, dat is fysiek niet mogelijk)

De hoeveelheid energie dat je verbruikt om te verwarmen is dus gelijk aan de hoeveelheid energie dat uit je woning lekt. Dit laatste is afhankelijk van twee zaken; hoe goed je woning geïsoleerd is, en hoe groot het temperatuurverschil is tussen binnen en buiten.
De mate waarin je woning warmte lekt (of de mate waarin je woning geïsoleerd is) dat is een vaste constante voor je woning. Een beetje nieuwbouwwoning zit op zo'n 50 watt/graad, een oudere woning kan de 250 watt/graad halen, en wanneer je woning nog in 'authentieke staat' is dan kun je zomaar de 450 watt/graad halen. Dit cijfer is een vaste constante van je woning, en kun je enkel veranderen door een fysieke wijziging aan de isolatie van je woning te doen.

De warmtebehoefte (en dus warmtelekkage) van je woning is deze constante, vermenigvuldigd met de verschiltemperatuur tussen binnen en buiten. Heb je een woning van 200 W/graad, en is het binnen 17 graden warmer dan buiten, dan heb je dus continu 3.400 watt aan warmte nodig omdat er ook 3.4 kW weglekt. Ofwel, zo'n 0.4 kuub gas per uur.

Wil je dus minder energie verbruiken zonder de fysieke isolatie aan te passen dan kun je het verschil in temperatuur tussen binnen en buiten reduceren. Het verlagen van de binnentemperatuur is hierbij het makkelijkst om te doen..

Maar je hebt in huis ook te maken met een thermische traagheid. Als je om 22:00 uur de thermostaat van 20C naar 15C is dan is het om 22:01 niet spontaan 15C in huis. Dat zal even duren. Hoelang dit duurt is ook weer afhankelijk van je woning zelf.

Stel je verlaagt om 22:00 de thermostaat naar 15C, en om 08:00 tikt de temperatuur pas de 15C aan dan is in deze 10 uren de gemiddelde temperatuur 17.5 graden. Zet je dan de thermostaat weer terug naar 20 graden dan heeft het ook weer even nodig om de 20C te bereiken. Vaak gaat dit sneller dan het afkoelen omdat je veel warmte/energie aan je woning kan toevoegen. Maar stel je hebt 2 uren nodig dan is in deze 2 uren de gemiddelde temp in huis ook 17.5 graden. De overige 14 uren overdag is het (gemiddeld) 20 graden is huis waarmee je 24-uurs gemiddelde dan 19 graden is.

Dus nachtverlaging zorgt er in dit geval voor dat de gemiddelde temperatuur in de woning geen 20 maar 19 graden is. Dit komt neer op een energiebesparing van zo'n 10% op je gas. Maar is je woning redelijk geod geïsoleerd, en kan deze niet zomaar 5 graden afkoelen in de nacht dan is het minder dan die 10%. Koelt je woning's nachts binnen een uur af naar 15C, en blijft het de hele nacht op 15C dan zul je boven die 10% kunnen komen.

Maar alles hangt af van het verlagen van je 24-uurs gemiddelde temperatuur in huis. Want dat gemiddelde bepaald uiteindelijk de warmtebehoefte van je woning.
Dit is zeer interessant, bedankt voor het delen! Als ik het goed begrijp is het in onze situatie het beste om de temperatuur laag te zetten 's nachts: het huis is zeer matig geïsoleerd (huurwoning dus ga ik niet verbeteren) en wanneer ik de thermostaat op 15 graden zet dan is de woning ook zeker 15 graden 's ochtends.

De vraag is nu: waarom niet nog lager dan 15 graden? Is er een sweet spot? Want je moet natuurlijk ook steeds meer stoken om het weer op peil te krijgen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Je moet ook niet te laag willen. Dan loop je kans (zeker op plekken waar koudebruggen zitten dat je condens op die plekken gaat krijgen, met mogelijk schimmel als gevolg. Dan ben je verder van huis dat wat gas besparen.

ik heb zelf ook een G label woning gekocht oktober 2021 en ga niet lager dan 16 graden in gestookte ruimten (beneden, boven stoken we niet)
Helaas gaat het isoleren niet zo snel als we zouden willen en is alles momenteel schreeuwend duur, wat we natuurlijk niet hadden kunnen voorzien. Maar liever wat gas weg dan schimmel op de muren. (we hadden al schimmel op 1 muur vanuit de vorige bewoners en zijn dagen bezig geweest dat schoon / weg te krijgen).

Wat bij ons wel veel bespaard is 4mm kunststof platen voor de enkelglas ruiten en C.V. tuning. oude ketel stond op 80 graden, HR na installatie op 60, en we zijn nu terug naar 40 graden bij 6 graden en 50 bij buiten rond het vriespunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:01
Theo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:55:
Vergeet ventilatie (gewild en ongewild) niet.
Dat kan zo maar hetzelfde energieverlies opleveren als via geleiding door de constructie.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
Rukapul schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:08:
Als je 's nachts meer dan 2 graden verliest (zeker vanaf 18gr) dan is nachtverlaging meestal gunstiger. Je woont dan waarschijnlijk gewoon in een slecht geisoleerd tochthok.

Toch wil je typisch niet teveel verlagen: vocht/condens, lange opwarmtijd op hoog vermogen (bij standaard regeling), massa wordt nooit warm.

Echte wijsheid is dus typisch om na te isoleren.

[...]

Dat heeft alleen betrekking op de warmwatervoorziening, niet op de verwarmingsfunctie.
Wat ik inmiddels bij meerdere mensen heb meegemaakt, en zelf ook heb gehad: als je alleen verwarmt op tijdstippen dat je aanwezig bent, dan warm je de massa nooit op en vreet de massa je warmte op waardoor de temperatuur aanzienlijk keldert zodra je stopt met verwarmen.

Paar weken terug een vrijstaand huis van 2000, goed geïsoleerd, kunststofkozijnen, vloerverwarming, 21 graden op de thermostaat, 21.5 ingesteld en steenkoude muren (ook binnenmuren). Voelde ook absoluut niet comfortabel.

Afgelopen weekend een tussenwoning van jaren 80, diverse dingen na-geïsoleerd, verwarming op 19, huis stampvol met mensen, werd daardoor 20 graden. Er gaan een paar mensen weg en nog geen 20 minuten later stond de verwarming alweer te draaien om het 19 graden te houden. Overige vertrekken in huis steenkoud.

Gasverbruik van die laatste is hoger dan mijn gasverbruik van een ouder 2/1 kap huis met vergelijkbare isolatie. Verschil is dat ik overdag gewoon 18 -> 19.5 -> 20 aanhoud van 7:00 tot 22:00 (daarna 15). Ketel staat bij mij de hele dag rond de 40 graden te condenseren als een malle, bij m'n broer moet met hoge temperaturen gestookt worden en gaat het rendement door de schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
_JGC_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:18:
[...]

Wat ik inmiddels bij meerdere mensen heb meegemaakt, en zelf ook heb gehad: als je alleen verwarmt op tijdstippen dat je aanwezig bent, dan warm je de massa nooit op en vreet de massa je warmte op waardoor de temperatuur aanzienlijk keldert zodra je stopt met verwarmen.

Paar weken terug een vrijstaand huis van 2000, goed geïsoleerd, kunststofkozijnen, vloerverwarming, 21 graden op de thermostaat, 21.5 ingesteld en steenkoude muren (ook binnenmuren). Voelde ook absoluut niet comfortabel.

Afgelopen weekend een tussenwoning van jaren 80, diverse dingen na-geïsoleerd, verwarming op 19, huis stampvol met mensen, werd daardoor 20 graden. Er gaan een paar mensen weg en nog geen 20 minuten later stond de verwarming alweer te draaien om het 19 graden te houden. Overige vertrekken in huis steenkoud.

Gasverbruik van die laatste is hoger dan mijn gasverbruik van een ouder 2/1 kap huis met vergelijkbare isolatie. Verschil is dat ik overdag gewoon 18 -> 19.5 -> 20 aanhoud van 7:00 tot 22:00 (daarna 15). Ketel staat bij mij de hele dag rond de 40 graden te condenseren als een malle, bij m'n broer moet met hoge temperaturen gestookt worden en gaat het rendement door de schoorsteen.
Ik kan me hier helemaal bij aansluiten, maar mijn uitgangspunt is dan ook comfort en daarna pas kosten.

Nadat ik de kozijnen en ramen hier vervangen had, heb ik in Corona het stookregime flink aangepast.
Het ziet er ongeveer zo uit:
• 23.30: thermostaat op 18
• 7.00: thermostaat op 19.5
• 20.00: thermostaat op 20.5
Aanvoertemperatuur (55) en max vermogen (paar kW) zijn zo geknepen dat de ketel bijna continu stookt met pieken 6.30-8.00 en 16.00-20.30 (zelflerende thermostaat begint zelf met aanwarmen).

Ik heb dus zowel de massa warm als stralingswarmte. De max temperatuur op de thermostaat na enige tijd van 21.0 naar 20.5 teruggezet zonder verlies van comfort.

De woning koelt 's nachts ook bijna niet tot onder de 18.5 af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Het zou me niet verbazen als verslaggever van De Telegraaf hier mee leest. Recent artikel over hetzelfde onderwerp: https://www.telegraaf.nl/...n-zo-bespaar-je-het-meest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat ligt aan de isolatie van je huis, hoe snel het afkoelt en hoe lang de periode is dat het niet verwarmd hoeft te worden. Verwarmen kost meer energie dan warm houden meestal, maar als je alleen s'avonds een paar uurtjes voor de tv zit is het onzin daarvoor de overige 20 uur de verwarming op 18 graden te hebben.

Overigens regelt mijn thermostaat het dat de ketel zo zuinig mogelijk opwarmt, ik gebruik het alleen niet omdat ik zelf de verwarming liever aan en uit zet (omdat hij meer uit dan aan staat).
_JGC_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:18:
[...]

Dat heb je natuurlijk ook nog. Een koude dag in de zomer zal je huis warmer blijven omdat de stenen en alles nog warm is. En de manier van verwarmen, een trage lucht/water warmtepomp of een snelle lucht/lucht warmtepomp die alleen warme lucht de ruimte in hoeft te blazen.

[ Voor 62% gewijzigd door Marzman op 08-12-2022 10:16 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Marzman schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:06:
Dat ligt aan de isolatie van je huis, hoe snel het afkoelt en hoe lang de periode is dat het niet verwarmd hoeft te worden. Verwarmen kost meer energie dan warm houden meestal, maar als je alleen s'avonds een paar uurtjes voor de tv zit is het onzin daarvoor de overige 20 uur de verwarming op 18 graden te hebben.

Overigens regelt mijn thermostaat het dat de ketel zo zuinig mogelijk opwarmt, ik gebruik het alleen niet omdat ik zelf de verwarming liever aan en uit zet (omdat hij meer uit dan aan staat).

[...]

Dat heb je natuurlijk ook nog. Een koude dag in de zomer zal je huis warmer blijven omdat de stenen en alles nog warm is. En de manier van verwarmen, een trage lucht/water warmtepomp of een snelle lucht/lucht warmtepomp die alleen warme lucht de ruimte in hoeft te blazen.
Qua energieverlies is het beter om niet/minder te stoken als het koud is en het later dan bijstoken als het wel nodig is. Qua rendement werkt het alleen anders.

Ik kan met 40 graden CV water zo'n 1,5 graad per uur bijstoken. Als ik alleen ga stoken als het nodig is zal ik al snel 3 graden of meer moeten bijstoken, dan moet die temperatuur fors omhoog of moet ik veel eerder beginnen met verwarmen. Rendement van mijn CV ketel daalt aanzienlijk bij hogere temperatuur, dus de winst van minder stoken gaat dan bij het opstoken door de schoorsteen.
Bij een warmtepomp heb je niet eens de optie voor hogere temperatuur, dan moet je het doen met die 40 graden, of liever nog 35. Ga je hogere temperaturen vragen van een warmtepomp, gaat de COP heel hard onderuit.

Het is een balans zoeken. Ik kwam erachter toen mijn zwangere vriendin bij me in kwam wonen, ik liet 's morgens de verwarming op 18 staan ipv op 15. Als ze dan beneden kwam schroefde ze de thermostaat handmatig op. Het bleek dat ik niks meer ging verbruiken terwijl er warmer gestookt werd. Ook het comfort steeg aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

_JGC_ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:38:
[...]

Het is een balans zoeken. Ik kwam erachter toen mijn zwangere vriendin bij me in kwam wonen, ik liet 's morgens de verwarming op 18 staan ipv op 15. Als ze dan beneden kwam schroefde ze de thermostaat handmatig op. Het bleek dat ik niks meer ging verbruiken terwijl er warmer gestookt werd. Ook het comfort steeg aanzienlijk.
Als ik mijn thermostaat programeer dat het smorgens 18 graden moet zijn zal hij dat dus met het hoogste rendement doen. Het kan zijn dat hij dan pas om 8.15 klaar is ipv om 8 uur, dan begint hij de dag erna een kwartiertje eerder met verwarmen. Maar ik maak er geen gebruik van, ik en mijn vrouw hebben allebei onregelmatige werktijden en ik heb geen zin om elke week dat ding anders te gaan programmeren voor heel de week.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Marzman schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:45:
[...]

Als ik mijn thermostaat programeer dat het smorgens 18 graden moet zijn zal hij dat dus met het hoogste rendement doen. Het kan zijn dat hij dan pas om 8.15 klaar is ipv om 8 uur, dan begint hij de dag erna een kwartiertje eerder met verwarmen. Maar ik maak er geen gebruik van, ik en mijn vrouw hebben allebei onregelmatige werktijden en ik heb geen zin om elke week dat ding anders te gaan programmeren voor heel de week.
Hoogste rendement voor zover mogelijk...

Ik moest destijds met 70 graden aanvoer stoken anders was het in 4 uur tijd nog steeds niet de gevraagde temperatuur (15 -> 19.5 stoken). Thermostaat ziet dat ook en vraagt gewoon een hogere temperatuur als het te lang duurt. Je bent dan nml niet alleen de lucht aan het opstoken, maar moet ook nog een paar duizend kilo steen opstoken.

Maargoed, elk huis z'n eigen parameters. Ik heb een stenen huis, dat verwarmt trager en buffert meer. Een houtskeletbouw huis heeft veel minder massa binnen de isolatie zitten dus verwarmt sneller, maar slaat ook veel minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat mijn radiators ook wat overgedimensioneerd zijn :p Het is een woning uit '71 met toen enkel glas en hele grote raampartijen beneden en boven. Nu HR+++ en spouwmuurisolatie en een nieuwe CV die op lagere temperaturen werkt. Het duurt iets langer dan met de vorige (die 25 jaar oud was) maar is goed te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 08-12-2022 11:05 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Marzman schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:05:
Ik denk dat mijn radiators ook wat overgedimensioneerd zijn :p Het is een woning uit '71 met toen enkel glas en hele grote raampartijen beneden en boven. Nu HR+++ en spouwmuurisolatie en een nieuwe CV die op lagere temperaturen werkt. Het duurt iets langer dan met de vorige (die 25 jaar oud was) maar is goed te doen.
Hier niet anders, huis van 1978 en radiatoren die berekend zijn op thermopane met enkelglas op de bovenverdieping. Inmiddels de helft van het huis kunststof, overal HR+, HR++ of HR+++, dak en vloer geïsoleerd. Bovenverdieping moet ik zelfs knijpen om niet dood te gaan als je 10 minuten de verwarming openzet.

Vanavond een vervangende radiator voor de zuidkant ophalen, die gaat van T20 50x290 naar T22 50x300. T33 had ook nog gekund, maar heb geen zin in 8cm uitsteken onder de vensterbank.

Vloerverwarming noodzakelijk voor LTV is een fabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:02

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Op het Noord Hollands dagblad staat een interessant artikel over dit onderwerp. (wel achter een betaalmuur maar de gemiddelde Tweaker weet die vast te omzeilen ;) )

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Sport_Life schreef op woensdag 7 december 2022 @ 00:54:
Ik merk bij ons juist dat nachtverlaging nadelig werkt : bij een binnen temperatuur van <17 graden duurt het uren om op weer op 19 graden te komen met 0,132m3. (Ltv vloerverwarming 200m2). De hele betonnen massa is dan immers 17 graden.

Als ik snachts de temperatuur op 18 graden houd pruttelt de ketel vanaf 3u een paar keer op 0,026m3. Om 7u.30 gaat de ketel naar 19 graden verwarmen, dat gaat niet in vol vermogen maar met 0,083m3 want de thermostaat weet dat er maar 1 graden bij hoeft en geen 2 ;).

Dus van 17 naar 19 duurt 4 uur met 0,132m3 en van 18 naar 19 duurt 2 uur met 0,083m3 (plus wat m3 om snachts de 18 te houden).
Maak ik hieruit op dat je een modulerende thermostaat hebt?

Ik had ( gezien ik home assistant gebruik ), gewoon een aan/uit relais op de ketel aangesloten. Ketel zelf moduleert wel iets dan, maar niet zoveel als bijv. met een modulerende (opentherm) thermostaat.

Nu, sinds gisteren, heb ik wel een opentherm thermostaat (DIYless, zelfbouw dus). Deze kan ik nog finetunen. Ik ben zeer benieuwd als die is ingeregeld, wat dat doet straks met de temperatuur.

---

Wat ik mij nog wel afvraag. Ik lees veel verhalen dat aan/uit met VV wel het beste is. Maar dat kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dan?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• As1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-07-2023

As1

Ik zou ook graag advies willen hierover.Heb een jaren 70 hoekhuis.Oud dubbel glas dit jaar spouwmuurisolatie aangebracht.In de woonkamer een vide.Hierdoor kijk je ruim 6 meter omhoog tegen t plafond aan.Bij mij zakt de temperatuur zo naar 12 graden met dit weer.Laat ik de cv aan op 15 springt ie de hele nacht aan dus zet ik m uit.Jammer is dan dus dat de cv heeeel lang nodig heeft 3 uur ofzo om op 18 te komen.Wat te doen.
Pagina: 1